Gå til innhold

Kan man bli feit av frukt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som er veldig opptatt av helsa og ikke minst å se bra ut. Spiser sjeldent karbohydrater, med unntak av grønnsaker selvfølgelig. Men de siste tre dagene har jeg spist sinnsykt mye frukt! Kjæresten min kjøpte inn masse frukt og bær, noe jeg aldri spiser pga karbohydratene og sukkeret, men nå klarer jeg ikke å holde meg unna. Har byttet ut andre måltider med frukten så er ikke sånn at jeg småspiser frukten i tillegg til det andre jeg spiser. I går f.eks spiste jeg min vanlige frokost, fruktsalat av bringebør, blåbær, en plomme, en banan og et eple (!!) toppet med litt yoghurt til lunsj. Til middag spiste jeg mitt vanlige, men lagde søren meg en kaffesmoothie til kvelds med en hel banan og etterpå spiste jeg en ny plomme. Hvis jeg holder på sånn her resten av uka, blir jeg feit da? Er jo snakk om masse bær og opptil 5-6 frukt om dagen.

Anonym poster: 809e81a50cc9fcfa89f163cee2f5898d

Videoannonse
Annonse
Gjest Chili
Skrevet (endret)

Du kan legge på deg (ikke dermed sagt du blir feit) av ALT, dersom du spiser mer enn du forbruker! Dersom du "til vanlig" ligger lavt på karbs, vil du mest sannsynlig binde litt mer vann når du øker inntaket litt nå. Uansett synes jeg du virker litt redd for vekten din? Prøv å ikke tenk så mye på det, spis deg mett på mat du liker! Det å spise litt frukt er ikke det største problemet i verden.. Been there, done that..

Endret av Chili
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du legger på deg er det neppe pga frukta. Jeg hadde ikke vært redd for å spise frukt selv om alt man spiser har kalorier. Noe karbohydrater skal man også ha.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke overstiger kaloriinntaket med det du forbrenner på en dag, så legger du ikke på deg.

Anonym poster: fdaa7c6a862e7ad60a79f19e392cc881

AnonymBruker
Skrevet

Feit blir du neppe av å spise litt mer frukt enn du pleier noen dager.

Dessuten tror jeg du trenger en reality check dersom du blir så hysterisk av å spise litt frukt.

Anonym poster: bd3553f93437663c9de7f981c43cabf8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Feit blir du neppe av å spise litt mer frukt enn du pleier noen dager.

Dessuten tror jeg du trenger en reality check dersom du blir så hysterisk av å spise litt frukt.

Det er jo en myte at frukt er bra for deg i store mengder på samme måte som grønnsaker er. Grønnsaker er kjempe bra, frukt er naturens naturlige godteri. Det er til for å kose seg med på lørdager. Jeg syntes det er noe ufint ved å spise karbohydrater, hvertfall i dagens samfunn og der jeg er fra. Tror mange på min alder ville blitt litt hysteriske av slik fråtsing av frukt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en myte at frukt er bra for deg i store mengder på samme måte som grønnsaker er. Grønnsaker er kjempe bra, frukt er naturens naturlige godteri. Det er til for å kose seg med på lørdager. Jeg syntes det er noe ufint ved å spise karbohydrater, hvertfall i dagens samfunn og der jeg er fra. Tror mange på min alder ville blitt litt hysteriske av slik fråtsing av frukt.

Ufint å spise karbohydrater dagens samfunn, der du er fra? Hvor i all verden er det?

Anonym poster: 95b78e915683b1b5527cb670d5cf9aa2

• Liker 10
Gjest Euforia
Skrevet

"Hvis jeg holder på sånn her resten av uka, blir jeg feit da?"

Nei, det blir du ikke.

Men JA, man kan bli feit av frukt, alt med måte (som gjelder alt av mat). Man kan bli feit av frukt og tynn av sjokolade, mengden har alt å si.

Gjest Allergikeren
Skrevet (endret)

Sånne spørsmål grenser mot det hysteriske, syns jeg. At vi ikke har godt av for mye sukker er en ting, og at frukt inneholder mer (frukt)sukker enn grønnsaker likså. Men derifra til å frykte vektoppgang av en fruktsalat til lunsj og kaffe-/banansmoothie og en plomme til kvelds i stedet for det man vanligvis spiser til henholdsvis lunsj og kvelds, er å dra det litt vel langt, altså.

Edit: litt finpussing.

Endret av Allergikeren
Skrevet

Regnet en gang ut at man må spise 16 grønne epler for å overskride sukkerbehovet for en dag.

Kan være jeg husker feil altså. Men 16 epler er ganske mange i løpet av en dag :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, nå har jeg hørt det også! :ler:

Gjør som du vil, jeg koser meg med frukt hver dag med god samvittighet - men jeg fråtser ikke. Jeg fråtser aldri, hverken på den ene eller andre måten.

Er forsåvidt enig i at man ikke skal trykke i seg mengder med frukt hver dag, men det utgjør nok ingen stor helseskade i samfunnet vårt at folk skulle spise for mye frukt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Karbohydrater er det som gjør at du legger på deg, uansett hvilken form de antar.

Men som med alt annet handler det om mengder.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som er veldig opptatt av helsa og ikke minst å se bra ut. Spiser sjeldent karbohydrater, med unntak av grønnsaker selvfølgelig. Men de siste tre dagene har jeg spist sinnsykt mye frukt! Kjæresten min kjøpte inn masse frukt og bær, noe jeg aldri spiser pga karbohydratene og sukkeret, men nå klarer jeg ikke å holde meg unna. Har byttet ut andre måltider med frukten så er ikke sånn at jeg småspiser frukten i tillegg til det andre jeg spiser. I går f.eks spiste jeg min vanlige frokost, fruktsalat av bringebør, blåbær, en plomme, en banan og et eple (!!) toppet med litt yoghurt til lunsj. Til middag spiste jeg mitt vanlige, men lagde søren meg en kaffesmoothie til kvelds med en hel banan og etterpå spiste jeg en ny plomme. Hvis jeg holder på sånn her resten av uka, blir jeg feit da? Er jo snakk om masse bær og opptil 5-6 frukt om dagen.

Du opptatt av helsen? Nei, du er ikke opptatt av den, du ødelegger den. Eller så er du totalt blank når det gjelder næring til kroppen. Du spiser helt feil. Du får ikke i deg det du skal.

om du var opptatt av kroppen din, så skulle du hatt i deg bla feit fisk. Gå inn og les på nett. Det blir ikke lenge du kan gå på denne kosten før du blir syk. Du er ikke en bavian som sitter i bur

Anonym poster: 79a4c2bc1ae6ebda87e574565d93d1da

• Liker 3
Skrevet

du blir like feit av et eple og en appelsin som av en skive med ost og skinke.

Gjest Marsvinet
Skrevet

Frukt inneholder såpass mye vann og fiber, at det skal mye til for å innta "for mye" kalorier av dette. Banan og avocado er kanskje unntak...

AnonymBruker
Skrevet

Du opptatt av helsen? Nei, du er ikke opptatt av den, du ødelegger den. Eller så er du totalt blank når det gjelder næring til kroppen. Du spiser helt feil. Du får ikke i deg det du skal.

om du var opptatt av kroppen din, så skulle du hatt i deg bla feit fisk. Gå inn og les på nett. Det blir ikke lenge du kan gå på denne kosten før du blir syk. Du er ikke en bavian som sitter i bur

Anonym poster: 79a4c2bc1ae6ebda87e574565d93d1da

Din jævla gjøk! Jeg sier jo at jeg aldri spiser frukt, men at jeg de siste tre dagene har fått fullstendig dilla. Blir som når du skæjer ut med en sjokolade, det er ikke noe du gjør hver dag!? Jeg spiser som regel lavkarbokost med mye fet fisk, kylling og annet kjøtt med grønnsaker og melkeprodukter, samt frø og nøtter. Tviler på at jeg ikke får i meg det jeg trenger. Idiot. Dette er snakk om at jeg har fått dilla på frukt for noen dager, er ikke snakk om noe "frukt-diett"

Skrevet

Sukk.

Uansett hva du skeier ut med så blir du ikke feit av å ta litt av i en kortere periode som en dag, en uke, osv.

Når du begynner å snakke om å øke inntaket til det nivået over tid: tre måneder, et halvt år, resten av livet da kan du begynne å snakke om hva du blir feit av.

Frukt har sannsynligvis blitt brukt av urmennesket til å fete seg opp på før vinteren.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt skremt av dette innlegget. Ufint å spise karbohydrater? Jeg syns det er synd om man faktisk skal bli hysterisk av å spise mye frukt.

Det er jo ikke rart folk sliter med mat og dårlig selvbilde...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt latterlig at unge mennesker som er opptatt av å være "sunn" går på lavkarbo. Sitter her og lager helseøer pga de selvpåførte plagene dere etterhvert går av å bare spise FETT og proteiner. Nå viser for eksempel undersøkelser at de beste foretakene mot testikkelkreft er rugbrød og fiberrik kost, sammen emd trening for eks. Da kan du jo tenke deg hvor mye dere lavkarbere er utsatt for uten tilstrekkelig karbohydrater i kosten, og ALT for mye fett.

Anonym poster: 1b72797458b268b708e9ddbb863f222e

• Liker 3
Skrevet

Det er helt latterlig at unge mennesker som er opptatt av å være "sunn" går på lavkarbo. Sitter her og lager helseøer pga de selvpåførte plagene dere etterhvert går av å bare spise FETT og proteiner. Nå viser for eksempel undersøkelser at de beste foretakene mot testikkelkreft er rugbrød og fiberrik kost, sammen emd trening for eks. Da kan du jo tenke deg hvor mye dere lavkarbere er utsatt for uten tilstrekkelig karbohydrater i kosten, og ALT for mye fett.

Anonym poster: 1b72797458b268b708e9ddbb863f222e

Så det er greit å være redd fett, men ikke karbohydrater?

En uhemmet frykt for et næringstoff er like idiotisk uansett hvilket det er. At fett skal være farlig for f.eks. hjerte er en myte basert på feil tolkning av biomarkører.

Såvidt jeg vet finnes det ingen kontrollerte studier som sier at rugbrød (korn) forebygger testikkelkreft. Det er også en myte at lavkarbodietter ikke inneholder fiber. Ofte inneholder de vesentlig mer grønnsaker enn normalt kosthold. Og fiber finnes det mye av i grønnsaker og frukt. Tror du skal åpne øynene og se at lavkarbo faktisk er et mye bedre kosthold enn å spise tørre skiver med mager (muk)kyllingskinke til frokost, lunsj og kvelds.

Hvis vi skal snakke om selvpåførte skader så er det naivt å ikke snakke om alle dem som spiser mengder av sukker. Det er sukkeret som er fienden her. Ikke smøret. "Dum" som de var fulgte de myndighetenes råd om å bytte ut smøret sitt med vita hjertegod, for så å kutte det helt ut, men de er fortsatt like feit og nå har de full diabetes type 2. "Gratulerer med hjerteinfarktet, du var for sen".

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...