Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?

Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg fortsatt ser på denne serien, kan man vel ikke nekte for at de begynner litt å gå på tomgang.

Anonymkode: 95194...99f

Enig. Og for min del tenker jeg det henger mye sammen med at mange av barna har blitt voksne, har flyttet ut og ikke lenger deltar i serien. Det er dermed mindre som skjer hjemme. Og utover det at det er fire koner og mange ganger antall barn enn i vanlige familier lever de jo ellers helt normale liv og det er tross alt begrenset hvor lenge andres hverdagsproblematikk er interessant. Det er jo det at de er uvanlige som er greia og hvis det som vises ikke lenger er annet enn det alle seerne opplever hjemme i eget hus mister de nok raskt seertall. 

Jeg synes dessuten de er så rastløse. Har de ikke flyttet 13 (?) ganger eller noe sånt? Skjønner ikke at Meri er så lei seg for Las Vegas-husene da, de blir jo aldri lenge nok på hvert sted til å knytte seg til det og sette røtter. Og mest av alt synes jeg synd på barna som aldri får kontinuitet i forhold til skole, hverdag og venner. Veldig rart at ikke dette har høy prioritet hos dem. 

Endret av Arkana
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 hours ago, Arkana said:

Og mest av alt synes jeg synd på barna som aldri får kontinuitet i forhold til skole, hverdag og venner. Veldig rart at ikke dette har høy prioritet hos dem. 

Hadde de ikke hjemmeskole i en del år da de eldste barna var små? Mener det ble snakket om i første sesong, Christine var lærer? Og de bodde vel en stund i Las Vegas, så ikke sikkert så mange av ungene ender opp med å gå på mer enn to skoler? Og så har de jo voldsomt mange søsken de kan henge med da. Men vi har jo sett at Mariah, Maddi og sønnene til Janelle spesielt har slitt med flytting. Ikke så greit. Og så blir det vist på tv også.

Anonymkode: 96504...b0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de ikke hjemmeskole i en del år da de eldste barna var små? Mener det ble snakket om i første sesong, Christine var lærer? Og de bodde vel en stund i Las Vegas, så ikke sikkert så mange av ungene ender opp med å gå på mer enn to skoler? Og så har de jo voldsomt mange søsken de kan henge med da. Men vi har jo sett at Mariah, Maddi og sønnene til Janelle spesielt har slitt med flytting. Ikke så greit. Og så blir det vist på tv også.

Virker det ikke som om Maddie tar etter foreldrene når det gjelder flytting da?

Synes hun og Caleb flytter hele tiden. Leste at de nå har flyttet fra North Carolina(?), men usikker på om det stemmer. De har vel flyttet fram og tilbake fra Nevada, Montana og Arizona tidligere samt bodd hjemme hos Janelle en periode. 

Anonymkode: 95194...99f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten var vi med på hjemme-religiøs undervisning/andakt/bønn, men den siden er visst borte etter hvert?
Trodde det var en viktig del av deres liv? :klo:  Har alt blitt butikk nå? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hjemmeundervisningsdelen kanskje sluttet når noen av barna begynte å bli så store at det ble mer utfordrende for Christine/foreldrene å ta seg av dette. Det er tross alt betydelig enklere for en som ikke er utdannet lærer å lage et hjemmeskoleopplegg til et barnehage- eller småskolebarn enn til eldre barn. I tillegg trenger barn impulser utenfra ettersom de blir eldre. Det er bare min gjetting altså, men eldre barn krever mer både av undervisningsopplegg og sosialisering. 

Angående religionen vet jeg ikke hva som har skjedd. De har nok fremdeles hjemmegudstjenester, men det kan jo være at showets popularitet har gjort at familien eller produsentene mener det vil nå ut til flere om de roer ned den religiøse delen litt? Eller kanskje de føler at denne delen egentlig er mer privat og personlig for dem enn de trodde tidligere og rett og slett ikke ønsker å vise det til omverdenen?

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ny i denne tråden, men har fulgt programmet siden start. Er det lov å diskutere siste episode på dplay her, eller får man kjeft for spoiling da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ny i denne tråden, men har fulgt programmet siden start. Er det lov å diskutere siste episode på dplay her, eller får man kjeft for spoiling da?

Noen kjefter nok litt, men det har jo blitt spoilet både det ene og det andre fra sosiale medier, amerikansk sendetider osv. Jeg har alltid sett på denne tråden som en spoilertråd og de som ikke vil se får la være å komme inn hit 😁

Anonymkode: 454da...862

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da prøver vi. Tror ikke jeg går utover det som vises i "this season"-greia i starten av hver episode uansett.

Noen andre som stadig blir imponert over hvor enormt følelsesstyrte de fleste av disse damene er? Akkurat nå tenker jeg på reaksjonene på dette med det nye huset som Kody har fått tegnet. Jeg synes Christine spesielt er veldig opptatt av hvordan det var i huset de delte i Utah, uten å ta innover seg at dette huset løser en del av utfordringene de hadde der. Det virker som at hun føler hun har vokst på å bo alene, men det betyr jo ikke at det forsvinner ved å bo i det store huset? Robyn henger seg opp i rare ting som fargen på veggene osv, Meri tør ikke si noe fordi hun føler så mye alltid og hun ikke vil starte en hel greie med det? Er vel mye vi ikke får se, men... Generelt gir det jo mening for dem å ha en sånn fellesstue til store sammenkomster. Men de har rett i at fellesarealet er lite med tanke på antall barn, svigerbarn og framtidige barnebarn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det var så tåpelig å ikke like huset fordi fellesområdet var i hvitt eller fordi Kody sa at det var hans sted

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at de må ha så enormt hus? Altså fellesområdet må jo være stort, de er jo mange. Men at hver kone må ha 2-300 kvadratmeter er jo helt hinsides. Mange av barna har jo flyttet ut også. Samme var det i Vegas, Meri bodde alene i et digert hus. Ikke rart det blir dyrt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Meadow said:

Jeg skjønner ikke at de må ha så enormt hus? Altså fellesområdet må jo være stort, de er jo mange. Men at hver kone må ha 2-300 kvadratmeter er jo helt hinsides. Mange av barna har jo flyttet ut også. Samme var det i Vegas, Meri bodde alene i et digert hus. Ikke rart det blir dyrt. 

Dette har jeg også lurt på. Nå driver jo Meri en bedrift fra hjemmet sitt, men likevel. Det huset hun har leid er jo også gigantisk. Finnes det ikke leiligheter i Flagstaff? Barna blir jo bare eldre også, og det er jo noen år til huset kan være ferdig. Er det en amerikansk kultur-greie kanskje? Alt skal være størst mulig?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor noen av de absolutt ikke vil bo i samme hus, er ikke det hovedgreien ved flerkoneri:at det er en stor familie som bor sammen? 

Jeg Tror kanskje de har blitt for vant til å ha sitt eget hus og styrt alt selv, de er blitt for «normale» som vi andre. Jeg kunne aldri tenke meg å bo i et gigantisk hus med min mann og hans tre andre koner og masse barn, men det er fordi jeg ikke lever i et slikt flerkoneri ekteskap. De burde jo elske ideen. Virker ikke som ingen av de liker dette flerkoneri-greiene noe særlig.

Anonymkode: 641aa...458

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes Janelle virker som hun er positiv da, både til flerkoneri og ett stort hus. Men hun er vel også den eneste som ikke har vokst opp med det, så hun har virkelig valgt det for det det er. Jeg heier jo litt på familien etter alle disse sesongene, og håper de greier å finne ut av det. Men de har jo et poeng i det at om én eller flere av de ønsker å flytte senere, så er det nesten umulig med det store huset...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikanere har vel alltid foretrukket store hus med store rom. (Til gjengjeld er britene helt motsatt, de er fornøyde i sine trange rekkehus med trapper det knapt er mulig å få en seng opp.) Men jeg synes nå likevel det er pussig at Meri, som bor helt alene og uten barn skal ha behov for en enorm enebolig større enn de fleste store familier har. Jeg har større forståelse for at de tre andre konene vil ha/trenger store hus. Alle har barn som fremdeles bor hjemme. Men, de kommer neppe til å bo i disse husene mer enn noen få år uansett. De er nok på flyttefot igjen før vi rekker å trekke pusten. 

Jeg er forøvrig også blant dem som ikke helt forstår at de ikke vil bo sammen hele familien. Joda, klart de liker å ha sine egne liv, men da forstår jeg ikke hvorfor de vil være polygame? Da er de jo i praksis bare fire kvinner med separate liv som tilfeldigvis har barn med samme mann. Hva er vitsen om de ikke skal bo og leve som en familie? Jeg har sagt det før, men jeg føler at det fine de hadde forsvant det øyeblikket Robyn kom inn i familien og de flyttet fra felleshuset i Utah. Samholdet ble aldri det samme etter det.

Endret av Arkana
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok si at det med barn som ikke er bare barn lengre, splitter damene opp og livene blir til noe annet
enn det var. Man kan ikke holde øyeblikkene fast, for alt fortsetter sin utvikling mot et annet sted og endrede
relasjoner. Det er vel heller tvilsomt at noen av disse damene får flere unger, så da må det enten inn ei eller
flere nye unge jenter som vil sette i gang produksjonen, eller så blir det enslige damer som har bestemorrollene
å leve i av og til. Det er helt sikkert at forandringene er i full gang. De har skapt sin egen variant av det å være
poly-familie. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.4.2020 den 1.04, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen av de absolutt ikke vil bo i samme hus, er ikke det hovedgreien ved flerkoneri:at det er en stor familie som bor sammen? 

Jeg Tror kanskje de har blitt for vant til å ha sitt eget hus og styrt alt selv, de er blitt for «normale» som vi andre. Jeg kunne aldri tenke meg å bo i et gigantisk hus med min mann og hans tre andre koner og masse barn, men det er fordi jeg ikke lever i et slikt flerkoneri ekteskap. De burde jo elske ideen. Virker ikke som ingen av de liker dette flerkoneri-greiene noe særlig.

Anonymkode: 641aa...458

Jeg tror også at Vegas gjorde de «bortskjemte». Hvis man leser boka deres og ser klipp fra da de var nygifte osv. så skjønner man at familien har bodd i noen virkelig crappy hus tidligere. Selv Utah-huset som var spesialbygd for polygami var trangt for alle utenom Meri og spesielt nitrist for Christine, som bodde med fem barn i kjelleren. Vegas-husene er nok første gang i voksen alder at de tre første konene har bodd i et skikkelig hus der de har hatt egen hage og hele pakka.

Jeg tror også at det er mye dysfunksjonelle forhold innad blant de voksne i familien, myye mer enn det de vil innrømme. Jeg tror Meri er halvveis ute av forholdet allerede, Robyn er nok ganske krevende i den forstand at hun vil ha mye av Kodys oppmerksomhet, Christine føler seg nok litt truet av Robyn og vil nok helst ikke at Robyns barn, som er de yngste, skal ta Kodys oppmerksomhet de dagene han skal være hos henne. Den eneste som virker å ha et oppriktig godt forhold til Kody og de andre konene er Janelle, og det er nok derfor hun er mest positiv til å flytte sammen. 

Jeg tror også at barnas alder har mye å si for hvorvidt de har motivasjon til å flytte i ett hus. Hvis vi tenker oss at det tar noen år å få ordnet tomt og bygd huset så vil det nok bare være Savannah, Truley, Solomon og Ariella som bor hjemme, og de er jo ikke spesielt nære i alder en gang (sammenlignet med de eldre barna), og ikke har de vokst opp «sammen», slik de eldre barna som husker mer fra da familien sist bodde under samme tak. Den store elefanten som ingen vil si høyt på TV er vel at alle konene (muligens med unntak av Janelle) frykter å ende opp i et hus der de bare har hverandre og ingen barn til å distrahere dem.

Anonymkode: 83522...949

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår veldig godt at de ikke har lyst til å bo sammen, jeg ville selv aldri hverken delt mannen min med noen andre eller bodd med noen andre, men da skjønner jeg heller ikke hvorfor de vil leve i flerkoneri. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.4.2020 den 22.25, Arkana skrev:

Jeg forstår veldig godt at de ikke har lyst til å bo sammen, jeg ville selv aldri hverken delt mannen min med noen andre eller bodd med noen andre, men da skjønner jeg heller ikke hvorfor de vil leve i flerkoneri. 

Meri, Christine og Robyn er oppvokst med flerkoneri. Jeg tror ikke det dreide seg om et bevisst valg, for dem var jo polygami normen. Kody og Janelle er vokst opp i «vanlige» familier (selv om Kodys far og Janelles mor ble polygamister i voksen alder og giftet seg med hverandre 😅), så det kan være en av grunnene til at de er mer positive til ideen om ett hus.

Jeg har serietørke for tiden, så driver og ser på de eldre episodene av Sister Wives og det er helt sjukt å se hvor lykkelige de virker i sesong 1-2 enn i de nyeste sesongene. Tonen mellom konene er helt annerledes og de kan tulle og kødde mye mer med hverandres ekteskap og forhold. Helt vill forskjell.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meri, Christine og Robyn er oppvokst med flerkoneri. Jeg tror ikke det dreide seg om et bevisst valg, for dem var jo polygami normen. Kody og Janelle er vokst opp i «vanlige» familier (selv om Kodys far og Janelles mor ble polygamister i voksen alder og giftet seg med hverandre 😅), så det kan være en av grunnene til at de er mer positive til ideen om ett hus.

Jeg har serietørke for tiden, så driver og ser på de eldre episodene av Sister Wives og det er helt sjukt å se hvor lykkelige de virker i sesong 1-2 enn i de nyeste sesongene. Tonen mellom konene er helt annerledes og de kan tulle og kødde mye mer med hverandres ekteskap og forhold. Helt vill forskjell.

Ja, det er stor forskjell. Men på veien har det blitt en kone til, mange flere barn, konflikter, flytting.... det sliter vel på dem. Det er jo som alle ekteskap, med sine opp- og nedturer, bare at de har vanlige ekteskapsproblener x4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2020 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Da prøver vi. Tror ikke jeg går utover det som vises i "this season"-greia i starten av hver episode uansett.

Noen andre som stadig blir imponert over hvor enormt følelsesstyrte de fleste av disse damene er? Akkurat nå tenker jeg på reaksjonene på dette med det nye huset som Kody har fått tegnet. Jeg synes Christine spesielt er veldig opptatt av hvordan det var i huset de delte i Utah, uten å ta innover seg at dette huset løser en del av utfordringene de hadde der. Det virker som at hun føler hun har vokst på å bo alene, men det betyr jo ikke at det forsvinner ved å bo i det store huset? Robyn henger seg opp i rare ting som fargen på veggene osv, Meri tør ikke si noe fordi hun føler så mye alltid og hun ikke vil starte en hel greie med det? Er vel mye vi ikke får se, men... Generelt gir det jo mening for dem å ha en sånn fellesstue til store sammenkomster. Men de har rett i at fellesarealet er lite med tanke på antall barn, svigerbarn og framtidige barnebarn.

Hvorfor prater Robyn om veggfarger i et felleshus? Hun har kjøpt hus (ikke leid) med Kody alene sammen med sine barn. En sværing av et hus er det visst også:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7443831/Sister-Wives-stars-Kody-Robyn-Brown-plunk-900-000-Arizona-home.html

Iflg den artikkelen, bor nå søsterkonene spredd utover Flagstaff, en by de havnet i bare fordi Robyn ville flytte dit, da hennes eldste sønn skal begynne på universitetet i den byen. Da røsker Kody alle opp med rota og flytter avgårde tvers over landet fordi hans favorittkone vil det.

Etter hva jeg har lest og hørt, er visst Robyn den eneste av konene han har sex med også.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...