AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Del Skrevet 6. mars 2013 Noen som vet litt om arv, og det å sitte i skifte/uskifte? Jeg mistet mannen min for en kort stund tilbake, og sitter nå med alt papirarbeidet. Kort bakgrunnsinformasjon: vi var begge i 30-årene og vi var altså gift. Vi/han hadde ingen barn. Han har en gjenlevende mor (som er i åttiårene og bor på aldershjem, litt skrantende hukommelse men fysisk ganske sprek), ingen søsken. Ingen annen nær familie, noen søskenbarn som det ikke er noen kontakt med. Det vi hadde av verdier stod på mannen min. Taksten på huset er ca 1500000, gjenstående lån ca 800000. Annen aktiva ca 800000. Mor er ikke interessert i noe arv etter mannen min. Hun har en del verdier selv, og mer enn nok ifølge henne selv. Hun er også veldig opptatt av at jo mer inntekt/formue hun har, jo mer "tjener" kommunen på henne. Hun har vært hos advokat og tegnet nytt testamente og overlater alt til meg når hun er borte. Som jeg har skjønt det har jeg "krav på" inntil 6G etter mannen min, resterende deles på meg og mor? Jeg kan velge å foreta skifte og betale ut mor eller sitte i uskiftet bo. Hva vil være det "smarteste" valget, og hvilke fordeler/ulemper har de to variantene? Sånn umiddelbart tenker jeg at skal jeg foreta skiftet må jeg selge huset for å betale ut mor, men om jeg sitter uskiftet er jeg sikret etter hennes død siden hun ikke har livsarvinger og har tegnet testamente. Noen som kan litt om dette? Anonym poster: 47d44e9705e36a2ae8bd503253f76885 Anonym poster: 47d44e9705e36a2ae8bd503253f76885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 6. mars 2013 #2 Del Skrevet 6. mars 2013 Hvis moren hans ikke vil ha arv etter sønnen er det vel enklest om hun frasier seg arven? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Del Skrevet 6. mars 2013 Det har jeg faktisk ikke tenk over som en mulighet en gang. Hvordan gjør man evt det, rent formelt? Anonym poster: 47d44e9705e36a2ae8bd503253f76885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #4 Del Skrevet 6. mars 2013 Det har jeg faktisk ikke tenk over som en mulighet en gang. Hvordan gjør man evt det, rent formelt? Anonym poster: 47d44e9705e36a2ae8bd503253f76885 Kondolerer http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Erklaring-om-frafall-av-falt-arv-etterarveloven--74/ Forøvrig kan skifteretten hjelpe deg med svar på spørsmål Anonym poster: 050f0fb958aa1c22b296d95bc530f201 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #5 Del Skrevet 6. mars 2013 Vær obs på at moren til enhver tid kan endre testamentet sitt. Anonym poster: 1ba3b213c4a80d745546fc13476cb096 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #6 Del Skrevet 6. mars 2013 Kondolerer! Gode råd du har fått over, men jeg ville tillegg tatt kontakt med advokat som driver spesifikt med dette, dvs. arv og skifte. Du kan ikke basere rettsstillingen din på råd du får på et forum. Anonym poster: 50612cd710c4b12c8d49ce98165faa18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #7 Del Skrevet 6. mars 2013 Kondolerer! Gode råd du har fått over, men jeg ville tillegg tatt kontakt med advokat som driver spesifikt med dette, dvs. arv og skifte. Du kan ikke basere rettsstillingen din på råd du får på et forum. Anonym poster: 50612cd710c4b12c8d49ce98165faa18 Selvfølgelig ikke. Jeg har en avtale hos advokat over helgen, men synes det er greit å høre om andres erfaringer i tillegg. Tusen takk for alle innspill, og ikke minst kondolanser. Det er tøffe tider. Anonym poster: 47d44e9705e36a2ae8bd503253f76885 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SweetSunshine Skrevet 7. mars 2013 #8 Del Skrevet 7. mars 2013 Kondolerer så mye! Mye av det du sier om jussen stemmer. Ettersom din manns far ikke hadde noen andre barn, er det kun hans mor og du som har krav på arv etter loven. Det at alt stod på han har ikke noen betydning. Ved et arveoppgjør så ville du først fått din del (som praktisk talt er 50%, dette er litt forenklet, men det har ikke noe betydning som du vil se under ), og deretter ville du ha arvet av hans del. Du har krav på halvparten av arven fra din avdøde ektefelle og dette er alltid MINST 6G. (arveloven §6) Men siden hans mor ønsker å avslå arven, er det ikke mye du trenger å gjøre. Hun trenger å skrive under på at hun gir avslag på arven (etter arveloven §74). For at dette skal være gyldig så trenger hun å være klar over hva hun disponerer over, men slik jeg oppfatter situasjonen burde ikke det være noe problem. (Det at hun er fysisk sprek har ingen betydning, det er hvor klar hodet er som er avgjørende). Deretter sender du inn skjemaet hun har skrevet under på innen 6 måneder etter dødsfallet , og før eller samtidig som du sender inn arvemeldingen. (NB! Du kan ikke sende skjemaet inn ETTER arvemeldingen, da vil det mest sannsynlig ikke bli behandlet) Det er derfor ikke noe grunn til at du skal ha uskifte. Få ordnet dette med din svigermor, og alt det juridiske vil være i orden. Jeg håper det går bra med deg! Jussen er det siste du ønsker å tenke på i din situasjon, så jeg håper dette gjorde noe av det litt klarere:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 12. mars 2013 #9 Del Skrevet 12. mars 2013 (endret) Sånn umiddelbart tenker jeg at skal jeg foreta skiftet må jeg selge huset for å betale ut mor, men om jeg sitter uskiftet er jeg sikret etter hennes død siden hun ikke har livsarvinger og har tegnet testamente. Hvis du overtar din manns formue i uskifte med hans mor, så er formuen regnet som skiftet med deg som eneste arving når hun dør. Arven hennes etter hennes sønn går altså ikke videre til hennes arvinger. Dette er fordi hun ikke har andre barn enn din mann. Din manns fettere og kusiner vil således ikke arve ham om hun dør før deg, jf. arveloven § 22: "Arvingane til førstavdøde tar berre arv i eit uskift bu dersom dei overlever lengstlevande ektemake, eller dei lever når offentleg skifte blir kravt eller privat skifte blir sett i verk, eller når buet elles skal skiftast. ... Har attlevande ektemake sete i uskifte med arvingane til førstavdøde i ei arvegangsklasse som seinare er utdøydd, går arven ikkje vidare til ei fjernare arvegangsklasse." http://www.lovdata.no/all/tl-19720303-005-004.html#22 Endret 12. mars 2013 av Testosteron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå