Gå til innhold

Cindi rocker mammatilværelsen, eller noe sånt :P

Cindi

Anbefalte innlegg

Har vært på kontroll nå. :)

Blodtrykk, urin og symfyse-fundusmål var helt fint. Jordmor sier at jeg har gode modningstegn, men hun sjekket ikke modning eller noe, og det blir ingen vekstestimering. Men hun sier at med de symptomene jeg opplever om dagen, så tenker hun at jeg holder på å modnes, og at hun har troa på at bebis kommer innen termin.

Så vi får bare krysse fingrene. Har hatt mye "murringer" i dag som minner litt om menssmerter, og sterke kynnere. Håper det er effektiv modning på gang her! *krysse fingre og tær*

Fikk ellers beskjed om å prøve å sove så mye som mulig og slappe av så mye som mulig, for å ha energi til fødselen. Så da har hun vel troa på at noe kan være i gang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min var 4350g da han ble født! JM estimerte ved å kjenne på magen at han ville være rundt 3,5 kg ved termin, så hu tok skikkelig feil.

Hva slags grunner hadde UL-legen for å si at babyen var stor?

Synes i alle fall ikke magen din er kjempestor og så lenge SF målene følger kurven så skal du nok ikke bekymre deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, da tok hun jo kjempefeil! Var målene dine "normale"? Min jordmor sa ikke hva hun trodde, men sa at det var nok verken en veldig liten baby eller en enorm en, ut fra hva hun kjente.

Han sa det ut fra mål av hodeomkrets, mageomkrets, lår etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Har jeg misforstått? Jeg trodde nemlig ikke at vekta på bebissen var det mest avgjørende her, men hodeomkretsen..

Fødebagen: Kanskje MisterCindi trenger å ha med badebukse, tilfelle han vil være i bassenget sammen deg? Notatblokk og skrivesaker tilfelle du/dere vil slå ihjel litt tid på å skrive litt fødehistorie om ting går sakte både før og etter fødsel? Morgenkåpe? (deilig å bare slentre i) ...Må man ikke ha med seg helsekortet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en kombinasjon av begge deler. Men på ul sa han jo at hun var "tjukk i huet" også :P

Mannen pakker sine egne ting, så det står ikke på listen :) Men skal minne han på badeshorts. Har sagt det før, men han har garantert glemt det.

Helsekortet er pakket, glemte å skrive det. Morgenkåpen min er så sykt varm at jeg tror jeg kommer til å svette ihjel i den, så går heller for nattkjole.

Ser ikke for meg at jeg er helt klar for å sette meg ned å skrive noe som helst når jeg har vondt og er sliten... Men kan jo hende. Skal ikke være på sykehuset mer enn to dager, så husker vel fødehistorien min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta heller med data! Selv med "bare to dager" på sykehus så får du masse fritid, nyfødte sover så jævla mye :P greit for å oppdatere meg, og eventuelt se en film eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta heller med data! Selv med "bare to dager" på sykehus så får du masse fritid, nyfødte sover så jævla mye :P greit for å oppdatere meg, og eventuelt se en film eller noe :)

Hehe! Har ikke egen pc-bag til denne pcn, og min lille rosa er jo død. :(

Du blir nok oppdatert uansett snuppa ;) Men jeg skulle hatt en ny minipc. Sånn ca nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der røyk hjärterdam sin dato også. Helt ærlig har jeg nå ikke heeeelt trua på neste dato heller, som er 5.11, men vi får se. Jeg holder fremdeles en knapp på 8 da gubben skal på julebord med jobben :P

Neste dato er Calavi sin :)

Hvis du vil være med på lista er det bare å tippe :) Fremdeles plass til flere tippere.

Tippeliste fødsel:

missdior: 25. oktober

NozMonster: 31. oktober

hjärterdam: 1. november

Calavi: 5. november

Cindi: 8. november

Teita: 11. november

Tekola: 12. november

*Frida*: 13 november

Yesterday: 14. november

ara: 17. november

:kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min foreløpige anmeldelse av Britax Affinity:

Da har vi hentet vogna.

Førsteinntrykket var: skuffa.

Grunnen til det var fordi jeg syns lillafargen var grell, kalesjen virket hengslete og billig, kurven under vogna var pitteliten og ting kan lett falle ut av den og bagen så veldig liten ut. Og fargen på bilstolen... SÅ 1998. :plystre:

Nå har jeg hatt noen timer på meg til å pirke, rikke og google. Og vognen har faktisk grodd litt på meg. Så her får dere mitt inntrykk av vognen hittil.

Bilstolen (baby-safe plus shr) er faktisk best i test, så selv om den er supergrell i fargen, så er det den sikreste stolen jeg kan ha for bebis. Og det er jo tross alt det viktigste. Mamma skal strikke bilstolpose, så jeg satser på at alle ser på den tøffe osloanorakk-posen vår istedetfor den kjipe og umoderne fargen på stolen :fnise: Det virker som om stolen jeg fikk var en utgått modell (hvertfall fargen), for når jeg googler finner jeg bare stolen i mye freshere farger, men ellers helt lik. Så... Semi-fornøyd til slutt der altså. Ville vært 100% fornøyd om stolen faktisk var helt sort som hun sa i telefonen, eller om den var sort/lilla (den er sort/grå).

Stolen kan festes til basen i bilen og på understellet til vogna med kun ett trykk på håndtaket (derav navnet SHR = single hand release). Veldig enkelt!

Barnevognen/ understellet (Britax Affinity): Jeg liker at den har luftdekk (det var også derfor jeg valgte denne foran Brio GO som var det andre alternativet jeg fikk fra Brio). I tillegg har den justering av dempingen så man kan velge mellom myk eller hard demping, og fra januar av kommer det vinterdekk til den som man kan skifte ut svinghjulene med.

Vognen kan snus på en femøring! Og den veier ingenting (klarte ikke helt å konkludere med hva understellet veier, da det bare står at vognen veier 11 kg og det står under spesifikasjonene til sportsvognen. Så jeg vet ikke om 11 kg er totalt med sittedel, eller om det kun er understell. Er det totalt, er den 2 kg lettere enn smile).

Kurven under vogna er som sagt liten, virket mye mindre enn smile sin. Spent på om jeg får plass til noe mer enn en veske i den... Skal gi tilbakemelding på det når jeg får den i bruk.

Håndtaket er mykt og trekt i lær, veldig behagelig for hendene (ingen træler her i gården!). Det kan justeres i flere posisjoner/høyder. Jeg måler håndtaket til å være 69 cm på den lavest mulige innstillingen, og 104 cm på den høyest mulige innstillingen. Smile sitt er 90 - 110 cm (ifølge nettsiden, ikke egne mål), så håndtaket er en del lavere på affinity.

Understellet er lett å klappe sammen, og tar liten plass i bilen. Jeg er SVÆR, tung og handikappet for tiden, og jeg hadde ingen problem med å pakke sammen hele sulamitten i bilen.

Nedturen var at håndtaket virker skjevt.. Tror kanskje understellet har fått seg en skade på veien under frakt, for hele aluminiumet (stengene) er skjeve. Kanskje 2 cm høyere på ene siden (nok til at jeg irriterer meg over det og sender mannen i butikken for å spørre om skjevheten kan justeres..).

Så var det bagen:

Nå har ikke jeg fått posen jeg skal ha oppi enda, så jeg vet ikke helt hvordan den kommer til å passe, men førsteinntrykket var at bagen var liten. Det er nok fordi den kan virke litt smal, men på lengden er den nok like stor som smile.

Da jeg sjekket målene ser jeg at den er 1 cm kortere enn smile, men den er faktisk også smalere. Det står 28-32 cm bredde på affinity sin, og 34 cm bredde på madrassmål på smile sin, så da regner jeg med madrassmålet på affinity sin er 28 i bredden, altså 6 cm smalere enn smile sin.

Jeg skulle ønske kalesjen kunne tas opp og ned med èn hånd, da det er litt knot å måtte trykke på begge sidene for å dra den opp og ned. For at ikke trekket skal bli hengslete må man "dra litt til" fremover. Da ser trekket bra ut, men det er litt knotete syns jeg, og hadde foretrukket om man kunne gjort dette med èn hånd på åpningsmekanismen (er to runde knapper på hver side) og en hånd på kalesjen. Kalesjen på brio smile var mye lengre enn kalesjen på affinitys bagdel, men på sittedelen er den igjen lengre (kommer tilbake til dette).

Det er et håndtak øverst på kalesjen på bagen, vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke dette, eller om det overhodet er anbefalt å bære bagen med bebis inni med dette håndtaket, men det vil vise seg når jeg begynner å bruke vogna.

Jeg har fått fargen "cool berry" i bagen, og er ikke like fornøyd med den som lillafargen på smile. Men det er jo en smakssak.

Bagen er lett å ta av og på understellet og veier 4 kg. (like mye som smile sin)

Den virker nok litt mer robust enn smile sin på sidene, litt "hardere" i materialet på en måte. Mulig dette er grunnen til at den veier det samme, men er mye smalere innvendig?

Sittedelen:

Sittedelen på britaxen ser mer ekslusiv ut enn smile sin. Helhetsinntrykket på vognen med sittedel og understell blir at den ser dyrere ut enn smile. Mye av grunnen kan være at de har lærhåndtak, og lær på bøylen på sittedelen (her har smile tøy).

Smile ser ut til å være større, og jeg tenker at barnet vokser fortere ut av affinity sin sittedel enn smile sin, da den ser ganske liten ut. Men dette kan jeg ikke bekrefte at er tilfelle, det er kun en vurdering etter å ha sett på vognene.

Sittedelen har en colour pack, som man kan bytte ut. Du kan derfor enkelt bytte farge på vognen, noe som er litt morsomt for oss som bryr oss om slikt. Det koster heller ikke skjorta med ny colour pack. 599,- på jollyroom, så har du en "helt ny vogn". Jeg bestilte sort colour pack, og er glad for det. Den ser veldig bra ut. Ville eventuelt gått for den army-grønne, men den blir jo veldig "guttete" igjen. (smakssak...)

Kalesjen på sittedelen er kjempebra! Den har utvidbar kalesje med myggnetting på bakerste delen som man kan velge om man skal bruke for å forlenge kalesjen. (smile har også utvidbar kalesje, men både på sittedel og bagdel). Den føles robust og fin, og jeg likte kalesjen her mye bedre enn på bagdelen, da du ikke trenger å bruke noe for å dekke til for solen hvis barnet sover, fordi kalesjen kan dras så pass langt frem at den skjermer godt.

Det fulgte med et spedbarnsinnlegg, som gjør at man kan bruke sittedelen også til nyfødte. Dette får jeg nok ikke kjempebruk for med vinterbarn, men det var en fin detalj ellers, som ikke fulgte med til smile. Det jeg reagerte på dog var at spedbarnsinnlegget var hvitt. Skjønner ikke helt hvordan noen kan synes at det er særlig praktisk... Men den var myk og god, og er nok super å ha til de som har sommerbarn. Spedbarnsinnlegget brukes slik at barnet ligger helt flatt.

Det følger med en fotpose til vognen. Denne kan ikke brukes sammen med spedbarnsinnlegget da den kun kan festes til bøylen på sittedelen. Har ikke mye erfaring med fotposer, så skal ikke uttale meg for mye om denne. Jeg kommer uansett til å bruke vognpose, så dette blir jo eventuelt et trekk å ha over for å slippe søl på posen.

Det fulgte også med regntrekk til både sittedel og liggedel. Regntrekket virket ok, og hadde luftehull på sidene i plastikken. (føltes litt som å skulle stikke hull i et norgesglass da... hønemor kommer nok til å bekymre seg for luftkvaliteten inni der med regntrekket på..) Det jeg savner er en fornuftig plass å oppbevare regntrekket. Jeg ser at noen vogner har egen lomme til dette, det skulle jeg ønske affinity hadde også. I det minste kunne det kommet en liten pose til regntrekket, slik at jeg enkelt kunne pakke det sammen og legge det i stellebag, koppholder etc. Slik det kommer må man bare krølle det sammen og legge det i fotenden i bagen eller i kurven, og det tar unødvendig plass da det ikke kan komprimeres.

Der slik. Da tror jeg alt var sagt om vognen for denne gang. Bare spør hvis dere lurer på noe. Også kan jeg jo si mer når jeg har fått brukt vognen. Det lille jeg har trillet (mellom butikk, bil, garasje og hjem) så virket den god å trille, og jeg gleder meg til å få prøvd den ordentlig. :)

Konklusjonen blir vel: Jeg overlever nok med at jeg ikke fikk den vognen jeg skulle ha, da forskjellene ikke virker for store. Hovedforskjellene på de to vognene er nok at affinity virker litt mer robust (den er lettere i vekt, men ser litt er robust ut og kanskje ut som den er i en prisklasse høyere enn den faktisk er), men at handlekurven til smile definitivt er bedre og at bagen til smile er mye bredere. At håndtaket på affinity er lavere er litt dumt, men det at det kommer avtagbare vinterdekk til den (gjør ikke det til smile) veier veldig opp!

Den største skuffelsen ble nok fargen, både på bagen og bilstolen. Sittedelen derimot var klart kulest hos britax. Men hvis fargen er det du er mest skuffet med, så overlever man kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Jeg liker folk med tydelige meninger og det er ingen tvil om at du er en slik person Cindi :ler:

Det er kanskje ikke så rart at det hele virka så skuffende med en gang- jeg tror nok nesten hvilken som helst vogn og tilbehør ville ha gjort det, med tanke på at du gleda deg sånn til å få den vogna som du i utgangspunktet hadde kjøpt og falt sånn for, men jeg synes du er vedig flink til å trekke frem alle de positive egenskapene til det utstyret du endte opp med :klemmer:

Nå er det bare for bebis å komme! .. alt er jo klart nå, fantastisk hentesett (som jeg er riktig så imponert over!), vogn og bilstol og alt mulig rart! - hvor lenge har hun tenkt å holde dere (oss!)

på pinebenken!? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker folk med tydelige meninger og det er ingen tvil om at du er en slik person Cindi :ler:

Nå er det bare for bebis å komme! .. alt er jo klart nå, fantastisk hentesett (som jeg er riktig så imponert over!), vogn og bilstol og alt mulig rart! - hvor lenge har hun tenkt å holde dere (oss!)

på pinebenken!? :lete:

Haha! Ja, jeg vet hva jeg mener. :fnise:

Ser ut til at hun holder oss på pinebenken enda litt til. Er jo enda 12 dager til oul termin (men bare 4 til 3d termin ;) ). Har hatt mensensmerter og nedpress ganske mye hver dag siste 4-5 dagene, så kroppen forbereder seg i alle fall. Også har jeg jo "fødetryne" i følge jordmor. :ler: Har masse vann i kroppen nå, og merket brått at det var for sent å ta av ringene mine. Enten får jeg få blodmangel i fingeren, eller så får vi bare satse på at det ikke blir verre enn det er nå, for nå er det ikke plass til litt mere vann i fingeren min engang før ringen kutter den av :P Og jeg som vurderte å ta de av for 4 dager siden. Lura!

Nå har jeg vasket jakken hennes med milo i vasken, og lagt den til tørk. Har bare litt blomsterstasj igjen før jeg er ferdig nå, og begynner allerede å tenke på neste strikkeprosjekt.

Lurte på om jeg skulle prøve meg på en skappelgenser-isj i drops verdi (det store garnøstet med så masse fine farger). Tenkte på å strikke lik genser til storemini og lillemini. Det må jo være litt kos. :laugh:

Noen av dere damer som har strikket en slik genser til en syvåring? Prøver å google, men blir ikke så veldig mye klokere. Blir vel til at jeg må strikke prøvelapp. Tenker at pinne nr 7 og 56 masker kanskje burde funke, men det kan kanskje bli litt stort..? Søster brukte 65 masker på sin genser, og den er stor! (hun er over 30, ikke 7 :fnise: )

Apropos strikking så holder jeg på å lære storemini å strikke. Hvertfall prøve litt. Er jo så kos å gjøre håndarbeid sammen med de små, og ikke minst: hvor mye mer mestring er det ikke i å lære seg å strikke, versus å ha prestert å sitte på ipaden i fire timer? :P

Nei, nå skal jeg hente nøstet her. Var på garnbutikken og kjøpte henne et stort rosa nøste i går, som nok er ganske mye bedre enn det babygarnet vi begynte med i går. Ha en fin søndag dere! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sukk:

Vet ikke helt hva jeg skal si... skulle si noe. men klarte ikke å se det stå skrevet svart på hvitt.

Så...

det er kort vei fra glede og forventning, til en usikkerhet og redsel som overskygger alt.

Alt blir så lite viktig, og jeg føler meg så hjelpesløs som ikke kan kaste alt jeg har i hendene og kjøre til flyplassen for å komme og holde deg i handa.

Jeg kan ikke tillate meg å la dette overskygge alt heller. Hvis babyen kommer trenger hun meg. Hun trenger at jeg er sterk, og at jeg ikke faller sammen..

Bli frisk. Vær så snill. :cry:

Endret av Cindi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Det er så forferdelig når fæle ting plutselig hender med de som står en nærmest, og alt en kan gjøre er å håpe- og ønske at ting skal gå bra :cry: Som du sier, så forandres ting så utrolig fort. Bekymringer man satt med tidligere, blir uviktig og nærmest latterlige så fort det skjer noe med de man bryr seg om. Jeg håper virkelig personen blir frisk, og at alt ordner seg.

En stor klem til deg, Cindi :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappan min er syk i hjertet sitt og ligger på sykehuset.

Dette skjedde mens han var langt hjemmefra, så nå er han 200 mil unna meg, og alene, og jeg kan ikke sette meg på første fly for å komme å holde han i handa. Skulle så gjerne vært der. Både for min og for han sin del. Forferdelig dårlig timing, her man sitter høygravid og med flyforbud...

Vi har hatt en del hjerteproblemer i familien. Det vil si... Samtlige på farssiden av familien er hjerteoperert flere ganger, også ut over bare pappas søsken, men foreldre, søskenbarn, onkler etc.. Vi trodde pappa skulle slippe unna, siden det hittil har gått bra. Så da jeg i går fikk beskjeden om at han var på vei til sykehuset i helikopter da så jeg for meg bestefar... Liggende på sykehuset, med slanger overalt og plaster på hjertet.

Det er så skremmende, og jeg skulle bare mest av alt i verden vært der for han. Jeg er livredd for å miste pappan min. Tenk om han aldri får møte jenta i magen. :cry:

Jeg holder det ikke ut, og klarer ikke la vær å begynne å gråte når jeg tenker på det. Jeg prøver, men jeg klarer ikke... Får vel gråte mens jeg kan. Når bebis kommer må jeg være skjerpet. Kan ikke gi opp. Kan ikke falle sammen.

Pappan min... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å skrive et langt og trøstende innlegg, men er alene hjemme ikveld med ei datter som er syk, og en sønn med kolikk, så det får bli med tanken (enda iallefall, jeg kan prøve på nytt etter leggetid ;) ).

Vit at jeg tenker på deg, Cindi! Hvis du trenger meg så kommer jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Cindi!! Du vakre, skjønne venn!

Jeg slutter på jobb kl 14.15 i morgen- vil du at jeg skal komme en tur til deg rett fra jobb??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...