Gå til innhold

Hva hadde du valgt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å sende min 16 måneder gammel gutt på overnatting i bhg. Nå har jeg ikke hørt noe om at dette er vanlig i min sønns barnehage, men tenker han må være minimum to år før jeg tror det vil være mer positivt enn negativt for han å bli med på noe sånt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke sendt mitt barn med på overnatting i barnehagen, og jeg har litt problemer med å forstå hvorfor de skal gjøre det?

Er det vanlig?

Fra min barne- og ungdomstid kan jeg aldri huske at det var snakk om overnattingsturer, annet enn ved en uke i 6. klasse på leirskole og konfirmasjonstur i 8.klasse.

AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage har skogstur med overnatting for barna som skal begynne på skolen. Det ser jeg på som veldig positivt, og våre gutter har gledet seg masse og kommet hjem med fine minner :)

Men overnatting for så små barn? Jeg har aldri hørt om det, og synes det er litt overraskende. Vil tro at de får veldig mye mer ut av turen når de er større, og skjønner godt at du er skeptisk.

Anonym poster: e8e90abdd011e69aa1a988c192faf056

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet pedagogiks leder i barnehagen, og hadde heller ikke sendt mitt 18 mnd. gamle barn til overnatting. Visjonen er sikkert god, men et 18 mnd. gammelt barn har ikke samme gleden av overnatting som de minste. Ser for meg en urolig natt, våkner en, våkner flere. Du kan vel kanskje la barnet være med på ettermiddagen, og hente det før leggetid?

Anonym poster: 4be555c8ded600be66c4a3369c1122c6

Skrevet

Tja. Når jeg leste dette med en gang, så tenkte jeg no way. Men så kom jeg på at da de eldste ungene mine var små, så pleide vi benytte oss av noe som het Bamsehiet, som var både åpen barnehage, men også et avlastningstilbud i helgene. Det fungerte sånn at man jobbet der, med egne unger og andres, 1 helg. For det så fikk man avlastning i 2 helger. Altså fra lørdag ettermiddag til søndag formiddag. Kriteriet var at barna skulle sove gjennom natten.

Mine unger digget det. Midi var vel 2 år omtrentlig. Hadde da brukt åpen bhg 3-4 dager pr uke fra han var omtrent et år så han kjente de ansatte godt.

I tillegg har jeg også vært så heldig å tilhørt verdens beste barnehage, med 17-18 barn. Nå var aldersgrensen høyere for å få gå i den, men jeg hadde ikke hatt problemer med å sende barnet avgårde med de heller, men siden Mini var to og et halvt da hun begynte, nedre aldersgrense, så var jo det ikke aktuelt. Ikke dro de før siste året heller.

Uansett; jeg tenker som så at det kommer helt an på. På barnehagen, personalet, forholdet mellom foreldre og personalet og ikke minst personligheten til barnet. Mine unger har vært enormt sosiale og har vært trygg med andre omsorgspersoner hele veien.

Så ja, jeg hadde kanskje gjort det, alt etter hva omstendighetene tilsa.

Skrevet

Jeg hadde ikke sendt mitt barn med på overnatting i barnehagen, og jeg har litt problemer med å forstå hvorfor de skal gjøre det?

Er det vanlig?

Fra min barne- og ungdomstid kan jeg aldri huske at det var snakk om overnattingsturer, annet enn ved en uke i 6. klasse på leirskole og konfirmasjonstur i 8.klasse.

Det var vanlig da jeg var liten og det har vært vanlig i barnehagene mine barn har gått i. Men kun avgangsåret.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg fått et slikt tilbud i den lille barnehagen hvor jenta vår går, ville jeg tippet at de ikke ville gjøre forskjell på barna, og derfor invitere alle på overnatting. Men at de regner med at det stort sett kun er de eldste barna som blir med.

Ser heller ikke poeng med overnatting for et så lite barn. Når barnet er et par år eldre, derimot, er det sikkert kjempegøy.

Anonym poster: 93c96a045420190a0e9a1b2acadfaecb

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen som størstejenta mi gikk i hadde de en tradisjon med overnatting i barnehagen for de eldste barna. Dette var noe de gledet seg lenge til; få være lenge våken, sove i sovepose i barnehagen, ute og studere stjernene og tenne stjerneskudd osv osv.

Men hvilket utbytte har egentlig en baby på 18mnd av å overnatte med barnehagen? Da mine var så små så var det de faste rutinene som var aller best. Minstejenta sov ikke natta over på det tidspunktet heller.

Hadde aldri sendt et lite barn på 18mnd på overnatting med barnehagen.

Skrevet

Det var vanlig da jeg var liten og det har vært vanlig i barnehagene mine barn har gått i. Men kun avgangsåret.

Takk for svar, jeg er ukjent innenfor dette så jeg aner jo ikke :)

Gjest Gjest
Skrevet

Barna får et helt annet forhold til de andre barna og de ansatte. Antar alt er i orden rundt dette for det har vært slik i årevis.

Men det er svarfrist på turen i morgen og på lappen er det krysset av for "ikke overnatting".

Anonym poster: 53be70a322012c3ae70550d38ccb113c

Min personlige mening sier at det var klokt å takke Nei! :) Du kan ha god samvittighet, heller la barnet bli med om noen år ;)

Skrevet

Det gjør ikke vi heller etter å ha lest svarene her.

Men jeg lurer på hvorfor så mange er i mot det? Stoler dere ikke på de ansatte?

Anonym poster: 53be70a322012c3ae70550d38ccb113c

Jo absolutt. Jeg kjenner de veldig godt. Men det er noe med å tilbringe natta med "fremmede". Ja, hun er med de nesten hver dag men hun har aldri vært med de om natta før. Jeg liker bare ikke tanken på at dattera mi skal sove på en fremmed plass uten oss foreldre eller besteforeldre :)

Skrevet

Jeg vil påstå at VELDIG mange barn kjenner de barnehageansatte langt bedre enn besteforeldre, all den tid de tilbringer hele arbeidsdagen sin med dem år ut og år inn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil påstå at VELDIG mange barn kjenner de barnehageansatte langt bedre enn besteforeldre, all den tid de tilbringer hele arbeidsdagen sin med dem år ut og år inn.

Vell, det er ikke tilfellet her. I bhg har de ansatte mange barn å se til, så selv om jenta mi er der 8 timer om dagen så har hun ikke de voksnes fulle oppmerksomhet de 8 timene.

Skrevet

Nei, men jeg tror det er tilfellet for mange. Ikke alle har besteforeldre i umiddelbar nærhet og sees kanskje en gang i uken, eller måneden eller hvor enn mye. Mens barnehageansatte, som selv om de ikke sitter med ungen på fanget 8 timer i døgnet likevel er tilstede de 8 timene. Trenger ikke noens fulle oppmerksomhet i 40 timer pr uke for at det sier seg selv at man blir relativt godt kjent etter hvert.

Skrevet

Nei, men jeg tror det er tilfellet for mange. Ikke alle har besteforeldre i umiddelbar nærhet og sees kanskje en gang i uken, eller måneden eller hvor enn mye. Mens barnehageansatte, som selv om de ikke sitter med ungen på fanget 8 timer i døgnet likevel er tilstede de 8 timene. Trenger ikke noens fulle oppmerksomhet i 40 timer pr uke for at det sier seg selv at man blir relativt godt kjent etter hvert.

Nå er det da heller ikke dette tråden handler om. Ts spurde om vi ville fjort det, og det ville vi ikke.

Skrevet

Veldig merkelig i norske ører. Men i andre land, bl.a Tyskland er dette helt normalt. Men der overnatter de i barnehagen, så det er kjent lokale.

Skrevet

Veldig merkelig i norske ører. Men i andre land, bl.a Tyskland er dette helt normalt. Men der overnatter de i barnehagen, så det er kjent lokale.

Interessant!

Jeg synes det er interessant å høre hvor ulikt ting kan være fra land til land. Det som for nordmenn flest er helt normalt/unormalt kan oppfattes helt motsatt i en annen kultur.

Det viser jo bare at ingen av oss har en fasit :)

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg er positiv til barnehager tilpasset folks reelle arbeidssituasjoner, men en barnehage der normalen er at barna er om natten mens foreldrene jobber er jo noe helt annet enn en tilfeldig overnattingstur. Jeg tror ikke så små barn har noe utbytte som gjør det verdt å ha en slik overnattingstur, men ved "nattbarnehage" vil jo utbyttet være at foreldrene får jobbet.

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Jeg synes det høres veldig rart ut, uansett antall barn i barnehagen! En ettåring har da ikke noe utbytte av noe sånt?

Det er vel ganske vanlig med overnattingstur/overnatting i barnehagen for førskolebarna rett før de begynner på skolen (dvs 5-6-åringer), men har aldri hørt om noe slikt for yngre barn.

Jeg ville aldri sendt med min unge hvis han/hun var så liten. Ikke fordi jeg ikke stoler på de ansatte, for det gjør jeg, men fordi en liten unge har null utbytte av noe sånt. Overnatting hos besteforeldre o.l er noe helt annet.

Legger til - mine unger ser besteforeldrene sine flere ganger i uka. Hos besteforeldrene får de også full oppmerksomhet, mens i barnehagen er det jo ikke akkurat en-til-en kontakt på en evt slik overnatting?

Mine unger sov heller ikke natta igjennom før de var 3 år...

Endret av Riskjeks
Skrevet

Jenta mi har alltid likt seg veldig godt i barnehagen og jeg har full tillit til de ansatte, men jeg tror allikevel ikke jeg ville latt henne være med på en slik tur i så ung alder. Grunnen er at hun hadde veldig lite språk i den alderen, så det ville ikke være mulig å forklare henne at "nå skal du og de andre i barnehagen sove i en hytte i natt, og så skal du reise hjem igjen til mamma og pappa i morgen". Så selv om hun var helt komfortabel med å være i barnehagen på dagtid, ser jeg for meg at hun kunne ha blitt litt redd av å plutselig være et helt annet sted på natta, uten meg og pappaen i nærheten? Det er enklere når de blir større og forstår hva som skal skje, tror jeg.

På den annen side, om denne barnehagen har hatt mange slike turer før uten problemer, så er det kanskje bare vi som ikke er vant til slik som synes det høres verre ut enn det er...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...