Gå til innhold

Skikkelig god salat til lasagne?


Fakse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er best med salat (egentlig hvilken som helst salattype, utenom isberg) med cherrytomater, rødløk, agurk og fetaost. Bruker bare å litt olje og sitronsaft over. Jeg er ikke så glad i oliven så det ville jeg servert ved siden av. 

Anonymkode: 0acf3...257

Dette er en gresk salat (hvis du inkluderer oliven), og det bruker jeg til moussaka om det skal være siderett, ikke til lasagne. Overrasket over at så mange vil bruke feta til italiensk mat?

Anonymkode: ad48a...a1f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er en gresk salat (hvis du inkluderer oliven), og det bruker jeg til moussaka om det skal være siderett, ikke til lasagne. Overrasket over at så mange vil bruke feta til italiensk mat?

Anonymkode: ad48a...a1f

Smaksbilde på lasagne og moussaka er ikke så grusomt langt fra hverandre da. Selv synes jeg søte cherrytomater og den litt salte fetaosten passer veldig godt sammen i en salat, spesielt med en balsamico vinaigrette, og helt strålende til lasagne. Men nå er ikke jeg så opptatt av at alt alltid skal være autentisk, selv om det også har sin plass, foretrekker å lage min vri på ting 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er en gresk salat (hvis du inkluderer oliven), og det bruker jeg til moussaka om det skal være siderett, ikke til lasagne. Overrasket over at så mange vil bruke feta til italiensk mat?

Anonymkode: ad48a...a1f

Italiensk og gresk mat har veldig mye til felles, f eks er en gresk pastitsio temmelig lik en lasagne, bare at det brukes hule pastarør isteden for lasagneplater. Jeg bruker gjerne greske salater til italiensk mat og motsatt, og det går helt fint, smaksmessig.

Anonymkode: 7269f...7bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser salat til nesten all mat. Min lasagne er proppfull av grønnsaker, så salaten holder jeg enkel. Gjerne isberg-, feldt- eller hjertesalat som basis med spinatblader, finhakket løk, vårløk og sukkererter i. Avokado er godtogså . Litt olje, salt og mye pepper blander jeg alltid inn. Eller en vinaigrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er en gresk salat (hvis du inkluderer oliven), og det bruker jeg til moussaka om det skal være siderett, ikke til lasagne. Overrasket over at så mange vil bruke feta til italiensk mat?

Anonymkode: ad48a...a1f

Kanskje fordi feta er dritgodt? Jeg gir for øvrig en lang f*** i om hvorvidt noe er "ment" å være til den ene eller den andre retten, eller om man blander nasjonaliteter innen matveien. Jeg er såpass selvstendig at jeg trenger ikke å bli diktert av tøysete normer, men stoler på min egen smak. 

Anonymkode: 17252...d39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje fordi feta er dritgodt? Jeg gir for øvrig en lang f*** i om hvorvidt noe er "ment" å være til den ene eller den andre retten, eller om man blander nasjonaliteter innen matveien. Jeg er såpass selvstendig at jeg trenger ikke å bli diktert av tøysete normer, men stoler på min egen smak. 

Anonymkode: 17252...d39

Skjærer seg fullstendig med lasagne etter min smak. :) 

Anonymkode: ad48a...a1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjærer seg fullstendig med lasagne etter min smak. :) 

Anonymkode: ad48a...a1f

Jaja, men folk må jo få lov å ha forskjellige meninger. Jeg syns det passer veldig bra til lasagne. Om jeg ikke syns det var godt så hadde jeg jo ikke spist det. Jeg lager ikke salat med fetaost til lasagne for å gjøre folk på KG sure. Er jo veldig spesielt om jeg skal sitte å spise det på trass.

Anonymkode: 0acf3...257

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaja, men folk må jo få lov å ha forskjellige meninger. Jeg syns det passer veldig bra til lasagne. Om jeg ikke syns det var godt så hadde jeg jo ikke spist det. Jeg lager ikke salat med fetaost til lasagne for å gjøre folk på KG sure. Er jo veldig spesielt om jeg skal sitte å spise det på trass.

Anonymkode: 0acf3...257

Helt enig, derfor argumenterer jeg for min.

Anonymkode: ad48a...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig, derfor argumenterer jeg for min.

Anonymkode: ad48a...a1f

Joda, men her spurte TS om gode salater til lasagne, så hva som passer, hva du liker og at gresk salat ikke passer fordi lasagne er italiensk blir liksom ikke relevant (sier ikke at det var du som skrev det). 

Anonymkode: 0acf3...257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, men her spurte TS om gode salater til lasagne, så hva som passer, hva du liker og at gresk salat ikke passer fordi lasagne er italiensk blir liksom ikke relevant (sier ikke at det var du som skrev det). 

Anonymkode: 0acf3...257

Jeg har også kommet med forslag til hva jeg synes passer tidligere i tråden. Selvsagt er det relevant å diskutere hva som passer eller ikke - dette er et diskusjonsforum. 

Fant ellers en interessant artikkel i alltid like grundige The Guardianhttps://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/apr/06/how-to-eat-lasagne

Sitat

Lasagne is more commonly served with a salad, which is far worthier and far less successful. True, if your lasagne is exceptionally rich, greasy and filling, a side-salad can make a pleasant palate-cleanser. But it must be served separately. [...] For such a salad, HTE would recommend a mix of peppery watercress, sweet red oak leaf etc, simply dressed with oil and salt. 

Dette er helt i tråd med det jeg tenker om salat til lasagne. Hvis noen lurte. :eeeh: 

Anonymkode: ad48a...a1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker en veldig enkel salat til hjemmelaget lasagne. Hjertesalat eller crispisalat, ruccola, mais og agurk, med en balsamicoeddik over, eller en hvitløksdressing.

Om jeg lager halvfabrikat som Toro, så har jeg litt ekstra grønnsaker i lasagnen, og lager en mer smakfull salat, med det overnevnte, og i tillegg cherrytomater, fetaost, spinat, rødløk og basilikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er godt med en salat til lasagne, fordi lasagne er veldig «tung» mat. Men fortrekker en enkel salat med diverse salatblader, tomat, rødløk og gjerne artisjokkhjerter. Artisjokkhjertene steker jeg i litt olje og krydrer med salt, men man trenger ikke å steke dem. Også har jeg i litt av de ferske urtene som jeg også har brukt i lasagnen (feks basilikum eller oregano). 

Tilslutt lager jeg en enkel vinaigrette (feks god olivenolje og balsamico, gjerne ett fedd hakket hvitløk og salt og pepper), som jeg blader i salaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjærer seg fullstendig med lasagne etter min smak. :) 

Anonymkode: ad48a...a1f

Dette.

Anonymkode: c6ad2...14f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...