Gå til innhold

Rense kroppen

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS, som du skjønner ut fra de andre i tråden: detox er tull. Jeg har nå forklart min erfaring med detox, og også hva en ordentlig detox dreier seg om. Jeg har forklart at jeg ble frisk fra alvorlig sykdom med en slik type detox, men likevel skal det være bedrevitere som skal fortelle meg at det er feil :klaske:

Anonym poster: ef06b2c3a657c703f1ae061787ce8240

Du har jo ikke forklart noe som helst, du har ikke engang klart å fortelle hva det var du putta i deg. At du ikke forstår det at du faktisk ikke har forklart noe er svært god grunn til at ingen bør høre på deg.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo ikke forklart noe som helst, du har ikke engang klart å fortelle hva det var du putta i deg. At du ikke forstår det at du faktisk ikke har forklart noe er svært god grunn til at ingen bør høre på deg.

:klappe: Akkurat det jeg satt og tenkte. Dette er en tendens jeg har sett mye av hos folk som utøver eller benytter alternativmedisin: De ser ikke forskjellen på påstand og forklaring. Det at man kan lage en setning som sier at noe er sant, betyr ikke at det faktisk forholder seg slik.

Her er et annet eksempel:

Jeg er forbruker, ikke produsent eller leverandør. Hva alt jeg har tatt har inneholdt har jeg ikke oversikt over. Hvis du vil vite nøyaktiv hvordan slike ting fungerer, så bør du snakke med produsenter/leverandører og ikke meg ;)

Jeg har forklart det om avfallsstoffer lenger opp.

Nei, du har ikke forklart noe som helst. Du har påstått at kroppen samler opp avfallsstoffer, du har ikke sagt noe om hva slags stoffer dette er utover en vag pekefinger rettet mot søppelmat og røyk. En forklaring ville innebære en troverdig beskrivelse av hvilke stoffer dette dreier seg om, hvordan de lagres, hvorfor ikke kroppens egne mekanismer greier å kvitte seg med dem, og hva disse pulvergreiene gjør som kan endre på dette.

Å drikke mye vann å få nyrene til å jobbe mer slik du spør om, vil ikke klassifisere som detox. Men å drikke godt med vann daglig, er uansett sunt. Vi skiller ut avfallsstoffer via urin, avføring, hud (kviser o.l) og svette, så det å svette er veldig bra. Det er derfor trening er så viktig.

Jasså, trening er viktig fordi man skiller ut fiktive avfallsstoffer ved svette. Hvorfor anbefaler vi ikke bare folk å ta på seg ekstra mye klær, da, eller sitte mye i badstu, i stedet for å pese rundt på dyre treningssentre? Og jeg som trodde trening handlet om å holde kroppen sterk slik at den greier å fungere noenlunde slik den skal i 80-90 år. Hva med å sende svetten din til analyse, forresten? Så kan du finne ut hva slags skumle greier det er eller ikke er i den.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke detox-dama tar feil, for hun har hatt en opplevelse som hun mener har gitt henne helsa tilbake. Men jeg tror hun ser en sammenheng som ikke finnes fordi:

Hun ble frisk etter "detox", men kroppen ble ikke avgiftet. Det lå ikke en tønne atomavfall i en bortgjemt krok av tarmen. Med 100% sikkerhet kan man anta at kroppens renseprosesser gikk helt av seg selv, dog kanskje litt fortere ut av baken siden det grønne pulveret sikkert gav løs mage ;)

Det høres ut som om regimet var en type kur helt uten raffinerte matvarer, kaffe, alkohol etc. Klart, kutter man ut all dritten så føler men seg som en dronning. Og det er helt vanlig å få tidevis store plager i starten som f.eks hodepine, diarè, svimmelhet, svette, blodukkerfall etc. Det er abstinenser og kroppens reaksjon på kostholdsomlegging.

Noen sykdommer går i bølger. Muligens sammenfalt bedringen med detoxkuren uten at man kan påberope seg kausalitet. Detox virker ikke. Kroppen er nødt til håndtere giftstoffer på en måte som ikke gir mer skade på organismen, og den gjør det i sitt eget tempo.

Du kan ikke suge f.eks kvikksølv ut av vevet ditt, inn gjennom tarmveggen, inn i bæsjen og ut av rompa. Noe av det snilleste du gjør mhp detox er vel å ikke slanke deg, for nedbryting av fettvev frigjør mye fettbundne giftstoffer. Men den detoxkuren vil ingen kjøpe!

Endret av Løvetanten
  • Liker 8
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg liker innlegget til Løvetanten, hun har gode poeng.

Jeg ser at det har blitt mote med juice-detox, og alle som går på det sier at det er for å "gi fordøyelsessysyemet en pause". Jeg kjenner jeg blit oppgitt av det! Fordøyelsessysyemet har jo ikke behov for en ferie! Ingen organer har behov for en pause. Hva blir det beste liksom, å gi hjertemuskulaturen en pause?

• Liker 8
Skrevet

Jeg ser at det har blitt mote med juice-detox, og alle som går på det sier at det er for å "gi fordøyelsessysyemet en pause". Jeg kjenner jeg blit oppgitt av det! Fordøyelsessysyemet har jo ikke behov for en ferie! Ingen organer har behov for en pause. Hva blir det beste liksom, å gi hjertemuskulaturen en pause?

Jeg gjør det hver morgen, tar 5 minutter hvor jeg gir hjertet en liten pause, før jeg gir meg selv HLR og spurter opp trappen for å gi det en kickstart på dagen .

• Liker 3
Gjest Dethjelpermeg
Skrevet

Hei!

Jeg har mye smerter og myxødem, og sur ph i kroppen. Jeg drikker 1 glass vann med en teskje natron tre ganger for dagen. Dette har redusert en del smerter, og redusert ødemene. Ph i urin har også blitt normal :)

Skrevet

TS, som du skjønner ut fra de andre i tråden: detox er tull. Jeg har nå forklart min erfaring med detox, og også hva en ordentlig detox dreier seg om. Jeg har forklart at jeg ble frisk fra alvorlig sykdom med en slik type detox, men likevel skal det være bedrevitere som skal fortelle meg at det er feil :klaske:

Du svarte ikke på om du er tilhenger av "raw foods"?

Gjest TrickyA
Skrevet

Du svarte ikke på om du er tilhenger av "raw foods"?

Er det ikke JohnS?

Skrevet

Detox-AB kunne da gitt link til pulveret, slik at vi (jeg) kunne sett hvor det var å få tak i? Samt lese innhold og gjøre seg opp en egen mening ut i fra dette.

Grønt pulver og pulver alene sier meg ingenting.

Gaah! Ble nysgjerrig jeg nå!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Går det an å skylle ut slagg og avfall og uheldige stoffer fra kroppen ved å drikke mye og svette ? Eller samler bare dritten seg opp i nyrene uansett ?

Anonym poster: 1cf0a645fb896260d800afc45205cde2

Det er ikke "slagg" i kroppen. Dette er en kunstig skapt greie man ser etter visse detox/renselseskurer der det tas kombinasjoner av loppefrø, bentonitt o.l. som sveller i kontakt med vann og avføringsmiddel slik at man får avføring som virker å ha renset ut slagg fra tarmene, eller ved en elektrolyseprosess i for eksempel et fotbad. Dette er svindel og muligens hva som blir beskrevet i et annett innlegg som "pulver som har lett rensende effekt på tarmen".

Hvordan du kan kvitte deg med avfallsstoffer og uheldige stoffer kommer helt an på hva det er snakk om. Med mindre du har en medisinsk tilstand som krever behandling tar kroppen hånd om slikt selv. Det er ingen opphopning av avfallsstoffer i kroppen og det er ikke noe behov for å gjøre noe spesielt. Overdreven svetting og vanninntak kan forstyrre elektrolyttbalansen i kroppen og har heller negativ enn positiv effekt.

Når det gjelder giftstoffer eller tungmetaller krever dette særskilt motgiftsbehandling som nøytraliserer eller binder og skiller ut stoffet. Dette kan ikke gjøres med vann og svette, og hva som brukes avhenger av stoffet. Frigjøring av stoffer som er bundet i kroppen byr også på problemer som må tas med i regnestykket. Det er ikke gitt at det automatisk er bedre. Det er mange vurderinger som må tas når det ikke er snakk om akutt forgiftning.

Du bør være var når noen hevder å ha et vidundermiddel som gjør "alt" eller å kunne behandle deg uten å i det hele tatt se på din individuelle situasjon. Samme hvis de ikke kan beskrive virkningsmekanismen.

Men sånn som vi behandler kroppene våre med dårlig mat, lite mosjon, alkohol, røyk, etc, så blir det opphopning av avfallsstoffer i kroppen.

Realiteten er at kroppen i denne sammenhengen er en relativt enkel biokjemisk maskin. Den er ikke noe magisk som vi ikke kan vite noe om. Av denne grunnen må du faktisk kunne spesifisere hvilke bestemte avfallsstoffer du snakker om, hvor de hoper seg opp og ved hvilken mekanisme spesifikke virkestoffer i detoxkuren frigjør/binder/utskiller de.

Jeg er forbruker, ikke produsent eller leverandør. Hva alt jeg har tatt har inneholdt har jeg ikke oversikt over. Hvis du vil vite nøyaktiv hvordan slike ting fungerer, så bør du snakke med produsenter/leverandører og ikke meg ;)

Jeg har forklart det om avfallsstoffer lenger opp.

Burde ikke denne informasjonen være lett tilgjengelig, slik den er for legemidler? Du slipper forøvrig ikke unna med å si "snakk med produsenten" når du blir bedt om forklare hva du mener når du sier avfallsstoffer. Du har ikke forklart noe som helst.

Hei!

Jeg har mye smerter og myxødem, og sur ph i kroppen. Jeg drikker 1 glass vann med en teskje natron tre ganger for dagen. Dette har redusert en del smerter, og redusert ødemene. Ph i urin har også blitt normal :)

Selvsagt fint at du har det bra, men dette har jo ingenting med "detox" å gjøre.

Er det ikke JohnS?

Jeg har spist biff tartar, men i dag er nok gravlaks det nærmeste jeg kommer.

Endret av JohnS
Skrevet

Jeg har sett flere domumentarerer om disse detox greiene. Legene sier at kroppen renser seg selv og dette er bare tull og kan fakktisk skade kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste organet som tar pause hos detoxtilhengere, er hjernen.

Anonym poster: 5d624d05a1637157d678ac8d0c0c72be

Skrevet

Var ikke så vanskelig ;) Bare velg, effekten er sikkert like god uansett:

http://sunkost.no/pr...Cat=17#1/0/0/17

Det var kanskje ikke så vanskelig, nei ;) Takk for link.

Så masse produkter innenfor dette! Aldri prøvd Detox, og etter denne tråden skal jeg nok ikke prøve heller.. :) Om det virker eller ikke, prisene var jo i en klasse som skulle hatt garanti på at dette fungerer :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hadde kroppen din hadde hatt lav ph, hadde du mest sannsynlig vært død. Kroppen prøver hele tiden å holde ett konstant nivå på ph, det er lite å gjøre med, om man ellers er frisk og spiser normalt. Alt man spiser må desssuten gjennom mavesekken, det er det et veldig surt miljø, hele tiden. Om du blir bedre av å nøytralisere mavesyren, ville jeg tatt en tur til legen. Du kan ha mavesår.

Anonym poster: 5d624d05a1637157d678ac8d0c0c72be

• Liker 2
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...