AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Etter å ha vært temmelig deprimert en stund ble jeg og legen i dag enige om at jeg skal begynne med antidepressiva, og blir henvist til psykolog. Jeg ble satt på cipralex. Er det noen som har noen erfaringer med disse, bivirknger etc? Går de i så fall over? Ellers har jeg hørt om at Welbutrin Retard skal være et nyere merke med mindre bivirknger, erfaringer? Anonym poster: e43332ba2ee6ed407cd7f08be1e87d2c
Gjest Blomst83 Skrevet 13. mars 2013 #2 Skrevet 13. mars 2013 Husk at bivirkninger på medisiner er veldig individuelt. Det finnes ingen fasit på det. Jeg har selv gått på Cipralex(eller cipramil som det het da),og jeg hadde null bivirkninger. Men det sies at de værste bivirkningene skal gi seg i løpet av 2 til 4 uker.
Miller Skrevet 13. mars 2013 #3 Skrevet 13. mars 2013 Jeg går på cipralex, og har ingen bivirkninger nå. Husker ikke om jeg fikk noen i begynnelsen, men i tilfelle gikk de over etter noen uker
Ego Skrevet 13. mars 2013 #4 Skrevet 13. mars 2013 Jeg hadde mer bivirkninger ved oppstart på wellbutrin enn jeg hadde med cipralex, men de gikk alle over etter et par-tre uker.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #5 Skrevet 13. mars 2013 Hvor vanlig er det egentlig å gå på Cipralex? Jeg skal også starte med det. Føler jeg er den eneste i verden som trenger det. Føler meg litt stigmatisert og er redd for å si det til noen av vennene mine Anonym poster: f17a8a553361ab2110f4ded3d97ba977
Lunalille Skrevet 13. mars 2013 #6 Skrevet 13. mars 2013 Jeg har gått på Cipralex. Gikk bare på de i 3 mnd da jeg sluttet pga graviditet. Eneste bivirkningen jeg fikk var at jeg ble helt utrolig trøtt, og jeg kunne seriøst sove 14 timer i døgnet! Dette varte et par uker, så gikk det over Når jeg bråsluttet på Cipralex så fikk jeg abstinenser. Fikk elektriske støt i armene i et par uker etterpå!
Gjest Lullabye Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Jeg for min del synes det er altfor mye SSRI ute og går. For å si det slik, så er det mer skjeldent at noen IKKE går på psykofarmaka, enn at man gjør det. Jeg er sjokkert over at fysiske lidelser som årsak til psykiske symptomer blir oversett. Sjekket for fysiske ubalanser blir man ikke lenger. Psykofarmaka får man kastet etter seg med en gang man stikker foten innenfor legekontoret. Langtidsskadene ved bruk av psykofarmaka er ille, men det opplyser legene ikke om. Bare for å ha sagt det ( for ingen andre sier det) , det er en rekke fysiske sykdommer, vitaminmangler, etc som gir angst og depresjon som indikator.
Gjest Blomst83 Skrevet 13. mars 2013 #8 Skrevet 13. mars 2013 Jeg for min del synes det er altfor mye SSRI ute og går. For å si det slik, så er det mer skjeldent at noen IKKE går på psykofarmaka, enn at man gjør det. Jeg er sjokkert over at fysiske lidelser som årsak til psykiske symptomer blir oversett. Sjekket for fysiske ubalanser blir man ikke lenger. Psykofarmaka får man kastet etter seg med en gang man stikker foten innenfor legekontoret. Langtidsskadene ved bruk av psykofarmaka er ille, men det opplyser legene ikke om. Bare for å ha sagt det ( for ingen andre sier det) , det er en rekke fysiske sykdommer, vitaminmangler, etc som gir angst og depresjon som indikator. Nå var det vel ikke det ts spurte om.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #9 Skrevet 14. mars 2013 Jeg for min del synes det er altfor mye SSRI ute og går. For å si det slik, så er det mer skjeldent at noen IKKE går på psykofarmaka, enn at man gjør det. Jeg er sjokkert over at fysiske lidelser som årsak til psykiske symptomer blir oversett. Sjekket for fysiske ubalanser blir man ikke lenger. Psykofarmaka får man kastet etter seg med en gang man stikker foten innenfor legekontoret. Langtidsskadene ved bruk av psykofarmaka er ille, men det opplyser legene ikke om. Bare for å ha sagt det ( for ingen andre sier det) , det er en rekke fysiske sykdommer, vitaminmangler, etc som gir angst og depresjon som indikator. Hva mener du, langtidsskadene ved bruk av psykofarmaka? Har ikke lest noe om at SSRI kan gi langtidsskader? Kan du utdype/henvise til litteratur? Anonym poster: f17a8a553361ab2110f4ded3d97ba977
Tonus Skrevet 14. mars 2013 #10 Skrevet 14. mars 2013 Jeg går på Cipralex. Opplevde ikke særlig mye bivirkninger i starten og nå opplever jeg ingen. Cipralex har funket veldig bra for meg og tatt vekk bunnene og toppene på "humørskalaen", samt også gjort at jeg har litt mindre angst:)
Miller Skrevet 14. mars 2013 #11 Skrevet 14. mars 2013 Jeg for min del synes det er altfor mye SSRI ute og går. For å si det slik, så er det mer skjeldent at noen IKKE går på psykofarmaka, enn at man gjør det. Jeg er sjokkert over at fysiske lidelser som årsak til psykiske symptomer blir oversett. Sjekket for fysiske ubalanser blir man ikke lenger. Psykofarmaka får man kastet etter seg med en gang man stikker foten innenfor legekontoret. Langtidsskadene ved bruk av psykofarmaka er ille, men det opplyser legene ikke om. Bare for å ha sagt det ( for ingen andre sier det) , det er en rekke fysiske sykdommer, vitaminmangler, etc som gir angst og depresjon som indikator. Det skal alltid bli tatt blodprøver for å sjekke om symptomene kommer fra vitaminmangel, stoffskiftesproblemer etc. Jeg fikk ingen medisiner før de testene var kommet tilbake.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #12 Skrevet 14. mars 2013 TS her. Takk for svar! Fint å se det fins folk som har hatt gode erfaringer med de, kanskje er jeg en av de heldige. Foreløpig ekstremt kvalm, får håpe det gir seg. Synes det virker spesielt kjipt at mange opplever vektøkning (er disponert for diabetes så det hadde vært krise) og mister sexlysten..ikke noe man blir mer happy av akkurat Synes Welbutrin høres ut som et alternativ, hvis dette ikke funker, men det positive med cipralex er jo at det også gis mot angst som jeg også har. Ikke lett dette her, skulle helst slippet å gått på noe, håper terapi blir nok etterhvert. Flere med erfaringer? Anonym poster: e43332ba2ee6ed407cd7f08be1e87d2c
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #13 Skrevet 14. mars 2013 TS her. Takk for svar! Fint å se det fins folk som har hatt gode erfaringer med de, kanskje er jeg en av de heldige. Foreløpig ekstremt kvalm, får håpe det gir seg. Synes det virker spesielt kjipt at mange opplever vektøkning (er disponert for diabetes så det hadde vært krise) og mister sexlysten..ikke noe man blir mer happy av akkurat Synes Welbutrin høres ut som et alternativ, hvis dette ikke funker, men det positive med cipralex er jo at det også gis mot angst som jeg også har. Ikke lett dette her, skulle helst slippet å gått på noe, håper terapi blir nok etterhvert. Flere med erfaringer? Anonym poster: e43332ba2ee6ed407cd7f08be1e87d2c Cipralex gir sjelden nevneverdig vektøkning. Du må over på langt heftigere saker som antipsykotika, medisiner mot schizofreni, for å få betydelig vektøkning. Man mister heller ikke sexlysten, men det tar lengre tid å oppnå orgasme. Sånn var det for meg i alle fall. Be legen din om å få tatt prøve av stoffskifte. Og be også om en prøve som måler opptaket av medisinen din. Noen, sånn som meg, klarer ikke å ta opp virkestoffet i riktig hastighet, og må derfor ha høyere dose av cipralex. Anonym poster: d348924d4716c90a884f8858cb880e71
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #14 Skrevet 14. mars 2013 Jeg vil forklare rett fram. Jeg fikk bivirkninger først som tørr munn, trøtthet, mareritt og svimmelhet. Dette gikk over innen noen uker. Cipralex hjalp meg på flere områder når det gjaldt sosiale angsten min, men nå er jeg drittlei av de negative sidene. Jeg har ennå (ett år etter) sinnsyke drømmer hver natt, null sexlyst, gått opp 5 kilo (selv om jeg har forsøkt å slanke meg hele denne tiden), og ingen følelser annet enn sinne, irritasjon og ingenting. Jeg gråter ikke, men jeg ler ikke heller for å si det sånn. Så nå er jeg tilbake til psykolog for å slutte med disse pillene... Akkurat nå er ikke utadvendtheten pillene ga meg mer viktig enn bivirkningene. Anonym poster: 9ccf4b27fe5feda58592dfd3434a91a0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #15 Skrevet 14. mars 2013 Jeg hadde ikke god erfaring med cipralex, jeg ble verre og det ødela skolegangen min. Ser jeg tilbake på det burde ikke legen min skrevet det ut til meg uten oppfølgingstimer av helsepersonell. Jeg ble veldig dårlig over fire måneder, klarte ikke skille virkelighet og drømmer blant annet.. For meg ble nesten angsten og depresjonen doblet. 6uker med kognitiv terapi kurs gjorde susen for min del Anonym poster: 9882263230bd044a6867e7ba644bdeea
Safiye Skrevet 14. mars 2013 #16 Skrevet 14. mars 2013 (endret) Jeg har aldi prøvd dette selv, men jeg vet at flere bruker jevnlig Cipralex, så folk må være ganske fornøyd med det Endret 14. mars 2013 av Pavilion
Miller Skrevet 14. mars 2013 #17 Skrevet 14. mars 2013 TS her. Takk for svar! Fint å se det fins folk som har hatt gode erfaringer med de, kanskje er jeg en av de heldige. Foreløpig ekstremt kvalm, får håpe det gir seg. Synes det virker spesielt kjipt at mange opplever vektøkning (er disponert for diabetes så det hadde vært krise) og mister sexlysten..ikke noe man blir mer happy av akkurat Synes Welbutrin høres ut som et alternativ, hvis dette ikke funker, men det positive med cipralex er jo at det også gis mot angst som jeg også har. Ikke lett dette her, skulle helst slippet å gått på noe, håper terapi blir nok etterhvert. Flere med erfaringer? Anonym poster: e43332ba2ee6ed407cd7f08be1e87d2c Jeg gikk ned i vekt!
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2013 #18 Skrevet 14. mars 2013 https://dinpsykologo...-synkende-skip/ Hva mener du, langtidsskadene ved bruk av psykofarmaka? Har ikke lest noe om at SSRI kan gi langtidsskader? Kan du utdype/henvise til litteratur? Anonym poster: f17a8a553361ab2110f4ded3d97ba977 https://dinpsykologo...-synkende-skip/ Fastleger er ikke kompetente til å skrive ut psykofarmaka. Og at 700 000 nordmenn går på det, er for meg galskap. Mer info finnes på nett, det er bare å søke. Og jeg mener ikke å være hverken angripende eller noe annet, jeg mener det godt, jeg synes sunn skepsis er bra og sunt. Fordi leger ikke undersøker fysiske årsaker først, men kaster disse tablettene etter folk uten å løse problemet i det hele tatt. Det demper bare symptomene, når du slutter kommer elendigheten tilbake. Noen skader blir permanente ja. Og det var ikke morsomt å lese. Om ikke linken virker, søkte jeg på langtidsbruk psykofarmaka, og åpnet den som heter PSYKIATRISKE LEGEMIDLER: LIVBÅT ELLER SYNKENDE SKIP.
Gjest Ugleimosen34 Skrevet 14. mars 2013 #19 Skrevet 14. mars 2013 Jeg har aldi prøvd dette selv, men jeg vet at flere bruker jevnlig Cipralex, så folk må være ganske fornøyd med det Når jeg er ute og kjører, har jeg max ett sekund avstand til bilen foran meg. Alle andre gjør det, og da er det sikkert greit. Jeg ser ikke noe problem i det, for jeg har ikke vært i en ulykke, og ingen jeg kjenner har det heller
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #20 Skrevet 14. mars 2013 Har gått på Cipralex i snart 3 år. Går også til psykiater. Hadde jeg ikke startet på Cipralex hadde jeg ganske sikkert vært død nå. Jeg var suicidal og alt var tomt og trist. Etter 2 måneder på Cipralex ble dagene levelige igjen. Jeg ble ikke "lykkelig", men jeg klarte å se lysere på livet og se at det var et håp om å bli bedre. Etter en god stund startet jeg hos psykiater, dette hjalp også, men uten Cipralexen hadde jeg ikke orket å tatt imot hjelp fra psykiater. Jeg har aldri hatt noen bivirkninger. Anonym poster: 25894ebbd41bb5ad575b885f7d5f1f29
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå