Gå til innhold

Konjakk og/eller likør til kaffen

Gjest hildab

Anbefalte innlegg

Gjest hildab

Har tre spørsmål:

1) man ha konjakk til kaffen, eller kan man servere likør bare?

2) Hvis man skal ha konjakk, det serveres i konjakkglass?

3) Kan man servere i plastglass til kaffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm...det spors vel litt hvordan stil dere har. Hvis alt annet er gjennomfort stilig, blir det litt rart med plastglass. Hvis det derimot er mer hjemmesnekret, saa ser vel ingen rart paa aa faa servert konjakk i plastglass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke servere konjakk til kaffen, men mange liker det så det ultimate er å ha både konjakk og likør (ikke alle liker konjakk).

Konjakk bør serveres i konjakkglass på grunn av smak. "Forstå-seg-på'ere" mener konjakk smaker best når man får aromaen i glasset.

Det går helt fint å servere i plastglass til kaffen (men det er nå mest stilig med glass da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om vi kommer til å servere konjakk og likør til kaffen, jeg... Tror ikke det er så vanlig i våre kretser. I allefall kan ikke jeg huske at det har vært slik i noen av bryllupene jeg har vært i. Jeg får høre litt med resten av familien om hva de synes.

Ellers er jeg enig i at om stilen er løs så går det godt ann med plastglass, men det er jo selvfølgelig penere med glassglass! Kanskje finnes det konjakkglassformede plastglass også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
1) man ha konjakk til kaffen, eller kan man servere likør bare?

Du ikke, men hvis du skal servere alkohol til kaffen anbefaler jeg å servere både likør og konjakk. Gjerne en rund konjakk og en urtelikør som St.Hallvard e.l.

2) Hvis man skal ha konjakk, det serveres i konjakkglass?

Konjakk bør absolutt serveres i konjakkglass. Formen framhever lukt og aroma. Hvis du skal bruke bare en type glass er det bedre å servere likør i konjakkglass enn konjakk i likørglass.

3) Kan man servere i plastglass til kaffen?

Hva slags glass du vil bruke er til syvende og sist opp til deg sjøl, men både konjakk og likør er så pass dyre drikkevarer at jeg ville foretrekke glass framfor plast.

Plastglass er forresten ikke så billige som det kan se ut som. Sjekk litt rundt, på Rema, Rimi, Jernia, Nille, Europris osv, så kan det godt være du finner ok glass som er billigere enn tilsvarende plastglass. Vi fant i hvert fall det vi trengte i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at om du serverer alkohol til middagen bør kaffen være avec.

Vi skal ha begge deler. Tenkte at mannfolka (og svigermor :ler: ) ville satt pris på en cognac, mens damene er mere for likør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi serverer kaffen avec, med både Baileys, Amaretto og en eller annen konjakk som heter Gabrielsen eller noe... (Konjakk er VONDT!) :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer konjakk og Baileys til kaffien.

Konjakk bør vel serveres i konjakkglass, men det er vel ingenting i veien for at disse er i plast hvis det passer dere best.

Vi skal bruke plastglass til velkomstdrinkene, og har kjøpt noen stilige sånne. Alternativet for oss var å kjøpe ca. 80 glass på Ikea, men det var ikke aktuelt for hva skulle vi gjort med de etterpå.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha avec til kaffen synes jeg det er pussig om det ENTEN er likør ELLER konjakk og ikke begge deler...

(Forøvrig synes jeg plastglass i bryllup er litt merkelig, men hver sin smak...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten begge deler eller ingen av delene. Har dere alkohol til maten er det rart å ikke servere alkohol til kaffen. IKKE bruk plastglass, kjøp heller billige glass på Ikea/Nille som dere gir til Fretex etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt glass-glass på Ikea til velkomstdrinken, som jeg skal lime nydelige gullring-klistremerker på. Hundre og tolv stykker, og det ble billigere enn å kjøpe plast.

Etterpå får søsteren min tolv, jeg vil ha noen, pluss at noen sikkert vil ha sitt glass selv. Resten blir vi sikkert kvitt på et vis.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal både ha likør, konjakk OG sherry. :perebrus: Gamle mennesker liker ofte sherry isteden. Hos oss blir det noen av den eldre garden så vi velger dene løsningen.

Konjakki konjakk-glass pga.lukt og aroma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan ikke bruke plastglass i bryllup synes jeg!! Vi skal ha bege deler, så man kan velge etter hva man liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...