Gå til innhold

Nytt navn

Engel

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg hatt mitt nye etternavn i over ei uke, og jeg må begynne å melde i fra og få oppdatert alle papirer...

Det jeg lurer på er om man må gjøre dette med en gang, det blir jo ganske dyrt med nytt pass, nytt førerkort og nye bankkort. Er det noe problem om man feks ikke bytter førerkort med det samme?? Og er det i tilfelle noen frist for å gjøre dette? Jeg blir avhengig av å ta meg fri fra jobb for å kunne stikke innom de forskjellige kontorene og sånt, jeg jobber langt unna alt..., så det er ikke sånn bare bare dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min søster har vært gift i 11 år, og kjører rundt med sitt gamle førerkort fremdeles (med gammelt navn) Hvor lovlig dette er, er kanskje en annen diskusjon :ler: Ring biltilsynet og banken din og hør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke fått byttet navnet på førerkortet ennå, (har oppdatert det meste annet, men biltilsynet har så dumme åpningstider), så jeg har sørget for å ha en kopi av navne-endringen min i vesken, slik at hvis jeg blir stoppet i en kontroll, og får førerkortet sjekket, så har jeg navne-endringen med meg.... Tror jeg har det sånn inntill videre... Så får jeg satse på en firdag om ikke så alt for lenge, slik at det blir i orden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På førerkortet står det fødselsnummer. Mitt fødselsnummer er det samme selv om jeg har byttet navn. Så jeg regner med at førerkortet mitt fortsatt er gyldig. Men jeg vet egentlig ikke... Jeg giftet meg i juni i fjor og burde virkelig se å få byttet det snart...

Bankkortet er et problem om du skal bruke den manuelle kredittkortdelen. Signaturen stemmer jo ikke. Men jeg klarer meg fint jeg altså! Selv på bryllupsreisen (med en del visabruk) gikk det fint.

Passet trenger du jo ikke bytte før du skal ut og reise. Og dersom du ikke skal til USA kan du bare få et stempel om navnebyttet. Jeg gjorde dette og det kostet ingenting. Var gjort på 2 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Hvor lang tid tok det før du fikk papirene fra folkeregisteret om ditt nye navn? Kna man si i fra til noen før det? Jeg er fast pasient på sykehuset en gang i halvåret og har time om en uke, kan jeg si i fra om mitt nye navn da selv om jeg ikke har fått papirene? Er det noen som vet hvilke steder jeg IKKE trenger å melde fra om nytt navn til? Aetat?Trygdekontoret?Fastlegen?

Det er ikke så lett med alle disse papirene og alt som skal være i orden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ca 1 1/2 uke fra jeg sendte papirene til jeg fikk svar. Det var i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa i fra over alt jeg var i kontakt med, jeg. Så spurte jeg dem om de trengte noen papirer på det samtidig. Det gjorde en del, men langt fra alle. Hvem du må si i fra til kommer helt an på hvem du har kontakt med...

Telenor oppdaterer mot Folkeregisteret utrolig raskt selv. Andre telefonselskap gjorde ikke det. Bankene må ha beskjed - og gjerne ny signatur for bankkortet. Offentlige registre må også ha beskjed (men Lånekassen skulle ikke ha noe bevis). Fastlegen måtte jeg si fra til, de bruker vel bare personnummeret i sin kontakt med Trygdekontoret (hvilket de har sjelden). Etterhvert som regningene strømmet inn, tok jeg en telefon. Da ble de tatt litt etter litt. Å ta alle i en bolk anbefales ikke! Jeg gjorde det da gubben bytta navn og jeg brukte over en halv dag i telefonen!

Jeg fikk papiret 5 minutter etter at jeg leverte søknaden. Men så var det veldig viktig for meg å få navnebyttet raskt, da jeg hadde nytt navn på bryllupsreisebillettene som gikk 2 dager etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke byttet navn på førerkortet enda, og det er snart to år siden jeg giftet meg. Burde kanskje få ut fingeren snart ja :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at mange er så trege når det gjelder å få oppdatert viktige dokumenter som pass, førerkort, bankkort osv med nytt og riktig navn etter bryllupet! :o

Det er faktisk ikke SÅ mye stress - en halv dag fri fra jobb skulle holde helt greit.

Pr def heter man jo ikke lenger det man gjorde før bryllupet, ergo er ikke disse dokumentene gyldig som legitimasjon. Særlig hvis man skal reise utenlands er det ekstra viktig med korrekt informasjon i pass og førerkort osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...