AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #1 Skrevet 11. mars 2013 Hva er forskjellen på ADD og angst og depresjon egentlig? Kan man få diagnosen ADD når man egentlig har noe annet? (feildiagnosert eller noe) Er det rett å få diagnosen hvis man har symptomer som kommer av andre grunner, f.eks konsentrasjons vansker og indre uro? At det liksom er andre årsaker til det? Hvor lenge må man ha hatt symptomene for å kunne ha ADD? Takk for svar på forhånd. Anonym poster: d9b1f5b5d218fd71b886e3510d586f2c
glidemiddel Skrevet 11. mars 2013 #2 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Stor forskjell, men man kan utvikle angst og depresjoner pga av noe av ulempene ADD kan føre med seg. Ved ADD så kan man fort falle ut av handlinger på film, bøker osv pga at konsentrasjonen ikke henger med. Man kan også tro at barn hører dårlig pga av at de ikke får med seg det som blir sagt til de og at man må gjenta det som blir sagt. De med ADD/ADHD vil også gå i sin egne tanker og dagdrømme. Impulsivitet og uvane med å avbryte samtaler er også vanlig. Hvis f.eks litt nikotin gjør at konsentrasjonen bedrer seg midlertidlig, så vil jeg si at dette er pga av en dopaminforstyrrelse i hodet som er årsaken til ADHD/ADD. Rusmisbruk kan også føre til en slik dopaminforstyrrelse. ADD er det samme som ADHD, men med hyperaktivitet i tillegg. Dette er helt uavhengig av angst og depresjoner og disse symptomene har man siden man blir født, men oppdages ikke bestandig før man er voksen. Endret 11. mars 2013 av glidemiddel 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #3 Skrevet 11. mars 2013 Stor forskjell, men man kan utvikle angst og depresjoner pga av noe av ulempene ADD kan føre med seg. Hvilke ulemper? Anonym poster: d9b1f5b5d218fd71b886e3510d586f2c
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #4 Skrevet 11. mars 2013 Hvilke ulemper? Anonym poster: d9b1f5b5d218fd71b886e3510d586f2c Slik jeg ser for meg er det et evig stress siden man må konsentrere seg sånn for å snakke med andre mennesker, for eksempel. Jeg har det på den måten, jeg må virkelig ta meg i nakken for å ikke falle helt ut av alt. Kan lett føre til at man unngår å snakke med andre siden hjernen oppfatter det som ubehagelig, og de fleste unngår ubehag. Anonym poster: f3cb51b074a6a8ff26a1ee468d9e8d0b
glidemiddel Skrevet 11. mars 2013 #5 Skrevet 11. mars 2013 (endret) Hvilke ulemper? Anonym poster: d9b1f5b5d218fd71b886e3510d586f2c Livet og ting rundt faller ikke på plass, samspillet med andre kan gå dårlig pga av dette. Man er generelt mer følsom/hyperfølsom og kan enklere bekymre seg og kjøre hodet med tanker som ikke fører til noe godt. ADD gjør at man ofte mangler filtre for inntrykk og bremser rundt tankevirksomhet. Endret 11. mars 2013 av glidemiddel 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå