Gå til innhold

Tilbakeskrive sykemelding for i dag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme fra jobb i dag grunnet matforgiftning, så jg lå over bøtta i hele dag! Jeg snakket med arbeidsgiver tidligere i dag, og hun skulle sjekke opp om jeg hadde flere egenmeldinger. Jeg hørte ingen ting og sovnet av på sofaen etter en lang og tung natt og formidag. Da jeg våknet igjen, hadde jeg enda ikke hørt noe og jobben var nå stengt... Jeg tenkt da at jeg sikkert hadde flere egenmelding igjen.. Fikk nå mld av sjefen min klokken ni ikveld om at han hadde glemt å ringe meg og at jeg ikke hadde flere egenmelding så jeg måtte få skaffet meg en sykemelding...

Hva i alle dager gjør jeg nå? Jeg ringte opp igjen til sjefen og sa at legen ikke skrive tilbake sykemeldinger og at jeg følte det var fryktelig sent å gi beskjed om dette nå.. Tror dere legen vil gi meg en sykemelding i morgen for dagen i dag og dagen i morgen??

Anonym poster: d31f62f9714b5ea906748ccebc23b654

Videoannonse
Annonse
Gjest Shania_
Skrevet (endret)

Med mindre du var i kontakt med legekontoret i dag, har ikke legen lov til å tilbakedatere sykemelding.

Om du har en snill fastlege/som kjenner deg, er det mulig du kan få attest. Arbeidsgiver skal imidlertid være veldig snill for å betale deg for i dag, men jeg antar at du slipper unna skoft med attest.

Edit: Du har selv ansvar for dine egenmeldingsdager, og å holde oversikt over dem rent juridisk. Men jeg synes sjefen bør være hyggelig nok til å godta en sykmelding for i morgen, situasjonen tatt i betraktning.

Endret av Shania_
AnonymBruker
Skrevet

Skriver legen ut bare ved å snakke med folk i tlf?

Det ville ikke min lege gjort

Anonym poster: 4f6ded8a47e2004a856eedcc7ea05819

Skrevet

Jada, det skader ikke å ringe :)

Gjest Shania_
Skrevet

Skriver legen ut bare ved å snakke med folk i tlf?

Det ville ikke min lege gjort

Anonym poster: 4f6ded8a47e2004a856eedcc7ea05819

Nei, men det er en regel som går ut på at om du ikke får time på dagen, så må du ha vært i kontakt med lege eller legesekretær.

AnonymBruker
Skrevet

Legene har ikke lov til å gjøre det, men noen gjør det allikevel. Du får spørre legen din?

Anonym poster: 2177942ced1d50e91eafb95d2eb2aec5

Gjest Shania_
Skrevet

Legene har ikke lov til å gjøre det, men noen gjør det allikevel. Du får spørre legen din?

Anonym poster: 2177942ced1d50e91eafb95d2eb2aec5

Isåfall er det lett å ta vedkommende i fusk, siden dagen sykmeldingen skrives ut står på arket. Det er straffbart, NAV slår hardt ned på den type praksis, så det høres rart ut.

AnonymBruker
Skrevet

Isåfall er det lett å ta vedkommende i fusk, siden dagen sykmeldingen skrives ut står på arket. Det er straffbart, NAV slår hardt ned på den type praksis, så det høres rart ut.

Jeg har en autoimmun sykdom og var mye syk da jeg var i arbeid. Noen ganger fikk jeg sykemelding en hel uke tilbake i tid, det var aldri noe problem.

Anonym poster: 099fd11ac322f6b7a886a47e755340cb

Gjest Shania_
Skrevet

Jeg har en autoimmun sykdom og var mye syk da jeg var i arbeid. Noen ganger fikk jeg sykemelding en hel uke tilbake i tid, det var aldri noe problem.

Ok, men jeg tror likevel ikke at det er mange leger som tar den sjansen.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, men jeg tror likevel ikke at det er mange leger som tar den sjansen.

Nå kjenner jo legen min meg veldig godt, hun har fulgt meg siden jeg var liten og fikk sykdommen. Så situasjonen er jo selvsagt en helt annen. Nav kan jo ikke vite om jeg har vært i kontakt med legen over telefon, så ser ikke helt hvorfor hun skulle fått noe problemer med det.

Gjest Shania_
Skrevet

Nå kjenner jo legen min meg veldig godt, hun har fulgt meg siden jeg var liten og fikk sykdommen. Så situasjonen er jo selvsagt en helt annen. Nav kan jo ikke vite om jeg har vært i kontakt med legen over telefon, så ser ikke helt hvorfor hun skulle fått noe problemer med det.

Jo? Fordi det står et sted på skjemaet at det skal oppgis datoen man var i kontakt med lege eller fikk sykmelding. Så da må hun "trikse" der også.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Vet ikke hva som ble skrevet på sykemeldingene, er såpass lenge siden at det husker jeg ikke. Men godt mulig at hun jukset litt med datoen.

Husker jeg en gang kom til en turnuslege og skulle ha sykemelding for forrige uke. Han sa at det ikke var mulig og nektet. Jeg ba han ringe inn til legen min. Det gjorde han, og hun svarte at han skulle gi meg sykemelding. Da var det ikke noe problem, og jeg fikk sykemeldingen.

Vet ikke om det er annerledes om man har en alvorlig sykdom, som kan dokumenteres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...