oransje gullfisk Skrevet 15. mars 2013 #1 Del Skrevet 15. mars 2013 Hva ser dere som jobber i bank etter når dere skal bestemme dere for om dere gir boliglån eller ikke? Har det at en ikke kan så mye om lån og begreper innen lån mye og si? Eller er det mere at en er gjennomtenkt i forhold til kjøp av bolig, og veldig opptatt av og betale tilbake som har mest og si. Ei som jeg kjenner som jobber i bank sa at hun fint kunne la være og gi lån til noen som tjente 1 mill i året om forbruket var høyt! Har hørt litt forskjellig fra de som jobber i bank. Hadde vert fint og høre noen historier fra dere som jobber med boliglån. Samt hva dere ser etter. Lurer også på om banken vil vite mye om bolig en kjøper, eksempelvis om en kjøper i andre land som Sverige Spania- hvis sikkerheten til banken er i den boligen. Vil banken vite mye om selve boligen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #2 Del Skrevet 15. mars 2013 Det er jo ikke slik at rådgiverne i bank gir lån eller avslag etter forgodtbefinnende. Vi har regler å forholde oss til, noen gitt av eksterne myndigheter, andre er interne regler. Sånn kort kan jeg si at det som vurderes er din inntekt opp mot hvor mye du ønsker å låne, hva du har i egenkapital, sikkerheten på det du skal kjøpe, annen gjeld, betalingsanmerkninger og hvordan din betjeningsevne og betjeningsvilje er. F.eks vil det være rart om en som tjener 1 mill i året ikke har klart å spare opp noe. Hvsi man bruker alt man har tyder det ikke på særlig god betjeningsvilje. Får man abslag på søknad på lån og mener rådgiver har tatt feil beslutning kan man henvende seg til nærmeste leder for å få behandlet saken på nytt. Anonym poster: 743437a6f31e368bfa0771bd3ba6382d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oransje gullfisk Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 15. mars 2013 Men hvis personen ikke har så masse inntekt for øyeblikket, samt at det er usikkert om bolig vil øke i verdi. Men en tror at personen vil tjene mere de neste årene hva da? Jeg har hørt en del forskjellig fra de som jobber i bank. At de ser etter ulike ting. Noen vektlegger forbruk veldig høyt andre vektlegger en 8 år gammel inkassosak hvor en glemte og betale en regning før en dro på ferie veldig veldig høyt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #4 Del Skrevet 15. mars 2013 Fast og sikker inntekt er punkt nr. 1. "Regner med høyere inntekt i fremtiden" er fullstendig irrelevant. Anonym poster: b9718a269d15040c443af99d08116b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #5 Del Skrevet 15. mars 2013 Men hvis personen ikke har så masse inntekt for øyeblikket, samt at det er usikkert om bolig vil øke i verdi. Men en tror at personen vil tjene mere de neste årene hva da? Jeg har hørt en del forskjellig fra de som jobber i bank. At de ser etter ulike ting. Noen vektlegger forbruk veldig høyt andre vektlegger en 8 år gammel inkassosak hvor en glemte og betale en regning før en dro på ferie veldig veldig høyt.. Man skal vektlegge dagens inntekt, gjeld og betalingsanmerkninger. At en 8 år gammel inkassosak og ei avglemt regning skal være utslagsgivende synes jeg høres merkelig ut. I den banken jeg jobber har vi en regel om at størrelsen på lånet kan være inntil x ganger husstandens årsinntekt og så tas det salvsagt hensyn til annen gjeld og forpliktelser. Fast og sikker inntekt er punkt nr. 1. "Regner med høyere inntekt i fremtiden" er fullstendig irrelevant. Ikke korrekt. Har kanskje med hvilken bank det er snakk om? Lokale sparebanker vurderer nok dette noe annerledes enn de store forretningsbankene. Hvis kundenf.eks er lege i praksis er sannsynligheten stor for at årsinntekten vil øke markant i årene framover. Da kan man vurdere et høyere lån enn man normalt ville innvilget. I allefall gjøres dette på min arbeidsplass. Anonym poster: 743437a6f31e368bfa0771bd3ba6382d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oransje gullfisk Skrevet 15. mars 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 15. mars 2013 Fast og sikker inntekt er punkt nr. 1. "Regner med høyere inntekt i fremtiden" er fullstendig irrelevant. Anonym poster: b9718a269d15040c443af99d08116b99 Det var kanskje dårlig forklart fra min side, for det er selvsagt ikke så snevert som at bare regner med høyere inntekt i fremtiden. Det er konkrete grunner til det som for eksempel er student ferdig snart ferdig med studer, og har konkret jobbtilbud. Altså ikke bare at regner med høyere inntekt i fremtiden men det er konkrete grunner til at inntekten vil øke. For når en er student får en ikke jobbet like mye, og har lav inntekt. Har lett for og noen ganger forkorte det jeg tenker når jeg skriver på forum. Det var så absolutt ikke tenkt at en skulle si det til banken "regner med høyere inntekt i fremtiden" Skjønner at det ville fått enhver bankansatt til og begynne og lure da det høres veldig naivt ut og bare si det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 21. mars 2013 #7 Del Skrevet 21. mars 2013 Nå ble jeg nysgjerrig her... Hvordan har det seg at studenter kan få lån overhodet? Man aner jo faktisk ikke om de greier å fullføre studiene og/eller få seg en jobb. Må foreldrene kausjonere for dem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 21. mars 2013 #8 Del Skrevet 21. mars 2013 Nå ble jeg nysgjerrig her... Hvordan har det seg at studenter kan få lån overhodet? Man aner jo faktisk ikke om de greier å fullføre studiene og/eller få seg en jobb. Må foreldrene kausjonere for dem? De studentene jeg kjente/kjenner som har fått boliglån har som regel spart og/eller arvet egenkapital og jobber ved siden av skolen. De har også hatt studieretninger der de er attraktive i jobbmarkedet. Ingeniører, leger ol. Det er mange som tar først en treårig bachelor og så en toårig master, og på den måten har mange muligheter til greit betalte jobber om de skulle stryke på master feks. Også tror jeg banken ser positivt på en ung person som har spart opp egenkapital ved siden av tunge stuider med høye opptakskrav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå