JohnS Skrevet 12. mars 2013 #21 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Greit JohnS, hvetegress er etter ditt skjønn tull. Det er ikke etter mitt skjønn. Det er ikke min personlige mening. Det er grunnleggende vitenskap. Halvparten av det du sier er jo enten direkte feil eller gir ingen mening. Jeg forstår at du føler deg angrepet, men er det ikke verdt å ta til ettertanke at du vet så lite om det du påstår? Jeg vet at hvetegress fungerer veldig bra for min helse og merker stor forskjell på når jeg tar det regelmessig, og når jeg ikke gjør det. Når jeg kan drikke hvetegress kontra å ta en antibiotikakur er jeg ikke i tvil om hva jeg velger. Jeg kommer derfor til å fortsette å ta det, og anbefale andre å ta det hvis de spør. Du må jo selvfølgelig spise hva du vil, men helsepåstånder bør man være forsiktig med. Å fremme det som et alternativ til antibiotika – uten at jeg nødvendigvis tror det var din intensjon – er farlig og kan føre til at folk får varige men, blir lemlestet eller til og med dør. Nivået på helsehjelpen i Norge er så høyt at folk har et litt "jaja"-forhold til infeksjoner, men de er ikke noe å tulle med. Hvis du mener hvetegress o.l er en bløff, still heller kritiske spørsmål til produsent og leverandør, ikke forbrukere som mener de har god effekt av det. Det oppnår ingenting. Dette er en bransje som eksisterer for å tyne penger ut av lettlurte kvinner uten naturvitenskapelig utdannelse. Endret 12. mars 2013 av JohnS 7
2shy Skrevet 12. mars 2013 #22 Skrevet 12. mars 2013 Det er ikke etter mitt skjønn. Det er ikke min personlige mening. Det er grunnleggende vitenskap. Halvparten av det du sier er jo enten direkte feil eller gir ingen mening. Jeg forstår at du føler deg angrepet, men er det ikke verdt å ta til ettertanke at du vet så lite om det du påstår? Du må jo selvfølgelig spise hva du vil, men helsepåstånder bør man være forsiktig med. Å fremme det som et alternativ til antibiotika – uten at jeg nødvendigvis tror det var din intensjon – er farlig og kan føre til at folk får varige men, blir lemlestet eller til og med dør. Nivået på helsehjelpen i Norge er så høyt at folk har et litt "jaja"-forhold til infeksjoner, men de er ikke noe å tulle med. Det oppnår ingenting. Dette er en bransje som eksisterer for å tyne penger ut av lettlurte kvinner uten naturvitenskapelig utdannelse. Hjelp. Jeg sier at JEG har hatt godt hell med hvetegress istedet for antibiotika for å få bukt med infeksjoner, det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler en med kreft som har fått lungeinfeksjon å gjøre det samme. Jeg føler meg ikke angrepet, jeg er bare drittlei av å diskutere ernæring, supermat, alternativ behandling, osv, med mennesker som er hardbarkede skeptikere. Kall meg lettlurt, kall meg hva du vil. Det er ikke takket være vitenskapen jeg sitter her og er oppegående i dag, det er takket være "kvakksalvere" som har lurt meg meg trill rundt. Det her er en dødfødt diskusjon. Jeg går og lager meg en grønn drink 3
JohnS Skrevet 12. mars 2013 #23 Skrevet 12. mars 2013 Hjelp. Jeg sier at JEG har hatt godt hell med hvetegress istedet for antibiotika for å få bukt med infeksjoner, det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler en med kreft som har fått lungeinfeksjon å gjøre det samme. Det gjelder alle infeksjoner. De kan være svært alvorlige også for friske. Din anekdote viser heller ingen sammenheng mellom de to tingene, akkurat som din tidligere logiske kortslutning der det at grønnsaker er bra og at grønnsaker er basiske (noe de ikke er, men men) betyr at basisk mat er helsefremmende. Jeg føler meg ikke angrepet, jeg er bare drittlei av å diskutere ernæring, supermat, alternativ behandling, osv, med mennesker som er hardbarkede skeptikere. Kall meg lettlurt, kall meg hva du vil. Men hva er grunnen til at du ikke ønsker å vite mer om hvordan verden fungerer? Det er ikke takket være vitenskapen jeg sitter her og er oppegående i dag I all sannsynlighet er det det. 5
2shy Skrevet 12. mars 2013 #24 Skrevet 12. mars 2013 Men hva er grunnen til at du ikke ønsker å vite mer om hvordan verden fungerer? I all sannsynlighet er det det. Jeg har aldri sagt jeg ikke ønsker å vite mer om hvordan verden fungerer, for en påstand. Nei, jeg hadde en alvorlig kronisk sykdom som ikke kunne behandles. Jeg har ikke lenger en alvorlig kronisk sykdom. Jeg gidder ikke ta en diskusjon om vitenskap vs alternativ, det er bortkastet energi og totalt dødfødt. 2
JohnS Skrevet 12. mars 2013 #25 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har aldri sagt jeg ikke ønsker å vite mer om hvordan verden fungerer, for en påstand. Det virker litt sånn når du ikke vil vite hvordan basisk mat påvirker kroppen positivt og er avvisende til alt som utfordrer ditt syn. Alternativsiden kommer daglig med påstander som ville vært nobelprisverdig og snudd verden på hodet hvis de kunne dokumenteres vitenskapelig. Det er merkelig å ikke se absurditeten i det. 3
Gjest TrickyA Skrevet 12. mars 2013 #26 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har god erfaring med spirulina. Bruker pulver, og av og til blander jeg det med vann (noen ganger også yoghurt og sitron) og bruker det som ansiktsmaske også med god effekt :-) Det er næringsrikt og rikt på proteiner. Hvis det bare hadde vært noe tull som noen her mente, så hadde aldri NASA sett på spirulina som et alternativ for å fø astronautene med i rommet. 1
Gjest TrickyA Skrevet 12. mars 2013 #27 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Det virker litt sånn når du ikke vil vite hvordan basisk mat påvirker kroppen positivt og er avvisende til alt som utfordrer ditt syn. Alternativsiden kommer daglig med påstander som ville vært nobelprisverdig og snudd verden på hodet hvis de kunne dokumenteres vitenskapelig. Det er merkelig å ikke se absurditeten i det. Greit nok, men så fins det mainstream vitenskap, og vitenskap. Og oppi alt dette her svømmer enorme mengder penger. Har du lest om forskere som har blitt presset ut av "vitenskapen" fordi de ikke har kommet frem til det ønskede resultatet? Sier ikke nødvendigvis at dette er tilfellet her, men man kan ikke blindt argumentere for vitenskapen. Endret 12. mars 2013 av TrickyA 2
JohnS Skrevet 12. mars 2013 #28 Skrevet 12. mars 2013 Hvis det bare hadde vært noe tull som noen her mente, så hadde aldri NASA sett på spirulina som et alternativ for å fø astronautene med i rommet. Hvorfor det? Jeg tror kanskje du misforstår meg litt. Hvis det er enkelt å dyrke i forhold til næringsverdien er det vel godt egnet for bosetninger i verdensrommet? Det er noe helt annet enn at dehydrerte tilskudd til 2000,-/kg er fornuftig å spise for nordmenn med tilgang på et variert kosthold, eller at man bør drive på med tvilsomme helsepåstånder. 4
Gjest TrickyA Skrevet 12. mars 2013 #29 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Hvorfor det? Jeg tror kanskje du misforstår meg litt. Hvis det er enkelt å dyrke i forhold til næringsverdien er det vel godt egnet for bosetninger i verdensrommet? Det er noe helt annet enn at dehydrerte tilskudd til 2000,-/kg er fornuftig å spise for nordmenn med tilgang på et variert kosthold, eller at man bør drive på med tvilsomme helsepåstånder. Om du trodde jeg referte til deg, så gjorde jeg ikke det. Var noen andre som mente det var tull på forrige side. Selv om det blir omtalt som supermat tror jeg de færreste lever på spirulina o.l. alene. Jeg spiser normal, sunn kost ved siden av. Den ekstra næringen gir meg en boost og mer energi enn hva jeg har uten. Dessuten har jeg god bruk for den under behandlinger der ulike skader blir påført kroppsområder og som skal repareres. Det er heller snakk om konsentrerte mengder med næring i "liten form", i mitt tilfelle en teskje, i tillegg til vanlig mat. Her snakker vi og gode næringsverdier som i seg selv har helsebringende fordeler, det sier du i grunn selv, så hvor kommer ordet tvilsomt fra? Tenker du på utsagnet om at det hjalp fremfor antibiotika? Endret 12. mars 2013 av TrickyA 1
JohnS Skrevet 12. mars 2013 #30 Skrevet 12. mars 2013 Det er heller snakk om konsentrerte mengder med næring i "liten form", i mitt tilfelle en teskje, i tillegg til vanlig mat. Her snakker vi og gode næringsverdier som i seg selv har helsebringende fordeler, det sier du i grunn selv, så hvor kommer ordet tvilsomt fra? Tenker du på utsagnet om at det hjalp fremfor antibiotika? At det har noen positiv effekt for en med normal kosthold. Hva er vitsen? Hvorfor skal man ha i seg ekstra næring i form av et pulver til opptil flere tusen kroner per kg? Hydrert virker det heller ikke ha noe mer næring enn annen vanlig kost. Dette er tvilsomt, i tilegg omtrent alle 2shys teorier. 3
Djungelvrål Skrevet 12. mars 2013 #31 Skrevet 12. mars 2013 Bær og nøtter gir uvurderlige antioksidanter og essensieller fettsyrer. En neve blåbær og litt druejuice til frokost og en liten skål usaltede mandler/cashew/hasselnøtter til kveldsnacks. Det trenger ikke være så dyrt og komplisert. 3
up! Skrevet 12. mars 2013 #32 Skrevet 12. mars 2013 Jeg har god erfaring med spirulina. Bruker pulver, og av og til blander jeg det med vann (noen ganger også yoghurt og sitron) og bruker det som ansiktsmaske også med god effekt :-) Det er næringsrikt og rikt på proteiner. Man skal visst ikke blande spirulina med sitrus
Gjest TrickyA Skrevet 12. mars 2013 #33 Skrevet 12. mars 2013 At det har noen positiv effekt for en med normal kosthold. Hva er vitsen? Hvorfor skal man ha i seg ekstra næring i form av et pulver til opptil flere tusen kroner per kg? Hydrert virker det heller ikke ha noe mer næring enn annen vanlig kost. Dette er tvilsomt, i tilegg omtrent alle 2shys teorier. En ting er at 1 kg spirulina tilsvarer næring til 1000 kg diverse grønnsaker. Men du må også se på næringen og innholdet som er unikt for spirulinaen/algen og dens egenskaper. Dette er ikke noe du kan få fra fisken du spiser, eller gulroten din. Blant annet har den gode anti-inflammatoriske egenskaper; http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304416513000226, i tilegg til at den er antioksidantrik viser også studier at den kan forhindre utvikling av leversykdom: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3491249/. Studier som dette også er ganske compelling: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8584455/, og spirulina og Parkinson's her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3445455/. Dette er bare en liten del, men likevel sier det ganske mye. Jeg mener, den har så god effekt på så mye forskjellig, også som forebygging. Er ikke det en god grunn nok? Pappa, som generelt er kritisk som ting som virker alternativt, satte seg ned og leste om disse ulike supermatene og deres virkninger og egenskaper og ble så imponert at han og begynte. Han er frisk og spiser ellers sunt, men han bruker det for å prestere enda litt bedre på trening og for å forebygge. 2
Gjest TrickyA Skrevet 12. mars 2013 #34 Skrevet 12. mars 2013 Man skal visst ikke blande spirulina med sitrus Ja, når det inntas oralt, men har lest at det skal gå fint å blande det når det bare skal legges på ansiktet.
up! Skrevet 12. mars 2013 #35 Skrevet 12. mars 2013 Ja, når det inntas oralt, men har lest at det skal gå fint å blande det når det bare skal legges på ansiktet. Ah, ok
JohnS Skrevet 12. mars 2013 #36 Skrevet 12. mars 2013 En ting er at 1 kg spirulina tilsvarer næring til 1000 kg diverse grønnsaker. Jeg håper du ser hvor meningsløs den påstanden er. 1 kg spirulina tilsvarer ikke 1000 kg diverse grønnsaker noe mer enn 1 kg pommes frites tilsvarer 1 kg spirulina. Du forteller forøvrig ikke hva jeg kan få fra spirulina som jeg ikke allerede får fra mitt vanlige kosthold, eller hvorfor påstandene om spirulina teller mer enn tilsvarende påstander som finnes for absolutt alt som er å få der ute (inkludert det meste man spiser til vanlig). 4
up! Skrevet 12. mars 2013 #37 Skrevet 12. mars 2013 Jeg håper du ser hvor meningsløs den påstanden er. 1 kg spirulina tilsvarer ikke 1000 kg diverse grønnsaker noe mer enn 1 kg pommes frites tilsvarer 1 kg spirulina. Du forteller forøvrig ikke hva jeg kan få fra spirulina som jeg ikke allerede får fra mitt vanlige kosthold, eller hvorfor påstandene om spirulina teller mer enn tilsvarende påstander som finnes for absolutt alt som er å få der ute (inkludert det meste man spiser til vanlig). Det er ingen som prøver å overbevise deg...
Gjest TrickyA Skrevet 12. mars 2013 #38 Skrevet 12. mars 2013 (endret) Jeg håper du ser hvor meningsløs den påstanden er. 1 kg spirulina tilsvarer ikke 1000 kg diverse grønnsaker noe mer enn 1 kg pommes frites tilsvarer 1 kg spirulina. Du forteller forøvrig ikke hva jeg kan få fra spirulina som jeg ikke allerede får fra mitt vanlige kosthold, eller hvorfor påstandene om spirulina teller mer enn tilsvarende påstander som finnes for absolutt alt som er å få der ute (inkludert det meste man spiser til vanlig). Det virker meningsløst for en som er kunnskapsfattig om temaet. Har du egentlig lest noe som helst om spirulina og andre superfoods? Har du prøvd det selv? Spiser du mye grønnsaker hver dag? Det er NASA selv som har fastslått at 1 kg spirulina tilsvarer 1000 kg ulike grønnsaker. Jeg kan godt føre opp noen, så kan du på eget initiativ lese mer om deres egenskaper: Arthrospira platensis: - Phycocyanin, polysaccharides, sulfolipids, chlorophyll, superoxide dismutase, mixed carotenoids. Det er flere som er oppført men orker ikke skrive mer. Endret 12. mars 2013 av TrickyA 1
Gjest TrickyA Skrevet 12. mars 2013 #39 Skrevet 12. mars 2013 (...) hvorfor påstandene om spirulina teller mer enn tilsvarende påstander som finnes for absolutt alt som er å få der ute (inkludert det meste man spiser til vanlig). Til det vil jeg kommentere at det er ganske slående at UN mente at spirulina var "the best food for tomorrow". Og at WHO mente at spirulina var jordens "greatest" supermat.
LittDiva Skrevet 13. mars 2013 #40 Skrevet 13. mars 2013 Hjelp. Jeg sier at JEG har hatt godt hell med hvetegress istedet for antibiotika for å få bukt med infeksjoner, det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler en med kreft som har fått lungeinfeksjon å gjøre det samme. Jeg føler meg ikke angrepet, jeg er bare drittlei av å diskutere ernæring, supermat, alternativ behandling, osv, med mennesker som er hardbarkede skeptikere. Kall meg lettlurt, kall meg hva du vil. Det er ikke takket være vitenskapen jeg sitter her og er oppegående i dag, det er takket være "kvakksalvere" som har lurt meg meg trill rundt. Det her er en dødfødt diskusjon. Jeg går og lager meg en grønn drink Amen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå