Rucula Skrevet 5. mars 2013 #1 Del Skrevet 5. mars 2013 Hei! Jeg er student, har 1 år igjen av min master. Regner med å ha en startslønn på ca 400 000 til neste år. Er ferdig des 2013. Min samboer får lønn ettersom hvor mye han reiser...noen ganger tjener han 40 000 etter skatt, andre ganger 70 000 etter skatt i mnd... det blir ca 800 000 i året. Dvs til neste år har vi forhåpentligvis en samlet inntekt på rundt 1 -1-2 mill. Det er bare at jeg oppdaget drømme huset nå...det er et småbruk, med nyyyydelige omgivelser....temmelig usentralt, 40 min til jobb.... men det er bare akkurat noe sånn jeg drømmer om. Låve og stor tomt! huset koster 2.9 Hvor sannsynlig er det at vi kan få 3 mill i lån? Vi har 300 000 i EK, og har mulighet til å få kausjonist.... Og hvis vi hadde fått lån hadde det vært totalt uansvarlig? Huset er ikke oppusset, men fullt levelig....vi kan bo der i mange år og ta et og et rom. huset er på 250 kvd, tomta er på 4 mål. Vi har ingen barn, men 2 hunder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crenya Skrevet 5. mars 2013 #2 Del Skrevet 5. mars 2013 Høres ut som at det ikke er umulig, litt avhengig av hvor mye lån dere ellers har.. Men snakk me banken, så får dere et svar relativt fort 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #3 Del Skrevet 5. mars 2013 Spørs helt på kundeforholdet deres til banken,samt banken i seg selv. jeg er alene og har 500 i året. fikk lån på 2.2 mill. alene. så om jeg hadde hatt samboer med lik inntekt,kunne vi fått over 4 mill sa banken min. Anonym poster: ae29936c0160bfa634bf7761a7fb5a3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 5. mars 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 5. mars 2013 Vi har begge ca 200 000 i studielån.... ellers kundeforhold? er sikre betalere, begge to sparer i BSU, ingen betalings anmerkninger osv... Vi går aldri ut å spiser, og lever veldig, hva kan jeg kalle det....forsiktig? det jeg bruker penger på er hobbien min, som er hundene. Men 3 millioner? og 15% EK, vil vi da måtte leve "fra hånd til munn"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubies_ Skrevet 5. mars 2013 #5 Del Skrevet 5. mars 2013 Absolutt mulig det. Men du bør jo få den jobben først da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 5. mars 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 5. mars 2013 Absolutt mulig det. Men du bør jo få den jobben først da. ja jeg vet... det var bare at dette fantastiske småbruket med utsikt utover vannet skulle dukke opp nå men jeg er egentlig forberedt på å vente 1 år til :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubies_ Skrevet 5. mars 2013 #7 Del Skrevet 5. mars 2013 ja jeg vet... det var bare at dette fantastiske småbruket med utsikt utover vannet skulle dukke opp nå men jeg er egentlig forberedt på å vente 1 år til :/ Det er mulig å ha avdragsfritt noen mnd-ett års tid, dersom banken er med på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2013 #8 Del Skrevet 5. mars 2013 dere sitter da med ca 2.450 000 i lån. nei dere lever ikke fra hånd til munn. dere lever godt. jeg lever godt. har ca 11 000 kr og bruke på meg selv etter alle regninger er betalt hver mnd. nå har jeg ikke bil.så slipper den utgiften. dere vil vell sitte med en kostnad på lånet på ca 12-14 tusen i mnd. om hodet mitt tok den fort. spørs jo på hvor mange år dere tar lånet. men til en rente på ca 3.5% . Anonym poster: ae29936c0160bfa634bf7761a7fb5a3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 5. mars 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 5. mars 2013 dere sitter da med ca 2.450 000 i lån. nei dere lever ikke fra hånd til munn. dere lever godt. jeg lever godt. har ca 11 000 kr og bruke på meg selv etter alle regninger er betalt hver mnd. nå har jeg ikke bil.så slipper den utgiften. dere vil vell sitte med en kostnad på lånet på ca 12-14 tusen i mnd. om hodet mitt tok den fort. spørs jo på hvor mange år dere tar lånet. men til en rente på ca 3.5% . Anonym poster: ae29936c0160bfa634bf7761a7fb5a3f Så da bruker vi rundt 20 000 i mnd på hus da? med lån, strøm, tv osv....eller er det naivt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 6. mars 2013 #10 Del Skrevet 6. mars 2013 Dere har fordelen av hans gode inntekt. Har han en trygg og stabil jobb? Har han god uføreforsikring? Hvis finanskrisen rammer i dag, kan han bli permittert? Hvis svaret er at det er lite sannsynlig så må dere bare sjekke at dere kan betjene lånet med hovedsaklig hans lønn frem til du også er i jobb. Du må også sjekke at det er greit for han, samt tenke litt over og regne på hva det gjør med eierandel i bruket siden han da betaler ned litt første året uten deg. Samboerkontrakt er viktig. Ta høyde for en rente på 5%, gitt 30 års lånetid blir det en mnd kostnad på lånet på ca 13200 kroner. Så kommer kommunale avgifter? De må dere sjekke hva er pr mnd. Og strøm, forsikring, tv/internett. 20 000 kommer dere nok inn under vil jeg tro. Og får han ut 40k pr mnd skulle jo det gå veldig greit. Er alle pengene deres i BSU? Husk at å eie et gammelt bruk kan by på plutselige ting som må fikses. Jeg ville også fått med meg en fagmann ut dit på befaring av byggene for å få vite hvilken stand alt er i. Det er dessverre ikke noe krav om at det må fremgå ved salg av bolig i dag. Taksten og "tilstandsrapporten" sier alt for lite i mange tilfeller. Det skrives nesten alltid at kjøper anbefales å besiktige med fagmann...Det kan spare dere for bomkjøp og årevis med krangling i etterkant. Og så må dere sørge for å ha en bra bufferkonto til husfiksing for å ordne evt uforutsette ting. Ikke bli så blendet av drømmen at dere ikke tar dere tid til å tenke over og snakke om alt dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 6. mars 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 6. mars 2013 Dere har fordelen av hans gode inntekt. Har han en trygg og stabil jobb? Har han god uføreforsikring? Hvis finanskrisen rammer i dag, kan han bli permittert? Hvis svaret er at det er lite sannsynlig så må dere bare sjekke at dere kan betjene lånet med hovedsaklig hans lønn frem til du også er i jobb. Du må også sjekke at det er greit for han, samt tenke litt over og regne på hva det gjør med eierandel i bruket siden han da betaler ned litt første året uten deg. Samboerkontrakt er viktig. Ta høyde for en rente på 5%, gitt 30 års lånetid blir det en mnd kostnad på lånet på ca 13200 kroner. Så kommer kommunale avgifter? De må dere sjekke hva er pr mnd. Og strøm, forsikring, tv/internett. 20 000 kommer dere nok inn under vil jeg tro. Og får han ut 40k pr mnd skulle jo det gå veldig greit. Er alle pengene deres i BSU? Husk at å eie et gammelt bruk kan by på plutselige ting som må fikses. Jeg ville også fått med meg en fagmann ut dit på befaring av byggene for å få vite hvilken stand alt er i. Det er dessverre ikke noe krav om at det må fremgå ved salg av bolig i dag. Taksten og "tilstandsrapporten" sier alt for lite i mange tilfeller. Det skrives nesten alltid at kjøper anbefales å besiktige med fagmann...Det kan spare dere for bomkjøp og årevis med krangling i etterkant. Og så må dere sørge for å ha en bra bufferkonto til husfiksing for å ordne evt uforutsette ting. Ikke bli så blendet av drømmen at dere ikke tar dere tid til å tenke over og snakke om alt dette. Tusen takk for utfyllende svar. Jeg mener han har en stabil jobb ja, han jobber som ingeniør i et stort selskap. Lønna varierer med hvor mye han reiser. kommunale utgifter er på ca 5000 pr år. Jeg har lest takstrapporten, og huset har ingen alvorlige feil (ihvertfall er de ikke nevnt) og det står at hunset er godt vedlikeholdt men at det er noe naturlig slitasje. Begge badene og kjøkkenet er skikkelig 70 talls stil og må pusses opp etterhvert. Men det er fint brukanes, så vi kan ta ting etterhvert. Takstrapporten ser ihvertfall mye bedre enn mange andre jeg har lest....jeg har ikke telling på hvor mange stråkne hus som viser ser å ha biller og råte og fuktskader... Her er det ikke strøkent, men huset virker bedre vedlikeholdt. Men så er spørsmålet....tror dere vi får så mye i lån? 3 millioner? når jeg er student? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 6. mars 2013 #12 Del Skrevet 6. mars 2013 Men så er spørsmålet....tror dere vi får så mye i lån? 3 millioner? når jeg er student? Hus 2,9 mill, 300k EK = lån på 2,6 millioner. Normalt sett har bankene en grense på 3 x inntekt. Som student regnes du neppe med, og han må låne alene. Hvis han har 800 000 i årslønn (jeg tipper banken vil ta utgangspunkt i fjoråret) burde grensen gå på 2,4 mill. Men, mange banker kan man godsnakke med, vise frem budsjetter, spareplaner og at man har tydelig kontroll på inntekter og utgifter. Da kan man (dessverre?) få låne mer enn man burde. Evt har han kanskje foreldre som kan stille tilleggssikkerhet? Det vil sikkert også hjelpe. Og kan være midlertidig frem til du kan få lån også, når du får jobb. Men igjen ber jeg dere tenke dere nøye om før dere evt overtale banken til å låne dere mer enn forsvarlig. Det ER faktisk ikke bare for bankens sikkerhet at det finnes en grense, men også for deres egen sikkerhet. Ang begrepet "naturlig slitasje" på et hus, det er naturlig at det blir hull i taket etter hundre år, f.eks Sjekk ut hvilke feil de mener er "naturlig slitasje". Naturlig slitasje kan også være dyrt. Lykke til med boligjakten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #13 Del Skrevet 6. mars 2013 Hus 2,9 mill, 300k EK = lån på 2,6 millioner. Normalt sett har bankene en grense på 3 x inntekt. Som student regnes du neppe med, og han må låne alene. Hvis han har 800 000 i årslønn (jeg tipper banken vil ta utgangspunkt i fjoråret) burde grensen gå på 2,4 mill. Men, mange banker kan man godsnakke med, vise frem budsjetter, spareplaner og at man har tydelig kontroll på inntekter og utgifter. Da kan man (dessverre?) få låne mer enn man burde. Evt har han kanskje foreldre som kan stille tilleggssikkerhet? Det vil sikkert også hjelpe. Og kan være midlertidig frem til du kan få lån også, når du får jobb. Som jeg forsto det har han 800.000 netto, brutto er altså en del mer. Den 3x inntekt-regelen blir også mindre og mindre gyldig dess mer man tjener. Mat og klær blir ikke dyrere fordi man tjener mer, så med høyere inntekt kan man bruke en større del av inntekten på bolig. Anonym poster: dc7209deadfec8f081be7afe66909799 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2013 #14 Del Skrevet 6. mars 2013 Min erfaring er at det er umulig å si hvor mye lån dere får, rett og slett fordi banker er så ulike. Jeg og samboer fikk f.eks ikke lån i hele tatt fra Dnb, men da vi gikk til våre lokale banker fra hjembygda fikk vi så mye vi ville med en gang (2,1 mill). Da hadde jeg kun deltidsjobb, og begge har studielån. Så om du får nei fra en bank, så ikke gi opp. Dnb sa til oss at det var umulig å få lån slik situasjonen var, men det var jo helt feil. Mitt tips er derfor å høre med banker som holder til ute på landet. Nå vet jeg jo ikke hvor i landet dere hører til, så vet ikke helt hva jeg skal anbefale. Men det naturlige er jo å se på banker i nærheten av dit dere ønsker å flytte Vil absolutt si at dere klarer å leve fint med 3 millioner i lån med den inntekten, med tanke på det du skriver om deres pengebruk. Spar enda mer penger og sats på at dere får kjøpt til eller under prisantydning Anonym poster: 908ac98051f50524bfb85eca61076f45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 7. mars 2013 #15 Del Skrevet 7. mars 2013 Hva er netto lønn for han? Dere kan søke om lån for førstegangskjøpere, med mindre dere eier leilighet nå. Da ser de på alderen til den yngste hvis dere søker som et par. Det finnes ulike kalkulatorer på nettet, men det beste er å ta en prat med fagfolk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 11. mars 2013 Takk for svar alle sammen. Vi valgte å ikke kjøpe og heller venter til jeg er i jobb. Veldig trist siden sånne hus ikke vokser på trær (har spesielle krav) men sikkert fornuftig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 12. mars 2013 #17 Del Skrevet 12. mars 2013 Takk for svar alle sammen. Vi valgte å ikke kjøpe og heller venter til jeg er i jobb. Veldig trist siden sånne hus ikke vokser på trær (har spesielle krav) men sikkert fornuftig. Høres ut til å være riktig valg Og du kan jo bli overrasket, kanskje finner du senere noe som er enda mer midt i blinken! Og da er du glad du ventet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@Maja Skrevet 12. mars 2013 #18 Del Skrevet 12. mars 2013 Sikkert lurt valg å vente med kjøp til begge er i jobb. Men om det skulle dukke opp noko: Banken krever 15 % eigenkapital, anten som penger på konto eller pant i fast eigedom (anna enn den de kjøper). Men 300.000 kan ein då låne 1.700.000 og kjøpe for 2 mill. Det de må huske er at omkostninger kjem i tillegg, så de må ha egenkapital + omkostinger på konto. Dette er vell 2,5 % pluss litt til. Denne er fort å brenne seg på. 3 x inntekt er tommelfingerregel som er enkel å rekne på. Men banken setter opp reknestykket ut frå eksisterande lån (som studielån) og forventa utgifter, då vil ein nok kunne låne meir enn 3x om ein har god inntekt. Sjøv om ein får avdragsfri periode må renter betales, i begynnelsen er mesteparten av innbetalinga renter så er er det lite å spare. Gjerne eit godt argument for å vente, slik de har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå