AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #1 Del Skrevet 16. mars 2013 Vil gjerne gifte meg i hagen, men hvem har rett til å vie oss da? Er det kun dommere som kan vie utenom prester? Anonym poster: 3ee90267f51b6778f5c6055986c69d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 16. mars 2013 #2 Del Skrevet 16. mars 2013 Vi valgte sosialhumanistene de kan vie ute. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 16. mars 2013 #3 Del Skrevet 16. mars 2013 Jeg har sett mye på unitarforbundet, og de virker kjempebra Du finner ut mer på http://mittbryllup.wordpress.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #4 Del Skrevet 16. mars 2013 Eventuelt en kaptein, men det er bare på havet tror jeg? Anonym poster: af7a6d363160549e53f42fb234d664ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 16. mars 2013 #5 Del Skrevet 16. mars 2013 Vi hadde borgerlig utevielse og ble viet av en viglser fra Unitarforbundet. De vier både kristlig og borgerlig. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #6 Del Skrevet 16. mars 2013 Takk for svar:-) ikke helt uproblematisk, man må nemlig melde seg ut av statskirken og kan ikke stå i flere trossamfunn.. Etter å ha forsikret meg om at jeg kan bli begravet sammen med resten på en kirkegård så har valget falt på humanetisk forbund! Anonym poster: 3ee90267f51b6778f5c6055986c69d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 16. mars 2013 #7 Del Skrevet 16. mars 2013 Unitarforbundet krever ikke medlemskap. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #8 Del Skrevet 16. mars 2013 Men de krever utmelding av statskirken de også så vidt jeg kan se:-) Anonym poster: 3ee90267f51b6778f5c6055986c69d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 16. mars 2013 #9 Del Skrevet 16. mars 2013 (endret) Men de krever utmelding av statskirken de også så vidt jeg kan se:-) Anonym poster: 3ee90267f51b6778f5c6055986c69d6e Nei, det gjør de ikke, det er kun hvis man ønsker å være medlem. Jeg er selv medlem av statskirken. Mannen er medlem av HEF. De krever verken utmelding av statskirken eller innmelding i Unitarforbundet. Som det også står på deres egne sider: Vielsen er åpen for alle som etter Lov om ekteskap tilfredsstiller kravene til ekteskap. Det stilles ikke krav til medlemsskap i Unitarforbundet eller til en bestemt tro eller livssyn. Unitarforbundet ser på ekteskapsinngåelse som en juridisk ordning, som vi i fellesskap og så langt det er praktisk mulig kan tilpasse de ønsker brudefolket har. Og under "spørsmål og svar" er det nettopp noen som spør om man må melde seg ut av statskirken, noe de også avkrefter: Hos oss kan dere være medlem hvor dere vil. Vi spør ikke om hvilken trostilhørighet dere har. Det viktigste for oss er dere som brudepar og å gjøre seremonien slik dere ønsker enten det nå er borgerlig eller religiøs. Mvh Yvonne Endret 16. mars 2013 av Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aomame Skrevet 16. mars 2013 #10 Del Skrevet 16. mars 2013 Vi har valgt HEF til vår utevielelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 16. mars 2013 #11 Del Skrevet 16. mars 2013 Vi har veldig lyst til å velge unitarforbundet, synes de har en veldig fin "filosofi." Dessverre ser det ut som det blir for dyrt for oss mtp at vi ikke bor på Østlandet og ønsker budsjettbryllup. Kan vigslerne i HEF etc også reise hvor som helst i landet for å vie, eller holder de seg kun til større byer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #12 Del Skrevet 17. mars 2013 Både Unitarforbundet og Sosialhumanistene kan vie hvor som helst og hvem som helst. HEF vier kun medlemmer. Vi valgte Sosialhumanistene, hadde vielse i lokalet vårt og betalte 1500 kroner (én var medlem, én var ikke). Veldig hyggelig vielse og ekstremt fleksibelt. HEF krever å se planen for vielsen for å være sikker på at INGENTING (musikk, dikt osv) har noe som helst snev av religiøst innhold. Det blir for hysterisk for min smak, selv om jeg er ateist selv. Anonym poster: b46087ae73ed0cbef600ccc812e94f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #13 Del Skrevet 17. mars 2013 Da blir vel sangen "the prayer" underkjent.. Den skal fremføres under vielsen og kan ikke tenke meg noe vakrere:-)http://m.youtube.com/watch?v=jhxIjRO6WjI TS Anonym poster: 3ee90267f51b6778f5c6055986c69d6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dove Skrevet 17. mars 2013 #14 Del Skrevet 17. mars 2013 Da blir vel sangen "the prayer" underkjent.. Den skal fremføres under vielsen og kan ikke tenke meg noe vakrere:-)http://m.youtube.com...h?v=jhxIjRO6WjI TS Anonym poster: 3ee90267f51b6778f5c6055986c69d6e Da kan du nok ikke velge HEF, nei. De er veldig strenge på at seremonien skal være ateistisk. Jeg er som sagt ikke religiøs selv, men jeg anerkjenner at religion har dannet grunnlaget for fryktelig mye flott musikk. Sosialhumanistene er for øvrig også rimeligere enn HEF (0 hvis begge er medlem, 1500 hvis én er medlem, 3000 hvis ingen er medlem. Tror HEF tar sånn 3500-4000 eller noe, og da må man være medlem). #12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #15 Del Skrevet 17. mars 2013 Både Unitarforbundet og Sosialhumanistene kan vie hvor som helst og hvem som helst. HEF vier kun medlemmer. Vi valgte Sosialhumanistene, hadde vielse i lokalet vårt og betalte 1500 kroner (én var medlem, én var ikke). Veldig hyggelig vielse og ekstremt fleksibelt. HEF krever å se planen for vielsen for å være sikker på at INGENTING (musikk, dikt osv) har noe som helst snev av religiøst innhold. Det blir for hysterisk for min smak, selv om jeg er ateist selv. Anonym poster: b46087ae73ed0cbef600ccc812e94f88 De har jo blitt langt mer fanatiske enn kirken, skummelt. Anonym poster: 7968223f042bbec151c423ae004fbfdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 17. mars 2013 #16 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Det der stemmer ikke helt - jeg har vært i humanistiske vielser hvor det har vært dikt eller musikk som har hatt religiøse elementer. Du får nok nei til å ha med en salme, men ting som er litt mer indirekte burde gå fint. Hysterisk synes jeg uansett ikke at det er - HEF er ikke, skal ikke være, og har aldri påstått at de er en helt nøytral organisasjon hvor alt er lov og hvor vielsesritualet kun representerer det juridiske og formelle. Det er en livsynsorganisasjon med sin filosofi, sitt verdisyn og sine rammer. Når man selv tar det valget å bruke en vigsler fra HEF, så synes jeg det er merkelig å forvente at vedkommende skal godta ting som klart går på akkord med livssynet til organisasjonen de representerer. Eller for å snu på det: ville du lest noe fra koranen eller i en kirkelig vielse? Jeg har ingen problemer med å skjønne at HEF dermed ikke blir riktig valg for mange par. Heldigvis finnes det mange fine alternativer og muligheter. Det er jo ikke sånn at det er noe galt hverken med HEF eller de som skal gifte seg - de passer bare ikke sammen. Det blir bare litt snodig å forvente at vigsler skal tilpasses paret, i stedet for at paret skal finne en som passer sånn i utgangpunktet. Endret 17. mars 2013 av Pingting 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dove Skrevet 17. mars 2013 #17 Del Skrevet 17. mars 2013 For all del, HEF skal få lov til å være som de er. Det er bare det at jeg vet om folk som ikke har fått spille sanger med religiøs undertone, og for MEG blir det litt merkelig. Det er ganske lang vei fra å lese fra koranen til å spille en sang som er småreligiøs. Jeg er helt enig i at man ikke skal "forvente at vigsler skal tilpasses paret, i stedet for at paret skal finne en som passer sånn i utgangpunktet", og derfor ville jeg heller aldri valgt HEF hvis jeg satte pris på musikk som noen kanskje ville stemplet som religiøs. Sosialhumanistene (og såvidt jeg vet Unitarforbundet) er åpne for ateister, agnostikere og hvem det måtte være, og legger seg heller ikke opp i rammene rundt vielsen. For meg (og flere med meg) så passer det bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 17. mars 2013 #18 Del Skrevet 17. mars 2013 Bare så det er sagt: folk er folk, og de i HEF er folk - og folk er det forskjell på. Det må man forholde seg til oer alt. Det finnes jo alt fra jordnære, åpensinnede og pragmatiske prester, til de som er sneversynte, bokstavtro og bortimot fanatiske. Selv om jeg ikke har opplevd noen sånne selv, så kan jeg ikke tenke meg en eneste grunn til at det ikke også skulle gjelde vigslerne til HEF. Så det var ikke et forsøk på å ta de som eventuelt er idioter i forsvar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aomame Skrevet 18. mars 2013 #19 Del Skrevet 18. mars 2013 Jeg for min del er glad for at HEF setter de rammene de gjør. Ateisme er også er livssyn, og jeg er glad der finnes en organisasjon som tar mitt livssyn på alvor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 18. mars 2013 #20 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) Klart, jeg synes bare det er synd at man da utelukker meg som agnostiker. De kan godt ha klare meninger, men for meg blir de veldig ekskluderende og ikke skjønner jeg at de da tror at religiøse, og ikke-religiøse som ikke er ateister skal gidde å lytte. Kunne godt giftet meg gjennom HEF, siden mannen er medlem, men det var helt uaktuelt så lenge de føles så lite åpne og velkomne for oss som ikke nødvendigvis er ateister, men som faktisk ikke er religiøse, dvs agnostikere. Heldigvis fant jeg Unitarforbundet, og når jeg får ut fingeren og melder meg ut av statskirken så er det dem jeg går til. Mvh Yvonne Endret 18. mars 2013 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå