Gå til innhold

Polarbrød - sunt eller usunt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vår barn spiser en del polarbrød, både som skolemat og frokost/kvelds hjemme. Vi kjøper oftest de med havre eller rug. Jeg har egentlig aldri tenkt over om dette er sunt eller usunt, sånn sett i forhold til vanlig brød.

Jeg har begynt å lagt merke til at når barn som er på besøk får dette servert hos oss, så ser det ut til at dette ikke er noe de er vant med å få til hverdags, som om dette er kosemat de av og til får på helg.

Hva er grunnen til dette? Er det fordi det ikke er sunt eller er det fordi det er dyrt/luksus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jentene her spiser endel av det polarbrød extrem. Har ikke tenkt over om det er usunt egentlig.......men tror ikke det er verre enn vanlig grovbrød iallefall:)

Så lenge du ikke gir de det aller fineste polarbrødet til daglig går det nok greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi det er dyrere enn en del brød og smaker bedre (jeg synes iallefall de smaker bedre enn brød) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød inneholder en del sukker og sirup(unntatt Extrem som er tilsatt fruktose i stedet for)

Rugvarianten er også merket som fint brød. Havrevarianten er da bedre da den er en del grovere(men fortsatt like søt)

Jeg syns ikke Polarbrød er hverdagsmat til barn.

Anonym poster: fcc8cf97f595ce35ca358e8ed0b0971f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å gi datteren vår polarbrød med i barnehagen. Har da alltid kjøpt det som har tre av fire grovhets-kvadrater i sirkelen, altså skal det være like grovt som det brødet vi spiser.

Men synes likevel det smaker så "godt" til å være sunt. Kanskje det er tilsatt sukker, ja? Uansett har vi begynt å innføre vanlig brød igjen nå. Men ved neste sverigetur spørs det om vi handler litt billig polarbrød igjen :)

Anonym poster: 7b100a6b5c2ef00b11eb200bf1139e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Polarbrød er veldig søtt. Jeg har gitt det til ungene mine til helgefrokosten, men det er jo nesten mer som kake eller vaffel enn som vanlig brød pga søtsmaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød er stappfullt av karbohydrater, og er veldig usunt. Jeg trodde også at jeg spiste sundt når jeg levde på polarbrød, men der tok jeg feil gitt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være like grovt som brød på samme grovhetsskalaen?

Hvis ikke er det villedende merking av mat. Det er forbudt.

Anonym poster: 1ff7c5f91e62eae5e052126a0c2faa03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød er stappfullt av karbohydrater, og er veldig usunt. Jeg trodde også at jeg spiste sundt når jeg levde på polarbrød, men der tok jeg feil gitt :fnise:

Brød er som kjent også stappfullt av karbohydrater! :-)

Anonym poster: 1ff7c5f91e62eae5e052126a0c2faa03

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød er stappfullt av karbohydrater, og er veldig usunt. Jeg trodde også at jeg spiste sundt når jeg levde på polarbrød, men der tok jeg feil gitt :fnise:

vanlige mennesker vet at karbohydrater ikke er usunt. Det er hvite karbohydrater som er det.

Anonym poster: 48aa2de9c1be813ecbc4ca0e9269e5a1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke spiser lavkarbo er ikke de gode karbohydratene usunt. Ergo kan vi godt spise karbohydrater fra grovbrød, knekkebrød, grovt polarbrød.

Teit å si at det er usunt bare pga det er karbohydrater i det. Det er det samme som om jeg skulle ha fulgt en diett der jeg bare hadde spist epler og informert folk om at alt annet enn epler er usunt siden det ikke er epler.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød smaker jo usunt, litt for søtt til at det for meg kan anses som sunt og noe jeg ville spist som hverdagsmat. Har det ikke også ganske lang holdbarhet? Da er det vel tilsatt mye som gjør at det holder seg mykt og ferskt lenge. Synes det er noe man kan spise i helger når man skal kose seg litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polarbrød smaker jo usunt, litt for søtt til at det for meg kan anses som sunt og noe jeg ville spist som hverdagsmat. Har det ikke også ganske lang holdbarhet? Da er det vel tilsatt mye som gjør at det holder seg mykt og ferskt lenge. Synes det er noe man kan spise i helger når man skal kose seg litt ekstra.

Nei, det har ikke lang holdbarhet. Ca 5 dager. Mugner fort.

Er enig i at den fineste typen polarbrød ikke er noe særlig, men de groveste er ikke verre enn vanlig grovbrød.

Mye som kan gi brødmat litt søtsmak. Jeg baker brød selv, skikkelige grove, helt uten sukker, likevel er det en rund god smak på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød smaker jo usunt, litt for søtt til at det for meg kan anses som sunt og noe jeg ville spist som hverdagsmat. Har det ikke også ganske lang holdbarhet? Da er det vel tilsatt mye som gjør at det holder seg mykt og ferskt lenge. Synes det er noe man kan spise i helger når man skal kose seg litt ekstra.

Polarbrød har i utgangspunktet en ukes holdbarhet ferdig tint i butikk. De er i utgangspunktet frysevare, men selges kun tint i butikk. Det er fint at det finnes relativt mye grovt mel i enkelte av variantene, men synes selv at de er for søte til hverdagsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri gitt det til dattera mi hver dag. Fordi jeg mener det er en uvane. Hun skal lære seg til å spise vanlig grovbrød. Men så klart hun får polarbrød en og annen gang :) Husker ikke sist vi hadde det i hus da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Polarbrød har i utgangspunktet en ukes holdbarhet ferdig tint i butikk. De er i utgangspunktet frysevare, men selges kun tint i butikk. Det er fint at det finnes relativt mye grovt mel i enkelte av variantene, men synes selv at de er for søte til hverdagsbruk.

Vi selger de fryst i vår butikk

Anonym poster: ed4a61cf93c416c5b67b18804db4e765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lyse polarbrødene er sikkert ikke sunne, men det er jo ikke loff heller ... de grove polarvariantene må da være greie å spise? Husk at barn ikke skal ha for grovt brød.

Dessuten, til de mange kommentarene om at det smaker søtt og derfor må være usunt - det er jo ikke slik at søt smak = usunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lyse polarbrødene er sikkert ikke sunne, men det er jo ikke loff heller ... de grove polarvariantene må da være greie å spise? Husk at barn ikke skal ha for grovt brød.

Dessuten, til de mange kommentarene om at det smaker søtt og derfor må være usunt - det er jo ikke slik at søt smak = usunt!

Her spises det den groveste; polar extreme. Kan ikke se at den skal være verre enn grovbrød. Nå får de det ikke hver dag,men vi kjøper inn av og til. Greit med litt variasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lyse polarbrødene er sikkert ikke sunne, men det er jo ikke loff heller ... de grove polarvariantene må da være greie å spise? Husk at barn ikke skal ha for grovt brød.

Dessuten, til de mange kommentarene om at det smaker søtt og derfor må være usunt - det er jo ikke slik at søt smak = usunt!

Det ER mye sukker i Polarbrød, alle varianter. Polarbrød Extrem er tilsatt fruktose i stedet for sukker.

Anonym poster: fcc8cf97f595ce35ca358e8ed0b0971f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...