Gjest Kj87 Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Hei! Jeg er en student i midten av tjueårene. Jeg har problemer med både sosial angst og agorafobi, og forsøker hver eneste dag å komme meg på universitetet for å utfordre meg selv. Problemet jeg har fått nå er at angsten slår som regel til på forelesninger og med jevne mellomrom blir det det ut kompendier som foreleseren har skrevet. Noen ganger går jeg helt glipp av forelesninger pga angsten og dermed ting som blir delt ut, noe som begynner å bli et problem. Det hender rjg har spurt medstudenter jeg kjenner litt om å få kopiere de arkene de har fått, men ofte er det så mange ark at de bare spør hvorfor jeg ikke bare banker på hos foreleser. Vel, det kan jeg jo gjøre, sier jeg. Men sannheten er at jeg har så sterk frykt for akkurat det at det ikke går. Så da er jeg like langt. Jg har prøvd å sende foreleser en epost en gang om han ikke kunne sende det på mail , men han er veldig spesiell (av typen jeg er livredd skal glefse til meg) og jeg fikk aldri noe svar. Jeg føler meg som en liten unge som gjemmer seg bak mammaen sin og ikke tør å hilse. Jeg går i samtaleterapi for angsten. Terapauten sier jeg ikke kan informere alle og enhver om at jeg har angst, og er det noe jeg ikke vil så er det at noen skal få vite det. Jeg skjønner jo nå at jeg er nødt til å ta kontakt med noen på universitetet for å få hjelp med dette, men jeg skammer meg sånn. Jeg vet selv at om jeg ikke hadde hatt angst ville jeg antagelig tenkt "herregud det er jo bare å banke på", og føler jeg vil bli sett på som en forvokst baby... Er det noen andre som har erfaringer fra lignende situasjoner? Hvem er den mest naturlige å kontakte i denne situasjonen? Hjelp :/
Gjest NN Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 Kan du snakke med studieveileder om dette istedenfor foreleser? Om du forklarer situasjonen for studieveileder, så kan studieveileder ta det opp med foreleser. Studieveiledere arbeider i stillinger som er laget for å håndtere din type problemer. Lykke til!
Gjest Kj87 Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Kan du snakke med studieveileder om dette istedenfor foreleser? Om du forklarer situasjonen for studieveileder, så kan studieveileder ta det opp med foreleser. Studieveiledere arbeider i stillinger som er laget for å håndtere din type problemer. Lykke til! Tusen takk. Jeg tror rett og slett jeg må gjøre det (med en epost, selvfølgelig... ) greit å få forsikret meg om at jeg tar det opp med riktig person..
Gjest WendyClear Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 Send en mail til den som er ansvarlig for spesiell tilrettelegging ved ditt fakultet. Han/hun vil kunne komme med råd, og kan sørge for at du får en ordning slik at du får utdelt viktige papirer.
Miller Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 Det er mange som har det sånn som deg, og jeg er enig i innlegget over. Snakk med studieveileder så vil helt sikkert han/hun hjelpe deg Vanligvis går det an å avtale møte med studieveileder på mail, om du ikke har lyst til å bare banke på. Hvorfor mener terapeuten at du ikke kan informere folk om at du sliter med sosialangst?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #6 Skrevet 11. mars 2013 Jeg sliter med det samme som deg. Jg har lært meg selv at jeg ikke må tenke hvisomattedersomatte i sånne situasjoner og bare gjøre det. Det går ikke alltid, spesielt i dårlige perioder, men hvis jeg ikke tillater meg selv å ta sorgene på forskudd så går det lettere. Har du prøvd kognitiv terapi? Der har jeg lært at angst ofte er en stressreaksjon og at stress bare foregår i tid, dvs man blir stresset av fortiden eller fremtiden og ikke her og nå. Jeg synes det hjelper å tenke at jeg skal være her og nå og ikke i fremtiden (der en hypotetisk gal professor skjeller meg ut etter noter fordi jeg spør etter noen kopierte ark). Anonym poster: 85d6bd74ee16efe5a9da0cb2cc2bce91
Gjest WendyClear Skrevet 11. mars 2013 #7 Skrevet 11. mars 2013 Studieveileder hjelper først og fremst til med studietekniske spørsmål. Altså sammensetning av fag, karrieremuligheter osv. Tilretteleggingsansvarlig jobber derimot med tilretteleggingen av studiet, den spesialpedagogiske delen, disse er kjent med regelverk for tilrettelegging og kjenner til noe vanlig problematikk studenter kan ha.
Gjest Kj87 Skrevet 11. mars 2013 #8 Skrevet 11. mars 2013 Det er mange som har det sånn som deg, og jeg er enig i innlegget over. Snakk med studieveileder så vil helt sikkert han/hun hjelpe deg Vanligvis går det an å avtale møte med studieveileder på mail, om du ikke har lyst til å bare banke på. Hvorfor mener terapeuten at du ikke kan informere folk om at du sliter med sosialangst? Hei. Takk for svar det jeg på en noe klønete måte prøvde å si, var at jeg nevnte for terapeuten at angsten ikke er fullt så ille når det er én person til stede som vet om den, og da sa hun at jeg måtte lære meg å bli vant til å oppholde meg på steder der kun jeg vet om den. Jeg er relativt ny på studiestedet og er ikke så close med noen at jeg har følt det har vært naturlig å dele det med noen medstudenter, så det får jeg jo god trening i nå...
Gjest Kj87 Skrevet 11. mars 2013 #9 Skrevet 11. mars 2013 Studieveileder hjelper først og fremst til med studietekniske spørsmål. Altså sammensetning av fag, karrieremuligheter osv. Tilretteleggingsansvarlig jobber derimot med tilretteleggingen av studiet, den spesialpedagogiske delen, disse er kjent med regelverk for tilrettelegging og kjenner til noe vanlig problematikk studenter kan ha. Takk!
Gjest Kj87 Skrevet 11. mars 2013 #10 Skrevet 11. mars 2013 Jeg sliter med det samme som deg. Jg har lært meg selv at jeg ikke må tenke hvisomattedersomatte i sånne situasjoner og bare gjøre det. Det går ikke alltid, spesielt i dårlige perioder, men hvis jeg ikke tillater meg selv å ta sorgene på forskudd så går det lettere. Har du prøvd kognitiv terapi? Der har jeg lært at angst ofte er en stressreaksjon og at stress bare foregår i tid, dvs man blir stresset av fortiden eller fremtiden og ikke her og nå. Jeg synes det hjelper å tenke at jeg skal være her og nå og ikke i fremtiden (der en hypotetisk gal professor skjeller meg ut etter noter fordi jeg spør etter noen kopierte ark). Anonym poster: 85d6bd74ee16efe5a9da0cb2cc2bce91 Hei, det var et godt råd. Det jeg er mest plaget av på forelesning er redselen for å besvime, jeg får sånne plutselige og kraftige svimmelhetsanfall som føles ganske nådeløse... I tillegg til andre kroppslige symptomer som føles dramatiske... Sliter mye med tanker som "tenk om du besvimer denne gangen, det har jo nesten skjedd før.. Du bør kanskje gå nå... Det er varmt og da har det høyere sannsyliget for å skje.. " Så ja, jeg er med på det du sier om at det foregår i tid Det terapauten har terpet mye på er at hun alltid spør hva jeg ville tenkt om noen andre hadde besvimt, at det ikke er så sannsynlig og at om det skulle skje, ja hva så? I det siste har jeg latt som at jeg har på meg en usynlighetskappe... Det hjelper faktisk... Har du slitt lenge?
Cordelia Skrevet 11. mars 2013 #11 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Der jeg har studert har de lagt ut utleveringer enten inne på intranettet ol. eller i hyller så studentene kan hente ut selv. edit; Det finnes ofte både sosialveiledere og prester tilknyttet studiesteder. Endret 11. mars 2013 av Cordelia
Miller Skrevet 11. mars 2013 #12 Skrevet 11. mars 2013 Hei. Takk for svar det jeg på en noe klønete måte prøvde å si, var at jeg nevnte for terapeuten at angsten ikke er fullt så ille når det er én person til stede som vet om den, og da sa hun at jeg måtte lære meg å bli vant til å oppholde meg på steder der kun jeg vet om den. Jeg er relativt ny på studiestedet og er ikke så close med noen at jeg har følt det har vært naturlig å dele det med noen medstudenter, så det får jeg jo god trening i nå... Ok Sånn utenom det du egentlig lurte på: Jeg vil bare anbefale kognitiv terapi også, om du ikke driver med det allerede. Er mange psykologer som bruker det. Det har vist seg å være til god hjelp mot angst. http://no.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_terapi
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #13 Skrevet 11. mars 2013 Denne boka har hjulpet meg mye: http://www.aschehoug.no/fakta/varp/jwf1_aschehoug_selvutvikling/katalog?productId=43861703 Den handler om å takle stressreaksjoner med avspenningsteknikker, oppmerksomhetsmeditasjon og å være her og nå. Den brukes av mange kognitive psykologer for behandling av angst og depresjon. Den er veldig rett frem og ikke noe rælete i det hele tatt. Hilsen AB som sliter med det samme over her Anonym poster: 85d6bd74ee16efe5a9da0cb2cc2bce91
Gjest Kj87 Skrevet 11. mars 2013 #14 Skrevet 11. mars 2013 Tusen takk for nyttige linker, skal sette meg ned og lese. Setter veldig pris på det. Jeg fikk også et dytt i ryggen til skrive eposten.
Miller Skrevet 11. mars 2013 #15 Skrevet 11. mars 2013 http://psykisk-helse.com/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=64 Denne kan kanskje hjelpe litt på
Gjest WendyClear Skrevet 12. mars 2013 #16 Skrevet 12. mars 2013 Oi, den linken virket ikke veldig "legit" med tanke på at det gjentatte ganger er stavet "kognetiv". Men uansett, det høres jo ut som TS går til en kyndig terapeut, og er under behandling med kognitiv adferdsterapi allerede. 1
Miller Skrevet 12. mars 2013 #17 Skrevet 12. mars 2013 Oi, den linken virket ikke veldig "legit" med tanke på at det gjentatte ganger er stavet "kognetiv". Men uansett, det høres jo ut som TS går til en kyndig terapeut, og er under behandling med kognitiv adferdsterapi allerede. Jeg leste igjennom siden på forhånd, sto bare enkle tips og forklaringer tatt fra lommelegen. Så tror det var greit (Selv om den som skrev det kanskje ikke var den skarpeste)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå