Gå til innhold

Blir dette virkelig bra?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi bygger hus og i en del av rommene blir det gipsvegger. Sambo sier det er vanlig nå å male rett på gipsen. Jeg er veldig skeptisk til dette. Synes virkelig ikke sparkellinjene under malingen??? Jeg kan liksom ikke skjønne det. Og er det ikke veldig kjedelig med en helt glatt vegg uten struktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jeg syns det høres kjedelig ut, og har egentlig samme tanker som deg. Det går jo fint å helsparkle, men nei ville ikke hatt det slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått for sparklede gipsplater, og synes det er finest. Man bør sparkle skjøtene og skruene godt (vi sparklet og pusset tre ganger). Første gangen vi pusset opp la vi helt glatt tapet som var mye jobb, kostet masse, drakk maling og så akkurat likt ut som om vi hadde malt rett på platene. Men nå er ikke vi så veldig glad i tapeter/strier med mønster i, så det er jo litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Vi har helt glatte gips vegger som er malt og det ble i grunn veldig fint. Men jeg foretrekker at det ikke er for mye "uro" på veggene. De før oss hadde veggpanel og det fører til veldig innvendig uro for meg.. Men, som sagt, smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sparklede gipsplater som vi bare har malt rett oppå! er kjempefornøyd med resultatet og kommer til å gjøre det samme neste gang!!

Bare man er nøye når man sparkler så syns ikke skjøtene når man har malt! Man må jo være nøye når man sparkler selv om man f. eks. skal bruke miljøstrie, skal ikke mye ujevnhetene før det synes da heller!

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skruehull sparkles to ganger, skjøter strimles for så å sparkles to ganger. Skader i gipsen må selvsagt også sparkles. Etterpå må du være nøye når du sliper så du ikke får striper i sparkelen. Kjenn over med hånda for å være sikker på at du har slipt bort alle kanter. Ingen problem å male direkte på gips, selv om jeg personlig synes det ser litt halvferdig ut. Foretrekker å legge duk.

Hvis du maler med en litt langhåret rulle vil du få struktur på veggen uten å bruke strie. det finnes også strukturmalinger du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig sans for helt glatte, jevne flater. Det er en fordel om det er rupanel under gipsen, slik at du får feste for oppheng, for hull i gipsvegger blir fort veldig store og håpløse......

Men gipsplater med skikkelig sparkeljobb (som må gjøres uansett maling eller tapet) og lys maling over - det skal jeg ha i neste rom jeg pusser opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...