Menneske Skrevet 14. mars 2013 #1 Skrevet 14. mars 2013 Hei.. Jeg er en gutt på 15,5 år som har spørsmål om høyde og puberteten. 1) Hvor lenge varer puberteten? Jeg kom i puberteten da jeg var 11-12 år sannsynlig. Og jeg har hørt at når man er ferdig med puberteten så slutter høyden også å vokse. Og jeg håper jeg ikke er ferdig!!!! Vil forsette å vokse !! 2) Jeg er bare 171 cm høy ca. Vokser jeg mer? Mamma min er 164 cm høy. Men pappa min er 192 cm høy. Har jeg håp?! Jeg vil bli 186 cm høy og ikke lavere eller høyere enn det!! hvordan bli høyere? Takk for svar.
Gjest *Maja* Skrevet 15. mars 2013 #4 Skrevet 15. mars 2013 Ta det helt med ro. Gutter er i puberteten frem til de er 20. Husker at alle guttene plutselig skjøt i været på ungdomsskolen og starten av VGS. 3
Fim Skrevet 15. mars 2013 #5 Skrevet 15. mars 2013 Fint lite du kan gjøre annet enn å vente. Du kan jo eventuelt tenke litt på hva du spiser - feilernæring kan vel så vidt jeg vet føre til redusert vekst. Pass på at du får i deg nok frukt og grønt, og kalsium. Men om du har et normalt kosthold fra før er ikke dette noe å bekymre seg for - bare hvis du skulle slumpe til å være en av dem som lever på cola og hveteboller. Sjansen for at du er ferdig utvokst i en alder av 15 år er svært liten, så slapp av og ta tiden til hjelp! 3
Gjest Menneske Skrevet 15. mars 2013 #6 Skrevet 15. mars 2013 Ok. Takk for svar. Men det.... plager meg å si at jeg ikke har vokst på lenge. For over et halvt år siden var jeg ca 171 og nå er jeg det fortsatt. Ikke si at jeg er ferdig utvokst..... Har vekta min å si i forhold til høyden min? Jeg veier ca 49 Kg... Da jeg var 12-13 år veide jeg bare 40 kg. Har bestandig vært en av de letteste, tynneste, svakeste og en av de laveste...
Gjest *Maja* Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 Ok. Takk for svar. Men det.... plager meg å si at jeg ikke har vokst på lenge. For over et halvt år siden var jeg ca 171 og nå er jeg det fortsatt. Ikke si at jeg er ferdig utvokst..... Har vekta min å si i forhold til høyden min? Jeg veier ca 49 Kg... Da jeg var 12-13 år veide jeg bare 40 kg. Har bestandig vært en av de letteste, tynneste, svakeste og en av de laveste... Mer mat og trening vil løse vekta Og med mer mat så er det større sjanse for å vokse. Hvor høye er foreldrene dine da? Pleier å gi en fin indikator på sluttresultatet.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #8 Skrevet 17. mars 2013 Det er umulig for oss å si hvor høyt du kommer til å bli. Kjenner en som vokste ut av absolutt alt av tøy og sko i løpet av 4 mnd. Der gikk veksten virkelig i rykk og napp. Du er undervektig, så sørg for at det du spiser har god næringsverdi og stå over brus, snop og junkfood. Anonym poster: 840e8b345ab7dbed0bf8ccd7beae5eb9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Ville ikke vært så bekymret, lille meg på 157 var høyere enn alle guttene lenge. De vokste mer senere i puberteten, frem til ca 20-års alder som nevnt over her. Men uansett synes jeg ikke du skal deppe over å være 171 høy, alt over 170 er høyt for meg. Han jeg dater nå er 173, perfekt høyde det Eksen min var 186, og for lille meg ble det alt for høyt. Følte meg som et lite barn på tur med pappa. Husk at det fins mange lave jenter som vil være glad over å møte en fyr som ikke er en kjempe! Men ellers har jeg hørt at det er lurt å unngå mye koffein og nikotin, og få nok søvn. Hvor mye hold det er i det vet jeg ikke. Anonym poster: 846049e074fc6506056580fc1abe0497
FruLuna Skrevet 17. mars 2013 #10 Skrevet 17. mars 2013 (endret) Du trenger ikke bekymre deg for om du kommer til å vokse mer ennå. Med dine foreldres høyde kan man regne ut en såkalt "målhøyde", og med høydene du har oppgitt for dine foreldre, er din målhøyde 185 cm. Men man kan selvfølgelig ikke vite helt sikkert, derfor oppgir man som regel et intervall hvor de aller, aller fleste vil havne innenfor. For deg vil da dette intervallet være ca. 176-193 cm, regnet ut fra dine foreldres høyder. Dette er helt vanlige og flotte høyder for en mann. Edit: Må legge til at dette med målhøyde er ut fra det genene dine. Miljø, kosthold og oppvekst ellers påvirker også hvor høy du blir. Har du f.eks. vært alvorlig syk i barndommen kan dette påvirke hvor høy du blir som voksen. 171 cm er forresten også en helt fin høyde for en mann. Endret 17. mars 2013 av FruLuna
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #11 Skrevet 17. mars 2013 Har du hatt stemmeskifte da? Det er vanlig å vokse mest det året man kommer i stemmeskifte. Hvis jeg var deg ville jeg tatt opp dette med foreldrene mine, de kan ta deg med til legen som kan sørge for å få deg undersøkt. Du har fortsatt et vindu der du kan ta veksthormoner før beina i kroppen din ikke vil vokse mer i lengderetningen. Anonym poster: 53ae25b2c89541e99365fcba1e440038
Gjest Menneske Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Jeg kom i stemmeskifte da jeg var nesten 13 år. Men vil jeg uansett forsette å vokse selv om det er lenge siden jeg kom i stemmeskifte?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå