Gå til innhold

First price kattemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd disse ?

Det er altså våtför jeg snakker om.

Vi var på matsjappa og handlet her om dagen, og vi lurte litt på om vi skulle prøve föret fra First Price. Er jo verdt et forsøk ?

Er ikke det at vi ikke har råd til annen mat, altså! Vi har forsøkt Iams våtfor fra zooforretning før, men hun ble bare dårlig av den. Har ellers prøvd litt av hvert fra matbutikken, men det varierer veldig fra gang til gang hva hun spiser, og basisen er tørrför fra zooforretning.

Kjøpte et par bokser i allefall, og en av hver type.

Konklusjon :

Katta var VANVITTIG glad! Hun spiste med god lyst og var kjempegira :lol: Så om det ikke er noen "skumle stoffer" som ikke er bra for katter i dette, så tror jeg vi fortsetter med dette billigmerket en stund. Ikke stinker maten slik som en del annen boksemat gjør heller, og hun får biter å tygge på, i stedet for en slik "purè" som i en del andre bokser.

Jeg kan i allefall anbefale dette, selv om jeg egentlig ikke er noe fan av butikk-kattemat.

::thumbs up::

D.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm det var jo kjekt da!

Men personlig foretrekker både pus og jeg Whiskas posjonsposer. De er praktiske og han slipper å spise samme variant flere ganger etter hverandre.

Jeg har jo bare en katt, så derfor prøver jeg nok ikke.. Eller er det sånne små bokser (Sheba størrelse)? Da kan jeg prøve...

Skrevet

Mine katter er råkresne på for. Men jeg kan alltids prøve, jeg har jo prøvd alt annet.. :wink:

Takk for tips.

Gjest Myumi
Skrevet

Dyrefor fra billig-merker inneholder ofte for mye fett og for lite næring.

Skrevet
Dyrefor fra billig-merker inneholder ofte for mye fett og for lite næring.

Ja uff, derfor blir det bare en sjeldent gang... :wink:

Skrevet

Katter er ganske forskjellige da. Vår katt spiser tørrfôr, en type fra Royal Canin (den nye for kresne katter) eller en fra Hills (for innekatter), ingen andre typer. Når det gjelder våtfôr har vi prøvd alt fra den de selger i dyrebutikker, som hun ikke engang vil lukte på, dessuten er jo alt en eneste mos, hun vil ha biter å tygge på. First Price, Friskies, Friskies Gourmet, engangsposene og alt det andre vil hun heller ikke ha, tro meg vi har prøvd hver eneste sort som er å få kjøpt. Det vi endte opp med, som er det eneste hun spiser er Sheba, og bare de tre sortene Sheba som har biter i saus. En svært kresen katt med andre ord. Hun spiser mest tørrfôr om dagen og er en slank og frisk pus så jeg har ingen betenkeligheter med å gi henne den som hun liker så godt.

Skrevet

Min katt er også helt vill etter first-price-maten. Den kommer i porsjonspakninger og er halve prisen av Sheba. Helt genialt med andre ord!

Mener forøvrig å ha sett en test av kattemat for ikke så lenge hvor konklusjonen var helt klar - billig "butikk-kattemat" er innholdsmessig akkurat like bra som dyrere for man får kjøpt i spesialbutikker og hos dyrlegen...mao - kanskje nok et eksempel på at verden vil bedras?

Min forrige katt som døde i en alder av 18 år spiste Whiskas og annen butikk-kattemat i hele sitt liv, først og fremst våtfor, han brukte tørrfor kun til knask (var ikke så veldig glad i det). Og han var frisk som en fisk helt til det siste året, at han var skranglete det siste året han levde skyldtes fremskreden alderdom..Han var også veldig glad i first-pricematen.

Ungpusen min er dog mest glad i tørrfor, og det er helt ok for meg, men han får altså begge deler. Hver dag. Slank og fin, og så blank i pelsen at man nesten kan speile seg i den! :P

Skrevet

Pusegutten min slurper kun i seg sausen. Alle kjøttbitene blir igjen uansett merke. Skal ut og prøve FirstPrice i dag. Kanskje den blir godkjent?!

Skrevet

Mener forøvrig å ha sett en test av kattemat for ikke så lenge hvor konklusjonen var helt klar - billig "butikk-kattemat" er innholdsmessig akkurat like bra som dyrere for man får kjøpt i spesialbutikker og hos dyrlegen...mao - kanskje nok et eksempel på at verden vil bedras?

Ja, når du nevner det så mener jeg å huske det samme. Et kjapt søk på nettet viser en hel drøss med tester av hundemat og absolutt alle sier at billig mat er like næringsrik som dyr, jeg antar at det samme gjelder for kattematen egentlig. Faktisk var forskjellene mellom merkene minimale, prisen og navnet var omtrent det eneste som skilte dem. Verdt å tenke på. Dyrt er ikke alltid best.

Skrevet

Faktisk var forskjellene mellom merkene minimale, prisen og navnet var omtrent det eneste som skilte dem. Verdt å tenke på. Dyrt er ikke alltid best.

:enig_animasjon:

Skrevet (endret)

Vi prøvde å gi katta vår first price en gang og hun bare snuste på den, satte nesa i sky og gikk overlegent forbi. Nekta å røre maten. Det var ikke bra nok for henne, forståelig nok.

Endret av Smilla78
Skrevet

Jeg bruker IAMS tørrfor og når jeg kjøper billigfor blir katta sur, men hun spiser mye mer! Dette må da bety at det er lavere næringsinnhold i billigforet så hun må spise mer for å bli mett?!

Skrevet
Jeg bruker IAMS tørrfor og når jeg kjøper billigfor blir katta sur' date=' men hun spiser mye mer! Dette må da bety at det er lavere næringsinnhold i billigforet så hun må spise mer for å bli mett?![/quote']

Det kan like godt ha med smaken å gjøre. Om vi kjøper billig tørrfôr til katten vår så spiser hun ingen verdens ting, kanskje 2-3 biter om dagen til nød, når hun får Royal Canin eller Hills derimot så jafser hun i seg en diger porsjon hver dag.

Skrevet

Hun spiser nesten ingen ting de første dagene, men når hun skjønner at hun ikke får noe annet spiser hun mer daglig enn når hun får IAMS. Tror ikke hun synes det er så godt, sitter ved siden av en full matskål og ser bedende på oss når vi kommer inn på kjøkkenet...

Skrevet

Heisann!

Her var det mange forskjellige synspunkter :)

Jeg har også hørt om at butikkfor er mer salt og fett og ikke så næringsrikt, men jeg presiserte at jeg gir pus basis av mat med tørrför fra zooforretning som skal være god og næringsrik. Som sagt så har jeg også prøvd "bedre våtför" fra dyreforretning, men pusefrøkna ville ikke spise det. Hva skal man gjøre da liksom ? Hjelper jo ikke å fortelle pus at det er sunt og næringsrikt ;)

Men om det er undersøkelser som viser at den dyrere og finere maten ikke er så mye bedre enn billig butikkför, så er jo det ganske interessant. For å si det sånn : pus fikk ORDENTLIG diare av Iams våtfor og kastet opp. Tror nok den var fett som rakkern...

Samtidig er det mye annet våtför hun har fått, og ikke likt. Er noe kresen ja....

Uansett så er det greit å prøve noe nytt, og kunne være litt fleksibel om det er noe pus ikke liker.

Spent på å høre resultatene til dere som vil teste First Price :D

Skrevet

Jepp, begge mine katter har vært/er hva jeg vil kalle temmelig kresne, men den skal de ha begge to - det er ikke prisen nødvendigvis som avgjør hva de vil ha og ikke ha..! Tror katter har temmelig sterke smakspreferanser, enten så liker de noe ellers så gjør de det ikke. Ingen av mine katter har forøvrig likt IAMS, noe som overraska meg mye, jeg trodde jo også at et sånt for måtte være helt toppers å spise. Men den gang ei...

Gjest Kitten
Skrevet

Har prøvd det, men det ble ikke godkjent her i huset.

Katteskinnet mitt er sær i matveien og spiser kun fisk- fersk sådan.

Så om sommeren er jeg ute og fisker til skinnet og om vinteren må jeg pilke :roll:

Katta er kravstor, men er min beste venn, så han blir oss meg til døden skiller oss. :Nikke:

• 1 måned senere...
Skrevet

De såkalte billige typene tørrfor er faktisk like dyre som de du kjøper på dyreforretning. Det kommer av at det er mye luft og lite næring i det "billige" foret, og må du gi katten mere av det.

Selv har jeg fire katter, og bruker royal canin fit 32. Alle kattene mine elsker det! I og med at den ene katten min har følsom mage unngår jeg å gi dem våtfor, som kan forverre tilstanden. Bruker det bare som snacks en sjelden gang.

Husk at det er viktig å oppbevare tørrforet i lufttett pose eller boks (fåes på dyreforretning). På den måten tørker ikke foret og beholder smak og aroma. Foret man kjøper på Rimi o.l selges jo i pappesker, og da vil jo smaken forsvinne! Jeg pleier i stedet for våtfor å gi dem tunfisk, skalldyr o.l. et par ganger i uken. Det er fullt av sånt som er bra for pels og øyne. Mat som er behandlet (f.eks leverpostei) er ikke å anbefale.

Dette er iallfall min erfaring og ord fra min far som er veterinær :-)

Skrevet

Alle våre katter slikket seg rundt bitene, og kun sausen forsvant. Den var imidlertid helt godkjent :ler:

Ellers bruker vi mye dyrlegefor fordi den ene har mageproblemer. Uansett synes jeg det er morsomt å lese på posene/pakkene/boksene eller hva enn maten kommer i: "Minimum 4% kjøtt" Jippi! Kattepusen får minst 4 % kjøtt gjennom maten sin! Hva er resten? Jo animalske biprodukter, ikke rart husdyr lett får kugalskap!

Avsporing ok, men synes det er en liten tankevekker jeg...

• 4 år senere...
Gjest Minoes.
Skrevet
Min katt er også helt vill etter first-price-maten. Den kommer i porsjonspakninger og er halve prisen av Sheba. Helt genialt med andre ord!

Min forrige katt som døde i en alder av 18 år spiste Whiskas og annen butikk-kattemat i hele sitt liv, først og fremst våtfor, han brukte tørrfor kun til knask (var ikke så veldig glad i det). Og han var frisk som en fisk helt til det siste året, at han var skranglete det siste året han levde skyldtes fremskreden alderdom..Han var også veldig glad i first-pricematen.

Ungpusen min er dog mest glad i tørrfor, og det er helt ok for meg, men han får altså begge deler. Hver dag. Slank og fin, og så blank i pelsen at man nesten kan speile seg i den! :P

Du husker feil, og du sprer farlig feilinformasjon med denne såkalte "klare konklusjonen" din.

Testen av kattemat finnes her: http://forbrukerportalen.no/filearchive/kattemattest.pdf

Skikkelig fôr til katten din får du i en dyrebutikk, eller du kan dra innom en dyreklinikk og kjøpe det samme fôret der til en brøkdel av prisen. Fôr fra Iams, Hill's og Eukanuba er knallbra. Det er noe dyrere enn søpla du får i dagligvarebutikken, men erfaringen min er at det går mindre fôr - og dermed blir det også mindre, hmmmm, avfall etter katten å rydde opp i. En veldig fordel for innekatter.

"Katten ville velge whiskas" - det kan godt hende det er sant. Men særlig whiskas er smekkfullt av salt, og det er like lite bra for pusen som det er for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...