Gå til innhold

Salg av bolig ved samlivsbrudd.... hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva mine rettigheter er dersom jeg og min samboer går fra hverandre:

- Vi er ikke gift, vi har barn.

- Vi har en stor leilighet som må ha hatt en sterk prisøkning.

- Ingen samboerkontrakt.

- På skjøtet til huset står vi oppført med like eierandeler (50/50).

- Han gikk inn med mer egenkapital enn meg.

- Jeg er redd jeg har begått tabben og ta alle utgiftene til mat, bil, klær - rett og slett familiedriften. Han har betalt boliglånet. Jeg har nettopp funnet ut at dette har gitt ham et stort skattefradrag hvert år som han aldri har fortalt meg om...

- samlet sett har jeg tatt en langt større andel av utgiftene enn han.

Det er greit nok at man tar med seg ut det man kom inn med. Men får han virkelig en større del av overskuddet av salget av boligen også? Selv om jeg står med 50% på skjøtet, og selv om jeg har holdt familiien i gang og hatt større utgifter til familiedriften enn han over flere år?

Har søkt på nettet men finner ikke ut av hvordan det er når eierandelene er spesifisert i skjøtet.

På forhånd takk!

Anonym poster: 845020726e6dcf7884da58ba4593ccb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er tinglyst 50/50 så skal det deles slik også, men mulig han kan trekke fra sin egenkapital som han hadde med seg inn.

Jeg råder deg til å sette deg inn i det du kan nå, og få oversikt. Hvordan kan man unngå å vite at man får skattelette av å betale lånet. Det er i slike tilfeller man ser at likestilingen ikke har komt så langt likevel.

Mener ikke å være slem, men får vondt av deg. Og husk, uansett om du får litt mindre enn han osv så klarer du deg fint alene med barna. Å oppleve mestring fordi man har kontroll og oversikt over egen økonomi er en stor seier!

Anonym poster: 085c611a175f720f6245a8aeb3eb6dd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at du skal ha 50% av verdiøkningen, mens han selvsagt skal ha med seg sin egenkapital, og du din. Men jeg er ikke advokat. Du bør forhøre deg med en.

Skattefradrag får man for å betale renter ja, hyggelige samboere deler disse mellom seg, avtalt i en samboeravtale gjerne. Han er ikke særlig hyggelig tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest riktige er jo om man deler i forhold til EK, synes jeg. Ellers tjener man jo ikke noe på den ekstra EKn man bruker.

Du skal være veldig fornøyd med 50-50

Anonym poster: 9a530ebb49762b8ba9031c7afc7d7919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere et fint forhold nå, eller spør du fordi dere holder på å gå fra hverandre? Hvis dere har det fint må dere skrive samboerkontrakt der dere avtaler hva som skjer i forbindelse med et brudd. Det kan også høres ut som du har gjort opp for den ekstra egenkapitalen han gikk inn med, men det må dere bli enige om.

Anonym poster: f3b4c9c3bfd8cb9ab3c43b1b47fd34d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva mine rettigheter er dersom jeg og min samboer går fra hverandre:

- Ingen samboerkontrakt.

- Jeg er redd jeg har begått tabben og ta alle utgiftene til mat, bil, klær - rett og slett familiedriften. Han har betalt boliglånet. Jeg har nettopp funnet ut at dette har gitt ham et stort skattefradrag hvert år som han aldri har fortalt meg om...

Det er greit nok at man tar med seg ut det man kom inn med. Men får han virkelig en større del av overskuddet av salget av boligen også? Selv om jeg står med 50% på skjøtet, og selv om jeg har holdt familiien i gang og hatt større utgifter til familiedriften enn han over flere år?

Har søkt på nettet men finner ikke ut av hvordan det er når eierandelene er spesifisert i skjøtet.

På forhånd takk!

Klassisk kvinnetabbe.

Som han ikke har fortalt om? Har du ikke satt deg inn i dete ved eks. ligningen? Du fører jo opp fradrag ellers?

Siden eierprosenten er delt, så har du kkrav på halve summen ved brudd. ikke hva du bet inn, men taksten på boligen ved brudd.

Du kan beg å ta ansvar for din egen økonomi først.

Krev lånet føres på dere begge to.

Del fradraget

Opprett en huskonto, hvor dere begge sette inn en sum til huslån og alle andre løpende utgifter.

Skriv samboerkontrakt.

Ved brudd så kan godtgjøre at han betalte mer enn deg. Du har ingenting å slå i bordet med. Spist er spist,og møbler utslitt.

Anonym poster: 21ca7efbb6f0af7f3810c5e5b2bdedd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

- Ingen samboerkontrakt.

På forhånd takk!

Hvis han betalte ned boliglånet og du kjøpte matchende gardiner og pynteputer,

så vil nok han gå av med den store gevinsten, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo skrevet at jeg skjønner at jeg har tabbet meg ut. Situasjonen er slitsom nok som den er så jeg klarer meg fint uten synsinger om hva jeg burde ha skjønt.

takk for de andre tilbakemeldingene. Vi har barn sammen og jeg har gått ut i fra at vi stod i dette sammen - men dette er bare noen av områdene hvor det har gått opp for meg at det har vi ikke. Jeg har ikke trukket det av på skatten. jeg har ikke eid bolig før -skal være ærlig og innrømme at jeg ikke visste om den fordelen. Ja, så var jeg kanskje ikke så oppegående - men samtidig hadde jeg ikke selv snytt samboeren min for så mye penger - jeg hadde fortalt om det. Det har ikke han, og det forteller meg en hel del.

Forholdet er i praksis over. Tror ikke jeg vil få skrevet noe kontrakt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faan for en bedriten kommentar. jeg har dekket alle utgifter. jeg skjønner at jeg åpenbart har vært en tosk, men det må da faan meg gå an å la vær å kommentere når man er i en sånn situasjon som jeg er i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg råde deg til å ta kontakt med advokat.

Jeg TROR dette ordner seg for deg siden dere står med like eierandeler, men en time eller to hos advokat vil nok være vel anvendte penger.

Anonym poster: f3b4c9c3bfd8cb9ab3c43b1b47fd34d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor uttaler du deg om ting du ikke aner noen ting om?

TS, ta kontakt med advokat.

Anonym poster: ab064568bd779090ddfa54c81ade7dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

faan for en bedriten kommentar. jeg har dekket alle utgifter. jeg skjønner at jeg åpenbart har vært en tosk, men det må da faan meg gå an å la vær å kommentere når man er i en sånn situasjon som jeg er i.

http://mobil.bt.no/nyheter/okonomi/Tre-ganger-sa-mange-menn-som-kvinner-eier-felles-bolig-2858267.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånn som økonomiene har fortalt i div fora når de snakker om økonomi i forhold. Kvinnen sitter igjen med pynteputer og en utslitt sofa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo skrevet at jeg skjønner at jeg har tabbet meg ut. Situasjonen er slitsom nok som den er så jeg klarer meg fint uten synsinger om hva jeg burde ha skjønt.

takk for de andre tilbakemeldingene. Vi har barn sammen og jeg har gått ut i fra at vi stod i dette sammen - men dette er bare noen av områdene hvor det har gått opp for meg at det har vi ikke. Jeg har ikke trukket det av på skatten. jeg har ikke eid bolig før -skal være ærlig og innrømme at jeg ikke visste om den fordelen. Ja, så var jeg kanskje ikke så oppegående - men samtidig hadde jeg ikke selv snytt samboeren min for så mye penger - jeg hadde fortalt om det. Det har ikke han, og det forteller meg en hel del.

om du har tabbet deg ut, skal jeg ikke si. Men at du har vært uvitende og ikke fulgt med, det er vi vel enig om.

Banken sender inn til skattetaten hvem og hvor mye som er betalt. Skatteetaten beregner fradaget til den som eier lånet. Så da kommer det på ligningen hos din mann. Det er ikke en sum de "putter" inn for tilbakebet. Det er skatten hans som går ned.

Så da er det opp til dere og gå inn og ende på begge selvangivelsene og dele den summen mellom dere

Slik at dere begge får fradraget.

Du viste jo at det var han lånet sto i?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eks og jeg solgte felles bolig trakk vi fra egenkapital først og delte resterende beløp på to. Da han sto som "hovedlåntager" ble alt trukket fra hans konto, og han filk skattefradraget. Vi hadde betalt på lånet begge to, så dette ordnet vi i etterkant.

Dersom du ikke har vært med å betale på lånet syns jeg ikke du skal få noe, bortsett fra evt egenkapital. Det er faktisk du som har valgt å sette denne oppgaven bort til samboeren din. Det at du ikke har satt deg inn i systemet straffer seg dessverre nå.

Anonym poster: 241fb18d63942eca52b6b793224ff5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shania_

Det som er relevant og taler for din sak, er at du står som eier på skjøtet, og at du har betalt løpende utgifter. Om han ikke hadde klart seg uten din inntekt som dekker løpende utgifter, er det stor sannsynlighet for at du har krav på sameie, også på delen han har betalt ned.

Når det gjelder rentefradragene tror jeg ikke du får gjort så mye med det nå.

Ta kontakt med advokat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge dere begge står på skjøtet er det deres felles eiendom, står dere itillegg begge to som lånetakere er dere rimelig sikret.

Vi har forøvrig ikke delt skattefradraget på to, vi tar det på den av oss det vil utgjøre mest på. Men så er vi samboere, med felles økonomi :)

I 2009 kom det ny lov/lovtekst ang samboere med barn, dersom man eier noe sammen, der begge står som lånetakere, skal dette deles som om man er gift og tar ut skilsmisse. Dersom den ene dør er det den andre lånetakeren som arver hele gjenstanden som lånet er på - altså selv om huset er betalt mye ned arver den andre samboeren hele huset, uten at barna arver noe.

Anonym poster: b968d7814d42a70ad9c0e89a546728e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere begge står på skjøtet er det deres felles eiendom, står dere itillegg begge to som lånetakere er dere rimelig sikret.

Vi har forøvrig ikke delt skattefradraget på to, vi tar det på den av oss det vil utgjøre mest på. Men så er vi samboere, med felles økonomi :)

I 2009 kom det ny lov/lovtekst ang samboere med barn, dersom man eier noe sammen, der begge står som lånetakere, skal dette deles som om man er gift og tar ut skilsmisse. Dersom den ene dør er det den andre lånetakeren som arver hele gjenstanden som lånet er på - altså selv om huset er betalt mye ned arver den andre samboeren hele huset, uten at barna arver noe.

Anonym poster: b968d7814d42a70ad9c0e89a546728e4

Ja, står du også som lånetaker TS?

Eller står hele lånet også på han?

Kan sikkert ha betydning for utfallet.

Den mest vanlige løsningen når man har ulik egenkapital er å ha ulik eierandel i boligen, og da får man også ulik del av verdistigningen. Derfor jeg vil tro det har betydning at dere tross ulik egenandel har lik eierandel. Er du heldig får du 50% av verdiøkningen, og da vil jeg si at han også har tabbet seg ut litt.

Du må kontakte advokat, dette er infløkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det skilles mellom eierandel og låneandel. Selv om eierandelen er 50% behøver ikke låneandelen være 50%. Det er ikke sikkert du har lån (er medlånetaker) i det hele tatt...

Hvis dere har felles lån og det er delt 50% mellom dere har du hatt krav på 50% av rentefradraget. Lånet blir registrert på hovedlånetakeren og det er denne personen som vil få hele rentefradraget automatisk oppført på selvangivelsen. Det er da opp til hovedlånetaker og medlånetaker å fordele rentene etter låneandelen.

Dersom dere har 50% eierandel hver skal dere ha 50% av overskuddet etter salget og innskutt egenkapital er trukket fra. F.eks. hvis dere etter salget sitter igjen med kr 500.000 og samboer betalte inn 200.000 i sin tid, skal han ha tilbake disse 200.000. De resterende 300.000 deles likt mellom dere.

Anonym poster: 42c89bee47cae7cd29a4d4d6527c17c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex samboer og jeg solgt huset og delte overskuddet. Men pga hans sitt utroskap var vi ikke supergode venner. Og han fant ut at han fortjente alt skattetrekket året etter. Han stod som hovedlånetager og jeg som medlånetager. Jeg ringte bare banken og fikk tilsendt oversikten over rentene og førte 50% på meg. Gikk helt fint det. Gadd ikke å diskutere med han og ordnet selvangivelsen selv.

men som noen her nevner. Forskjell på eierandel og det å være medlåntager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...