Gjest Stjerner og planeter Skrevet 13. mars 2013 #61 Skrevet 13. mars 2013 lue på bar er greit, lue på butikken er greit og lue ute er greit. lue inne hos folk, i kyrkja og i eit klasserom er ikkje greit! eg fortset ikkje undervisinga før ein elev har tatt av seg lua. eg hadde og reagert om nokon hadde hatt på seg lue inne. eg er 35 år, om det er relevant.
pinar Skrevet 13. mars 2013 #62 Skrevet 13. mars 2013 Det som slår meg hver gang jeg ser voksne mennesker med lue inne er hvor dumme de ser ut, og de skjønner det ikke selv. Jeg ser og stadig folk jeg syns ser "dumme" ut, eller som har på seg noe jeg ikke liker. Merkelig nok så reduserer ikke det livskvaliteteten min, og jeg bruker ikke tid på å tenke over hvor vidt de skjønner eller ikke skjønner. Har de det på seg antar jeg det er fordi di selv er fornøyde, og det er egentlig viktigere enn hva jeg syns. Nei, folk er ikke syke. De er bare dumme og følger alt av trender. De er litt som sauer i flokk. Om å gjøre å ikke skille seg ut, å se mest lik ut. Å gå med lue er vel ikke akkurat en trend, men noe folk har hatt på hodet i en rekke av år... Du er veldig opptatt av disse sauene. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #63 Skrevet 13. mars 2013 Nei, folk er ikke syke. De er bare dumme og følger alt av trender. De er litt som sauer i flokk. Om å gjøre å ikke skille seg ut, å se mest lik ut. Så klart finnes det ikke syke mennesker i verden. Kreft og andre ting finnes jo ikke Anonym poster: 3e593ab4ec6eeab7f004f0cdd8dfbd0f 2
Gjest Eurodice Skrevet 13. mars 2013 #64 Skrevet 13. mars 2013 Her snakket vi om luer. Trodde ikke det var et krav å ramse opp alt jeg har på meg. Hva tror du, at jeg går rundt i lue og bikini? Selvfølgelig tror jeg ikke det, men du skrev at du ofte frøs, og da var mitt forslag at du skulle kle på deg mer, ha på varmere klær. Det hjelper, bare forsøk!
encore Skrevet 13. mars 2013 #65 Skrevet 13. mars 2013 Så lenge folk tar av seg skoene når de kommer på besøk, kan de beholde resten på for min del.. Registrerer knapt om noen har på seg lue inne.. Tror ikke min mor hadde kommentert det engang, og hun er veldig opptatt av hvordan de gjorde det "før i tiden". Om jeg går inne med bare føtter hjemme hos dem, derimot.. 1
challenger Skrevet 13. mars 2013 #66 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Jeg bruker også lue inne, men regelen "min" er; ikke lue når jeg spiser. Og det gjelder både hjemme, ute, og hos andre:) Endret 13. mars 2013 av challenger
Ego Skrevet 13. mars 2013 #67 Skrevet 13. mars 2013 Jeg unngår lue inne når jeg spiser, er i 'fint' selskap, på restaurant eller i kirka. Bruker ofte lue på jobb, hjemme, kafeer o.l., fordi jeg fryser så innmari. Til kommentar tidligere om at man bare må kle på seg mer ellers: det hjelper ikke. Kan sitte med ullongs og bukse, ullsokker, ulltrøyer og ullgenser, men likevel fryse - og da hjelper så absolutt lue.
cellar Skrevet 14. mars 2013 #68 Skrevet 14. mars 2013 Lue skal av i familieselskap, på finere restauranter, på skolen, kirka, på jobb. Hadde ikke brydd meg om noen gikk inn på cafe med lue. Hvor mye du bruker lue hjemme hos deg selv eller hos kompisene dine er din egen sak. Ville nok ha tatt den av hos bestemor i ren og skjær respekt. Hatt er noe annet, og ofte brukt som en del av outfiten nå for tiden, så der er jeg mer tolerant. Lue er det mer "hormonell fjortisgutt" over, og spesielt om vedkommende blir sittende med jakka på i tillegg. TS, du virker ikke veldig gammel i hodet. Bruk luen så mye du vil, men når du er i situasjoner hvor noen ber deg om å droppe luen (spes på julaften..) så GJØR det. 1
OPIgirl Skrevet 14. mars 2013 #69 Skrevet 14. mars 2013 Jeg synes det ser dumt ut med lue inne. Hvor er folkeskikken? 1
OPIgirl Skrevet 14. mars 2013 #70 Skrevet 14. mars 2013 Det som slår meg hver gang jeg ser voksne mennesker med lue inne er hvor dumme de ser ut, og de skjønner det ikke selv. Det slår meg at unge ser dumme ut med lue inne. Ikke bare voksne.
Sphynx Skrevet 14. mars 2013 #71 Skrevet 14. mars 2013 Har en kompis som alltid bruker hatt, han får ikke annet enn positive tilbakemeldinger på det. Jeg har veldig tynt og fint hår som blir veldig fort skittent. Har jeg ikke tilgang på å vaske håret hver dag, bruker jeg lue/hatt de dagene det ikke er nyvaska. Ellers føler jeg meg ikke vel. Kunne ikke brydd meg mindre om hodeplagg. Det burde være opptil hver enkelt om hva de har på seg.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #72 Skrevet 14. mars 2013 Den dagen det er utrendy å bruke lue inne så kommer folk til å slutte med det. Ja, dere tror det nok ikke nå men når den dagen kommer så får dere en snikende følelse om at det ser dumt ut med lue og dere slutter. Sånn starter og slutter trender, mange sier at dette kommer de aaaaldri til å bruke eller gjøre og så plutselig går man med det nye selv og sier at man alltid har likt det eller kommer med andre vikarierende grunner for at man går med det - inntil det ikke er like kult lenger. Bare vent... Anonym poster: 2a55ef49751c130aa280d26f653f5c8a
pinar Skrevet 14. mars 2013 #73 Skrevet 14. mars 2013 Selvfølgelig tror jeg ikke det, men du skrev at du ofte frøs, og da var mitt forslag at du skulle kle på deg mer, ha på varmere klær. Det hjelper, bare forsøk! Jo takk du. Men at jeg må ha på meg varme klær er jeg voksen nok til å skjønne av meg selv
Gjest uAnonymbruker Skrevet 14. mars 2013 #74 Skrevet 14. mars 2013 Folk må bruke lue så mye de orker for min del, de kan også løpe rundt i kondomdrakt eller insistere på å bruke polvotter inne, uten at det påvirker mitt liv på noen som helst måte. Men jeg hadde ikke villet bli sammen med en mann som bruker lue inne. Og ihvertfall ikke en fyr som Ts, som i tillegg til å bruke lue inne oppfører seg som en 14 åring. 2
Kjempeliten Skrevet 14. mars 2013 #75 Skrevet 14. mars 2013 Må ta av meg luen når jeg er hos bestemor Ellers er jeg flink til å gå med lue, og bryr meg ikke om andre gjør det. Men når andre folk krever det så syns jeg man likegjerne kan ta den av, og ikke krangle om det. Man har vanligvis ikke en veldig god grunn til å ha den på uansett.
Gjest Elissima Skrevet 14. mars 2013 #76 Skrevet 14. mars 2013 Men hvorfor er det sett på som uhøflig å gå med lue inne? Hvem bryr seg? Jeg husker læreren på skolen ble sint om vi ikke tok av lua inne. Den dag i dag skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor. Er det en typisk norsk greie?
Nerdemamma Skrevet 14. mars 2013 #77 Skrevet 14. mars 2013 Tja, jeg ser mer på lue inne som en fjollete mote sak som den yngre befolkningen gjør, noe som jentene som går i tynne nylonstrømper ute i minusgrader. Tenker ikke så mye på folkeskikken, bare at det ser veldig barnslig ut. Er konsekvent ungdommen jeg ser som bruker lue inne eller disse nevnte strømpene. Hadde jeg sett en voksen person som gjorde det hadde jeg nok stusset litt mer, men ikke tenkt at de var frekke, bare litt.... merkelige? Sitter fast i barndommen typisk. Hva andre folk velger å ha på seg av hodeplagg innendørs får være de sin greie. Nå har jeg til gode å sitte på kafè med noen som krever å ha på seg lue da. Men når jeg leser om folk som TS som har på seg luen hele dagen uansett, klarer jeg ikke slå fra meg tanken om at hodebunnen må jo lukte noe forferdelig? Kanskje det ikke stemmer, men det kan ikke være spesielt delikat eller sunt for hodebunnen å være i lue hele dagen, hver dag? Kan det være derfor du mister håret rett og slett? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #78 Skrevet 14. mars 2013 Men hvorfor er det sett på som uhøflig å gå med lue inne? Hvem bryr seg? Jeg husker læreren på skolen ble sint om vi ikke tok av lua inne. Den dag i dag skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor. Er det en typisk norsk greie? nei, det er ikke kun i Norge det gjelder http://www.advancedetiquette.com/blog/life/hat-etiquette/ Anonym poster: 844227254a82a2de5989a546898544fc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #79 Skrevet 14. mars 2013 lue på bar er greit, lue på butikken er greit og lue ute er greit. lue inne hos folk, i kyrkja og i eit klasserom er ikkje greit! eg fortset ikkje undervisinga før ein elev har tatt av seg lua. eg hadde og reagert om nokon hadde hatt på seg lue inne. eg er 35 år, om det er relevant. Du skulle tatt deg en tur på universitetet mitt du. Der sitter foreleseren med lue på under seminar. Jeg tok ikke ham seriøst for å si det sånn. Anonym poster: bd875d767de80c31384e117166717b10 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #80 Skrevet 15. november 2014 Jeg er lærer, og jeg sliter med denne regelen. For meg er det revnende likegyldig om en elev har på seg lue inne eller ikke. Jeg synes det er en tullete, gammeldags og meningsløs dogme. En lue er bare et plagg, ingenting annet. Det er merkelig å tilegne dette plagget egenskaper i form av respekt og underkastelse. Når det er sagt, så er det en regel på skolen jeg jobber på, at man skal ta av seg lua inne. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har glemt å passe på at mine elever ikke har den på seg. Hvis man ikke bryr seg om sånt, så legger man heller ikke merke til det. Skulle da rektor, avdelingsleder eller annen person komme inn i klasserommet, så blir lua revet av hodet til stjerne-eleven og det serveres olme blikk bort på læreren som om hun skulle være djevelen selv. Nøyaktig hva er det med plagget lue som vekker slik harme i folk? Anonymous poster hash: 210da...33d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå