Gjest hildab Skrevet 26. mars 2004 #21 Skrevet 26. mars 2004 Er dere da svart eller hvit dagmamma? Jeg skal ha det svart. Anbefaler deg ikke å jobbe ulovlig. du KAN faktisk bli straffet for det!!!
Gjest Poirot Skrevet 26. mars 2004 #22 Skrevet 26. mars 2004 Jeg kaller ikke femtenåringer barn i en sånn sammenheng. Barnearbeid er greit, bare man følger visse regler.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2004 #23 Skrevet 26. mars 2004 Anbefaler deg ikke å jobbe ulovlig. du KAN faktisk bli straffet for det!!! Tror ikke det er så mange "hvite" dagmammaer her i landet. De aller fleste vil bruke de som jobber svart for ellers vil det jo bli fryktelig dyrt. Jeg kjenner maaange som jobber som dagmamma og ingen av dem jobber "hvitt"
Naken Skrevet 26. mars 2004 #24 Skrevet 26. mars 2004 Tror ikke det er så mange "hvite" dagmammaer her i landet. De aller fleste vil bruke de som jobber svart for ellers vil det jo bli fryktelig dyrt. Jeg kjenner maaange som jobber som dagmamma og ingen av dem jobber "hvitt" Jeg jobber som "hvit" dagmamma, og flere foreldre har vært fornøyde med at jeg er "hvit". Det mange glemmer å ta med i regnestykket på "hvit" kontra "svart" dagmamma, er at man jo får dekket mye av dokumenterte barnepassutgifter, gjennom skatteseddelen. Dessuten har man da en kontrakt, som gir større sikkerhet for begge parter og pensjonspoeng for dagmammaen. ..Og man holder seg innenfor loven. Jeg tar 4200,- for full plass, (07.00-16.00). Jeg holder brødmat. Foreldrene tar med yougurt, frukt, bleier.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2004 #25 Skrevet 27. mars 2004 Ærlig talt tror jeg ikke du passer å være dagmamma. Høres ut som det skal være så kjempelett å være dagmamma siden du får hjelp av større unger. Det er ikke det. Hva får deg forresten til å tro at så store "barn" gidder å leke med dagungene dine? For du vet mye om hvor godt jeg passer som dagmamma, ja! Jaja... Det plager meg slett ikke at det plager andre at jeg gir tenåringene mine andre huslige plikter enn å vaske kopper. De er godt nok oppdratt til å gjøre andre ting enn akkurat det de har mest lyst til om de får beskjed om det fra sin mor. Det plager meg ihvertfall ikke at jeg er mindre grådig enn andre. Jeg greier meg uten å være dagmamma i det hele tatt, I LIKHET MED ALLE ANDRE SOM ER DAGMAMMA, men synes det er koselig med unger og gjør det av DEN grunn, ikke for å tjene penger. Man er i grunnen mindre egnet om man gjør det for pengenes del, ikke for ungenes!
Gjest Ireth Carnesir ikke innnl Skrevet 28. mars 2004 #26 Skrevet 28. mars 2004 For du vet mye om hvor godt jeg passer som dagmamma, ja! Jaja... Det plager meg slett ikke at det plager andre at jeg gir tenåringene mine andre huslige plikter enn å vaske kopper. De er godt nok oppdratt til å gjøre andre ting enn akkurat det de har mest lyst til om de får beskjed om det fra sin mor. Det plager meg ihvertfall ikke at jeg er mindre grådig enn andre. Jeg greier meg uten å være dagmamma i det hele tatt, I LIKHET MED ALLE ANDRE SOM ER DAGMAMMA, men synes det er koselig med unger og gjør det av DEN grunn, ikke for å tjene penger. Man er i grunnen mindre egnet om man gjør det for pengenes del, ikke for ungenes! Du skal overlate dagungene til tenåringene dine for at du er dagmamma for ungenes skyld? ja akkurat.......
Gjest Tex Skrevet 28. mars 2004 #27 Skrevet 28. mars 2004 Jeg greier meg uten å være dagmamma i det hele tatt' date=' I LIKHET MED ALLE ANDRE SOM ER DAGMAMMA, men synes det er koselig med unger og gjør det av DEN grunn, ikke for å tjene penger. [/quote'] Hvis du tror det er for kosens skyld de fleste jobber som dagmamma tror jeg du skulle fått huet opp av sanda og tittet deg litt rundt.
Gjest Seleena Skrevet 28. mars 2004 #28 Skrevet 28. mars 2004 Krangling på gong? Berre nokre spm angåande dagmamma-jobb: * Kvifor tek dåke 35 kr + - for 1 time? Er ikkje det frykteleg lite å leve på? Kva blir då årsinntekta di då?Muleg eg har missforstått?! * Betalar du skatt?
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2004 #29 Skrevet 28. mars 2004 Det har jeg da heller ikke påstått. Jeg sier at JEG jobber som dagmamma fordi jeg liker unger. Jeg påstår imidlertid at ingen her i landet trenger å jobbe som dagmamma for pengenes skyld, med mindre de legger seg på en høyere levestandard enn de strengt tatt har råd til. Til deg som jaja-et meg om ungene: Den lønnen jeg får som dagmamma går uavkortet til mine egne barn, først og fremst som ukelønn som varierer etter innsatsen de selv legger ned.
Gjest Poirot Skrevet 28. mars 2004 #30 Skrevet 28. mars 2004 Berre nokre spm angåande dagmamma-jobb: * Kvifor tek dåke 35 kr + - for 1 time? Er ikkje det frykteleg lite å leve på? Kva blir då årsinntekta di då?Muleg eg har missforstått?! Skulle man tatt mer ville hele årsinntekten til de som har barna gå til dagmamma, ergo ville ingen hatt dagmamma. De har som regel flere barn, blir derfor totalt mer enn 35 kr timen. De fleste jobber svart, slipper derfor å betale 36 % skatt slik andre må.
Labella Skrevet 28. mars 2004 #31 Skrevet 28. mars 2004 * Kvifor tek dåke 35 kr + - for 1 time? Er ikkje det frykteleg lite å leve på? Kva blir då årsinntekta di då?Muleg eg har missforstått?! Man kan vel ikke regne med at det er full jobb å passe ett barn? Har man f.eks. tre unger og får 35 kr/t for hver er man oppe i 105 kr/t - fire barn 140 kr/t - ikke så verst timelønn det?
Gjest Poirot Skrevet 28. mars 2004 #32 Skrevet 28. mars 2004 Man kan vel ikke regne med at det er full jobb å passe ett barn? Har man f.eks. tre unger og får 35 kr/t for hver er man oppe i 105 kr/t - fire barn 140 kr/t - ikke så verst timelønn det? Særlig ikke uten skatt... Selv har jeg 108 kr timen for å passe barn kommunalt, uten skatt har jeg ca 70 kr timen utbetalt.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2004 #33 Skrevet 28. mars 2004 Krangling på gong? Berre nokre spm angåande dagmamma-jobb: * Kvifor tek dåke 35 kr + - for 1 time? Er ikkje det frykteleg lite å leve på? Kva blir då årsinntekta di då?Muleg eg har missforstått?! * Betalar du skatt? Man lever jo ikke på dagmammalønnen. De fleste dagmammaer har enten en mann som er i jobb, fødselspenger, dagpenger, sykepenger, overgangsstønad, uføretrygd eller sosialstønad. Noen ytterst få dagmammaer er det fordi de har lyst til å passe andres unger, men de fleste gjør det for å spe på lommepengene. Noen betaler skatt, andre ikke. I praksis blir det mye det samme for den som har dagmamma, fordi man får igjen på skatten hvis man har det hvitt. Det hadde ikke gått an at man tok vanlig lønn, som hun sier over, da hadde ikke samfunnet gått rundt.
Gjest Poirot Skrevet 28. mars 2004 #34 Skrevet 28. mars 2004 Det hadde ikke gått an at man tok vanlig lønn, som hun sier over, da hadde ikke samfunnet gått rundt. Men det hadde gått ann å betale skatt..... Det er straffbart å tjene over en gitt sum når man mottar diverse trygdeytelser, eks uføretrygd. Det er også straffbart å betale skatt, og å mottat sosialtrygd uten å oppgi inntekten.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2004 #35 Skrevet 28. mars 2004 Dessverre er byråkratiet lagt opp sånn at man av og til må være kriminell for å greie seg. Livet er ikke like strømlinjeformet som den norske sosialpolitikken forutsetter dessverre.
Naken Skrevet 28. mars 2004 #36 Skrevet 28. mars 2004 Dummeste jeg har hørt! Jeg er hvit dagmamma og klarer meg, jeg! Er du forresten den samme gjesten som skriver at du ikke gjør det for pengenes skyld? (HVis ikke foreslår jeg at dere begynner å skrive "gjest", "gjest2", "gjest3" o.s.v, så det er mulig å vite hvem man snakker med)
Gjest Poirot Skrevet 28. mars 2004 #37 Skrevet 28. mars 2004 Bullshit. Enten er man en snylter på fellesgodene eller så er man det ikke. Det er et svært forenklet byråkrati for å være hvit dagmamma, NETTOPP fordi at folk skal kunne være det uten for mye byråkratisk tullball. Hos deg skorter det nok mer på viljen til å bidra til fellesskapet.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2004 #39 Skrevet 28. mars 2004 Bullshit right back at you. Det er ikke meg personlig dette går på, prøv å debatter på et litt voksnere nivå. Man skal være rimelig trangsynt for ikke å forstå at enhver kan komme opp i situasjoner der det gjengse byråkratiet ikke fanger opp ens egen situasjon og det kreves mer fleksible løsninger som ofte ikke er å oppdrive. Mange må velge mellom å følge reglene og å ta hensyn til familien. (Ett eksempel på det er da vi gikk glipp av flere titalls tusen kroner fordi vi var en- 1- dag for sent ute med å postlegge en søknad om pleiepenger, fordi situasjonen for barnet som var under pleie på sykehuset stadig var en kritisk situasjon og vi hadde hodene våre fulle av dette. I vårt tilfelle var det ingenting ulovlig vi kunne gjøre for å få penger, men hadde det vært det hadde vi gjort det uten å blunke. Det var på ingen måte rettferdig at vi gikk glipp av disse pengene, selv om reglene var klare. ) Reglene er ikke laget for alle, de er laget for flertallet. Det er de som snylter av grådighet du må ta, ikke de som faller mellom to stoler, og det er ganske mange.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2004 #40 Skrevet 28. mars 2004 [quote="NakenDummeste jeg har hørt! Jeg er hvit dagmamma og klarer meg, jeg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå