Gå til innhold

Hvordan starter man bleieavvenning?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tuppa er 2 år. Hun gjør alt i bleien og vi har verken potte eller doring. Hun går og "plukker" i bleien og er helt orm hvis hun har bæsjet i den, kommer med en gang og sier æsj, æsj, og drar oss med for å få den av. Er hun klar for å prøve doen? Den eneste tanken jeg har gjort meg rundt dette er egentlig at jeg vil gå rett på doring og skippe hele potta.

Men hva gjør jeg for i det hele tatt å få henne til å gjøre noe på do da? Hva begynner man med? Skal hun liksom bare sitte der til noe kommer ut eller....?? Hun har ikke noe system på hva som kommer i bleien når.

Greit når man har "kommet igang", da regulerer de vel tempoet litt selv, og jeg har ikke noe stress i det hele tatt med å få av henne bleien. Tenkte bare siden hun "æsjer" når hun har bæsjet og sånn, at det var på tide å gjøre NOE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, hun er i hvertfall bevist på at det har kommet noe i bleia :-) Så gjenstår det å se om hun har nok kontroll på kroppsfunksjonene til at hun kjenner det på forhånd.

Det dere kan gjøre er å oppfordre henne til å gå på do, rett og slett spørre henne om hun vil prøve å sitte der? Dette kan dere gjøre i forbindelse med bleieskift og annet stell. Vil hun så prøver dere, bare vær forberedt på at det for henne kanskje bare er "lek" å prøve. Om det ikke kommer noe så kan hun gå lei og da er det bare å ta på bleia igjen, og vente en stund. Skulle det komme noe i doen mens hun sitter der så jubler dere og lager litt leven rundt dette. Da vil hun kanskje prøve igjen senere.

Som forldre kan vi oppfordre ungene til å gå po do, men utover det syns jeg det er best å la barna til dels styre dette med bleieavvenning selv. Et motivert barn vil søke å mestre det å gå på do, og vil klare dette uten særlig uhell av noe slag, så lenge de føler seg fysisk og psykisk klare for å gå uten bleier på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

du sa fredet jeg mente og si så da trenger jeg ikke og dsi noe, vil bare si at det er en tråd om det smame lenger ned :ler:

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hei

du sa fredet jeg mente og si så da trenger jeg ikke og dsi noe, vil bare si at det er en tråd om det smame lenger ned :ler:

hilsen

Ikke helt det samme, det var derfor jeg lagde en ny tråd. Den handler om bleieavvennning generelt, mens jeg lurte spesifikt på hvordan man rent praktisk lærer dem hva de gjør på do. Om de vil gjøre det og når tenkte jeg de skulle få bestemme litt selv :-D Bare vise dem muligheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...