AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #1 Skrevet 12. mars 2013 "Nei, nei gutt, dette må bli slutt! Ikke storme inn i stua før du har fått av deg lua!" Vanlig gammeldags folkeskikk er å ta av seg luen når man er inne eller er på resturant. Hvordan ville du reagert om du fikk besøk av noen som brukte lue,caps eller hatt inne? Uhøflig og respektløst eller kunne ikke brydd deg mindre? Jeg spør fordi jeg er en ung herreman som bruker hatt , caps eller lue til alle anledninger hvor det er andre folk tilstede, noen jeg har fått tilbakemeldinger på. F.eks : - Var på kafe med to jenter så kommer det en gammel mann rasende bort til meg å strekker ut hånda å sier "har ikke mor di lært deg folkeskikk? hatten skal av inne". Jeg ser han strekker seg frem for å rive av meg hodeplagget så jeg reiser meg raskt opp å dytter bort hånda hans å kontrer med "har ikke mor di lært deg å passe dine egne saker?", han snur seg så å går tilbake til plassen sin mens han mumler "unge menn når til dags eier ikke folkeskikk" hvor jeg slenger en "gamle menn nå til dags stikker nesen sin der den ikke hører hjemme" tilbake. - Var på voksenopplæring og under den første timen spør læreren meg "kan du være så vennlig å ta av deg luen inne?" hvor jeg da svarer kort og kontant "nei". Han sa ikke noe mer på det og jeg fullførte studiene. - Før juleaften ble jeg hentet av nær familie og de sa "ta av deg hatten før vi kommer inn da", hvor jeg svarte "nei" og fikk tilbake "det er ingen som har på seg hatt på juleaften det kan du ikke ha!" så svarte jeg "jo jeg, så det er jo betraktelig fler enn ingen" - et møte for sameiet i blokka så var det en jeg kjenner som tittet på meg å gestikulerte at jeg skulle ta av meg hatten min. etter møtet var ferdig kom han bort til meg å spurte "glemte ta av de lua di? jeg prøvde si ifra" hvor jeg svarte "nei glemte ikke det". - Eks kjæresten min som jeg var sammen med i 2 år inviterte meg hjem til hun. Etter det første møtet med foreldrene hennes så sa eksen min at foreldra hennes hadde hengt seg opp i at jeg hadde på lue inne, og de hadde en regel om at luen skal av inne i deres hus. Dette respekterte jeg såklart og prøvde meg 2 ganger å komme på besøk uten lue. Det var så ubehagelig for meg at jeg valgte og ikke komme på besøk igjen. Siden jeg var 23 til nå (29 år) har jeg mistet håret jevnt og trutt og det er ikke så mye oppe på toppen lenger. Dette er noe jeg har store komplekser for ettersom jeg ikke føler hodet er symmetrisk korrekt med resten av kroppen (mindre i størrelse). Jeg ser på facebook at det er mange jevn aldrende unge menn som har mistet vel så mye hår som meg, og de snau klipper seg. Men det passer rett og slett ikke til meg ettersom hodet mitt er lite i forhold til resten av kroppen. Før jeg mistet håret så stylet jeg håret slik at det fikk mye volum så det skulle skjule at hodet var usymmetrisk med resten av kroppen, men nå kan jeg ikke det lenger og bruker så hodeplagg til å dekke over dette, og hodeplagg har blitt endel av min identitet. Å ta av meg et hodeplagg får meg faktisk til å føle meg mer naken og eksponert enn å dra av meg bukse, boxer, genser og tskjorte. Jeg hadde heller sittet naken i et selskap med lue på enn å sitte i et selskap med klær på men ingen lue. Har ingen komplekser for kroppen min ettersom jeg er veltrent og sunn, men størrelsen på hodet mitt kan jeg ikke forandre. Skjønner at det kanskje kan virke drøyt med jeg føler hodeplagg har blitt endel av identiteten min. De eneste gangene jeg kan komme på av sosiale settinger de siste 5 årene hvor jeg har vist meg ute uten hodeplagg er i begravelser til nær familie. Anonym poster: 2dbad1398e47063aec3e7c17be311ff4 3
pinar Skrevet 12. mars 2013 #2 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har faktisk på meg lue i skrivende stund... og tenkte ikke over det en gang.
WubWub Skrevet 12. mars 2013 #3 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har faktisk på meg lue i skrivende stund... og tenkte ikke over det en gang. Lue er bra ;D 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #4 Skrevet 12. mars 2013 Jeg ville nok reagert litt, ja. Ikke sagt noe, og det plager ikke meg personlig, men jeg hadde stusset litt. Jeg tenker at det er en så grunnleggende regel, noe alle lærer i oppdragelsen, at jeg regner med at folk går uten hodeplagg inne. Jeg har til gode å oppleve at noen har på seg noe hodeplagg i mitt hjem, i hvert fall. Det ville altså ikke plaget meg, men jeg hadde merket meg det av den enkle grunn at det er så grunnleggende. Men! Den "regelen" er ikke basert på noe som helst fornuftig. Så for all del, behold luen på. Jeg har ikke en dritt med det, så lenge du ikke f.eks. går med rosa caps i begravelsen til min far. Det går ikke utover meg, så det er ingen grunn til at jeg skal legge meg borti det. Anonym poster: 09799e14e76e755e2a8b21c349203b41 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #5 Skrevet 12. mars 2013 Lue brukes utendørs. Jeg er ung, men jeg respekterer ikke menn som ikke viser meg den høfligheten ved å ta av seg luen eller hatten. Anonym poster: 45ca68d213c7aeb3c9bb0c547fee7c5d 6
Gjest .-L-. Skrevet 12. mars 2013 #6 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Jeg hadde på meg lue på cafe i dag, tenkte ikke over det i det hele tatt Endret 12. mars 2013 av .-L-.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #7 Skrevet 12. mars 2013 Lue brukes utendørs. Jeg er ung, men jeg respekterer ikke menn som ikke viser meg den høfligheten ved å ta av seg luen eller hatten. Anonym poster: 45ca68d213c7aeb3c9bb0c547fee7c5d Hvorfor er det uhøflig å ha på seg fine hatter som fedora, six pencer og andre hodeplagg inne? En gang i tiden var det vanlig at damer hadde på seg slør over hodet inne. Det er på vei tilbake i form av hijabs, like uhøflig? Anonym poster: 2dbad1398e47063aec3e7c17be311ff4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #8 Skrevet 12. mars 2013 En hatt eller lue er et plagg til bruk utendørs som beskyttelse mot elementene. Er det minusgrader eller regn innendørs? Nei, da har du ikke behov for hatt innendørs. Fra Wikipedia: Å ta av hatten for noen er et tegn på underkastelse, respekt og høflighet, men også begeistring. Anonym poster: 45ca68d213c7aeb3c9bb0c547fee7c5d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #9 Skrevet 12. mars 2013 Jeg ville nok reagert litt, ja. Ikke sagt noe, og det plager ikke meg personlig, men jeg hadde stusset litt. Jeg tenker at det er en så grunnleggende regel, noe alle lærer i oppdragelsen, at jeg regner med at folk går uten hodeplagg inne. Jeg har til gode å oppleve at noen har på seg noe hodeplagg i mitt hjem, i hvert fall. Det ville altså ikke plaget meg, men jeg hadde merket meg det av den enkle grunn at det er så grunnleggende. Men! Den "regelen" er ikke basert på noe som helst fornuftig. Så for all del, behold luen på. Jeg har ikke en dritt med det, så lenge du ikke f.eks. går med rosa caps i begravelsen til min far. Det går ikke utover meg, så det er ingen grunn til at jeg skal legge meg borti det. Anonym poster: 09799e14e76e755e2a8b21c349203b41 neida som jeg sa, de eneste gangene jeg har latt være å ta på meg hatt er i begravelser. og er nok helt enig i at den regelen om at man "ikke kan ha på seg lue inne" er rimelig utdatert, det har ingen praktiske grunner eller noe med skikk og bruk hva slags hodeplagg man har eller ikke har på hodet. Anonym poster: 2dbad1398e47063aec3e7c17be311ff4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #10 Skrevet 12. mars 2013 En hatt eller lue er et plagg til bruk utendørs som beskyttelse mot elementene. Er det minusgrader eller regn innendørs? Nei, da har du ikke behov for hatt innendørs. Fra Wikipedia: Å ta av hatten for noen er et tegn på underkastelse, respekt og høflighet, men også begeistring. Anonym poster: 45ca68d213c7aeb3c9bb0c547fee7c5d En fedora, six pence eller caps som trådstarter skriver om beskytter ikke mot kuldegrader uansett. Så hvordan kan man definere det som et utendørs plagg? Anonym poster: 2dbad1398e47063aec3e7c17be311ff4 1
Rubies_ Skrevet 12. mars 2013 #11 Skrevet 12. mars 2013 Hadde på meg lua i dag, jeg også. Dårlig hårdag. Who gives a shit? Det er utdatert folkeskikk. 4
Stueloff Skrevet 12. mars 2013 #12 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har aldri skjønt meg på den høflighetsregelen der. Hvis jeg ikke orker å ordne håret en dag, så hiver jeg ofte på meg en hatt, og den blir på til dagen er over. 4
Gjest Naria Skrevet 12. mars 2013 #13 Skrevet 12. mars 2013 (endret) I utgangspunktet hadde jeg ikke brydd meg, men i enkelte anledninger forventer jeg at lua er av. Møter med svigers og julaften er blant dem. Endret 12. mars 2013 av Naria 4
Gjest Nils-Per Skrevet 12. mars 2013 #14 Skrevet 12. mars 2013 Syns det ser litt barnslig ut, men tenker ikke på det som "uhøflig mot min person". Er ikke verdens navle heller... 2
WubWub Skrevet 12. mars 2013 #15 Skrevet 12. mars 2013 Syns det ser litt barnslig ut, men tenker ikke på det som "uhøflig mot min person". Er ikke verdens navle heller... Hvordan kan det være "barnslig" vis man har komplekser for hodet og håret sitt? Komplekser får man i alle aldre 1
pinar Skrevet 12. mars 2013 #16 Skrevet 12. mars 2013 Lue brukes utendørs. Jeg er ung, men jeg respekterer ikke menn som ikke viser meg den høfligheten ved å ta av seg luen eller hatten. Anonym poster: 45ca68d213c7aeb3c9bb0c547fee7c5d Opp til hver enkelt, men jeg syns kanskje det var en noe tynn grunn til å ikke ha respekt for et annet menneske En hatt eller lue er et plagg til bruk utendørs som beskyttelse mot elementene. Er det minusgrader eller regn innendørs? Nei, da har du ikke behov for hatt innendørs. Fra Wikipedia: Å ta av hatten for noen er et tegn på underkastelse, respekt og høflighet, men også begeistring. Anonym poster: 45ca68d213c7aeb3c9bb0c547fee7c5d MInusgrader inne? Nei, men jeg fryser ofte likevel. Når det er sagt, så er jeg ikke så sta at jeg ikke ser at det er nyanser og situasjoner som er mer eller mindre egnet for bruk av lue/caps.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #17 Skrevet 12. mars 2013 Å sitte med hatt på inne ser rimelig dumt ut. Anonym poster: 6e8e9e0729cc8b449f0252dd2b27c8db 8
Gjest Nils-Per Skrevet 12. mars 2013 #18 Skrevet 12. mars 2013 Hvordan kan det være "barnslig" vis man har komplekser for hodet og håret sitt? Komplekser får man i alle aldre Er bare det inntrykket jeg får. Legger ikke så mye i det, er bare et førsteinntrykk.
pinar Skrevet 12. mars 2013 #19 Skrevet 12. mars 2013 Syns det ser litt barnslig ut, men tenker ikke på det som "uhøflig mot min person". Er ikke verdens navle heller... Hvorfor barnslig?
Gjest Nils-Per Skrevet 12. mars 2013 #20 Skrevet 12. mars 2013 Hvorfor barnslig? Fordi det er noe jeg forbinder med fjortiser. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå