Gå til innhold

Dere som leier og leier ut

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal leie ut bolig, og ønsker å gjøre den mer attraktiv. Har bestemt meg for ca pris, og inkludert i prisen vil det selvfølgelig være renovasjon.

Jeg ønsker derimot ikke at strøm skal være inkludert, da jeg tror det lett kan være slik at man bruker mer når man ikke trenger å tenke pris.

Men hva annet bør være inkludert? Bør man sette opp internett og kabeltv? Hva med vannavgift?

Bør man stille med hvitevarer og brunevarer?

Hva ønsker dere leietakere av en mulig bolig, og hvordan gjør dere andre utleiere det?

Vil dere at alle rom innvendig helst skal være hvite, eller er det for eksempel ok med en varm gråfarge?

Anonym poster: 0a30df1c6dbcfe29b1804c9d842b00f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns hvertfall det er en stor fordel om det er hvitevarer siden jeg ikke eier dette fra før.

Strøm og internett kan jeg godt ordne selv.

Fargen på vegger bør være nøytrale.

Er dette forresten bolig hvor man bor alene, eller deler? For da syns jeg ting stiller seg annerledes.

• Liker 2
Skrevet

Når jeg leier så ønsker jeg at det er hvitevarer. vannavgifter syntes jeg skal være inkludert (hadde aldri leid noe der jeg må betale vannavgifter).

Ellers så er det et pluss (ikke et must) hvis det er internett, kabel-tv og strøm med i leien.

Og så er det koseligere når det er lyse vegger i huset :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi leier ut leilighet, og har ikke strøm, tv og internett med i leia. Alt av andre avgifter dekker vi, vi må ta høyde for det i leia vi allerede får (Felles forsikring i sameiet, renovasjon, vann). Ellers så har vi lyse vegger, og det som står der av brune-/hvitevarer er kjøleskap og fryseskap og (integrert) stekeovn + micro.

Endret av finkel
AnonymBruker
Skrevet

Fint med innspill! :)

Driver og skal pusse opp kjøkkenet, så det blir jo integrerte hvitevarer der, men var usikker i forhold til vaskemaskin og tørketrommel.

Det er to boenheter der, men jeg kommer ikke til å bo der (bor fem mil unna). En hovedbolig, og en liten kårbolig. Usikker på om jeg skal leie ut den til en student eller lignende, det kan jo være at de som leier hovedhuset helst vil ha eiendommen for seg selv.

Synes dere to eller tre måneder er passe depositum?

Veldig fersk på dette med utleie, må prøve å gjøre dette mest mulig rett.

Anonym poster: 0a30df1c6dbcfe29b1804c9d842b00f4

Skrevet

Mener 3 måneder er veldig vanlig, men i en del kollektiv når man hovedsaklig elier ett rom (fremleie) så er det vanlig med 1 mnd.

Jeg syns det er pluss med vaskemaskin. Tørketrommel er ikke nødvendig.

Når det er snakk om kollektiv så er det fint at det er internett innkludert, men er det alene leie så kan man godt som leietager ordne dette selv slik at man har mulighet for å velge selv. Nå tenker jeg på når man leier en leilighet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvitevarer og slikt varierer nok fra leieboer til leieboer, men jeg tror ikke det er noe negativt å tilby ihvertfall kjøleskap og stekeovn. Bare sørg for at de ikke er altfor gamle og utdaterte. Det har jeg, og de gir meg litt hodebry for å si det mildt. Vil du ikke bruke for mye penger på det, så finnes det mye billig både nytt og brukt(som ikke er for gammelt). Vaskemaskin eller uttak for vaskemaskin. Muligheter for oppkobling til internett og kabel er kjekt.

Lyse nøytrale vegger er veldig fint, for da kan en bruke eget interiør for å sette sin egen stil på leiligheten.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Tror jeg leste en gang at alt utenom strøm, nett og tv må være inkludert i leien- at man ikke kan ha feks vannavgift, kommunale avgifter utenom og få leietaker til å betale dette. Men du kan jo selvfølgelig ta høyde for de kostnadene når du setter leia :)

(igjen, arrester meg gjerne, noen, om jeg tar feil; er som sagt usikker på om jeg husker rett.)

Du trenger strengt tatt ikke å stille med hvitevarer og brunevarer, men det er et stort, stort pluss. I det minste kjøleskap og komfyr.. Oppvaskmaskin kan ev. komme sist på lista, etter en eventuell vaskemaskin, siden den strengt tatt er litt luksus :P

Det som ellers har vært pluss for meg er stort bad og stor stue. Gang, soverom og kjøkken kan godt være lite. Men dette er jo individuelt. Innebygde skap har vært inkludert på soverom i flere leiligheter jeg har leid, og det er superpraktisk!

Gjest Adera
Skrevet

Eg syns det er greit med internett og evt. kabeltv, men her vi bur no betalte vi selv for å legge inn internettlinje på den hastigheten vi ville ha og vi har ikkje kabeltv.

Vannavgift betaler huseiger og det har h*n gjort alle stedene vi har leid (evt så har det vært medregnet i husleien). Strøm er ikkje med i leia her og det har den aldri vært noen av stedene vi har budd.

Eg foretrekker uten kvitevarer (oppvaskmaskin er greit, om den er integrert) eller andre møbler, vi har alt slikt selv. Her vi bur no, sto det kjøleskap og komfyr, de fikk vi huseiger til å fjerne siden våre kvitevarer var av bedre energimerke, større og veldig nye.

Eg ønsker at leiligheten skal se okei ut, at det er bra lydisolert om det er fleire som bur i samme hus og at det er isolert skikkelig.

Hvilken farge det er på veggene spiller ikkje så stor rolle, men det er greit om det ikkje er så veldig mørke farger. Vi har ein ganske mørk farge i eit av rommene og det er ikkje så trivelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier. Må betale strøm, tv og internett selv, og leiligheten har verken hvitvarer eller brunevarer. Alle vegger er lyse (nesten hvite). Og jeg trives med det på denne måten. Jeg og samboer er "godt voksne", har alt vi trenger av møbler og vil helst bare ha en tom leilighet der vi kan ha våre egne ting og gjøre stort sett som vi vil. Med utleiers møbler/hvitevarer i leiligheten hadde jeg nok følt meg mindre hjemme og vært redd for at ting skulle gå i stykker. Jeg synes også det er kjekt å selv velge det internettabonnementet og kabel-TV-abonnementet jeg selv har lyst på.

Men da jeg var yngre (18-25) og student var det avgjørende for meg at stedet jeg bodde hadde i hvert fall hvitevarer, og at kabel-tv og internett var inkludert i leia. Jeg var på mange måter litt rotløs på den tida og flyttet ofte (en gang i året omtrent), så det var kjekt å slippe å dra med seg hvitevarer rundt omkring og jeg hadde ikke hatt lyst til å opprette egne internettabonnement osv der det gjerne er et års bindingstid og en avgift ved oppstart.

Så jeg tenker at det er avhengig av hvilken målgruppe du sikter mot som leietakere. Langtidsleie med etablerte personer eller litt mer tilfeldig leie til studenter eller andre som ikke blir lenge på ett sted.

Anonym poster: 42a6fe6a8d317c8dce6f14800c976a12

Skrevet

Jeg har leid flere steder der jeg har måttet ha alle møbler og hvitevarer selv. Det eneste som da har vært inkludert, har vært internett.

Her jeg leier nå har er alle kjøkkenhvitevarer innebygd, og da selvfølgelig inkludert. Men jeg har beholdt mitt eget kjøleskap som står i leilighetens bod (godt med ekstra fryserplass) Skapet var bare noen måneder gammelt da jeg flyttet og om det ikke er kjøleskap det neste stedet jeg leier, er det kjekt å ha noe jeg ikke må kjøpe. Jeg har også min egen vaskemaskin på vaskerommet (en god luksus, synes jeg). Jeg deler også internett med huseieren, noe som blir mer og mer vanskelig, men jeg skal snart flytte, så jeg gjør ikke noe med det nå.

For å svare på spørsmålet: Jo mer som er inkludert i en passende leie, jo bedre er det for den som leier. Men jeg har heller alle hvitevarer og egen strøm enn å betale en skyhøy leie.

Skrevet (endret)

For oss som leier og har et spedbarn er det viktig at det er mulighet for oppvaskmaskin. Strøm, internett og tv må ikke være innkludert, men er et pluss. Hvitevarer trenger ikke være der, da vi eier mye selv. Fra før av er jeg vandt med at det står i leiligheten også tar utleier det ut om jeg har selv.

Jeg har leid med strøm innkludert og det gir nok et overforbruk. Det koster jo ingenting å vaske kun den ene genseren, la lyset stå på eller tømme varmtvannsberederen.

Det første stedet var alt unntatt internett innkludert, det var helt kurant. Dette var borettslag så slapp måking.

Det andre stedet var alt unntatt strøm innkludert, helt greit det også da det var vedovn. Måtte måke egen innkjørsel.

Det tredje var kun kommunale avgifter innkludert, vi betalte for vannet. (Hadde vannmåler så da er det lov) måkte egen parkering og frem til døra.

Her vi bor nå er vann og måking innkludert (bortsett fra akkurat foran garasjen.

For meg er det et pluss at det ikke er skrikende farger. Men jeg kan godt ha farger, så lenge de ikke er grusomme. Her er det hvite vegger overalt unntatt på hovedsoverommet. Der er det en blåfarge med litt gråskjær i. Men den er veldig fin. Det viktigste er at fargene lar en kunne komme med sine ting uten at det blir totalt kræsj.

Er det ikke innkludert strøm vil jeg gjerne ha vedovn.

Og en ting jeg lærte av forrige leieforhold. Det er veldig greit å slippe å ha det så lytt at man hører lakenskrekken til utleierens barn. Og veldig fint å slippe å bli rent ned av ungene på døra. Det er også fint om utleier tar ansvaret på alvor og kan loven. Ikke kjeft på oss fordi vi flytter på dagen og hever kontrakten når vi har mast i evigheter.

Endret av Orchideae
Skrevet

Jeg er på leilighetsjakt, og jeg ser etter dette:

- Leiligheter hvor det enten er nøytrale vegger, eller VELDIG grelle så man får lov å male som man føler for;)

- Hvitevarer er ett pluss ( komfyr, kjøleskap og vaskemaskin om det nå er plass på badet. Eventuelt tilgang til GRATIS i kjelleren..bodde ett sted hvor det koster 30kr pr vask, og man kun fikk èn gang i uka. Ikke bra. )

- Foretrekker helt klart med internett og tv, men intet krav. Spørs helt på månedsprisen.

- Strøm foretrekker jeg å ikke ha med i prisen. Som en sa; det blir lett overforbruk, og vanskelig å holde styr på..

Og som utleier: Ikke renn på dørene, ikke ring fordi du synes gresset i hagen blir for høyt; en sms holder i massevis. Ta klager på alvor, og gi like mye respekt som du håper på å få. Mange utleiere oppfører seg som haier der ute..

Mine favoritthuseiere er de jeg har hatt minst med å gjøre, men som også har tatt alt med ett stort smil om det har vært noe. De siste jeg leide hos hadde månedsprisen på 600kr under normalen i forhold til området..de tjente ennå på det, men fordi det var lav leie, hadde leietakere lyst å bli, og ble mer takknemlige, var deres erfaring. Det sa de også rett ut.

Så lenge de fikk husleien hver måned, og ikke fikk klager på oss, hørte vi aldri noe fra de. Perfekt. Da vasken måtte byttes, ble det ordnet på 2uker siden de var i utlandet. ( Ingen kritisk feil. )

Da vi klagde på ene lampa i taket som vi ikke hadde sjangs å nå med gardintrapp, kom de med ordentlig trapp og ordnet det på noen dager.

Sånne småting hjelper veldig, veldig på.

Ikke lei ut til noen du ikke får kjemi med. Jo bedre kjemi, jo større sjanse for at de respekterer deg som utleier, og ikke finner på faenskap.

• Liker 1
Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Jeg leier ut inkludert hvitevarer. Veggene er helt streite/hvite og det er lov å male der så lenge det er innenfor rimelighetens grenser (ikke svarte vegger liksom). Vann er med i leien. Strøm og varme betaler de selv, det samme internett. Kabeltv er inkludert.

Jeg tar heller litt mindre i husleie mot at jeg ser meg berettiget til å velge nøye hvem jeg ønsker skal bo der. Jeg ønsker å ha minst mulig med dem å gjøre, og jeg antar at de ønsker å ha minst mulig med meg å gjøre. Om jeg slipper bekymre meg for at de ikke tar normalt vare på leiligheten osv, så trenger jeg aldri plage dem med mitt nærvær heller.

Ønsker å hjelpe de som har det litt trangt og ikke kommer seg inn på boligmarkedet fremfor å profitere maksimalt selv. På den måten kan jeg ydmykt bidra LITTegrann til at ujevnhetene viskes ut. Forutsatt at de er gode og snille mennesker som tar ansvar. Heldigvis har jeg slike leieboere nå, og jeg må si det varmet godt i høst da jeg ble invitert til grillings i hagen deres, fikk en vinflaske og hyggelige og varme ord om hvor glade de var for den kurante leieavtalen.

Endret av Skogmann
  • Liker 9
Skrevet

Jeg leier ut inkludert hvitevarer. Veggene er helt streite/hvite og det er lov å male der så lenge det er innenfor rimelighetens grenser (ikke svarte vegger liksom). Vann er med i leien. Strøm og varme betaler de selv, det samme internett. Kabeltv er inkludert.

Jeg tar heller litt mindre i husleie mot at jeg ser meg berettiget til å velge nøye hvem jeg ønsker skal bo der. Jeg ønsker å ha minst mulig med dem å gjøre, og jeg antar at de ønsker å ha minst mulig med meg å gjøre. Om jeg slipper bekymre meg for at de ikke tar normalt vare på leiligheten osv, så trenger jeg aldri plage dem med mitt nærvær heller.

Ønsker å hjelpe de som har det litt trangt og ikke kommer seg inn på boligmarkedet fremfor å profitere maksimalt selv. På den måten kan jeg ydmykt bidra LITTegrann til at ujevnhetene viskes ut. Forutsatt at de er gode og snille mennesker som tar ansvar. Heldigvis har jeg slike leieboere nå, og jeg må si det varmet godt i høst da jeg ble invitert til grillings i hagen deres, fikk en vinflaske og hyggelige og varme ord om hvor glade de var for den kurante leieavtalen.

Høres ut som drømme-utleieren !

Håper på å finne en sånn nå :)

Gjest Skogmann
Skrevet

Høres ut som drømme-utleieren !

Håper på å finne en sånn nå :)

Takk! Lykke til i jakten :) Og styr for guds skyld unna de som skal legge seg oppi alt mulig. Min egen far er sånn nemlig..finne på å banke på døra når til sine leieboere når HAN har tid for å f.eks fikse noe uten å ha avtalt en passende tid.

AnonymBruker
Skrevet

Personlig syntes jeg det var en ulempe med hvitevarer og møbler inkludert den gangen vi leide, da vi hadde alt dette fra før. Vi samlet hvitevarer og møbler i årenes løp føe vi kjøpte hus. Men tilby det er jo ikke en ulempe. :) Alle avgifter forbundet med eierskap (feks kommunale avgifter) skal selvfølgelig dekkes av eier. Jeg syntes selv det var en fordel om vi selv kunne bestemme internettleverandør og tvleverandør. Men det varierer selvfølgelig fra person til person. :)

Anonym poster: 96173ba30b453c988eb6fa9b169ba98a

Skrevet

Takk! Lykke til i jakten :) Og styr for guds skyld unna de som skal legge seg oppi alt mulig. Min egen far er sånn nemlig..finne på å banke på døra når til sine leieboere når HAN har tid for å f.eks fikse noe uten å ha avtalt en passende tid.

Jotakk, vært borti de også. Jeg har flyttet en gang i året de siste 7årene.. Har opplevd alt fra mugg i leiligheter ( hvor det er VÅR feil etter 1mnd i leiligheten... ), to vaskemaskiner og en tørketrommel på bad og ingen av de fungerte, huseiere som låser seg inn i leiligheten "for å se hvordan den ser ut" uten forvarsel, huseiere som ringer og maser om husleia dagen FØR den skal betales, osv. Lista er lang..

Da jeg flyttet fra de jeg skrev om, var det kun fordi vi fikk barn, og en 1-roms på 16kvm holdt liksom ikke lengere.. ;) Vi har faktisk holdt kontakt med de i etterkant. Vi fant ny leieboer til de etter oss ( min bror ), og hadde en venn i fast jobb som flyttet inn når han flyttet ut igjen. DER har man fordelen ved å være ålreit utleier: du får mye igjen for det.

Skrevet

Jeg leier og må si jeg virkelig satte pris på at veggene var nøytrale (hvite) og at hvitevarer var inkludert. Her er både internett, kabeltv, strøm og vann inkludert, noe som passer utmerket for en snart student :)

Leiligheten var også møblert, men det var heldigvis mulig å bytte de ut med sine egne, siden jeg allerede hadde noen møbler fra pikerommet.

Og jeg vil bare si: Selv om strøm er inkludert, er jeg fortsatt veldig påpasselig med bruk. Rom jeg ikke er i, har lys avskrudd, lar aldri f. eks brødrister-kontakten stå i, har bare én ovn på når jeg ikke er hjemme, osv.

Men det er da forskjell på folk, og jeg skjønner at det er noe du tenker på.

Skrevet

Og vær så snill å behandle leieboer med respekt. En av grunnene til at jeg holder på å flytte er nettopp det. Nåværende huseier overtok huset etter sine svigerforeldre som bygget huset på 70-tallet. Svigerforeldrene var perfekte utleiere og hadde alltid koselige ting å si når vi tilfeldivis gikk forbi hverandre utenfor huset og når de én gang kom med en liten advarsel, ble det sagt respektfullt.

Den nye utleieren kjefter for hver minste ting (føles det som). Jeg er et vanemenneske og har gjort så og si det samme hver kveld når det gjelder å høre på radio og slikt og ganske nøyaktig ett år etter at de hadde flyttet inn, glemte jeg tiden litt og så en YouTube-video klokken halv ett om natten. Det var ikke bra, men responsen jeg fikk både den natten og etterpå var forferdelig. Jeg fikk først en tekstmeldig med bare store bokstaver, ingen "kan du skru ned, vær så snill" som svigerfaren ville sendt. Neste dag kom han på døren og da fikk jeg beskjed om at om jeg laget en lyd etter klokken 23.00, så blir jeg kastet ut! Dette har ført til at jeg får hjertebank og nesten nervesammenbrudd om jeg nyser etter klokken 11. Og musikk på dagen er heller ikke helt tillatelig. Jeg fikk til og med skylden når en nabo flere hus nedenfor spilte høy musikk. Det likte jeg IKKE. Og for å understreke: jeg hadde ikke gjort noe han kunne klage på på et helt år, men på grunn av én feil, risikerer jeg utkastelse!

For første gang, etter mange års leieforhold mange forskjellige steder, måtte jeg kjøpe trådløse hodetelefoner for å kunne se på tv på Nyttårsaften. Veldig irriterende, men må man, så må man. Er glad jeg er på vei ut herfra!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...