Gå til innhold

Sette inn store kontantbeløp i banken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest navnelapp

Eg meiner at det er ei beløpsgrense på 10000,-, set ein inn meir enn det pliktar banken å rapportere det som potensiell kvitvasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg feiret 25årsdag og fikk 20 000 i kontanter til sammen, jeg har lyst til å sette det på sparekonto, men når jeg jo redd banken tar meg for hvitvasking. :s

Anonym poster: 86877cb97e5ac203e561f95d8bfb43d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg feiret 25årsdag og fikk 20 000 i kontanter til sammen, jeg har lyst til å sette det på sparekonto, men når jeg jo redd banken tar meg for hvitvasking. :s

Viss du har ei plausibel forklaring, t.d. bursdagsgåver, har du vel ikkje eit problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har ei plausibel forklaring, t.d. bursdagsgåver, har du vel ikkje eit problem?

Neida, men hvordan skal jeg bevise det feks? Hvis de ber om bevis, skal jeg be de ringe alle mine 40-50 gjester som ga en hundrings eller to hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken tar deg ikke for hvitvasking, det er det økokrim som gjør. Forutsatt at det faktisk er snakk om hvitvasking. At du setter inn 20 000 på sparekonto er helt uinteressant for økokrim, det.

Jeg har satt inn større beløp flere ganger, uten at noen har hevet et øyenbryn av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken tar deg ikke for hvitvasking, det er det økokrim som gjør. Forutsatt at det faktisk er snakk om hvitvasking. At du setter inn 20 000 på sparekonto er helt uinteressant for økokrim, det.

Jeg har satt inn større beløp flere ganger, uten at noen har hevet et øyenbryn av den grunn.

Nei, ingen hvitvasking her, vet faktisk ikke helt hvordan man hvitvasker noe annet enn tøy og laken. Så det er bare å forklare at det er bursdagspenger dersom de spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ingen hvitvasking her, vet faktisk ikke helt hvordan man hvitvasker noe annet enn tøy og laken. Så det er bare å forklare at det er bursdagspenger dersom de spør?

Riktig. Men de spør sannsynligvis ikke. Hvis du begynner å komme med 20 000 i kontanter en gang i måneden, derimot, så kan det hende de begynner å stille spørsmål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken har ingen rett til å spørre.

Det er som nevnt Økokrim eller skattekontoret dette angår.

Man blir ikke kriminalisert av å ha penger.

Les selvangivelsen; der står det hva du er forpliktet til å føre opp.Så får man selv vurdere.

20 000 er ingenting i sammenhengen her. Folk har sparegriser med sånne summer.Særlig etter konfirmasjoner o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg også kan spørre her. Lånte 80 000 fra min far i fjor sommer for å kjøpe en bil. Han førte over til meg og jeg førte over til bilselgeren. Lånet skulle være rentefritt og skal være nedbetalt innen 2013. Jeg spurte pappa hvordan dette skulle gjøres i forhold til selvangivelsen, men han mente myndighetene ikke har noe med hvem han låner penger til.... Jeg fant ut selv at vi måtte skrive kontrakt og så trodde jeg den skulle legges ved selvangivelsen som vi skal levere nå snart. I januar kom jeg tilfeldigvis over en artikkel hvor det stod at dette måtte rapporteres inn senest en måned etter jeg hadde fått lånet, hvis ikke så måtte jeg betale renter.

Noen som vet hva jeg bør gjøre?

Anonym poster: fde1ba3f339f222d34c6add3574a9e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig. Har du regnet på hvor mye man taper på dette framfor å la pengene stå og få renteinntekter, selv om man må betale formuesskatt?

Endelig noen som sa det. Man skal være bra korka hvis man har pengene på lavrente for å unngå 1,1% formueskatt. Særlig hvis man i tillegg ikke er over grensen for formueskatt :plystre:

Anonym poster: 1e79011b3bc2f65632891e44e5a3bffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som sa det. Man skal være bra korka hvis man har pengene på lavrente for å unngå 1,1% formueskatt. Særlig hvis man i tillegg ikke er over grensen for formueskatt :plystre:

Anonym poster: 1e79011b3bc2f65632891e44e5a3bffa

Ikke alle som er så gode i matte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig er det jeg som må ha ting inn med teskje - men:

La oss si at du går i banken med 300 000 i kontanter. Ved neste selvangivelse vil vel disse pengene dukke opp på din selvangivelse - og har du formue over et visst nivå må du betale formueskatt av dem. Dette kan jeg ikke se at man kommer unna?

Skattemyndighetene kan vel også spørre hva disse pengene er. Du kan da si at det er summen av alle bursdagsgaver, konfirmasjonsgaver og julegaver du har fått gjennom livet - og at du til nå har oppbevart dem i nattbordsskuffen. Du sier også at ingen enkeltgaver har overskredet rapporteringspliktig beløp. Om myndighetene slår seg til ro med dette, vet ikke jeg. Om du har fått gaver utover fribeløpet som ikke er innrapportert vil vel dette regnes som skattefusk - og myndighetene har mulighet til å etterforske dette nærmere...

Anonym poster: eed79ca62d885330378f676cf43cda68

Det der blir noe feil. La oss si at jeg har fått 500 kr i gave i jul og bursdagsgaver hver år. Fra hver og en i fam. Det blir mange konvolutter og masse penger,men totalsummen overskrider

Har du mer enn 10.000 liggende, eller mottatt i gave, spill osv skal du skrive det i selvangivelsen.

Om jeg går i banken i morgen med 50.000 eller 10.000 så blir de innrapportert til myndighetene av banken

Anonym poster: 8a18cbffb48009423059e6c1c857d193

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...