Gå til innhold

Skikkelig god salat til lasagne?


Fakse

Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar alle sammen :) 

Ser flere foreslår vinaigrette. Dette er nytt for meg da jeg liksom har holdt meg til "god gammel" salat fra 90 tallet med kinakål/ isbergsalat, mais, tomat, paprika og ananas med Thousand Island dressing. Har dere denne vinagretten over salaten før den serveres? Trenger tips til hvilken typer salat. Kjenner til Rucola, og det er en god salat.

Trenger virkelig å fornye meg på salat fronten :rodmer:

Anonymkode: aadb0...3b6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vinaigrette: 1 ss eddik (balsamico, sherryeddik, eplesidereddik, hvitvinseddik... ) eller friskpresset sitron, 3 ss olje (jeg foretrekker kaldpresset olivenolje), salt og pepper. Rør sammen og bland inn i salaten rett før servering.

Når det gjelder salattyper pleier jeg å blande et eller annet salathode som feks ekeblad, hjertesalat e.l. med en pose babyleaf-salat, som er en miks med ruccola, spinat, red rhubarb osv, litt avhengig av sesong. Da får man en fin miks av ulike typer bladsalat som passer bra til vinaigrette.

Anonymkode: ad48a...a1f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vinaigrette: 1 ss eddik (balsamico, sherryeddik, eplesidereddik, hvitvinseddik... ) eller friskpresset sitron, 3 ss olje (jeg foretrekker kaldpresset olivenolje), salt og pepper. Rør sammen og bland inn i salaten rett før servering.

Når det gjelder salattyper pleier jeg å blande et eller annet salathode som feks ekeblad, hjertesalat e.l. med en pose babyleaf-salat, som er en miks med ruccola, spinat, red rhubarb osv, litt avhengig av sesong. Da får man en fin miks av ulike typer bladsalat som passer bra til vinaigrette.

Anonymkode: ad48a...a1f

Tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet at tråden er gammel, men jeg trenger også tips til salat jeg skal ha til lasagne ☺️

Anonymkode: aadb0...3b6

Lager min enkel jeg. Crispy Salat, Rødløk, cherrytomater og fetaost, med litt balsamico på 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mango, avokado, rødløk, granateplekjerner, chili og lime. Evnt korriander. 

Anonymkode: 05e6c...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mango, avokado, rødløk, granateplekjerner, chili og lime. Evnt korriander. 

Anonymkode: 05e6c...7af

Sikkert en god salat, men passer overhodet ikke til lasagne. 🤨

Støtter forslagene om enkel grønn salat med vinaigrette (husk mer salt og pepper i vinaigretten enn du tror du trenger, det gjør stor forskjell!).

Anonymkode: 93533...2a8

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikkert en god salat, men passer overhodet ikke til lasagne. 🤨

Nei for din smak er jo selvsagt fasiten. 🤣

Anonymkode: 05e6c...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt ovnsbakte cherrytomater med ruccula og spinatblader toppet med litt balsamico, og tenker at det passer til det meste. 

Ellers er jeg også glad i helt enkel grønn salat med (en god) vinagrette, og for å være god må den inneholde sennep, etter min smak.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei for din smak er jo selvsagt fasiten. 🤣

Anonymkode: 05e6c...7af

Vel, matlaging er jo også et fag, da. Det er ikke bare subjektiv smak og behag. Hvordan skulle man da finne kriterier til å dømme i kokkekonkurranser synes du? 

Smakene du lister opp tilhører mer et asiatisk kjøkken, med innslag av Midt-Østen (granateplekjernene). Lasagne har et helt annet smaksbilde fra en annen del av verden, og de aller færreste ville tenke på å kombinere denne retten med mango, lime og koriander.

Anonymkode: ad48a...a1f

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Jeg liker godt ovnsbakte cherrytomater med ruccula og spinatblader toppet med litt balsamico, og tenker at det passer til det meste. 

Ellers er jeg også glad i helt enkel grønn salat med (en god) vinagrette, og for å være god må den inneholde sennep, etter min smak.

Enig når vi snakker fransk kjøkken, men ikke til lasagne. :) 

Anonymkode: ad48a...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mango, avokado, rødløk, granateplekjerner, chili og lime. Evnt korriander. 

Anonymkode: 05e6c...7af

Denne salaten ville jeg hatt krabbe eller reker i og servert som forrett. Etter min mening krasjer den som siderett til lasagne.

Og til det jegcskriver over. Gjør som italienerne og spis salaten som forrett. Pasta serveres uten salat.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei for din smak er jo selvsagt fasiten. 🤣

Anonymkode: 05e6c...7af

I dette tilfellet er den det.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig når vi snakker fransk kjøkken, men ikke til lasagne. :) 

Anonymkode: ad48a...a1f

Jo, alltid :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt babyleafmix med halve cherrytomater og balsamicosirup over. 

Anonymkode: c0132...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (10 timer siden):

Denne salaten ville jeg hatt krabbe eller reker i og servert som forrett. Etter min mening krasjer den som siderett til lasagne.

Og til det jegcskriver over. Gjør som italienerne og spis salaten som forrett. Pasta serveres uten salat.

Dette. Lasagne serveres hverken med brød eller salat.

Ønsker du en salat, så gjør den i det minste litt italiensk. Forskjellige tomater, finhakket rødløk, revet basilikum med en dressing av olivenolje, balsamico, grovkvernet pepper og litt salt.

Anonymkode: c6ad2...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (11 timer siden):

Denne salaten ville jeg hatt krabbe eller reker i og servert som forrett. Etter min mening krasjer den som siderett til lasagne.

Og til det jegcskriver over. Gjør som italienerne og spis salaten som forrett. Pasta serveres uten salat.

Italienerne spiser salaten etterpå, faktisk. 

I Frankrike: Salaten først 

I Italia: Salaten etterpå 

I Norge: Saus alt sammen på samme tallerken og spis litt om hverandre

Anonymkode: a904b...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I Norge: Saus alt sammen på samme tallerken og spis litt om hverandre

Anonymkode: a904b...430

Det aller beste 🤤❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er best med salat (egentlig hvilken som helst salattype, utenom isberg) med cherrytomater, rødløk, agurk og fetaost. Bruker bare å litt olje og sitronsaft over. Jeg er ikke så glad i oliven så det ville jeg servert ved siden av. 

Anonymkode: 0acf3...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...