Gå til innhold

måling av hormonnivå..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest hmmmm

Hei.

Jeg er en jente på 25, og jeg og samboeren strever med å få barn. Er ikke så stressa enda, selv om vi har prøvd i 1,5 år, derfor vil vi ikke begynne med utredning ennå, litt drastisk syns vi.....

Jeg har veldig uregelmessig mens, kan gå alt fra 50-120 dager mellom hver mens....

Mitt spørsmål er om jeg kan dra til legen min og spørre om jeg kan få ta en blodprøve for å få målet hormonnivåene mine, eller om dette kun blir gjort hvis "utredningsprosessen" er i gang? Noen som vet? Og er det noe annet legen min kan gjøre/undersøke uten at vi blir sendt til utredning?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få målt hormonverdiene er jo på en måte utredning det også. :wink:

Dessuten blir dere vel ikke "sendt" til utredning noe sted - aller først er det jo en del blodprøver og slikt som legen din kan "ordne" - og det er jo blodprøver du vil ta. Og blodprøver er jo på den måten en "utredning" da, om du skjønner....

Jrg lurer - er det det at det blir kaldt "utredning" som du/dere er "redd" for(altså ordet), siden du/dere er villig til å bli undersøkt...

(Du vil bli undersøkt, men ikke utredet, liksom...) :wink:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange stopp før dere er i prøverør fasen.

Hormoner sjekkes opp og ned i mente, kroppsdeler rønteges og beskueds med ultralyd, og svømmere viser seg frem under mikroskop. Så kommer du til stadiet hvor du kanskje får noen piller. Min erfaring er at legene hjelper til med alt mulig for at dere skal klare dette på egenhånd før de går inn og hjelper naturen på kraftigere vis.

Jeg ser på dette som en litt grundig almennkontroll jeg. (litt overdrevet kanksje... :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For meg høres det ut som om du har PCO og det fører til få eller ingen eggløsning. Så jeg ville tatt en tur til legen min for å bli henvist til en gynokolog. Hun får sjekket med innvendig ultralyd. Hun tar også blodprøve for å sjekke hormonnivåene dine.

Ville ikke sett på det som stress, men dersom det er pco du har. Så vil det ta lengre tid før du blir gravid og du vil trenge hjelp.

Ønsker deg/dere lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmmmm

Takk for svar!!!

Jeg får vel bare la det som skjer skje.... Har bestilt meg legetime nå, og så får hun avgjøre hva som skjer videre... :-(

Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære hmmmm...

Ikke se på det som et nederlag å bli undersøkt litt.

Se det heller som en hjelp til å finne ut hvorfor drømmebarnet ikke har kommet enda.

Å bli utredet på den måten er jo ikke skummelt, og jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg syntes det var godt å få vite hvorfor det ikke hadde klaffet for oss.

Vil ønske dere lykke til.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres absolutt ut som om du har PCOS.

Be om utredning for ufrivillig barnløshet, og legen sjekke spesielt om du har PCOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Kan ikke akkurat si at jeg mistenker PCO bare på grunnlag av at du har sjelden/uregelmessig menstruasjon, men det er jo selvsagt at du skal undersøke hva som "er galt"!

Lykke til med legetimen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg synes også det er "skummelt" at noen her slenger ut diagnisen PCO(S) bare på grunnlag av ureglemessig mens.

Kan dere tenke dere hvor "morro" det er å få den slengt i fanget, dersom en ikke har særtli store kunnskaper på området??? :-?

Uregelemssig mens er jo ikke et "bastant" tegn i seg selv - det er jo mange flere "krav" som skal oppfylles.

Det er bra du kommer deg til legen, så får h*n undersøkt det skikkelig med blodprøver, osv...

Svært sansynlig er det jo bare noe "enkelt" som lett kan "fikses" på

*lykke til*

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...