AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Jeg er veldig glad i vår golden r Den er 6 år,men siden helen min ikke er bra, og heller aldri vil bli 100 prosent,så er hunden oftere og oftere et ork. Jeg lar det aldri gå utover hunden med ord eller handling,en inrømmer at det var kansje feil å skaffe en såpass stor hund. Den trenger mye mosjon. helsen dens har vært sånn av og på. Når jeg har dårlige dager,så får jeg ikke tatt hår etter røyting osv. Ikke får jeg vasket,og sier noen nei takk til venner som vil på besøk. Det ser ikke ut her hos meg. Den røyter veldig mye. Vegger må støvsuges. Legger seg overalt. Som hunder flest så kaster den opp, det kan være overalt. Så kan det skje uhell med avføring. Ikke ofte Så regner det,og hunden ruller seg i jord og det som er. Det er tungt å beg. å vaske hund. Det lukter hund, alt er skittent. Vi har heldigvis inngherdet uteplass,så den kan være der innimellom. Ja, jeg innrømmer at det kan være et slit med hund. Anonym poster: f7c524ff39c7000cd84eafade0815d33
Capricorn Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Ja, det er slitsomt med hund. Det er derfor jeg har katt 2
LittleJ Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Trur det gjelder absolutt alt jeg =) Katter, hunder, hester, unger... Alt er slitsomt iblant =P Men når det begynner å bli slitsomt hele tiden burde man kanskje tenke seg litt om og heller skaffe eiere som ikke er lei..? 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Har en liten og en stor hund. Synst ikke det er noe spesielt slitsomt med den lille. Men med den store må jeg innrømme at det er slitsom. Aldri mer stor hund.. Hår over ALT, når jeg vasker gulv ser det like jævlig ut en dag eller to etterpå pga fotspor, slagg og you name it... Anonym poster: 2528c685f9401968d6865a103c89bf6b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Har aldri turt å si dette høyt overfor venner og familie. Kjenner det tærer på. Er så grenseløst glad i hunden. Får dårlig samvittighet i tilegg når den ser på meg. De som ikke har stor hund kan kansje ikke forstå det. ting kan forandre seg over år. Livet var helt annerledes da den kom i huset vårt,men ting har skjedd og helsen har "sviktet" Så jeg har tenkt mange ganger, skal jeg bare bite tennene sammen og holde ut? eller skal jeg bare ødelegge meg totalt helsemessig? Anonym poster: f7c524ff39c7000cd84eafade0815d33
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Ja, etter at vi fikk barn så kan jeg innrømme at det er slitsomt med hund. Den er ikke stor, men den røyter noe inni granskauen og jeg føler at leiligheten er skitten hele tiden. Og det er slitsomt å måtte gå ut hver dag og til spesielle tider uansett vær, spesielt siden jeg da også må ha med babyen ut. Forhåpentligvis blir det bedre etter hvert. Men må si jeg gruer meg til hun begynner å krabbe!
Rubies_ Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Det er nok ikke størrelsen det går på, for små hunder trenger også mye mosjon, tålmodighet og stell. Små hunder røyter også, og de trenger av og til å kaste opp. Sånn er det å ha hund. Det har vært lignende tråder på dette forumet tidligere, med mennesker som syns det er et slit å ha hund. Og jeg prøver på ingen måte å være frekk, men jeg har faktisk ingen medlidenhet for de som mener det. Ja, jeg skjønner utmerket godt at det er slitsomt å ha hund, det er det selvfølgelig - men det er faktisk noe man må vite FØR man kjøper hunden, ikke etterpå. Jeg kjøpte min første hund da jeg var 16 år gammel, og likevel ekstremt viten om hvor mye jobb det egentlig er. Jeg sier ikke det var lett, men jeg var innstilt på jobbene som kom med hundeholdet, da jeg faktisk satte meg inn i hva jeg gikk til! Jeg har forståelse for at noen mennesker blir syke og ikke kan ta seg av hunden. Men dessverre er det mange som skylder på helsa når det er snakk om latskap. Jeg sier ikke at du gjør det, men det er mange. Og det er synd fordi det er faktisk BRA for helsa å komme seg ut på tur, gå en tur, få frisk luft og være aktiv. Så de som sier at de ikke gidder, og mener det egentlig pga. latskap - de skulle ikke kjøpt seg hund i utgangspunktet. Jeg hater at folk omplasserer hundene sine, men det må man jo bare noen ganger. Og jeg syns faktisk at hunden din fortjener bedre enn deg dersom du ikke kan gi den det den trenger. Du er kanskje en kjempeflott person, men kan du ikke ta deg av hunden din, har den det kanskje bedre et annet sted? Dessverre er det vanskelig å omplassere hunder! Og det er alt for mange hunder som skal omplasseres fordi eiere har gått lei hunden, eller ikke har kunnskap/evne til å ha den. Det er så synd, så synd, men heller det enn at hundens behov ikke blir ivaretatt. Du er sikkert ikke en dårlig person. Men for oss som er så inderlig glad i hunder, og som SER hunder og forstår de, vi er ekstremt opptatt av at hunder skal ha det bra! Og da blir man litt småsur når man leser om folk som ikke "orker" hunden sin. 12
Charmander Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Ja vi har hatt hund i familien, siden jeg var 10 år. Er 25 år nå og dyret lever fortsatt. Tror jeg har fått min dose hund.
kisskissbangbang Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Du er sikkert ikke en dårlig person. Men for oss som er så inderlig glad i hunder, og som SER hunder og forstår de, vi er ekstremt opptatt av at hunder skal ha det bra! Og da blir man litt småsur når man leser om folk som ikke "orker" hunden sin. Næh, kutt ut'a. Jeg er superglad i hunden min. Men av og til er hun i veien, av og til blir jeg forbanna på henne (mest inni meg, slapp av) når hun stjeler brødskivene til ungen min, av og til irriterer jeg meg sånn over hår og skitt overalt at jeg føler for å bygge et hundehus utendørs og plassere henne der for å kunne nyte ei rein leilighet i mer enn en time, og i det hele tatt. Og likevel SER jeg henne, jeg forstår henne og jeg er veldig opptatt av at hun skal ha det godt og bra. Det er lov å bli lei, og det er lov til å føle at en ikke orker. Det betyr ikke at du er en bedre hundeeier enn meg. 13
Rubies_ Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Næh, kutt ut'a. Jeg er superglad i hunden min. Men av og til er hun i veien, av og til blir jeg forbanna på henne (mest inni meg, slapp av) når hun stjeler brødskivene til ungen min, av og til irriterer jeg meg sånn over hår og skitt overalt at jeg føler for å bygge et hundehus utendørs og plassere henne der for å kunne nyte ei rein leilighet i mer enn en time, og i det hele tatt. Og likevel SER jeg henne, jeg forstår henne og jeg er veldig opptatt av at hun skal ha det godt og bra. Det er lov å bli lei, og det er lov til å føle at en ikke orker. Det betyr ikke at du er en bedre hundeeier enn meg. Ja, det er lov å bli lei innimellom. Og det er lov å irritere seg over at hunden stjeler brødskiver eller spyr på gulvet. Men når det er kommet til det punktet at man ikke orker å gå tur med hunden, at man ikke orker å ta vare på hunden, når man vurderer å omplassere hunden sin pga. pelsdotter på gulvet og manglende lyst til å gå ut i regnvær - DA mener jeg at man ikke er en god hundeeier. Da har man ikke gjort hjemleksa si FØR man kjøpte hund. En hund er en livslang forpliktelse, ikke en 4-5-6-års greie. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #11 Skrevet 18. mars 2013 Det er nok ikke størrelsen det går på, for små hunder trenger også mye mosjon, tålmodighet og stell. Små hunder røyter også, og de trenger av og til å kaste opp. Sånn er det å ha hund. Det har vært lignende tråder på dette forumet tidligere, med mennesker som syns det er et slit å ha hund. Og jeg prøver på ingen måte å være frekk, men jeg har faktisk ingen medlidenhet for de som mener det. Ja, jeg skjønner utmerket godt at det er slitsomt å ha hund, det er det selvfølgelig - men det er faktisk noe man må vite FØR man kjøper hunden, ikke etterpå. Jeg kjøpte min første hund da jeg var 16 år gammel, og likevel ekstremt viten om hvor mye jobb det egentlig er. Jeg sier ikke det var lett, men jeg var innstilt på jobbene som kom med hundeholdet, da jeg faktisk satte meg inn i hva jeg gikk til! Jeg har forståelse for at noen mennesker blir syke og ikke kan ta seg av hunden. Men dessverre er det mange som skylder på helsa når det er snakk om latskap. Jeg sier ikke at du gjør det, men det er mange. Og det er synd fordi det er faktisk BRA for helsa å komme seg ut på tur, gå en tur, få frisk luft og være aktiv. Så de som sier at de ikke gidder, og mener det egentlig pga. latskap - de skulle ikke kjøpt seg hund i utgangspunktet. Jeg hater at folk omplasserer hundene sine, men det må man jo bare noen ganger. Og jeg syns faktisk at hunden din fortjener bedre enn deg dersom du ikke kan gi den det den trenger. Du er kanskje en kjempeflott person, men kan du ikke ta deg av hunden din, har den det kanskje bedre et annet sted? Dessverre er det vanskelig å omplassere hunder! Og det er alt for mange hunder som skal omplasseres fordi eiere har gått lei hunden, eller ikke har kunnskap/evne til å ha den. Det er så synd, så synd, men heller det enn at hundens behov ikke blir ivaretatt. Du er sikkert ikke en dårlig person. Men for oss som er så inderlig glad i hunder, og som SER hunder og forstår de, vi er ekstremt opptatt av at hunder skal ha det bra! Og da blir man litt småsur når man leser om folk som ikke "orker" hunden sin. Jøsses.jeg er sikkert like glad i hunder som deg. Inderlig som du skriver. Ja jeg ser også hunden,og er opptatt av at den skal ha det bra. Hunden har det bra. Du skriver at du ser altfor mye at folk skylder på sykdom,men de er bare late. Hva andre gjør er meg likegyldig. Jeg skrev utifra min situasjon.Ikke andres liv og situasjon Jeg har såpass innsikt at jeg vet hva det betyr å være ute. Hva det betyr for helsen med bevegelse,frisk luft osv. Hadde jeg lurt på det, så hadde jeg spurt Jeg har ikke skrevet om hvilke diagnose jeg har. Du får lese hva jeg skriver,før du uttaler deg så bombastisk Anonym poster: f7c524ff39c7000cd84eafade0815d33 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Ja, det er lov å bli lei innimellom. Og det er lov å irritere seg over at hunden stjeler brødskiver eller spyr på gulvet. Men når det er kommet til det punktet at man ikke orker å gå tur med hunden, at man ikke orker å ta vare på hunden, når man vurderer å omplassere hunden sin pga. pelsdotter på gulvet og manglende lyst til å gå ut i regnvær - DA mener jeg at man ikke er en god hundeeier. Da har man ikke gjort hjemleksa si FØR man kjøpte hund. En hund er en livslang forpliktelse, ikke en 4-5-6-års greie. Drar du ikke dette vel langt nå? Hvem har skrevet at de ikke orker å ta vare på hunden,orker ikke gå tur med den, vurderer å omplassere den pga noen pelsdotter,manglende lyst i regnvær. Hvor står det. Du får holde deg til hva TS har det, og ikke dra den lengre enn langt Anonym poster: f7c524ff39c7000cd84eafade0815d33 4
Rubies_ Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Jøsses.jeg er sikkert like glad i hunder som deg. Inderlig som du skriver. Ja jeg ser også hunden,og er opptatt av at den skal ha det bra. Hunden har det bra. Du skriver at du ser altfor mye at folk skylder på sykdom,men de er bare late. Hva andre gjør er meg likegyldig. Jeg skrev utifra min situasjon.Ikke andres liv og situasjon Jeg har såpass innsikt at jeg vet hva det betyr å være ute. Hva det betyr for helsen med bevegelse,frisk luft osv. Hadde jeg lurt på det, så hadde jeg spurt Jeg har ikke skrevet om hvilke diagnose jeg har. Du får lese hva jeg skriver,før du uttaler deg så bombastisk Anonym poster: f7c524ff39c7000cd84eafade0815d33 Du spurte etter meninger, og dette er min mening. Og jeg uttalte meg absolutt ikke "bombastisk". Skrev opp til flere ganger at det kan hende du ikke er lat i det hele tatt, men at du faktisk er syk og ikke kan ta deg av hunden din, eller noe lignende. Og det er selvfølgelig sånt som skjer. Så ta nå DU å les innleggene MINE, før du tyder at jeg prøver å angripe deg eller noe, for det gjør jeg faktisk ikke. 2
FantasDick Skrevet 18. mars 2013 #14 Skrevet 18. mars 2013 Vi har en liten hund og har også hatt en stor hund (Rottweiler, skilsmissehund - den er mest hos eksen), men jeg synes faktisk ikke at det er slitsomt med hund i hus. Jeg ble fort vant til å gå på tur i all slags vær, støvsuge daglig i røyteperioder, vaske hus flere ganger i uka, vaske opp oppkast eller avføring om uhellet har vært ute osv. Det er ting jeg er blitt helt vant til og gjør uten å tenke så mye over det. Det eneste er at den lille hunden både bjeffer og syter utrolig mye, og det er jeg drittlei av. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #15 Skrevet 18. mars 2013 Har ennå ikke møtt en hundeeier som ikke har sagt de er lei innimellom Anonym poster: f7c524ff39c7000cd84eafade0815d33
Vulpes Skrevet 18. mars 2013 #16 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Det er helt lov å være lei innimellom. Jeg mistenker at det er vanligere enn vi tror, bare at de fleste helst ikke vil snakke høyt om det ettersom man fort blir stemplet som en dårlig dyreeier. Jeg forstår at du er uendelig glad i hunden din og nødig vil omplassere den, men du får kanskje prøve å sammenlikne det positive med det negative. Blir det mere ork enn kos med hunden vil kanskje både den og du få det bedre om den får et nytt hjem? Kanskje vil du oppleve det som en stor lettelse òg. Samtidig er det jo best om du hadde klart å gjøre noen endringer i hverdagen som gjorde at hundeholdet fungerte bedre. Jeg har aldri hatt hund, men jeg har hatt tamrotter. Jeg var utrolig glad i dem, men innimellom var det mye ork og jobb og slit. Jeg er syk selv, og har til tider utrolig lite energi. Da er det ikke gøy å vaske bur, ha rotter løse i leiligheten som stadig vekk må fjernes fra steder de ikke får lov til å gå, vaske putetrekk og overflater etter dem osv. Da den siste rotta døde var jeg ufattelig lei meg, hun var jo godklumpen og «babyen» min — men etter en liten stund kjente jeg også på hvor godt det egentlig var å ikke lenger ha jobben og ansvaret det er med kjæledyr. Det er deilig å bare tenke på seg selv når man har dårlige dager og nesten ikke kommer seg ut av sofaen. Situasjonen din og min er ikke helt den samme, men jeg føler likevel at den er litt sammenliknbar. Man kan være ufattelig glad i dyra sine samtidig som at man egentlig hadde hatt det best uten dem, spesielt når helsa svikter. PS: Jeg mener ikke at man bare skal gi opp dyrene sine uten å prøve å få det til å fungere først, og jeg mener heller ikke at man skal ta lett på det å skaffe seg dyr. Omplassering bør være siste løsning. Men for noen er det det riktige valget. Endret 19. mars 2013 av Tonje! 3
MockingJay Skrevet 18. mars 2013 #17 Skrevet 18. mars 2013 Har en rotteweiler gutt på 4 år, og kan med handen på hjertet si at jeg aldri har vært lei av å ha hund. Støvsuge må jeg jo uansett. Men har da aldri opplevd at hunden driter inne heller, med mindre det har vært sykdom ute å gått(tenker da diaré), så burde dere kanskje bruke litt mer tid på å "pottetrene" hunden. Hunden har aldri spydd inne heller, da den er flink til å si ifra når den skal ut. Og hunde hår er det overalt. Men jeg irriterer meg sletts ikke. Jeg fjerner det bare når jeg finner det, og om jeg ikke orker så gjør det ikke noe det heller. Det er jo bare **** sine hår, og uten å være for ekkel så ler jeg faktisk og synes det er litt koselig å finne hårene på de merkeligste steder hvor hunden gjerne aldri har vært heller. Men det at de stjeler brødskiver? Du kan ikke si at du blir lei hunden din av det, for det er fullstendig på DIN kappe at du ikke har tatt deg tiden til å lære hunden at det ikke er greit. Eleven blir ikke bedre en læreren! Men så har jeg vokst opp med ansvaret for en hest, og vet hva å ha ansvaret for et annet levende individ er for noe. Nå har jeg hatt ute kaniner,tam rotter og katt også. Katten var nok lettest å ha, men det er virkelig tyngre å ha både rotter å kaniner enn en hund. Men selvfølgelig spørs jo dette også på hvor seriøst man tar dyreholdet.. 2
Gjest Crazycatlady Skrevet 18. mars 2013 #18 Skrevet 18. mars 2013 Som andre her så tror jeg det er vanlig å ha det sånn noen ganger. Har ikke hund nå, men jeg har katt. Kan også føle litt på det der, men det gjør jeg egentlig med mennesker og katten er jo også et familiemedlem, og når man ser hverandre hver dag så kan en jo irritere hverandre Men det går jo en grense. Blir dyret et ork og man bare ser det negative så ville jeg nok tenkt litt på om dyret virkelig har det bra hos meg. Syns det er viktig at dyr bor hos folk som virkelig vil ha dem og som kan ta vare på dem. 3
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 18. mars 2013 #19 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Du er sikkert ikke en dårlig person. Men for oss som er så inderlig glad i hunder, og som SER hunder og forstår de, vi er ekstremt opptatt av at hunder skal ha det bra! Og da blir man litt småsur når man leser om folk som ikke "orker" hunden sin. Jeg er sikker på at mamma og/eller pappa "ikke orka" meg og søsteren min i perioder av barndommen også Det vil ikke si at mamma og pappa ikke var verdens mest kjærlige og omsorgsfulle foreldre. Man har alle perioder man er lei. Jeg hadde burdyr i flere år som yngre; selv om jeg i noen perioder var møkk lei, hadde de det alltid bra, fikk fersk mat hver dag i tillegg til nytt vann, osv. Så tror du bør dra inn klørne litt. Endret 18. mars 2013 av Dreamdrops 4
kisskissbangbang Skrevet 18. mars 2013 #20 Skrevet 18. mars 2013 Men det at de stjeler brødskiver? Du kan ikke si at du blir lei hunden din av det, for det er fullstendig på DIN kappe at du ikke har tatt deg tiden til å lære hunden at det ikke er greit. Eleven blir ikke bedre en læreren! Men så har jeg vokst opp med ansvaret for en hest, og vet hva å ha ansvaret for et annet levende individ er for noe. Nå har jeg hatt ute kaniner,tam rotter og katt også. Katten var nok lettest å ha, men det er virkelig tyngre å ha både rotter å kaniner enn en hund. Men selvfølgelig spørs jo dette også på hvor seriøst man tar dyreholdet.. Hunden hadde selvsagt lært seg å ikke stjele mat. Hun stjeler de ikke fra hånden hans eller fra bordet, men når gutten min suller rundt her med ei brødskive i hånda som han legger fra seg der det måtte passe mens han gjør andre ting, da spiser hunden den fra gulvet om det er der de blir lagt og det blir ramaskrik på guttungen. Når dette kombineres med at hunden kjeder seg og maser, det er skitt og hår overalt (i munnen, hendene og nesa til guttungen, f.eks.), da kjenner jeg av og til at jeg er drit hakke lei. Og jeg har også hatt dyr hele livet mitt. Og ansvarsfølelsen og seriøsiteten min når det kommer til dyreholdet er det ingenting i veien med, takk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå