WubWub Skrevet 13. mars 2013 #41 Skrevet 13. mars 2013 Klesetikett: Ta av seg yttertøy inne. Lue er yttertøy. Anonym poster: 6e8e9e0729cc8b449f0252dd2b27c8db Det samme sa jeg om folk som brukte hijab inne, så ble jeg kaldt rasist *sadface* 2
Ribbon Skrevet 13. mars 2013 #42 Skrevet 13. mars 2013 Det samme sa jeg om folk som brukte hijab inne, så ble jeg kaldt rasist *sadface* Hijab er ikke yttertøy. Hvorvidt man skal ta av seg lue inne, kommer an på situasjonen. Bryr meg ikke om noen går med det på cafe, men man har ikke på seg lue i familieselskaper som julaften. 1
WubWub Skrevet 13. mars 2013 #43 Skrevet 13. mars 2013 Hijab er ikke yttertøy. Da er heller ikke six pence, fedora eller caps det ettersom det ikke gir noe mer varme enn en hijab eller et sjal. Faktisk tror jeg en hijab/sjal vil gi mer varme enn en caps/six pence. 1
Ribbon Skrevet 13. mars 2013 #44 Skrevet 13. mars 2013 Da er heller ikke six pence, fedora eller caps det ettersom det ikke gir noe mer varme enn en hijab eller et sjal. Faktisk tror jeg en hijab/sjal vil gi mer varme enn en caps/six pence. Det har ikke noe med varme å gjøre. Så vidt jeg vet er ikke caps viktige relegiøse hodeplagg..
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #45 Skrevet 13. mars 2013 Myte ^^ http://www.side3.no/article3004525.ece Bruken av hatt og lue gjør deg fortere skallet Mange menn er av den oppfatningen at å bruke lue eller hatt vil hindre håret i å puste, og kan føre til at man blir fortere skallet. Dette stemmer ikke. Håret får oskygen fra blodet, ikke luften. Det har altså ingenting å si om du går med caps eller ei for om du mister håret. Likevel sliter plagget på hårene, så du får slitt hår, og du kan også slite vekk hele håret permanent. Du sliter det av ved rota, rett og slett. Dette har skjedd på leggene mine etter skinny jeans kom, har nesten ikke hår igjen på leggene, og jeg har aldri vokset dem. Snakket med legen om det, og han sa at det også kan skje på hodet, armer, osv. Anonym poster: b39e2e283348149d91dd8a70701d0f2a 1
WubWub Skrevet 13. mars 2013 #46 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Det har ikke noe med varme å gjøre. Så vidt jeg vet er ikke caps viktige relegiøse hodeplagg.. Hijab er heller ikke et religiøst plagg heller. Ingensteder i koranen står det at kvinner må kle seg med hijab, burka eller niqqab. Hijab er mer et politisk symbol slik det nazistiske hakekorset på armen var. Hijaben er et politisk plagg som kom på moten etter Khomeinis revolusjon i 1980 tallet. Den islamske hijaben representerer ikke et bestemt land, kultur eller tradisjon. Hijaben som bæres av kvinner og barn i dag er kun for å fremheve sin politiske identitet som er knyttet til islamismen. Prøv og spør en muslim om historien bak hijab. Spør om deres mødre/bestefmødre brukte dette plagget før 1980. For hijab ble nemlig ikke brukt i stor grad før radikal islamisme trådde frem. Endret 13. mars 2013 av WubWub 2
Ribbon Skrevet 13. mars 2013 #47 Skrevet 13. mars 2013 Hijab er heller ikke et religiøst plagg heller. Ingensteder i koranen står det at kvinner må kle seg med hijab, burka eller niqqab. Hijab er mer et politisk symbol slik det nazistiske hakekorset på armen var. Hijaben er et politisk plagg som kom på moten etter Khomeinis revolusjon i 1980 tallet. Den islamske hijaben representerer ikke et bestemt land, kultur eller tradisjon. Hijaben som bæres av kvinner og barn i dag er kun for å fremheve sin politiske identitet som er knyttet til islamismen. Prøv og spør en muslim om historien bak hijab. Spør om deres mødre/bestefmødre brukte dette plagget før 1980. For hijab ble nemlig ikke brukt i stor grad før radikal islamisme trådde frem. Sammenligner du å bære hijab med å gå med hakekors...? Bryr meg ikke så mye om historien bak dette, jeg er ikke muslim, men jeg vet at mange bruker det fordi de er stolte av religionen sin, det er en del av identiteten deres. Og det er fortsatt ikke et ytterplagg eller noe som behøves taes av inne.
WubWub Skrevet 13. mars 2013 #48 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Sammenligner du å bære hijab med å gå med hakekors...? Bryr meg ikke så mye om historien bak dette, jeg er ikke muslim, men jeg vet at mange bruker det fordi de er stolte av religionen sin, det er en del av identiteten deres. Og det er fortsatt ikke et ytterplagg eller noe som behøves taes av inne. Radikal islamisme ala "al quaida", muslimske brøderskapet i egypt, følgere av Khomeini og andre islamistiske terror organisasjoner sammenligner jeg med nazisme ja. Trådstarter her hveder også at hodeplagg er noen han definerer som en del av hans identitet ettersom han har komplekser for håret/hodet sitt så han kan ikke føle seg vel uten et hodeplagg. Hvorfor skal det så være ugreit at han bruker hodeplagg mens andre kan bruke det om det er for religiøse motiver? Religion er jo like infantilt og dumt som å tro på julenissen, mens trådstarter faktisk har en plausibel grunn til å bruke hodeplagg, nemlig velvære og bedre selvfølelse. Endret 13. mars 2013 av WubWub 2
Ribbon Skrevet 13. mars 2013 #49 Skrevet 13. mars 2013 Radikal islamisme ala "al quida" sammenligner jeg med nazisme ja. Trådstarter her hveder også at hodeplagg er noen han definerer som en del av hans identitet ettersom han har komplekser for håret/hodet sitt så han kan ikke føle seg vel uten et hodeplagg. Hvorfor skal det så være ugreit at han bruker hodeplagg mens andre kan bruke det om det er for religiøse motiver? Religion er jo like infantilt og dumt som å tro på julenissen, mens trådstarter faktisk har en plausibel grunn til å bruke hodeplagg, nemlig velvære og bedre selvfølelse. Dine meninger om religion bryr jeg meg fint lite om (samt historien bak muslimske hodeplagg), men jeg er ganske så sikker på at de aller, aller fleste som går med hijab her i landet ikke støtter terrorisme, og det er vel det som teller i denne sammenhengen. Om de på en eller annen mystisk måte bruker det fordi de ubevisst eller bevisst støtter "radikal islamisme", får du ta med noen andre. Leste ikke ikke hele førsteinnlegget, men om du har seriøse problemer med å ta av deg en vanlig lue inne så værsågod. Svarte kun på din post, sammenligningen av å ta av seg lue inne (allminnelig folkeskikk som de fleste kan gjennomføre) i motsetning til relegiøse hodeplagg som sjal.
WubWub Skrevet 13. mars 2013 #50 Skrevet 13. mars 2013 Dine meninger om religion bryr jeg meg fint lite om (samt historien bak muslimske hodeplagg), men jeg er ganske så sikker på at de aller, aller fleste som går med hijab her i landet ikke støtter terrorisme, og det er vel det som teller i denne sammenhengen. Om de på en eller annen mystisk måte bruker det fordi de ubevisst eller bevisst støtter "radikal islamisme", får du ta med noen andre. Leste ikke ikke hele førsteinnlegget, men om du har seriøse problemer med å ta av deg en vanlig lue inne så værsågod. Svarte kun på din post, sammenligningen av å ta av seg lue inne (allminnelig folkeskikk som de fleste kan gjennomføre) i motsetning til relegiøse hodeplagg som sjal. At du velger være uviten om historien bak hijab så be my guest. Men det er slettes ikke et religiøst hodeplagg slik du hevder, det er et politisk hodeplagg som symboliserer radikal islamisme ala Khomeini og det egyptiske muslimske brøderskapet. Begge ideologiene er strengt tatt svært så radikal form for islamisme. I tyrkia som er 99% muslimsk er det forbudt å bruke hijab på skoler og i offentlige yrker. Hvorfor? Fordi det har ingenting med islam å gjøre, å hevde noe annet et intet annet enn ignorant. Uansett, hvorfor skal de være lov for noen å bruke et hodeplagg på bakgrunn av religion kontra det å bruke et hodeplagg for velvære og komfor? Religion burde være en privat sak derfor burde man altså legge fra seg hijaben før man går ut.
WubWub Skrevet 13. mars 2013 #51 Skrevet 13. mars 2013 (allminnelig folkeskikk som de fleste kan gjennomføre)l. Det er mange eldgamle folkeskikker og etiketter som ikke passer inn i dagens samfunn. Hvor mange unge mennesker ser man reiser seg for eldre på buss og tog idag? Ifølge de eldre selv så er det ingen. Verden forander seg, om du ikke greier følge med i tiden er det ditt problem og ikke andres.
Gjest Eurodice Skrevet 13. mars 2013 #52 Skrevet 13. mars 2013 Ja. Jeg for min del fryser ofte inne. Hvertfall her jeg bor. Kanskje en tanke å kle seg varmere? En lue varmer ikke kroppen. 1
Klaine Skrevet 13. mars 2013 #53 Skrevet 13. mars 2013 Jeg bruker ofte lue selv, fordi jeg ikke liker håret mitt(holder på og lar det vokse ut, så det ser ikke så fint ut for øyeblikket...). Bruker mange ganger jakker inne også fordi jeg er en frossen person. Syns ikke det er uhøflig og jeg tror ikke det er så mange som bryr seg heller, utenom kanskje de eldre som er vokst opp med at hodeplagg innendørs er fy-fy. Jeg syns derimot at på fester/feiringer/o.l. som julaften skal man ta av seg ytterplagg. 1
Gjest Eurodice Skrevet 13. mars 2013 #54 Skrevet 13. mars 2013 Klesetikett: Ta av seg yttertøy inne. Lue er yttertøy. Anonym poster: 6e8e9e0729cc8b449f0252dd2b27c8db Det er mulig det er en miss fra din side, men det heter "etikette". "Etikett" er noe annet, merkelapp for eksempel.
Gjest Eurodice Skrevet 13. mars 2013 #55 Skrevet 13. mars 2013 Det er mange eldgamle folkeskikker og etiketter som ikke passer inn i dagens samfunn. Hvor mange unge mennesker ser man reiser seg for eldre på buss og tog idag? Ifølge de eldre selv så er det ingen. Verden forander seg, om du ikke greier følge med i tiden er det ditt problem og ikke andres. Synes du verden forandrer seg til det bedre når man ikke kan være høflig og hjelpsom mot andre mennesker, for eksempel ved å overlate plassen sin på bussen til noen du tydelig ser trenger det bedre enn deg selv? 1
WubWub Skrevet 13. mars 2013 #56 Skrevet 13. mars 2013 Synes du verden forandrer seg til det bedre når man ikke kan være høflig og hjelpsom mot andre mennesker, for eksempel ved å overlate plassen sin på bussen til noen du tydelig ser trenger det bedre enn deg selv? Jo absolutt. Om jeg ser noen som er dårlig til bens så såklart lar jeg de få min plass. Dessverre tenker ikke dagens ungdom like lagt. Men en lue på inne skader ingen, ikke har det noe med høflighet eller ei heller. 1
pinar Skrevet 13. mars 2013 #57 Skrevet 13. mars 2013 Kanskje en tanke å kle seg varmere? En lue varmer ikke kroppen. Her snakket vi om luer. Trodde ikke det var et krav å ramse opp alt jeg har på meg. Hva tror du, at jeg går rundt i lue og bikini? 3
Djungelvrål Skrevet 13. mars 2013 #58 Skrevet 13. mars 2013 Det som slår meg hver gang jeg ser voksne mennesker med lue inne er hvor dumme de ser ut, og de skjønner det ikke selv. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #59 Skrevet 13. mars 2013 Forstår ikke helt hvorfor folk skal bry seg. For alt folk vet kan folk være syke og må holde på varmen osv Anonym poster: 3e593ab4ec6eeab7f004f0cdd8dfbd0f
Djungelvrål Skrevet 13. mars 2013 #60 Skrevet 13. mars 2013 (endret) Nei, folk er ikke syke. De er bare dumme og følger alt av trender. De er litt som sauer i flokk. Om å gjøre å ikke skille seg ut, å se mest lik ut. Endret 13. mars 2013 av Liquorice 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå