Gå til innhold

Veldig fornøyd!

Lullu

Anbefalte innlegg

Jeg er nå så glad!! Kirkeprogrammet er klart, og vi er strålende fornøyd med salmevalget, solistinnslaget og tekstvalgene.

Det er jo selvsagt helt opp til presten om dette blir godtatt, men krysser fingrene for det.

Lampeskjerm - er det helt vanlig at brudepar på forhånd har alle slike ting klart, eller det dette noe presten liker å ordne med selv?

Her er vårt program:

Inngangsmarsj: Wagner's Lohengrin eller Trumpet Voluntary

Solosang, ”Ave Maria”

Ellen Nikolaysen

Velkomstord

Salme: Kjærlighet er lysets kilde

Skriftlesning

Et vennepar leser "Salomos høysang, kapittel 2 og 8".

Presten leser "1 Kor 13"

Salme: Guds godhet sang i sinnet

Tale

Ekteskapsinngåelse (og overrekkelse av ringer)

Forbønn

Solosang, ”From this moment”

Ellen Nikolaysen

Velsignelse

Utgangsmarsj: Mendelsohns bryllupsmarsj/Herb Albert "Spanish fly"

Jippi!! :ler::hoho::ler::hoho::ler::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lullu.

Et lite tips sånn aller først bare.

Det er lurt å ta salme nummer to til slutt og heller droppe den midt i.

Det er fordi det vil bli en merkelig overgang til velsignelsen dersom det ikke er salme like før den. Velsignelsen på den nye vigselen er lik den man bruker i høymessen. I tillegg er salme før velsignelse et fast punkt, mens salme midt i er valgfritt.

Jeg tror de fleste prester vil synes at det er flott at brudeparet setter opp programmet selv. Det som er viktig å huske på før man trykker det er at prest og organist skal godkjenne solistinnslagene.

Det er også viktig at vigselsordningen blir fulgt.

Det lureste er nok å enten snakke med presten eller sende en mail, før du trykker programmene. Da er du garantert at det ikke blir noe tull.

Det er forskjeller ute og går. Jeg ville glatt godkjent valget ditt, men jeg kan ikke garantere på vegne av andre.

Hilsen Lampeskjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan spørre "Skjermen" om noe i tråden din Lullu..Vi vil gjerne ha et soloinnslag etter ekteskapsinngåelsen, går det greit tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det ikke litt rart å ha solosang og salme rett etter hverandre?

For solosangen har en fin tekst, som det passer seg å fremføre etter ekteskapsinngåelsen.

Mener du at det blir bedre slik:

Skriftlesning

Tale

Ekteskapsinngåelse (og overrekkelse av ringer)

Salme

Soloinnslag

Velsignelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det ikke litt rart å ha solosang og salme rett etter hverandre?

For solosangen har en fin tekst, som det passer seg å fremføre etter ekteskapsinngåelsen.

Du kan jo kanskje flytte solosangen til rett etter ekteskapsinngåelsen slik som jeg har tenkt da...Om det går..Da blir det jo ikke rett etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo kanskje flytte solosangen til rett etter ekteskapsinngåelsen slik som jeg har tenkt da...Om det går..Da blir det jo ikke rett etter hverandre.

Ja, det var det jeg fant ut. Men dersom salmen skal rett før velsignelsen, blir jo dette rett etter hverandre.... Eller har jeg misforstått?

(se litt lengre opp. Gjorde litt om på det forrige innlegget mitt)

JO! Du mener å ha forbønnen i mellom? Går det ann Lampeskjerm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg fant ut. Men dersom salmen skal rett før velsignelsen, blir jo dette rett etter hverandre.... Eller har jeg misforstått?

(se litt lengre opp. Gjorde litt om på det forrige innlegget mitt)

JO! Du mener å ha forbønnen i mellom? Går det ann Lampeskjerm?

Det er det jeg også lurer på, for jeg syns det passer så fint med solosangen rett etter ekteskapsinngåelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig stressa. Har du bestemt solistinnslagene, rekkefølgen og lagd kirkeprogram når du ikke gifter deg før i oktober...?! Da har jeg veldig dårlig tid. Jeg har ikke ordnet noe av det, og jeg gifter meg 14.08.04...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig stressa. Har du bestemt solistinnslagene' date=' rekkefølgen og lagd kirkeprogram når du ikke gifter deg før i oktober...?! Da har jeg veldig dårlig tid. Jeg har ikke ordnet noe av det, og jeg gifter meg 14.08.04...[/quote']

Du har ikke dårlig tid for det, bare Lullu (og jeg) som er ute i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke dårlig tid nei. Det er bare vi som er LITT tidelig ute :hoho:

Jeg går hjemme i fødselspermisjon, og ønsker å få alt på plass før jeg begynner å jobbe. For da vet jeg med sikkerhet at jeg heller vi prioritere jobb på dagtid, og barn på kvelden :wink:

Så når Vesla sover, har jeg fint tid til å pulse med bryllupstingene våre

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke dårlig tid nei. Det er bare vi som er LITT tidelig ute :hoho:

Jeg går hjemme i fødselspermisjon, og ønsker å få alt på plass før jeg begynner å jobbe. For da vet jeg med sikkerhet at jeg heller vi prioritere jobb på dagtid, og barn på kvelden :wink:

Så når Vesla sover, har jeg fint tid til å pulse med bryllupstingene våre

:-)

Det skjønnet jeg godt! Jeg planla myyyye da jeg gikk i svangerskapspermisjon...Nå er jeg sykmeldt ut dagen så jeg benytter meg av at jeg er hjemme i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Her var det litt forskjellige spørsmål.

Svarene jeg kommer til å gi her baserer seg på ny ordning for vigsel fra 1 mai. Dere som leser dette og skal gifte dere før den dato må ikke henge dere opp i det jeg skriver nå.

Rekkefølgen i ny ordning er slik:

Inngang

2. Inngangsord

3. Salme

4. Skriftlesning

5*. Salme

6. Tale

7. Inngåelse

av ekteskapet

8*. Overrekkelse

av ringer

9. Forbønn

10*. Musikk

Symbolhandlinger

11. Salme

12. Velsignelse

Punkt 5, 8 og 10 kan falle bort dersom man ikke ønsker å bruke disse leddene. Ellers er rekkefølgen fast, og vi har fått beskjed om at den ikke skal fravikes.

TARI. Solistinnslaget blir på en måte etter ekteskapsinngåelsen etter nyordningen. Ekteskapsinngåelsen og forbønn blir i ett. Dvs at man ikke går og setter seg før forbønnen er over. Da er man på punkt 10 (soloinnslag).

LULLU. Soloinnslaget blir etter vielse/forbønn. Det å ha salme etter solistinnslag er vanlig og er i følge ordningen et fastlagt punkt.

Det virker bedre med salme før velsignelsen enn solistinnslag like før den. Det har noe å gjøre med forspillet til velsignelsen. Hvis dere ikke ønsker at man går rett fra solo til salme, er det mulig å putte lystenning, evt diktinnslag i mellom.

I ny ordning kan man ikke ha andre elementer mellom ekteskapsinngåelse og forbønn. Punkt 7-8 -9 henger sammen. Det er en betydelig endring fra gammel ordning, hvor ekteskapsinngåelse og forbønn var adskilt. Nå går de sammen. Dvs.at brudeparet ikke setter seg på stolene før forbønnen er ferdig.

Dere kan se dette nærmere på http://orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm

klikk på seremonien og deretter på ordning.

Hilsen Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, har jeg forstått det riktig da om jeg sier: ekteskapsinngåelse - forbønn - (fader vår) - soloinnslag? Skal nemlig ha "fader vår" i programmet så jeg må vite når det skal stå :-) Syns det er så trist når ingen kan den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' har jeg forstått det riktig da om jeg sier: ekteskapsinngåelse - forbønn - (fader vår) - soloinnslag? Skal nemlig ha "fader vår" i programmet så jeg må vite når det skal stå :-) Syns det er så trist når ingen kan den...[/quote']

Skjønner. Men jeg syntes det er en skam når folk ikke kan den!!!! :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har vært i 3 bryllup i løpet av det siste året hvor det bare er mumling...Så, det er visst ganske vanlig at folk ikke kan den...Og, jeg vil ikke ha mumling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lampeskjerm: Vil det seie at ein faktisk berre kan ha 1 soloinnslag???

Krise!!! Synast den nye ordninga er litt betre enn den gamle, grunna at vigelsen er meir høgdepunkt enn før. Men synast det er dumt med salme og soloinnslag i same slengen.

Helsing organisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, må vi bli ferdig med den også nå?!

*stress*

Er det ikke lurt å snakke med presten først?

Kan man ringe presten og spørre om alt dette pr telefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeskjerm: Vil det seie at ein faktisk berre kan ha 1 soloinnslag???

Krise!!! Synast den nye ordninga er litt betre enn den gamle, grunna at vigelsen er meir høgdepunkt enn før. Men synast det er dumt med salme og soloinnslag i same slengen.

Helsing organisten

Nei, det stemmer vel ikke. Jeg hadde ihvertfall tenkt å ha 1 solosang før det hele begynner...og 1 etter ekteskapsinngåelsen jeg. Det går vel an d...*løpe inn på orkdalsmenighetene for å sjekke*

Puh...man kan ha soloinnslag før inngangsord...Om jeg forstod det riktig nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert lurt å snakke med presten først. Men vi har noen ønsker som vi tenkte å fremlegge for presten. Det er jo ikke slik at vi starter å printe ut kirkeprogrammet allerede nå :ler:

Har lagret de på PC'n, så finner jeg de frem når det tid for møte med presten. Vi vet jo ikke en gang hvem prest vi skal få til å vie oss denne dagen. Kjekt å ha det i boks....

Helt ærlig så hadde jeg ikke planer om å lage kirkeprogrammet nå, men etter en del timer her på KG, så fikk jeg masse flotte idèer da vet dere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...