Gå til innhold

Eggeproblematikk - hvordan koker du egg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke problem med det, og koker egg på følgende måte:

- Tar ut eggene i det jeg setter på vannet slik at de kan bli litt mer romtemperert

- Når vannet koker setter jeg eggene forsiktig nedi vannet ved hjelp av en skje

- Koker dem til de blir hardkokte (ca 10 minutter om jeg husker riktig)

- Tar av gryta og setter den i vasken under rennende kaldt vann til vannet er avkjølt

- Dunker eggene forsiktig på vaskekanten til skallet løsner

- Skreller egget

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle koke meg noen egg til lunsj i dag, ble jeg litt oppgitt. De siste gangene jeg har kokt egg, og skal skrelle de for å ha dem på skiva, så følger det så mye eggehvite med når jeg skreller dem! Det er jo en slags "hinne" under skallet, som vanligvis bare sklir av egget, men nå henger det masse egg igjen. Det er så kjedelig, så nå tør jeg nesten ikke servere egg når vi har besøk, siden jeg ikke klarer å skrelle de som et voksent menneske. :ler:

Tips?

Jeg pleier å koke de opp og la de stå på svak varme i 8 minutter, før jeg skyller de med kaldt vann. Burde jeg gjøre det på en annen måte?

Er at du kjøler de alt for kort tid, det har ingenting med kokingen å gjøre

Anonym poster: 83fe36362e7a79e3e376dfc965480dce

Skrevet

Hvordan får jeg da "smilende" egg? Altså stiv eggehvite og litt bløtere eggeplomme?

Skrevet

Samme måte som jeg skrev ovenfor, men koke dem 7-8 minutter. :)

Skrevet

Jeg vet hvorfor. Du har sikkert kjøpt billige egg, og da er det elendig kvalitet på både skallet og hinnen. Kjøp egg fra prior eller andre egg med litt høyere kvalitet, så slipper du problemet.

Gjest NozMonster
Skrevet

La eggene ligge i iskaldt vann til de er avkjølte.

Mitt problem er at det er alltid ett som sprekker. Har hull i ene enden, har også forsøkt hull i begge endene. Har noen en løsning på dette?

Anonym poster: 4172835029eb3d9fae070811fe2be2d8

å stikke hull på eggene er bare klønete (synes i hvertfal jeg)

det som bestandig funker er å helle salt i vannet! Om eggene skal sprekke, så tyter

ting i hvertfall ikke ut.. Salt i vannet er helt genialt!

Fra eggsprekkeren:

Som oftest er det 1 av 4 egg som sprekker og det sprekker nesten med en gang,så jeg tror at dere som tipser om å legge eggene i før koking har rett. Pinlig at jeg ikke har tenkt meg fram til dette selv :fnise: .

Har induksjon som koker opp etter 1 min så får vel la de koke i 11 min da. Bruker vanligvis 12, og det er litt mye så 11 blir sikkert bra.

Blir spennende å koke egg neste gang.

Anonym poster: 4172835029eb3d9fae070811fe2be2d8

jeg tror kanskje eggene dine sprekker fordi det blir altfor stor og plutselig temperaturforandring på dem.

Når du tar eggene ut av kjøleskapet, så skyld dem under lunket vann og så litt og litt varmere vann..

Kanskje jeg tolker det feil, men om du nesten-koker opp vannet først, og legger kjøleskapskalde egg rett oppi der så beeeeer man om å sprekke dem!

Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg vet hvorfor. Du har sikkert kjøpt billige egg, og da er det elendig kvalitet på både skallet og hinnen. Kjøp egg fra prior eller andre egg med litt høyere kvalitet, så slipper du problemet.

produserer billige egg fra syke og dårlige høner da eller? :fnise:

eller finnes det egne first-price høner?

jeg har brukt billige egg mange ganger uten å ha noen problemer i hvertfall.

• Liker 5
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ha eddik i vannet når du koker :)

Skrevet

produserer billige egg fra syke og dårlige høner da eller? :fnise:

eller finnes det egne first-price høner?

jeg har brukt billige egg mange ganger uten å ha noen problemer i hvertfall.

Hønene er jo ikke noe dårligere, men for at eggene skal bli billige så må foret være billigere. Jeg har ikke gått grundig vitenskapelig til verks, altså, men det er i alle fall min erfaring at billige egg har dårlig skall og dårlig hinne.

Skrevet (endret)

Ok, nå har jeg kokt egg til frokost! Jeg satte på vannet først og lot eggene stå fremme en stund. Tok dem oppi vannet da det begynte å koke, og lot det stå i 8 minutter, før jeg skylte dem i kaldt vann. Når jeg sier skyller, så mener jeg å spyle kaldt vann oppi gryta til vannet ble kaldt, også lot jeg det stå i et par minutter mens vi dekte bordet. Skrelte dem under vann, og det ene gikk helt fint, mens det andre var som ellers. Så det er nok en kombinasjon av ferske egg og fremgangsmåten min. Men de ble perfekt kokt, smilende og digge :-)

Edit: Mobilen er jammen ikke optimal å skrive på. Leifleifleif

Endret av Sprinkles
AnonymBruker
Skrevet

å stikke hull på eggene er bare klønete (synes i hvertfal jeg)

det som bestandig funker er å helle salt i vannet! Om eggene skal sprekke, så tyter

ting i hvertfall ikke ut.. Salt i vannet er helt genialt!

jeg tror kanskje eggene dine sprekker fordi det blir altfor stor og plutselig temperaturforandring på dem.

Når du tar eggene ut av kjøleskapet, så skyld dem under lunket vann og så litt og litt varmere vann..

Kanskje jeg tolker det feil, men om du nesten-koker opp vannet først, og legger kjøleskapskalde egg rett oppi der så beeeeer man om å sprekke dem!

Neida, det er null problem. Bruk en skje, mine egg sprekker aldri selv om jeg tar dem rett ut av veldig kaldt kjøleskap.

Anonym poster: c2c2af9ddbd23e907b15ab4cc26d2f84

Gjest cool_water
Skrevet

Samme fremgangsmåte som noen av de over, tar de ut av kjøleskapet en liten stund før de skal kokes og legger de oppi kjelen med en spiseskje etter at vannet har kokt opp. Har noen ganger tatt de ut av kjøleskapet kvelden før jeg skal koke de på morgen. Heller av varmtvannet og har oppi kaldtvann. Kjempe enkelt og skrelle og uten sprekker :)

Skrevet

Romtempererte egg før koking gjør at de slipper skallet lettere.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Det eneste som duger økologiske egg! De har hardere skall enn andre egg. Banna bein!

Skrevet (endret)

Jeg tapper i varmt vann, legger eggene i uten skje og lar de stå å koke i 20 min, da blir de perfekte for meg! Har aldri sprekker i egget. Når de er ferdig, setter jeg dem under rennende kaldt vann i flere minutter. Jo lenger jo bedre men vil ha en lunk i egget.

Det hender noen av eggene er vanskelig å skrelle, andre går glatt. Går mer på eggene enn min måte å koke egg på. Er også hipp som happ om det er prior eller first price egg. Faktisk hatt mer problemer med prior enn first price.

Endret av SophiaBush
Skrevet

Jeg har egg fra egne høner og det stemmer at holdbarheten er laaaang. Faktisk 3 md uten noe som helst problem. Kan også lagres inntil 6 md mørkt og kjølig har jeg hørt, men aldr selv prøvd.

Desto ferskere, desto større sjanse for en hinne på egget. Det har ingenting med kvaliteten på høna å gjøre.

Skrevet

Jeg tapper i varmt vann, legger eggene i uten skje og lar de stå i 20 min, da blir de perfekte for meg! Har aldri sprekker i egget. Når de er ferdig, setter jeg dem under rennende kaldt vann i flere minutter. Jo lenger jo bedre men vil ha en lunk i egget.

Det hender noen av eggene er vanskelig å skrelle, andre går glatt. Går mer på eggene enn min måte å koke egg på. Er også hipp som happ om det er prior eller first price egg. Faktisk hatt mer problemer med prior enn first price.

Hæ? Tapper du varmt vann fra springen og bare lar eggene ligge i det? :klo:

Skrevet

Hæ? Tapper du varmt vann fra springen og bare lar eggene ligge i det? :klo:

Hehe nei, jeg glemte bare noen ord :P de skal koke såklart :P

Skrevet

Men hvordan vet jeg når eggene er dårlige? Er det noe sant i det at de kun er gode hvis de synker når du legger de i vann?

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvordan egg blir når de har kokt i tjue minutter...

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...