Gå til innhold

First price kattemat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

"Landbrukshøgskolen" gjennomførte en analyse av ulike typer hundefor (tørrfor, riktig nok), og testvinner her var et av billigmerkene... Billigmerker kommer ofte fra merkevareprodusenter som har produksjonskapasitet de ønsker å utnytte, eller fra produsenter som ellers holder på med andre typer produkter. Dyrt for er ofte merkevarer, og da er det merket du betaler for, ikke en fantastisk godt sammensatt ernæring.

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Pusmor
Skrevet

Jeg har utekatter som jeg fast gir rå kumelk og first price tørrfor til, de elsker det - hører alltid knurring fra dem! :)

Skrevet

Herlig! nå skal jeg prøve first price uten dårlig sammvittighet ser jeg, håper begge pusene liker det :)

Pleier og kjøpe first price tunfisk i vann, kjempe billig og kattene elsker det!

Bikkja pleier å måtte få litt han også, ellers får jeg ett forvirret blikk på meg... :gjeiper:

Men frøkna har kattunger, så blir litt ekstra luksus mat på henne nå, spesielt i ammetiden.. kokt sei syntes hun er godt :)

Skrevet

Når det gjelder våtfor så er det egentlig det samme for min del. Det er jo junkfood uansett hvordan man ser på det. Når det gjelder tørrfor får de hills, rett og slett fordi jeg har brukt det heletiden og jeg syntes det koster omtrent like mye for det.

Skrevet

mine 3!! katter lever stort sett på tørrfor og av og til litt våtfor (som jeg hater lukta av) men det beste de får er middagsrester :) spagetti, kjøttkaker eller fisk :) da koser de seg da. det er det beste de får, raringer er de, men langt fra kresen iallefall

Gjest Gjest
Skrevet

Dyrlegen sa til meg da jeg spurte henne om for, at det beste er å ikke gi våtfor i det hele tatt. kattene blir kresne, det blir vanskelig å sette dem på diett dersom de får diabetes el.l. Det er heller ikke bra for tennene (med mindre dere pusser tennene deres).

Jeg har derfor helt sluttet å kjøpe våtfor og serveres kun hills nature best tørrfor, bortsett fra litt fisk, kjøtt og lever i ny og ne når jeg synes pusekatten fortjener litt ekstra (og vi har til overs).. Det blir ihvertfall ikke noe dyrere enn first price og det er skikkelig vare!

Skrevet

Jeg vil nok ikke at det er noe verre med våtfor enn med fisk, middagsrester o.l. Men ettersom det er snakk om 1-2 ganger i uka maks så tror jeg nok det går greit for min del.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg mener det dyre foret er mye bedere, de billig kattematen er full av giftige råvarer fra belgia.. derfor bruker jeg Royal Canin..

Skrevet

noen her nevner disse testene av hundefor som viser at billig er best... vil bare nevne for dere at disse testene ikke er utført på levende hunder. De har kun sammenliknet innholdsfortegnelsene på posene og pris. For at disse testene skulle fått et riktig utfall, måtte de ha testet råvarekvalitet og hundenes opptak av foret.

La oss si at på en 2 10kg sekker fôr står det

30% protein

20% fett

30% fiber

20% mineraler

Og den ene pakken koster 200 kroner, og den andre pakken koster 600 kroner.

ifølge disse testene ville den billigste sekken komme best ut...

til tross for dette, kan den billigsekken egentlig inneholde:

30% skosåle i lær

20% motorolje

30% sagflis

20% salt

(ja, dette er veldig satt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener!)

så alt handler om opptak og råvarekvalitet.

det er stor forskjell på om det f.eks er brukt kjøttmel eller kjøttbeinmel i et for. kjøttmel inneholder mye mindre bein, og har derfor høyere proteinkvalitet.

og det er helt normalt at jo god kvalitet koster mer enn dårlig kvalitet...

Så, over til billigforene til katt. Disse er ofte, om ikke alltid, spekket med salt for å øke smakligheten. Og salt er noe katter absolutt skal ha minst mulig av! Katter får lett nyreproblemer, og danner lett krystaller og urinsteiner, nyresteiner og nyregrus. Jeg har sett katter dø av urinforgiftning pga urinveier som er tettet av blæresteiener/grus.

Mine katter får derfor ALDRI billigmat, eller annen mat med høyt saltinnhold. Og forer på såkalt "struvit"-for. De fleste kvalitetsmerker, som hill`s, RC, Specific og Eukanuba har struvitfor, disse er spesielt tilpasset for å forhindre struvitsten hos katt og hund.

Så til dere som vil ha "biter i saus" til kattene deres. de fleste kvalitetsmerkene har dette, f.eks Hills har slike posjonsposer med biter i saus, boksene derimot er mer som purè. Har dere prøvd disse porsjonsposene? finnes både i Hill`s Science -serien og i Hill`s Prescription - serien.

Her i huset er billigmat til dyrene bannlyst. Hva jeg putter i egen kropp er så som så, men dyrene mine får kun det beste av det beste.

Skrevet

hvorfor IKKE???????????????????????????????????????

Skrevet
noen her nevner disse testene av hundefor som viser at billig er best... vil bare nevne for dere at disse testene ikke er utført på levende hunder. De har kun sammenliknet innholdsfortegnelsene på posene og pris. For at disse testene skulle fått et riktig utfall, måtte de ha testet råvarekvalitet og hundenes opptak av foret.

La oss si at på en 2 10kg sekker fôr står det

30% protein

20% fett

30% fiber

20% mineraler

Og den ene pakken koster 200 kroner, og den andre pakken koster 600 kroner.

ifølge disse testene ville den billigste sekken komme best ut...

til tross for dette, kan den billigsekken egentlig inneholde:

30% skosåle i lær

20% motorolje

30% sagflis

20% salt

(ja, dette er veldig satt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener!)

så alt handler om opptak og råvarekvalitet.

det er stor forskjell på om det f.eks er brukt kjøttmel eller kjøttbeinmel i et for. kjøttmel inneholder mye mindre bein, og har derfor høyere proteinkvalitet.

og det er helt normalt at jo god kvalitet koster mer enn dårlig kvalitet...

Så, over til billigforene til katt. Disse er ofte, om ikke alltid, spekket med salt for å øke smakligheten. Og salt er noe katter absolutt skal ha minst mulig av! Katter får lett nyreproblemer, og danner lett krystaller og urinsteiner, nyresteiner og nyregrus. Jeg har sett katter dø av urinforgiftning pga urinveier som er tettet av blæresteiener/grus.

Mine katter får derfor ALDRI billigmat, eller annen mat med høyt saltinnhold. Og forer på såkalt "struvit"-for. De fleste kvalitetsmerker, som hill`s, RC, Specific og Eukanuba har struvitfor, disse er spesielt tilpasset for å forhindre struvitsten hos katt og hund.

Så til dere som vil ha "biter i saus" til kattene deres. de fleste kvalitetsmerkene har dette, f.eks Hills har slike posjonsposer med biter i saus, boksene derimot er mer som purè. Har dere prøvd disse porsjonsposene? finnes både i Hill`s Science -serien og i Hill`s Prescription - serien.

Her i huset er billigmat til dyrene bannlyst. Hva jeg putter i egen kropp er så som så, men dyrene mine får kun det beste av det beste.

utrolig godt svar, og jeg er 100% enig (sett bort ifra at jeg gjerne passer litt på hva jeg putter i egen kropp oxo :gjeiper: )

vil bare legge til at f.eks Hill's egentlig ikke er spesielt mye dyrere enn first price og annen billigmat. Billigmaten har ofte ikke alle vitaminer, proteiner etc som katten trenger, hvilket fører til at katten må spise mer for å få i seg det den må, ergo du må kjøpe mat oftere. En pose med 2,5 kg Hill's varer ca en mnd her i huset (og da er vi selvfølgelig nøye på å sirkulere maten da hun nesten aldri rekker å spise opp skåla si før vi fyller på nytt), det er så absolutt verdt sin pris å har ordentlig for til dyret og jeg putter i allefall ikke i lille prinsesse noe annet enn det beste.

Hun har forsåvidt pleid å få vanlig whiskas våtfor som en slags lørdagskos engang i blandt, men den er kanskje ikke helt sunn? noen som vet noe bedre alternativ som er sunnere? Hun får jo rå biff hver gang vi har det, men som studenter har man liksom ikke råd til å ha biff hver helg heller :klø:

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heija

Husker ikke hvem som nevnte det, men du som hadde en katt som fikk diare og oppkast - det kan være fordi magen hennes ikke var vant til foret?

Ene frøkna mi måtte over på seniorfor (ble Royal Canin, de andre merkene er sikkert like bra) for å prøve å få bukt med mageproblemer (nyrer og urinveier), og da fikk den andre så kraftig diare at ... ja, hun endte med totalbarbering, for å si det sånn. Var kjipt de dagene det holdt på, men ingen nevnte for meg at jeg burde spe det nye foret inn i det gamle, så da ble det bare sånn... Uansett, når magen hennes fikk vendt seg til det nye foret, gikk det bra.

Forresten, dere som sier at foret er billigere enn "matbutikkmat", hvor kjøper dere for hen? Posene jeg kjøper holder i 14 dager (har jo to katter) og koster 239,- på dyrebutikk. Får man de billigere noe sted?

Skrevet (endret)
Jeg bruker IAMS tørrfor og når jeg kjøper billigfor blir katta sur, men hun spiser mye mer! Dette må da bety at det er lavere næringsinnhold i billigforet så hun må spise mer for å bli mett?!

Skikkelig fôr til katten din får du i en dyrebutikk, eller du kan dra innom en dyreklinikk og kjøpe det samme fôret der til en brøkdel av prisen. Fôr fra Iams, Hill's og Eukanuba er knallbra. Det er noe dyrere enn søpla du får i dagligvarebutikken, men erfaringen min er at det går mindre fôr - og dermed blir det også mindre, hmmmm, avfall etter katten å rydde opp i. En veldig fordel for innekatter.

På innholdsfortegnelsen i en matvare så står det alltid det det er mest av først. Og mange billigfor så står det vann. I tillegg så har de smaksforsterkere i, slik at katten "kaster" seg over maten. Dyrere for gir mindre porsjoner, katten tar bedre opp næringstoffene, og det kommer dermed mindre ut bak.

Jeg har fire katter. De bruker en 10 kg sekk på ca et par mnd...

Endret av Troyamin
Gjest Problematique
Skrevet
Forresten, dere som sier at foret er billigere enn "matbutikkmat", hvor kjøper dere for hen? Posene jeg kjøper holder i 14 dager (har jo to katter) og koster 239,- på dyrebutikk. Får man de billigere noe sted?

Kjøp større poser! Den posen du kjøper er sikkert en to-kilos-sekk. En ti-kilos sekk ligger antagelig på rundt 500kr. Så dermed sparer du penger. Større kvanta er i 99.9% av tilfelle billigere.

Skrevet
Du husker feil, og du sprer farlig feilinformasjon med denne såkalte "klare konklusjonen" din.

Testen av kattemat finnes her: http://forbrukerportalen.no/filearchive/kattemattest.pdf

Skikkelig fôr til katten din får du i en dyrebutikk, eller du kan dra innom en dyreklinikk og kjøpe det samme fôret der til en brøkdel av prisen. Fôr fra Iams, Hill's og Eukanuba er knallbra. Det er noe dyrere enn søpla du får i dagligvarebutikken, men erfaringen min er at det går mindre fôr - og dermed blir det også mindre, hmmmm, avfall etter katten å rydde opp i. En veldig fordel for innekatter.

"Katten ville velge whiskas" - det kan godt hende det er sant. Men særlig whiskas er smekkfullt av salt, og det er like lite bra for pusen som det er for oss.

Selv om det er en gammel tråd, er det bra du retter opp feilinformasjon med linken til undersøkelsen. Kattefor fra dyrebutikk er absolutt mest næringsrik!

Skrevet
Hun har forsåvidt pleid å få vanlig whiskas våtfor som en slags lørdagskos engang i blandt, men den er kanskje ikke helt sunn? noen som vet noe bedre alternativ som er sunnere? Hun får jo rå biff hver gang vi har det, men som studenter har man liksom ikke råd til å ha biff hver helg heller :klø:

Ja, de kjente merkene på dyrebutikken har også våtfôr som er sunn. Deriblant Royal canin, Hills, Iams. Jeg pleier å kjøpe kartong med 12X100 grams poser. Da gir jeg katten 50 gram våtfôr per dag, så hun fortsatt får i seg mye tørrfôr ved siden av.

Gjest Troyamin-utlogget
Skrevet
Ja, de kjente merkene på dyrebutikken har også våtfôr som er sunn. Deriblant Royal canin, Hills, Iams. Jeg pleier å kjøpe kartong med 12X100 grams poser. Da gir jeg katten 50 gram våtfôr per dag, så hun fortsatt får i seg mye tørrfôr ved siden av.

Hjelpes! Hvor stor katt har du? Min største katt er fire kg. Og han skal ha 50 gram tøffor om dagen. Jeg fordeler det til 2x25g om dagen. Det gir veeeeeeldig få kuler egentlig.

Skrevet
Hjelpes! Hvor stor katt har du? Min største katt er fire kg. Og han skal ha 50 gram tøffor om dagen. Jeg fordeler det til 2x25g om dagen. Det gir veeeeeeldig få kuler egentlig.

Hva? Det skjønte jeg ikke helt... Får han bare 50 gram tørrför og ingenting annet?

Min katt er omkring 4 kilo. Hun får som sagt 50 gram våtfôr (som jo ikke er noe stort måltid) om dagen, og så får hun så mye tørrfôr hun vil ved siden av. Vet ikke helt hvor mye det blir. Men synes du dette var mye for en katt? :) Hun er en veldig slank katt, så jeg gir henne til og med høykaloritørrfôr fra Royal canin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...