AnonymBruker Skrevet 3. mars 2013 #21 Skrevet 3. mars 2013 Uff, det hørtes pyton ut Sofie777. Jeg spør litt også fordi jeg har opplevd så mange ukurante boligere og utleiere, og vil gjøre det litt ålreit. Men ting kan ha forandret seg på ti år, så lenge er det siden jeg leide. Vi betalte for eksempel renovasjon selv, men det høres riktig ut at det skal være med i prisen. Har ikke tenkt så mye på hva slags leietakere jeg ønsker, bare at dyr er greit og at røyk ikke er det. Og jeg bor jo et stykke unna og har ingen planer om å løpe ned dørene deres. Har hatt en sånn utleier selv, og en som gikk i søppelkassen min for å se om jeg sorterte riktig. Hvorfor jeg spør om hvite vegger er fordi jeg misliker det selv, jeg har alt malt i farger og greige, men skjønner at andre ikke nødvendigvis er fan av det. Men tenkte en lys greigefarge altså, bare ikke helt hvitt siden jeg synes det passer nyere hus og leiligheter bedre. Får tenke litt på det. Anonym poster: 0a30df1c6dbcfe29b1804c9d842b00f4
Binta Ba Skrevet 4. mars 2013 #22 Skrevet 4. mars 2013 Eggehvitt og lys beige kan også fungere Du har en fordel med å ha opplevd fæle utleiere selv, da..da har du jo en viss mal på hvordan du IKKE skal være.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #23 Skrevet 4. mars 2013 De som leier ut. Når betales skatten av dette? F.eks hvis man leier ut egen bolig over flere år. F.eks 8000 kr mnd. Og man selv har gjeld på det huset og huset man bor i. Man går ikke i pluss, men regnestykket går rundt, for leien dekker litt av huslånet. Når skal man da betale 28% skatt av leieinntekter? Anonym poster: 21eeb15f3bf5e1ca213ab56406e3b80b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #24 Skrevet 4. mars 2013 De som leier ut. Når betales skatten av dette? F.eks hvis man leier ut egen bolig over flere år. F.eks 8000 kr mnd. Og man selv har gjeld på det huset og huset man bor i. Man går ikke i pluss, men regnestykket går rundt, for leien dekker litt av huslånet. Når skal man da betale 28% skatt av leieinntekter? Anonym poster: 21eeb15f3bf5e1ca213ab56406e3b80b Det er begrenset hvilke kostnader man kan trekke fra på leieinntektene, avdrag og renter er ikke en av dem. Anonym poster: 083124b503fa8570e82a738924ee4081 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #25 Skrevet 4. mars 2013 Beskatning av utleiebolig gjøres som en del av selvangivelsen, egne skjema som skal fylles ut for evt fratrekk av utgifter (og strenge regler på hva som kan føres opp). Mange gode råd i tråden, men for ordens skyld: vann/avløp kan belastes leietager dersom det er egen vannmåler til utleieenheten. Tidligere var ikke dette tillatt, men kan altså gjøres nå. Anonym poster: 39ea557eecd36d51c394533553e31563 1
Avalon Skrevet 4. mars 2013 #26 Skrevet 4. mars 2013 Kritthvite vegger er ikke bra synes jeg. Det har vi der vi leier, i alle rom. Det blir veldig kaldt. Bedre med en hvit farge som er mer varm enn kald i såfall. Alltid et pluss med hvitevarer. Kabeltv kan være inkludert, men internett synes jeg man kan skaffe selv. Strøm kan man også betale selv, da kan man jo også velge strømleverandør selv, etter pris. Noe som hjelper på studentlommeboka f.eks. samme med internett. Kommunaleavgifter er det alltid utleier som har tatt seg av de stedene jeg har bodd. Være villig til å fikse ting som ikke virker/ blir ødlagte osv er veldig viktig. Vi har en vrang huseier nå som nekter å fikse noenting. Sier han skal komme tilbake til oss etter at han har fått tenkt men, vi hører aldri fra han. Og han blir sur hvis vi purrer.
summerrain Skrevet 5. mars 2013 #27 Skrevet 5. mars 2013 Det kommer veldig ann på hvem du tenker skal leie er det studenter er det greit med mest mulig av møbler og ihvertfall hvitevarer da er det også greit at alt utenom strøm er inkludert i leia. Personlig foretrekker jeg lyse vegger, for det er lettere å gjøre personlig uansett hvilken stil man har.
Anglofil Skrevet 9. mars 2013 #28 Skrevet 9. mars 2013 Jeg leier gjennom studentskipnaden og er nok litt bortskjemt, for her har jeg strøm, internett og tv inkludert i leien. Det er helt perfekt for meg, så jeg foretreker å leie hos noen som ihvertfall har strøm inkludert foran noen som ikke har det. Jeg bruker generelt lite strøm, men det er deilig å ha forutsigbare regninger hver måned. Ellers setter jeg pris på at det er hvitevarer og møblert bolig, men det kommer an på hvorfor man leier. Hadde jeg bodd på østlandet, hvor jeg har all venner og familie, så hadde jeg ikke hatt noe i mot å leie umøblert og uten hvitevarer. Men nå som jeg bor langt unna de som kan hjelpe meg ved en eventuell flytting, eller som ihvertfall har mulighet til å lagre mine ting, er jeg glad for å leie møblert. Er også kjempeglad for at det er stille og rolig, og at utleier ikke bryr seg altfor mye, men samtidig er veldig behjelpelige hvis det er et problem. Hadde fått noia hvis utleier skulle blandet seg i all min gjøren og laden. Mvh Yvonne
ninuska_ Skrevet 9. mars 2013 #29 Skrevet 9. mars 2013 Vi har en kjempegod tone med vår utleier, og det er en deilig følelse. Man blir så glad for å ha funnet et normalt menneske som man kan ha en dialog med og ringe om det er noe - med et smil. Det første vi fikk beskjed om var at vi måtte føle at dette var vår leilighet. Vi betalte for å bo her, og det var viktig for dem at vi følte at dette var vårt hjem. Og at vi aldri måtte nøle med å ringe om det var noe. Når vi ringte for vi ønsket oss ny varmeovn og komfyr siden vi mistenkte at de trakk altfor mye strøm, og vi betaler for strømmen, så dukket de opp dagen etter for å undersøke nærmere, med elektriker og full pakke. Vi leier uten strøm, internett og tv inkludert, og det er helt greit, men jeg merker at jeg leter etter dette inkludert i prisen (hvertfall strøm) ved neste sted, siden jeg skal flytte i sommer. Vil nok heller betale litt mer i leie i mnd hvis det er inkludert mer enn mindre uten noe inkludert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå