Gå til innhold

Forferdelig fødselsangst!


Bitte

Anbefalte innlegg

Gjest Goliat

Hei igjen alle sammen!

Et lite innblikk her før i dag var jeg redd dette kom til og ta helt av, men det har det jo ikke gjort.

Jeg er faktisk enig med dere som skriver at det er i dag altfor lettvint og få keisersnitt. På barnimagen.no står det et eget stykke om at man kan grine seg til keisersnitt.

Hallo................Jeg har full forståelse for fødselsangst, men er det så mye bedre å ta keisersnitt? Jeg hadde ikke valgt det under en normalforløpende fødsel.

Jeg skjønner at tanken på fødsel kan være skremmende og under min første fødsel, stod det tre grønnkledde mennesker og vurderte hastekeisersnitt. Jeg slapp og jeg priser meg lykkelig.

Min sønn hadde elektroder festet til hodet sitt inne i min mage og han holdt på å dø! Men alt gikk bra og hvis jeg måtte ta keisersnitt, så hadde jeg gjort det. Men da ville årsaken vært helt noe annet.

Det kan oppstå komplikasjoner under et keisersnitt og du må jo sy, det er det jo ikke alltid man må under normal fødsel, er det bedre? En god venninne av meg har hatt to keisersnitt og under siste keisersnitt skjedde det så mye galt at hun ble liggende i seks uker på SIA og gikk ned 26 kilo. Hennes mann og jeg byttet på og reise fire timer frem og tilbake hver dag med sønnen hennes, så hun skulle bli kjent med han.

Her gikk alt som kunne gå galt galt, og jeg sier ikke at dette er unødvendig og at man opptar plass, men man må ikke feie under et teppe at man kommer seg gjennom disse smertene som mange tusen har gjort før og man kommer seg fortere på bena etter en, hvis man er heldig, normal fødsel.

Jeg syns at man skal be om hjelp til og gjøre noe med angsten og i dag så er det så mye kunnskap om dette.

Til slutt vil jeg si at jeg respektere at vi er forskjellige og har forskjellige synspunkter. Men personlig ville jeg valgt en annen løsning en keisersnitt, som desverre er blitt en "motesak" i dagens samfunn, hvis jeg hadde slitt med angst.

Etter min første fødsel burde jeg latt være og få flere barn, men her sitter jeg gravid for tredje gang og om det blir siste vet jeg enda ikke. Jeg skal puste riktig og gjøre det jeg får beskjed om....da går alt så mye bedre....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Beklager hvis du tok det ille opp, men hvis du lider av fødselsangst så bør du kanskje vurdere og forbli barnløs.

Til Sexy Sadie:

Jeg skrev innleggene kl. 11.55 og 17.50 i går, og hvis du hadde lest nøye så hadde du fått med deg at jeg fødte i november i fjor pga keisersnitt, og hadde en utrolig flott fødselsopplevelse!

Synes også det er irriterende å høre flere av dere uttale dere om at keisersnitt er blitt en "motesak" o.l. Da vet dere tydelig lite om å slite med SKIKKELIG fødselsangst (angst er som sagt noe helt annet enn "å grue seg litt").

For noen er keisersnitt den beste løsningen, for andre en vaginal fødsel.

Jeg blir også forbannet når folk tror at de kan "helbrede" mennesker med fødselsangst som ønsker keisersnitt, ved å fortelle skrekkhistorier om keisersnitt!!!!! Min fødsel var smertefri og rask, ingen komplikasjoner og jeg var oppe og gikk i sykehuskorridorene dagen etterpå. (det jeg opplvede som mest ubehagelig ved hele prosessen var å få satt inn kateter). De fleste planlagte keisersnitt går veldig bra. Selvfølgelig kan komplikasjoner skje, men det kan det jo skje ved en vanlig fødsel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Jeg lurer på hvordan kvinner som enda ikke har vurdert å bli gravide kan lide av slik fødselsangst? jeg kan forstå det når man først er gravid og ukene tikker framover! Men når kvinner som enda tygger p-piller hyler og skriker om fødselsangst, ja det blir litt rart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Huff, jeg forstår godt hvordan du har det. Selv har jeg alltid trodd at den dagen det viste seg at jeg var gravid, ja da ville jeg bli hysterisk. Jeg besvimer når det er snakk om blod og operasjoner (detaljerte beskrivelser) og ser jeg noen ta blodprøve blir jeg rar under fotsålene.. hirrr...

Dette med fødsel har alltid skremt meg. Det underlige er at da jeg så det blå krysset i forrige uke ble jeg bare glad. (Ihvertfall først.) Jeg er litt engstelig, men det å lese andres fødselshistrorier har hjulper masse. Uansett tror jeg det mest fundamentale er ønsket om baby. Har du ikke det i utgangspunktet tror jeg det kan være annerledes og angsten kan ta overhånd. Ingen skal føle at de "må" få barn, men jeg synes heller ikke at noen skal la være kun fordi de er redde og fordi hjelp, være seg keisersnitt eller terapi, ikke er tilgjengelig.

Min venninde som er i uke 30-et-aller-annet mener at hormonene har roet henne. For meg er det tanken om at det ikke er noen vei tilbake og at jeg bare får gjøre det beste ut av situasjonen.

Jeg synes ikke at du skal høre på kommentarer om at keisersnitt tar opp plassen for eventuelle trafikk-ofre, for det tror jeg enhver lege kan fortelle deg er usaklig.

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for. Ikke vær redd for å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du får grine deg til keisersnitt da, det er jo så moderne for tiden.

Husk bare på at du da hefter bort operasjonsstuen så det kan bli krise hvis ett bilulykkeoffer kommer....

Jeg synes virkelig at en bør ta hverandre på alvor og vise respekt og

forståelse for at andre ikke har det på samme måte som en selv. skal en

komme med sånne umodne og slemme kommentarer bør en holde seg

borte frå disse trådene. her skal man støtte hverandre!!

selv om en har fødselsangst betyr ikke dette at en bør holde seg unna det

å få barn, som er den største gleden en kan oppleve her i livet...

dessuten kan jeg fortelle deg sexysadie, at det er gynekologer som

utfører keisersnitt, offer etter bilulykker blir operert av andre kirurger.

det finns også forskjellige operasjonsstuer for forskjellige inngrep.

men for din del håper jeg at utsagnet ditt bare var ironisk, viss ikke, er

det du som har et problem.

lykke til alle dere som har fødselsangst.

hilsen snart tobarnsmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må sige at efter den fødsel jeg havede med knotten som var helt forfærtelig ville jeg gerne ha kejsersnit for jeg gruer mig enormt har marridt om min fødsel og jeg skal altså ha nr 5 og har prøvet det nogle gange jeg men sidste gang tog knækken på viste det ikke før jeg blev gravid igen hvor bange jeg entlig er for fødslen, men så må jeg også tilføje at entlig burde man betale selv det ville gøre det hele meget enkler man kunne selv vælge smertestillende for man fik en regning, man har faktisk snakket om det i Danmark at indføre det system da det er øgende med kejsersnit der også. Jeg betalte med glæde for painkiller for at få en fin fødsel smertefrit.

og selvfølgelig kan man få børn selvom man har fødselsangst, men som med alle forbier kan man gå til psykolog og få det væk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goliat

Hei Ann Forup!

Det var egentlig en god ide, at man kunne "kjøpe" seg en form for tjeneste/smertestillende utifra fødsel.

Hvis man da hadde fått det til i praksis. Nok en gang ville det kanskje blitt en debatt om hvem som da hadde hatt råd til og betale for keisersnitt og andre med dårlig råd ikke ville hatt råd osv osv. Og da kanskje de som hadde hatt et veldig stort behov for det, ikke hadde hatt råd.

Se bla på dette med sterilisering hos kvinner....kr. 6 000,-, og hos menn så er det er egenandel på kr. 1 500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo tak goliat det ved jeg alt om havede bestemt mig for at klippe strengene men synes det blev lidt dyrt. :-) så rigtig nok dem som har råd kan få og dem som ingen penge har får ingenting men sådanne er det nu engang desværre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...