Gå til innhold

Alenemødre: Hva er problemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer over innlegg her på KG støtt og stadig hvor alenemødre blir angrepet, akkurat fordi de er alenemødre. Noen som kan svare meg på hvorfor?

Hva er galt med å være alenemor?

Jeg er ikke det selv, men jeg ser heller ikke ned på dem som er det, jeg vil nesten si at jeg heller beundrer dem som klarer jobben som her i hjemmet krever 2.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de som angriper dem er mødre som gjerne skulle ha gått fra mannen sin, men som ikke tør?

Tror også det kan være at Mange tror at aleneførsørgere har dte veldig enkelt mtp økonomi.

Anonym poster: f4ff4da589a6061686f17a9bda9a5522

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenk over de du gikk på skole med. Hvilke barn så ut til å ha det bedre? Hadde de skilte foreldre? Litt slik jeg tenker. Nesten alle i min "gjeng" hadde skilte foreldre eller aleneforsørger, og vi var utskudd. De mest populære hadde foreldre som holdt sammen. Vi overlevde alle sammen, for all del.

Jeg er mye imot aleneforeldre generelt, jeg synes sjeldent de strekker til.

Anonym poster: b949df703b5bf1937fe93a83614d2c41

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg henger meg på her. Hvorfor skal man dømmes utelukkende fordi man oppdrar et barn alene? Hvilket valg har man? Er det bedre om man overlater barnet til staten? Er det det de vil, de som dømmer?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke den som er aktiv i tråder her om alenemødre, tror dette er første gangen jeg har involvert meg i en slik tråd. Jeg må si at nei, selvsagt er det bedre at de beholder barnet og tar vare på det fremfor at barnevernet gjør det. Men det beste er å faktisk jobbe for forholdet og ta bevisste valg FØR man får barn. Noe mange sliter med.

Tror også serien Unge Mødre sverter mye, masse umodne barn som tar vare på barn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fordi det er kvinner som tenker meg på seg selv og sitt ønske om å få barn enn de bryr seg om barnet og barnets trang til å ha en mannlig rollefigur, en far, en pappa, i sitt liv.

Anonym poster: 50ebfab34c8c0262298914f78b53fc43

• Liker 2
Skrevet

Tenk over de du gikk på skole med. Hvilke barn så ut til å ha det bedre? Hadde de skilte foreldre? Litt slik jeg tenker. Nesten alle i min "gjeng" hadde skilte foreldre eller aleneforsørger, og vi var utskudd. De mest populære hadde foreldre som holdt sammen. Vi overlevde alle sammen, for all del.

Jeg er mye imot aleneforeldre generelt, jeg synes sjeldent de strekker til.

Nå har jeg blitt oppdratt av en aleneforsørger, og jeg har aldri hatt noen problemer i forhold til det. Jeg hadde greie karakterer på skolen og går nå på universitet. Jeg hadde mat på bordet og klær å ha på meg. Jeg har nok venner. Jeg har aldri stjålet noe som helst, eller for den del vært i kontakt med politiet. Så det at barn av aleneforsørgere er utskudd gjelder langt fra alle. Og ja, jeg fikk den omsorgen jeg trengte.

• Liker 2
Skrevet

Hvilke tråder henvender du deg til, ts? Jeg har egentlig motsatt oppfatning, og om noen skriver noe annet blir de ganske fort skutt ned. Jeg syns mange alennemødre gjør en flott jobb og de ofrer mye av tiden sin for barnet. Jeg håper aldri jeg må forsørge et barn alene, men slikt kan man ikke alltid planlegge på forhånd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg blitt oppdratt av en aleneforsørger, og jeg har aldri hatt noen problemer i forhold til det. Jeg hadde greie karakterer på skolen og går nå på universitet. Jeg hadde mat på bordet og klær å ha på meg. Jeg har nok venner. Jeg har aldri stjålet noe som helst, eller for den del vært i kontakt med politiet. Så det at barn av aleneforsørgere er utskudd gjelder langt fra alle. Og ja, jeg fikk den omsorgen jeg trengte.

Ingen regel uten unntak. ;)

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er ikke den som er aktiv i tråder her om alenemødre, tror dette er første gangen jeg har involvert meg i en slik tråd. Jeg må si at nei, selvsagt er det bedre at de beholder barnet og tar vare på det fremfor at barnevernet gjør det. Men det beste er å faktisk jobbe for forholdet og ta bevisste valg FØR man får barn. Noe mange sliter med.

Tror også serien Unge Mødre sverter mye, masse umodne barn som tar vare på barn.

Selvsagt er det ofte bedre å jobbe med forholdet, men det er jammen ikke bare mødrene som skal jobbe. Fedre som er involvert i barna sine er helter, uansett om de bor sammen med dem eller ikke.

Og med tanke på økonomi. Det finnes nok av par med dårlig økonomi som har barn også.

• Liker 1
Gjest loren
Skrevet (endret)

Jeg tror iallefall det en av AB'ene over her sier er riktig. Mange tror at "alle" som ikke bor sammen får penger kasta etter seg, denne har jeg fått høre selv, både her inne i debattter, på PM'er og faktisk in real life også. Sannheten er derimot en annen for veldig mange av oss.

Det er nok også slik at det i en del tilfeller "henger igjen" mange forestillinger om at mødre forsøker å ta barna fra far, noe jeg ser lite til i min omgangskrets, som består av både single mødre og fedre (samt par selvfølgelig.)

Å si at aleneforsørgere ikke strekker til synes jeg for det første er ufint, i tillegg er det så generaliserende at jeg merker jeg nesten ikke har lyst til å kommentere det videre. Men, kan nevne at alle jeg vokste opp sammen med som hadde skilte foreldre har i dag bachelorgrad eller høyere.

Endret av loren
  • Liker 3
Gjest Violetta
Skrevet

Ingen regel uten unntak. ;)

Et utrolig dømmende, ondskapsfullt og kunnskapsløst svar.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg syns er irriterende er overgangsstønaden. Dette gjør at mange alenemødre ikke gidder å jobbe, det trenger de jo ikke. De får altfor mye penger fra NAV. Mine skattepenger :-(

Anonym poster: 2be35806aee389dedbcee3f5c8af5c47

AnonymBruker
Skrevet

Et utrolig dømmende, ondskapsfullt og kunnskapsløst svar.

Det synes du utelukkende på grunn av ;) smileyen tenker jeg. Den får det til å se hovent ut. Poenget med den var "good for you" og at mange med aleneforeldre klarer seg som voksne. Men det skygger for meg ikke over sannheten i at mange barn sliter på grunn av foreldres egoisme da de tok valget om å få barn/ha ubeskyttet sex i en mindre god situasjon. Igjen, ingen regel uten unntak.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det skygger for meg ikke over sannheten

Dette handler om din subjektive mening om aleneforeldre, og det er ingen objektiv sannhet.

Anonym poster: 15d32b14203fa319536ecd9af1c6afa5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i, også disse bloggene til unge alenemødre.

Anonym poster: 15d32b14203fa319536ecd9af1c6afa5

AnonymBruker
Skrevet

Jeghhar nå snart forsørget barnet mitt i 17 år. Jeg har ikke kunnet ta de jobbene jeg ville. Jeg har ikke kunnet ha ferie når jeg ville. Jeg har måttet forsvare meg i diskusjoner, forklare min private økonomi, forklare hvorfor hun ikke har mer kontakt med sin far (han "har ikke tid"), jeg måtte sende henne i barnehagen når hun var knapt året. Alt dette fordi faren valgte en annen kvinne da jeg gikk gravid med vår datter.

Har jeg forsvart meg lenge nok nå? Jeg har forsørget henne 100% hele hennes liv. Hun har femmere og seksere på skolen. Hun har planer om å bli ingeniør, har gode venner og sunne fritidsinteresser.

Kan jeg nå få privatlivet mitt tilbake?

Anonym poster: 676a0a1284b2f6f5c65f8793b3ab12ef

• Liker 10
Gjest Violetta
Skrevet

Det synes du utelukkende på grunn av ;) smileyen tenker jeg. Den får det til å se hovent ut. Poenget med den var "good for you" og at mange med aleneforeldre klarer seg som voksne. Men det skygger for meg ikke over sannheten i at mange barn sliter på grunn av foreldres egoisme da de tok valget om å få barn/ha ubeskyttet sex i en mindre god situasjon. Igjen, ingen regel uten unntak.

Nei, jeg er faktisk en aleneforsørger som kan lese, både setninger og det som står mellom dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner jeg veldig få virkelig aleneforeldre. De fleste har faktisk en barnefar de deler belastningen med, uavhengig av om man bor sammen eller ikke. Jeg synes det er ganske absurd at man betegner seg som aleneforelder når man har ungene 50%. I tillegg er det nesten bare kvinner som gjør det, jeg treffer få menn som betegner som alenefar selv om han har ungene 50%...

Anonym poster: 799ee97501ede0d9eb852ce6f646feaa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de som angriper dem er mødre som gjerne skulle ha gått fra mannen sin, men som ikke tør?

Tror også det kan være at Mange tror at aleneførsørgere har dte veldig enkelt mtp økonomi.

Anonym poster: f4ff4da589a6061686f17a9bda9a5522

økonomisk fett? De sulter da ikke ihjel akkurat.

Når du kan gå hjemme å ha lik utbetaling som en som jobber, så er det noe galt.

Faktik så har de bedre økonomi enn de som jobber. Hvem er det som jobber for samme summen, som kan bruke penger tl tatovering, løshår,klær hver mnd osv?

Er det et handicap å være alenemor? Nei

Anonym poster: 7bd9bd393c371fef98cf32067befa3bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...