Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Fatter ikke hvorfor homser absolutt ønsker å vie seg et sted som åpenbart ikke vil ha noe med dem å gjøre? Hvorfor tvinger homofile seg til å gifte seg under en religion som bokstavelig talt omtaler deres livsstil som forkastelig? Det står da i Bibelen at det er synd? Hvorfor ikke finne seg en annen religion, eller bare drite i alt det tullet og gifte seg på tinghuset som alle andre oppegående folk?

Jeg kan forstå ønsket om aksept, spesielt om man er kristen selv.

Men ordlyden i 3. Mosebok er ganske "skarp", for å si det pent. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man rent teologisk kan sette en "happy spin" på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gud gjør jo aldri feil, og han har skapt homofile.

Og han har skapt pedofile, voldtektsmenn, mordere og så videre. Er det derfor greit å forgripe seg på barn? Er det greit å voldta kvinner fordi Gud har skapt meg? Er det ingenting å si på mord siden "Gud gjør ingen feil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Jeg kan forstå ønsket om aksept, spesielt om man er kristen selv.

Men ordlyden i 3. Mosebok er ganske "skarp", for å si det pent. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man rent teologisk kan sette en "happy spin" på den.

Den er visst åpen for fri tolkning skal vi tro de gladkristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Og han har skapt pedofile, voldtektsmenn, mordere og så videre. Er det derfor greit å forgripe seg på barn? Er det greit å voldta kvinner fordi Gud har skapt meg? Er det ingenting å si på mord siden "Gud gjør ingen feil"?

"Og han har skapt pedofile, voldtektsmenn, mordere og så videre"

Ja, har Han nå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen begrensninger? Hva om man allerede er gift da? Eller hva om man er mindreårig? Eller hva om man vil gifte seg med et dyr?

Så lenge det ikke skader noen, så ja, da bør alle få gifte seg, om så det er en med en gråstein.

Hvorfor det? Fordi de er mennesker?

Nei, fordi alle sammen, som jeg vil si ikke skader noen, skal repekteres og få lov å gjøre det de vil. Det er ikke annet enn latterlig å utestenge noen eller nekte noen å gifte seg sånn og sånn bare fordi de har samme legning.

Mordere får så vidt jeg vet gifte seg i kirka, hvorfor ikke homofile, de har i hvertfall ikke gjort noe galt. Hva som står i bibelen om det bryr jeg meg ikke om, den er skrevet av mennesker. Man kan fortsatt være kristen og tro på Jesus og Gud.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er meningsløst å skulle tvinge kirken til å vie homofile. Særlig nå som man mer og mer skiller kirke og stat.

At homofile skal ha rett til å gifte seg i juridisk forstand er en sak. At en prest skal tvinges til å gjennomføre en kirkelig vielse av et homofilt par, er noe helt annet. Paulus fordømmer homoseksualitet, og kirkens standpunkt på den saken har alltid vært ganske klart.

Jeg mener at det er en temmelig urimelig og forstokket holdning, men det er nå en gang den holdningen kirken har, og det tilligger ikke staten å blande seg opp i teologien deres. Det kirkelige ekteskapet er mellom mann og kvinne, og det har aldri vært noe annet. At vi som samfunn finner at det er ønskelig at homofile skal ha rett til å gifte seg, forandrer ikke på det. Homsene får gå til sorenskriveren og nøye seg med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lincoln

Så lenge det ikke skader noen, så ja, da bør alle få gifte seg, om så det er en med en gråstein.

Nei, fordi alle sammen, som jeg vil si ikke skader noen, skal repekteres og få lov å gjøre det de vil. Det er ikke annet enn latterlig å utestenge noen eller nekte noen å gifte seg sånn og sånn bare fordi de har samme legning.

Mordere får så vidt jeg vet gifte seg i kirka, hvorfor ikke homofile, de har i hvertfall ikke gjort noe galt. Hva som står i bibelen om det bryr jeg meg ikke om, den er skrevet av mennesker. Man kan fortsatt være kristen og tro på Jesus og Gud.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Nei, bibelen er Guds ord. Tror du ikke det så er du ikke kristen. Er du ikke kristen så trenger du for f... ikke gifte deg i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og han har skapt pedofile, voldtektsmenn, mordere og så videre"

Ja, har Han nå det?

Jeg tror det er mer komplisert enn som så hvis det er en Gud.

Tror ikke Gud skapte dem for å skape dem, men Gud ga menneske fri vilje, hva vi gjør med den er opp til oss.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Den er visst åpen for fri tolkning skal vi tro de gladkristne.

Jeg måtte grave frem nettbibelen, og iom at det er litt forskjellig ordlyd fra bibel til bibel, så var denne litt mildere enn noen av de andre oversettelsene jeg har sett. Men:

"22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig."

Rett etter kommer det et forbud mot dyresex, før det avsluttes med en orgie av tordentaler om avskyligheter, urene land, land som skal spy folk ut, mer avskylighet og noe om at folk som gjør avskyelige ting skal støtes ut av folket sitt. Avskyelig er i det hele tatt et høyrefrekvent ord.

Jeg er litt usikker på hvordan man setter en "happy spin" på akkurat denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Jeg kan forstå ønsket om aksept, spesielt om man er kristen selv.

Men ordlyden i 3. Mosebok er ganske "skarp", for å si det pent. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man rent teologisk kan sette en "happy spin" på den.

Hvorfor ønske aksept hos noen som fundamentalt er i mot deg? Blir som at jeg skal ønske aksept hos SV. Dere er i mot alt jeg står for, men pleeeease, kan dere ikke bare forandre dere for min skyld a?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Jeg syns det er meningsløst å skulle tvinge kirken til å vie homofile. Særlig nå som man mer og mer skiller kirke og stat.

At homofile skal ha rett til å gifte seg i juridisk forstand er en sak. At en prest skal tvinges til å gjennomføre en kirkelig vielse av et homofilt par, er noe helt annet. Paulus fordømmer homoseksualitet, og kirkens standpunkt på den saken har alltid vært ganske klart.

Jeg mener at det er en temmelig urimelig og forstokket holdning, men det er nå en gang den holdningen kirken har, og det tilligger ikke staten å blande seg opp i teologien deres. Det kirkelige ekteskapet er mellom mann og kvinne, og det har aldri vært noe annet. At vi som samfunn finner at det er ønskelig at homofile skal ha rett til å gifte seg, forandrer ikke på det. Homsene får gå til sorenskriveren og nøye seg med det.

Classic case av det man ikke kan få det vil man ha. Kvinner og homser drømmer om en tradisjonell ekteskapsinngåelse basert på en eller annen banal forestilling som fortsatt henger i fra de var barn. Det er egentlig ingen grunn til at NOEN, under noen omstendigheter burde vie seg i kerka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bibelen er Guds ord. Tror du ikke det så er du ikke kristen. Er du ikke kristen så trenger du for f... ikke gifte deg i kirka.

Jeg tror på det jeg vil.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Jeg tror på det jeg vil.

Anonym poster: 1a701e2ee7bf6b52b4c582afbd3f0967

Ja, det er fint. Men da er du ikke kristen. Du kan nemlig ikke tro på det du vil og være kristen samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Jeg måtte grave frem nettbibelen, og iom at det er litt forskjellig ordlyd fra bibel til bibel, så var denne litt mildere enn noen av de andre oversettelsene jeg har sett. Men:

"22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig."

Rett etter kommer det et forbud mot dyresex, før det avsluttes med en orgie av tordentaler om avskyligheter, urene land, land som skal spy folk ut, mer avskylighet og noe om at folk som gjør avskyelige ting skal støtes ut av folket sitt. Avskyelig er i det hele tatt et høyrefrekvent ord.

Jeg er litt usikker på hvordan man setter en "happy spin" på akkurat denne.

Man ligger jo strengt tatt ikke med en mann som man ligger med en kvinne da? Know what I mean? ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hvorfor ønske aksept hos noen som fundamentalt er i mot deg? Blir som at jeg skal ønske aksept hos SV. Dere er i mot alt jeg står for, men pleeeease, kan dere ikke bare forandre dere for min skyld a?

Religiøse tekster tolkes jo i stor grad, og man tolker vel gjerne den veien som føles mest riktig for en selv. Både i form av hvordan man forstår forskjellige tekster og hvilke tekster man vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Man ligger jo strengt tatt ikke med en mann som man ligger med en kvinne da? Know what I mean? ;) ;)

Der kom happy spinnen!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lincoln

Man ligger jo strengt tatt ikke med en mann som man ligger med en kvinne da? Know what I mean? ;) ;)

Tja, det spørs hva du foretrekker det. Know what I mean? ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Religiøse tekster tolkes jo i stor grad, og man tolker vel gjerne den veien som føles mest riktig for en selv. Både i form av hvordan man forstår forskjellige tekster og hvilke tekster man vektlegger.

Nei. Tror man på den Bibelske Gud og Bibelen så skal man tro på det som står der, bokstavelig talt. Alt annet er tull. Eller så får man gjøre som enhvert fornuftig person ville gjort og le av hele greiene.

Edit; Jeg har en vennskapelig tone..bare så det er sagt. Smiley.

Endret av Skogmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Tja, det spørs hva du foretrekker det. Know what I mean? ;) ;)

Vel, helt samme måte er det da ikke. Du slipper å gre vekk rompehår på kvinnen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...