Gå til innhold

betale for sine egne gjester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blant de gjestene som er invitert i vårt bryllup er det langt flere fra min kommende mann sin side enn fra min side. Han har insistert på at han ville invitere alle vennene sine, som er et antall som er hvertfall tre ganger så mange som antall venner jeg har. Bryllupet kommer til å bli ganske mye dyrere enn "normalt", så da er det vel ikke riktig å dele hele regnskapet likt på begge to? det er jo åpenbart hvilken utgifter vi deler likt på, og hvilket vi betaler selv, som feks bryllupsklær etc. (Vi betaler hele bryllupet selv uten støtte fra foreldre). Trenger sårt råd her, takker for alle svar :bond:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal dere ha seperat økonomi som gift?

Skjønner ikke helt at dere skal betale hver for dere i bryllupet deres........ Da vi giftet oss så gikk alle utgifter i en samlet pott som vi hadde spart til over tid...

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke råd til å gifte deg, så lar du være....

Anonym poster: def7b395a55abc6f55b16b420d3541f6

• Liker 2
Skrevet

Skal dere ha seperat økonomi som gift?

Skjønner ikke helt at dere skal betale hver for dere i bryllupet deres........ Da vi giftet oss så gikk alle utgifter i en samlet pott som vi hadde spart til over tid...

Stemmer at vi har spart over tid, men det blir dyrere enn det vi hadde planlagt fordi han har invitert mange flere enn det vi hadde avtalt og budsjettert

Skrevet

Stemmer at vi har spart over tid, men det blir dyrere enn det vi hadde planlagt fordi han har invitert mange flere enn det vi hadde avtalt og budsjettert

Da bør det jo legges ekstra inn i bryllupspotten da:)

Jeg reagerte på at du skrev at dere skal betale enkelte ting hver for dere, som f.eks bryllupsklær. Her gikk også klær til han og meg i fellesen. Vi hadde ikke et felles budsjett og et privat budsjett når det gjalds bryllupet. Han har mye større familie og omgangskrets enn meg, så hos oss og kom det mange flere fra han sin side.

• Liker 4
Skrevet

Har du ikke råd til å gifte deg, så lar du være....

Anonym poster: def7b395a55abc6f55b16b420d3541f6

Jeg har råd, men jeg ønsker helst ikke betale mer enn det vi hadde budsjettert, man skal holde seg til budsjettet. Men det har blitt til at han har klart å overtale meg til å være med på å invitere flere fra han sin side enn planlagt og jeg innser nå at dette ikke er overens med budsjettet vårt.

Skrevet

Da bør det jo legges ekstra inn i bryllupspotten da:)

Jeg reagerte på at du skrev at dere skal betale enkelte ting hver for dere, som f.eks bryllupsklær. Her gikk også klær til han og meg i fellesen. Vi hadde ikke et felles budsjett og et privat budsjett når det gjalds bryllupet. Han har mye større familie og omgangskrets enn meg, så hos oss og kom det mange flere fra han sin side.

Det er jo fint å høre hvordan dere har gjort det siden jeg har det samme utgangspunktet som deg mtp antall gjester. Synes dette er vanskelig. Jeg har for lenge siden kjøpt brudekjole for egne penger, derfor inngår ikke klær i fellespotten :-(

Skrevet

Det er jo fint å høre hvordan dere har gjort det siden jeg har det samme utgangspunktet som deg mtp antall gjester. Synes dette er vanskelig. Jeg har for lenge siden kjøpt brudekjole for egne penger, derfor inngår ikke klær i fellespotten :-(

Hvis det er ei stund til bryllupet så får heller han legge i ekstra i sparepotten fremover da...

Skrevet

Glemte å spørre, har dere spart likt over tid på fellespotten, eller la dere inn så mye dere hadde mulighet til underveis?

Skrevet

Glemte å spørre, har dere spart likt over tid på fellespotten, eller la dere inn så mye dere hadde mulighet til underveis?

Vi la inn det vi hadde mulighet til underveis, hver måned, og det vi fikk igjen på skatten hvert år. Betalte alt selv, fikk ingen hjelp fra foreldre.

Skrevet

Vi la inn det vi hadde mulighet til underveis, hver måned, og det vi fikk igjen på skatten hvert år. Betalte alt selv, fikk ingen hjelp fra foreldre.

Takker for svar, vi får ta en prat om dette her hjemme :yvonne:

• Liker 1
Skrevet (endret)

hm..for en start på ekteskapet! Rimlig spesielt at dere diskuterer hvem som skal betale hva for bryllupet DERES.

Endret av lashara
  • Liker 8
Skrevet

Men TS, har ikke du også glede av at vennene hans kommer i bryllupet deres? I vårt bryllup kommer det flest fra mannens side, men det har ikke falt meg inn at han skal betale tilsvarende mer pga dette. Gjestene hans kommer jo meg 'til gode' også. Det er flotte, hyggelige mennesker jeg liker å være sammen med. De er der for å dele gleden vår, og kommer til å bidra til gode minner for oss begge på den store dagen vår :)

• Liker 2
Skrevet

Men TS, har ikke du også glede av at vennene hans kommer i bryllupet deres? I vårt bryllup kommer det flest fra mannens side, men det har ikke falt meg inn at han skal betale tilsvarende mer pga dette. Gjestene hans kommer jo meg 'til gode' også. Det er flotte, hyggelige mennesker jeg liker å være sammen med. De er der for å dele gleden vår, og kommer til å bidra til gode minner for oss begge på den store dagen vår :)

Jeg er veldig glad i vennene hans, er enig i at de kommer også til gode for meg, der så mange kommer til å være samlet :danse:

Skrevet

hm..for en start på ekteskapet! Rimlig spesielt at dere diskuterer hvem som skal betale hva for bryllupet DERES.

Vi er i en spesiell situasjon, synes det skal være åpent for å diskutere alt som gjelder penger, mener det er en veldig god start på et ekteskap. Det ville ikke gått bra om vi ikke snakket om det og den ene går å tenker på ting som egentlig ikke er riktig :hug:

• Liker 2
Gjest lisha
Skrevet

jeg syns det høres ganske spesielt ut å dele opp gjestene, og bruden betaler for sine og brudgommen for sine! Høres ut som det da blir min og din del av bryllupet.

Bryllupet er jo en felles ting! Sier heller ikke at alt skal deles nøyaktig 50-50! Hos oss blir det sambo som betaler alle de store summene, jeg betaler det jeg kan underveis, og gjør alle bestillinger og ordner med det praktiske osv, og gjør så mye jeg kan selv til bryllupet! (sambo har endel oppsparte midler, som vi bruker av, og han tjener i tillegg ganske mye mer enn meg)

men vi har også ganske flytende økonomi, det har vi hatt siden vi ble ilag.

• Liker 1
Skrevet

Her betaler kjæresten det meste. Det er han som vil gifte seg NÅ, jeg for min del kunne godt ventet. Jeg har ikke flere titalls tusen jeg ikke aner hva jeg skal bruke til stablet opp i banken, han har stabler han gjerne vil bruke på bryllup. Jeg har kjøpt min egen kjole og alt tilbehøret, og vi har spesifikt betalt for hverandres ringer. Og så har vi en stor bøtte i stuen som vi putter penger på med ujevne mellomrom. Den skal gå til bryllupet i en eller annen form. Resten - altså det som mangler - står brudgommen for.

Å betale for hver sine gjester høres helt vilt ut syns jeg.

Skrevet

Jeg har råd, men jeg ønsker helst ikke betale mer enn det vi hadde budsjettert, man skal holde seg til budsjettet. Men det har blitt til at han har klart å overtale meg til å være med på å invitere flere fra han sin side enn planlagt og jeg innser nå at dette ikke er overens med budsjettet vårt.

Du sier jo selv at han overtalte deg, og at du gikk med på det. Men dette må dere bare prate om. Hør hva han mener om utgiftene og hvordan han har sett for seg fordelingen på dette. Det er vel det eneste smarte :)

Skrevet

jeg syns det høres ganske spesielt ut å dele opp gjestene, og bruden betaler for sine og brudgommen for sine! Høres ut som det da blir min og din del av bryllupet.

Bryllupet er jo en felles ting! Sier heller ikke at alt skal deles nøyaktig 50-50! Hos oss blir det sambo som betaler alle de store summene, jeg betaler det jeg kan underveis, og gjør alle bestillinger og ordner med det praktiske osv, og gjør så mye jeg kan selv til bryllupet! (sambo har endel oppsparte midler, som vi bruker av, og han tjener i tillegg ganske mye mer enn meg)

men vi har også ganske flytende økonomi, det har vi hatt siden vi ble ilag.

Vi har hatt også en jevn økonomi, men jeg har stått for absolutt all planleggingen siden han ikke orker dette, og i tillegg har han 3 ganger så mange gjester. Men ikke å misforstå meg, jeg liker det veldig godt :biggrin:

Skrevet

Du sier jo selv at han overtalte deg, og at du gikk med på det. Men dette må dere bare prate om. Hør hva han mener om utgiftene og hvordan han har sett for seg fordelingen på dette. Det er vel det eneste smarte :)

takk, mener også at vi gjør best i å snakke om det, så går det helt sikkert bra :yvonne:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...