Gjest Troyamin-utlogget Skrevet 30. november 2009 #41 Skrevet 30. november 2009 Hva? Det skjønte jeg ikke helt... Får han bare 50 gram tørrför og ingenting annet? Min katt er omkring 4 kilo. Hun får som sagt 50 gram våtfôr (som jo ikke er noe stort måltid) om dagen, og så får hun så mye tørrfôr hun vil ved siden av. Vet ikke helt hvor mye det blir. Men synes du dette var mye for en katt? Hun er en veldig slank katt, så jeg gir henne til og med høykaloritørrfôr fra Royal canin. Jeg bruker Iams kattemat. Der står det at en katt på 4 kg skal ha 50 gram tørrfor. En katt på tre kg skal ha 40 gram om dagen. Eneste mine får som tilleggskost, er det de måtte fange selv. Ved å kun bruke tørrfòr, så unngår jeg tannstein. Jeg kan også ha god samvittighet over at kattene ikke får i seg for mye salt i maten da jeg ikke gir middagsrester. Salt fører kjapt til urinstein. Spes hos kastrerte hannkatter. Selvsagt kan jeg "skeie" ut ved å gi de våtfor i blant, men det er max en gang i mnd. Og kun fordi ungene synes det er stas å gi kattene godis. Menneskene er lagd sånn at vi får dårlig samvittighet fordi kattene ikke spiser den maten vi setter fram til de. Vi begynner da å bytte fòr, og oppdager at kattene sluker maten. Selvsagt liker de forandring, men de trenger det strengt talt ikke. Hyppige fòrbytter kan gi løs mage, flassing, floker i pelsen og kraftig håravfall.
Gjest Shock Skrevet 30. november 2009 #42 Skrevet 30. november 2009 måler dere opp maten til kattene? Jeg har alltid en skål med tørrfor og friskt vann stående til pusene 24/7, 365 dager i året.. Har ikke for tynne eller for tjukke katter. Den ene katten veier 6 kg vel og merke, men han er av stor rase Hvorfor måler dere opp maten?
Gjest Troyamin-utlogget Skrevet 30. november 2009 #43 Skrevet 30. november 2009 Hvorfor måler dere opp maten? Fordi mine ville spist hele døgnet! De begynte alle å bli overvektige unntatt hokatten, så dermed måtte jeg begynne å måle. Og passe på at alle fikk hver sin skål... Friskt vann er alltid tilgjengelig, selvsagt.
Gjest Shock Skrevet 30. november 2009 #44 Skrevet 30. november 2009 Fordi mine ville spist hele døgnet! De begynte alle å bli overvektige unntatt hokatten, så dermed måtte jeg begynne å måle. Og passe på at alle fikk hver sin skål... Friskt vann er alltid tilgjengelig, selvsagt. Åja, mine er flinke til å regulere det selv. Har aldri tenkt at noen gjorde det slik, men skjønner det jo dersom pusene er overvektige eller bare spiser hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #45 Skrevet 30. november 2009 Åja, mine er flinke til å regulere det selv. Har aldri tenkt at noen gjorde det slik, men skjønner det jo dersom pusene er overvektige eller bare spiser hele tiden. Min regulerer også tørrfôret helt selv. Jeg vil gjerne hun skal spise mye, siden hun er tynn. Men når det gjelder våtfôret skal hun jo ikke ha så mye. Jeg gir henne en halv pose hver dag, derfor vet jeg at det blir 50 gram. Måler det ikke opp.
generalen Skrevet 30. november 2009 #46 Skrevet 30. november 2009 Katten vår spiser kun høykvalitets tørrfor. Er det noen spesielle næringsstoffer han ikke får i seg fordi han ikke får våtfor? Aldri har en veterinær anbefalt oss våtfor...?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #47 Skrevet 30. november 2009 Katten vår spiser kun høykvalitets tørrfor. Er det noen spesielle næringsstoffer han ikke får i seg fordi han ikke får våtfor? Aldri har en veterinær anbefalt oss våtfor...? Neida, tørrfor er det viktigste! Våtfor kan gis i ny og ne for kosens skyld, absolutt ikke nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #48 Skrevet 30. november 2009 Jeg bruker Iams kattemat. Der står det at en katt på 4 kg skal ha 50 gram tørrfor. En katt på tre kg skal ha 40 gram om dagen. Eneste mine får som tilleggskost, er det de måtte fange selv. Ved å kun bruke tørrfòr, så unngår jeg tannstein. Jeg kan også ha god samvittighet over at kattene ikke får i seg for mye salt i maten da jeg ikke gir middagsrester. Salt fører kjapt til urinstein. Spes hos kastrerte hannkatter. Selvsagt kan jeg "skeie" ut ved å gi de våtfor i blant, men det er max en gang i mnd. Og kun fordi ungene synes det er stas å gi kattene godis. Menneskene er lagd sånn at vi får dårlig samvittighet fordi kattene ikke spiser den maten vi setter fram til de. Vi begynner da å bytte fòr, og oppdager at kattene sluker maten. Selvsagt liker de forandring, men de trenger det strengt talt ikke. Hyppige fòrbytter kan gi løs mage, flassing, floker i pelsen og kraftig håravfall. Har ikke peiling på dagbehovet til katter, svarer her bare fordi andre har reagert. Det står i testen på side 1 ( Testen av kattemat finnes her: http://forbrukerportalen.no/filearchive/kattemattest.pdf at mesteparten av produsentene undervurderte dagsbehovet for katter, ifølge en eller annen dansk professor. Så det kan kanskje være lurt å finne flere kilder til anbefalt dagsbehov og se om det er store forkjeller.
Gjest Troyamin-utlogget Skrevet 1. desember 2009 #49 Skrevet 1. desember 2009 Det står i testen på side 1 ( Testen av kattemat finnes her: http://forbrukerportalen.no/filearchive/kattemattest.pdf at mesteparten av produsentene undervurderte dagsbehovet for katter, ifølge en eller annen dansk professor. Så det kan kanskje være lurt å finne flere kilder til anbefalt dagsbehov og se om det er store forkjeller. Så lenge mine begynte å bli overvektige da jeg gav de mer enn nøyaktig mål, så tror jeg Iams er ganske nøyaktig i forhold til dagsmengde/kroppsvekt. Er selvsagt katter som trenger mer eller mindre enn andre avhengig av aktivitet. Er mine sultne, går de ut og fanger mus (til og med et par rotter) Vi bor på landet, så det er faktisk praktisk med jaktpuser. Er man usikker på om man forer for lite/mye, så konsulterer man selvsagt med en veterinær...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå