Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

lurer på en aldeles liten ting.. skal si opp jobben min. gjerne på dagen da jeg ikke har noen arbeiskontrakt.lurer da på, om jeg sier opp på dagen får jeg ingen attest fra jobben der? og mister jeg automatisk opptjente feriepenger? har hørt skumle rykter om dette!

lurer på hvor jeg skal henvende meg for å finne ut av dette!

Videoannonse
Annonse
Gjest hildab
Skrevet

Skumle rykter stemmer ikke alltid. Alle har rett på attest. Men om du får en bra en, det er en annen sak. Dessuten kan du "gå glipp av" gode referanser, som kan være ganske verdifullt å ha i disse dager.

Feriepenger har du også krav på når du slutter, men skal du ha dem umiddelbart, må du betale skatt av de.

Hvis du vil slutte fordi du er i konflikt med din arbeidsgiver, må du kanskje kjempe litt for å få det du har krav på. Sikker på at du ikke forhaster deg med å slutte i jobben? Ikke alltid det beste å forhaste seg... Hvis du gjør det hele i samarbeid med din arbeidsgiver blir trolig alt mye lettere for deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

ingen konflikt nei, men ny jobb... og denne nye jobben krever sitt og sine arbeidsdager derav må jeg slutte fortest mulig...vel føler at alle har sine delte meninger, prøve rå lese meg frem i lovene men det hjelper lite.. takk

Gjest hildab
Skrevet

Feriepenger

Når du slutter i jobben, har du krav på å få utbetalt feriepenger du har til gode. Vanligvis skal de betales ut sammen med den siste lønningen din.

Attest

Du har krav på en attest når du slutter i jobben. I attesten skal det miminum stå hva slags jobb du har hatt og hvor lenge du har jobbet der. Når du skal søke nye jobber eller opptak ved skole, er det vikig å ha attest fra jobber du har hatt tidligere.

Les her:

http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/ungdom.html#17

Om du har fått ny jobb, må vel dere vel kunne komme til enighet.

Gjest hildab
Skrevet
1) Det er ikke lov å skrive en negativ attest!

Det er helt riktig.

Man kan enten

*skrive en helt enkel og nøytral en

eller

*en mer utfyllende som beskriver litt mer i detalj hva arbeidstakeren har bidratt med på arbeidsplassen og kanskje litt om positive egenskaper. Og evt at man kan stille som referanse.

Den siste er vel å foretrekke.

Skrevet

Be om attest først, og si opp når du har fått den. Hvis de spør hvorfor, så si at du skal f.eks. søke på stipend/legat.

Amarone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...