Gå til innhold

"Bli-brun-tabletter" (betakaroten osv.) funker dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pro Tan +

Inneholder bl.a et bredt spekter av naturlige karotenoider som styrker huden før, under og etter soling og beskytter dermed huden mot solskader. Tilfører huden fuktighet som bevarer hudens elastisitet.

Betyr dette at jeg må sole meg samtidig? Jeg tåler lite som og blir aldri brun. Må jeg i solarium allikevel?

Ja, du må sole deg. Jeg pleier å begynne i april (nå) for det tar noen uker før det virker, så i mai begynner jeg å sole meg ute. Jeg blir heller ikke noe særlig brun, men med disse pillene får jeg en fin farge :) Du kan jo kanskje ta litt sol, men det er jo ikke bra for huden. Bare vær mye ute så går det sikkert bra. Husk å bruke høy faktor da, jeg bruker 20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betakaroten var kjempepopulært blandt rosabloggerne for ikke lenge siden, og de var/er brune!

Men de funker jo ikke om du ikke soler deg, da ;)

Det ble visst stor debatt om disse pillene, siden de visst nok var farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått til innkjøp av Pro tan + til kr 399. Jeg skulle ta to tabletter om dagen.

Jeg pleier ikke sole meg, men bruke spraytan for å skåne huden mest mulig.

Ellers har jeg faktor 40 og 35. Ikke fordi jeg ikke vil bli brun, men fordi jeg blir svidd. Jeg har fregner vettu... :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Jeg får også sånne hvite pigmentflekker på sommeren, mest på leggene og litt på lårene. Veldig irriterende. Du bruker biolife hele tiden? Jeg tenker at jeg kan prøve å ta det i mai/juni og se om det kan hjelpe med å forebygge flekker i sommer..

Soler du deg mye om sommeren eller? Kan også hende du har vitiligo, men at pigmentflekkene rett og slett ikke synes om vinteren fordi du ikke er så brun da. Jeg har det, og blir veldig synlig etter sol :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått noen dager på disse tablettene, og tok 15 minutters solarium i går.

Noe mere tar jeg aldri fordi jeg blir svidd.

Jeg fikk ikke fregner som jeg pleier, men ble faktisk brun! Fikk bikiniskille! På 15 minutter uten å bli rød og varm...

Det er 1. gang i mitt liv på over 30 år ;D

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da har jeg gått noen dager på disse tablettene, og tok 15 minutters solarium i går.

Noe mere tar jeg aldri fordi jeg blir svidd.

Jeg fikk ikke fregner som jeg pleier, men ble faktisk brun! Fikk bikiniskille! På 15 minutter uten å bli rød og varm...

Det er 1. gang i mitt liv på over 30 år ;D

Å, så gøy å høre! Jeg tror jeg må gå til innkjøp av Pro tan + også :) De inneholder ikke noe farlig vel?

TS

Anonym poster: 563d6dff25fc209d90951c74a9f34068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betakaroten var kjempepopulært blandt rosabloggerne for ikke lenge siden, og de var/er brune!

Det har ikke jeg fått med meg! Hvorfor er de farlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overforbruk av piller og soling er aldri bra. Sier seg selv det blir debatt når man ikke forholder seg til innholdsbetegnelsen...

Hadde det vært farlig ville de ikke solgt det over disk i Norge. De selger ikke Strepsils en gang, bare godis som Repsils.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overforbruk av piller og soling er aldri bra. Sier seg selv det blir debatt når man ikke forholder seg til innholdsbetegnelsen...

Hadde det vært farlig ville de ikke solgt det over disk i Norge. De selger ikke Strepsils en gang, bare godis som Repsils.

Nei, det var det jeg trodde egentlig.. Takk for svaret ;o)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen effekt av betakaroten, men jeg har en hudtype som aldri blir brun uansett da.

Samme her, husker ikke hva merket jeg brukte heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte biolife's fra helsekosten i fjor og jeg merket at jeg ble brunere og at fargen varte lengee! *happyface*Jeg fikk til og med farge i ansiktet som pleier å være like blekt selv om kroppen fikk farge, bare en haug med fregner.Soleksem kom heller ikke, men om det er på grunn av pillene eller at jeg var flinkere til å bruke solkrem det året kan godt være. Uansett, betakaroten-pillene skal være med i handlevognen nå også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omhandlet ikke den debatten såkalt "Barbiedop" da, som er noe helt annet? Det man ble både brun OG tynn av, hahaha!!! Husker bare ikke ha det heter....

Anonym poster: 8857d88bce351f968dc9b326e2bce56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cevita

Oh. Kanskje dette er noe jeg skal prøve? Jeg har gitt opp å bli brun for mange år siden, men soleksemet som titter fram med en gang det er antydning til sol på himmelen er virkelig irriterende, så om det hjelper mot soleksem hadde det vært gull verdt!

Kan jeg kjøpe dette på nett noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betakaroten funker fett !

Selv så er jeg så heldig og ha sterke pigmenter, så jeg blir så og si brun av alt. Likevel så tar jeg i bruk betakaroten fordi det gir en dypere farge, den kommer raskere og fordi den blir der mye lengre!

Pleier å kjøpe det på vanlige helsekost butikker, så det er absolutt noe jeg anbefaler!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betakaroten er ikke farlig med mindre du kjører på med store menger (og selvjustering med helsekost er jo aldri anbefalt), men jeg tror det blandes med barbiedopet her, som mange rosabloggere tok en periode. Det er noe helt annet, selv om også det tas med det målet at man skal bli brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nå har jeg gått til innkjøp av Pro tan + til kr 399. Jeg skulle ta to tabletter om dagen.

Jeg pleier ikke sole meg, men bruke spraytan for å skåne huden mest mulig.

Ellers har jeg faktor 40 og 35. Ikke fordi jeg ikke vil bli brun, men fordi jeg blir svidd. Jeg har fregner vettu... :fnise:

kjøpte du på nett eller på butikk?

er så fristet til å prøve............

Anonym poster: 4c812b8296302d0cda2f32c241102e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilket merke bruker dere?

Anonym poster: 2eb3e906c89150d55312b786ab1b3fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omhandlet ikke den debatten såkalt "Barbiedop" da, som er noe helt annet? Det man ble både brun OG tynn av, hahaha!!! Husker bare ikke ha det heter....

Anonym poster: 8857d88bce351f968dc9b326e2bce56c

Det kan hende jeg blander det litt med det barbiedopet, ja. Men jeg googlet det fremdeles.

Noen sitater fra forskjellige nettsteder om betakaroten:

- " Ingen anbefales å ta tilskudd av betakaroten i dag, spesielt ikke røykere." -

http://www.doktoronline.no/qa/forum/21/qa3982665_betakaroten_leverskade.html

- "Betakaroten har i en stur, internasjonal studie vist seg å føre til økt dødelighet blant røykere, så dersom man røyker bør man unngå det. Da denne studien ble publisert, slo VG det opp på forsiden så overdrevet som at "gulrøtter er farlig" (gulrøtter inneholder jo masse betakaroten), men det var jo mildt sagt en overdrivelse. Jeg ville likevel tenkt meg om to ganger hvis jeg røykte." - http://anniehs.blogg.no/1238435845_betakaroten__farlig_e.html

- "Norske helsemyndigheter har i sine siste kostholdsanbefalinger konkludert med at det ersannsynlig at betakarotentilskudd (60-120 mg/dag) øker risikoen for dødelighet av hjerte- og karsykdom og lungekreft." - http://www.ung.no/oss/mat/60445.html

Det står mest at det er mer vanlig med litt magevondt i starten som bivirkning :) Men man bør visst aboslutt holde seg unna betakaroten om man røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg blander det litt med det barbiedopet, ja. Men jeg googlet det fremdeles.

Noen sitater fra forskjellige nettsteder om betakaroten:

- " Ingen anbefales å ta tilskudd av betakaroten i dag, spesielt ikke røykere." -

http://www.doktoronl...leverskade.html

- "Betakaroten har i en stur, internasjonal studie vist seg å føre til økt dødelighet blant røykere, så dersom man røyker bør man unngå det. Da denne studien ble publisert, slo VG det opp på forsiden så overdrevet som at "gulrøtter er farlig" (gulrøtter inneholder jo masse betakaroten), men det var jo mildt sagt en overdrivelse. Jeg ville likevel tenkt meg om to ganger hvis jeg røykte." - http://anniehs.blogg...__farlig_e.html

- "Norske helsemyndigheter har i sine siste kostholdsanbefalinger konkludert med at det ersannsynlig at betakarotentilskudd (60-120 mg/dag) øker risikoen for dødelighet av hjerte- og karsykdom og lungekreft." - http://www.ung.no/oss/mat/60445.html

Det står mest at det er mer vanlig med litt magevondt i starten som bivirkning :) Men man bør visst aboslutt holde seg unna betakaroten om man røyker.

60-120mg! De tablette man får over disk er på 3mg, på nett er de på 9mg. Du skal ta mange for at det skal bli 60g eller mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...