Gå til innhold

Brudekjole i svart?

Gjest hildab

Anbefalte innlegg

Gjest hildab

Skal ikke ha noen sermoni i kirken, så alle gjestene kommer rett til middag. Det stilles vel mindre krav til at kjolen skal være tradisjonell uskyldshvit da? Jeg vet ikke... Hva mener dere?

Jeg får noen til å sy brudekjole for meg. Har lyst på en kjole i svart, med to hvite innfellinger Svarte blonder over. Blir det FOR utradisjonelt, mørkt og dystert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det høres pent ut, jeg... Glad i litt utradisjonelle bruder jeg.... (Selv om jeg selv slavisk følger alle tradisjoner jeg kommer over! Hehe!) Hvilken stil hadde du tenkt da? Vanlig brudekjoleform på kjolen? 1700-talls hoffstil eller kanskje helt enkel og elegant rett ned-kjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gå med det du føler deg vel i' date=' og ikke hva alle andre mener du skal gå med. :wink:[/quote']

:klappe: Så enig så enig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det hoertes ikke pent ut. Jeg ser likblek ut i svart, men hvis du kler det saa kanskje...men tror du ikke du kommer til aa angre naar du ser bryllupsbildebne om 10-20 aar? Svart kan man jo ikle seg naar som helst - hvit brudekjole kun en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hildab
Hvilken stil hadde du tenkt da? Vanlig brudekjoleform på kjolen? 1700-talls hoffstil eller kanskje helt enkel og elegant rett ned-kjole?

Jeg tenkte litt rett ned, men med litt detaljer med gullbånd her og der, hvite langsgående innfellinger, og svart "en slags slør/blonde-jakke uten ermer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men det hoertes ikke pent ut. Jeg ser likblek ut i svart' date=' men hvis du kler det saa kanskje...men tror du ikke du kommer til aa angre naar du ser bryllupsbildebne om 10-20 aar? Svart kan man jo ikle seg naar som helst - hvit brudekjole kun en gang![/quote']

En svart kjole trenger jo ikke se ut som en vanlig svart kjole til vanlige fester. Kan jo gjøre den glamorøs og prinsesseaktig likevel...

Dessuten er jeg veldig enig med Madam Felle. Kle deg i det su selv føler deg vel i. Føler du deg vakker, blir du vakker!

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

At man kan angre om 30 år synes jeg ikke man skal ta hensyn til. Moter endrer seg alltid uansett, tenk bare på hvordan vi nå ler av alle bløtkakekjolene på slutten av 80-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du gå i sort! Det er ditt bryllup, du kan gå i akkurat hva du vil!

Disse kjolene, for eksempel, er jo nydelige:

http://www.thedarkangel.co.uk/cogent/352.html

http://www.thedarkangel.co.uk/cogent/285SL.html

Personlig kunne jeg aldri ha tenkt meg å gifte meg i hvit kjole, jeg føler meg forferdelig utilpass i hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt en kan gifte seg i svart hvis en vil.

Var ikke det svart brudekjole som var vanlig før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var det. farmoren min giftet seg i svart har jeg sett på bildene. De måtte nemlig ha en kjole de kunne bruke som finklær i alle sammenhenger (også begravelser) etterpå og derfor var det praktisk med en svart kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

argumentet med at du kan bruke svart når som helst og hvitt bare denne gangen kjøper jeg i alle fall ikke.. har en hvit sommerkjole, jeg.. og har også planer om å få meg en hvit selskapskjole for vinterbruk..

moren min giftet seg på 70 tallet i en blå kjole og venninne hennes giftet seg i brunt, grønt, rødt, bunad, blått osv.. ikke en i hvitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som Isiselin skriver var det vanlig for bare noen generasjoner siden at man giftet seg i svart kjole. Begge mine bestemødre gjorde det.

Hvor lang tradisjon hvit kjole har på norske bruder, vet jeg ikke, men svart er minst like tradisjonelt her til lands selv om det er lite brukt de siste år.

I enkle bryllup er det ikke så uvanlig at bruden har på seg svart kjole.

Jeg har også sett både blå og mørkerøde kjoler på bruder.

Hvis du føler for svart kjole så bør du bruke det.

Hilsen Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av Brudekjolene på midten av 1800-tallet til først på 1900-tallet var sorte (så langt som til rundt 1940 brukte "vanlige folk" sort kjole ). Den hvite kjolen var det bare enkelte av de velstående som brukte. Men Sløret skulle være hvitt uansett. Min oldemor hadde f.eks sort kjole og hvitt slør. Er ikke sikker på når hun giftet seg, men det var tidlig på 1900 tallet en gang.

Ser derfor ingen grunn til at du ikke velger sort. I teorien har du brukt en gammel tradisjon du også:) Go for it :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak...

Personlig syns jeg det ikke er fint med svart ut ifra de linkene som ble lagt ut. Ser jo ut som man skal i begravelse eller på fest hos satan. Ikke noe som passer i bryllup og hvertfall ikke i sitt eget. Veldig langt ifra det jeg syns er passende. Andre farger har jeg ikke noe imot..

Men det er som sagt bare min personlige mening. Hver brud må finne det som føles riktig ut og drite i alle andres meninger. Så hvis det funker for det, så "just do it".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...