Gå til innhold

PCOS

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere her inne som har PCOS? Hvilke plager har dere, og hvilken behandling får dere? Er dere regelmessig på kontroll?

Selv går jeg bare på p-piller (yasmin) foreløpig.

Anonym poster: 790416f7e39dcfc25247ac850979e4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er plaget med det meste egentlig. Har masse cyster på eggstokkene, manglende eggløsning, til tider ustabil syklus, kluss med hormonene som fører til økt hårvekst og mye plager symptomer, er regelmessig på kontroll pga at jeg prøver å bli gravid, ellers er ikke det veldig vanlig. Jeg tåler ikke p-piller, mest sannsynlig pga PCOS mente legen. Har fått pergotime og metformin.

Anonym poster: 21c8743de1602404f8f3dad40b5395ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt PCOS i 13 år nå. Har slitt med uregelmessige sykluser, fra 2 uker til 9 mnd og derfor også ingen eggløsning. Økt håvekst, kviser, legger på meg rundt magen, humørsyk.

Har prøvd metformin, men fikk så mye bivirkninger at jeg sluttet.

Jeg ble gravid med IVF, gikk ikke med bare Pergotime.

Når går jeg på p-piller og det har fjernet mye av symptomene mine og jeg har det bedre. Jeg har aldri hatt noen oppfølging. Har ikke følelsen av at legene kan så mye om det egentlig.

Anonym poster: 3ea48b43c7d775a32b938f194372655d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt PCOS i 13 år nå. Har slitt med uregelmessige sykluser, fra 2 uker til 9 mnd og derfor også ingen eggløsning. Økt håvekst, kviser, legger på meg rundt magen, humørsyk.

Har prøvd metformin, men fikk så mye bivirkninger at jeg sluttet.

Jeg ble gravid med IVF, gikk ikke med bare Pergotime.

Når går jeg på p-piller og det har fjernet mye av symptomene mine og jeg har det bedre. Jeg har aldri hatt noen oppfølging. Har ikke følelsen av at legene kan så mye om det egentlig.

TS her.

Har heller ikke følelsen av at legene vet så mye om dette, og føler jeg har fått lite informasjon og oppfølging. Var hos gynekolog for noen år siden, og da jeg nettopp fikk se journalen min så jeg det stod at jeg burde måle glukosebelastning hvert tredje år, samt vurdere metformin utfra resultatene av det. Det hadde jeg ikke fått vite om jeg ikke hadde bedt om journalen min..

Sliter med mye av det samme, hårvekst, legger lett på meg, spes rundt magen (er likevel normalvektig, men det krever sitt å holde seg der), cyster på eggstokkene og ikke eggløsning. Hadde svært uregelmessig mens før jeg begynte på p-piller, alt fra en gang i mnd til 2 ganger i året. Får helt ekstrem PMS den uken jeg ikke tar p-pillene, virker som kroppen ikke takler at jeg ikke får de hormonene tilført.

Hvilke bivirkninger fikk du av metformin? Lurer siden dette er noe jeg har vurdert.

Bra du lyktes med å bli gravid!:)

Anonym poster: 790416f7e39dcfc25247ac850979e4fd

AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å ikke ha pause på p-pillene, om kroppen din ikke gir deg for mye mellomblødninger. Jeg tar kun pause når blødningene kommer av seg selv uansett p-pillene, det er ca hver 4 mnd. Da stopper jeg midt i brettet om jeg må, tar en ukes pause og går på igjen. Fungerer bra for meg.

Jeg fikk veldige magesmerter, diaré og kvalme. Etter 6 mnd uten bedring orket jeg ikke mere av det. Jeg ligger på grensen til insulinressistens. I svangerskapet fikk jeg svangerskapsdiabetes på slutten, men det gikk helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...