AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #1 Skrevet 2. mars 2013 Vi skal gå i fra hverandre og har to barn sammen. Begge tjener over 400.000,- og skal ha avtale gjennom nav, hvor dem har funnet bidragsummen. Om far ikke betaler ikke bidragsregning fra nav, får jeg fortsatt penger/bidrag fra nav? Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #2 Skrevet 2. mars 2013 dytt Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf
Gjest Violetta Skrevet 2. mars 2013 #3 Skrevet 2. mars 2013 Dere kan bli enige om hvor mye han skal betale og la nav kreve det inn ja, om det er det du mener.
Gjest Violetta Skrevet 2. mars 2013 #4 Skrevet 2. mars 2013 http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Privat+avtale/231448.cms
Gjest Violetta Skrevet 2. mars 2013 #5 Skrevet 2. mars 2013 Nå leste jeg innlegget ditt enn gang til. Du kan få bidragsforskudd, men det er inntektsavhengig. Du finner alt du trenger å vite på nav.no.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2013 #6 Skrevet 2. mars 2013 Blir dere ikke enige kan nav regne ut og kreve inn. Nav kan kun kreve inn nå BY ikke vil betale bidrag til BM. Grunnlag er inntekter og samvær. Dette dokumenteres til nav. Vil ikke den ene part levere dette kan nav lovlig kreve dette fra arbeidsgiver. Inntekt kan fastsettes på skjønn om ikke dok.finnes. Nav ønsker årsoppgaven 3 siste mnd.lønns og trekkoppgaver.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2013 #7 Skrevet 2. mars 2013 Litt mer. Det som er det syke opp i dette er at selv om navlager vedtak på bidrag og betaler frivillig etter på legg kan ikke det påklages senere om en oppdager det er feil. Skal en ha klagerett i ettertid på feil utbet.til BM.må en gå vedtak på trekk i lønn. DETTE OPPFORDRER TIL AT DET BLIR EKSTRA MANGE MED TVANGSTREKK.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2013 #8 Skrevet 2. mars 2013 Det er nav sin jobb å kreve inn bidraget når dere tar det gjennom nav. Betaler han ikke så får de trekk i lønna hans. Tipper at du i mellomtiden får bidragsforskudd. Vær obs på inntektsgrenser her så sjekk ut. Anonym poster: 4000df68828698400c09d99c07dcb2d3
Gjest Violetta Skrevet 2. mars 2013 #9 Skrevet 2. mars 2013 Enten bidraget er fastsatt i en privat avtale mellom dere eller det er fastsatt av det offentlige, kan hver av dere når som helst kreve at bidraget blir krevd inn og videreformidlet av NAV. Dere må da sende avtalen til det lokale NAV-kontoret der bidragsmottakeren bor og be om at det avtalte bidraget blir krevd inn.Nav kan kun kreve inn nå BY ikke vil betale bidrag. Dette er jo helt feil. Se link jeg har lagt inn tidligere.:
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Ok. Så er det da slik at om far ikke betaler , får jeg deler av bidraget fra NAV ( fordi jeg f.eks tjener over en viss sum), men om han betaler det han skal så får jeg alt? TS Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf
Gjest Marmot Skrevet 4. mars 2013 #11 Skrevet 4. mars 2013 Ok. Så er det da slik at om far ikke betaler , får jeg deler av bidraget fra NAV ( fordi jeg f.eks tjener over en viss sum), men om han betaler det han skal så får jeg alt? TS Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf Ja. Og når han til slutt betaler det han skal, vil det du har fått utbetalt i bidragsforskudd bli trukket fra før du får resten.
Kontormus Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 Vilkår for bidragsforskudd: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #13 Skrevet 4. mars 2013 takk Jeg ser at i følge satsene til NAv så har jeg ikke rett til bidragsforskudd, men igjen så vil jeg jo da også påstå at behover for bidrag kanskje ikke er så veldig tilstedet Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 Litt mer. Det som er det syke opp i dette er at selv om navlager vedtak på bidrag og betaler frivillig etter på legg kan ikke det påklages senere om en oppdager det er feil. Skal en ha klagerett i ettertid på feil utbet.til BM.må en gå vedtak på trekk i lønn. DETTE OPPFORDRER TIL AT DET BLIR EKSTRA MANGE MED TVANGSTREKK. Hva mente du ? TS Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #15 Skrevet 4. mars 2013 Ok. Så er det da slik at om far ikke betaler , får jeg deler av bidraget fra NAV ( fordi jeg f.eks tjener over en viss sum), men om han betaler det han skal så får jeg alt? Du får forskudd om han ikke betaler. Det er fullt og trekvart. Halvt. Fullt er ca.1400 mnd.betaler han over dette får du ikke noe fra nav. Tjener du over 6 g. Får du ikke noe. Hvor mye du tjener avgjør str.på forskudd. Manglende bidrag kan du få innkrevd. TS Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #16 Skrevet 4. mars 2013 Hva mente du ? TS Anonym poster: 1f8bf0b16e2c68d1c987dd5feb516fdf Jeg tar et eksempel. BY.vil betale bidrag med privat avtale. Enten regnet ut privat eller av nav. Nytt eksempel. BY.vil IKKE betale bidrag. Får vedtak om å betale bidrag. Han retter seg etter dette og betaler. Så i ettertid kommer det fram at bidraget er feil av et eller annet. BY vil ha tilbakebetalt det som er feil. I INGEN av de to eksempler får han hjelp av nav til å kreve tilbake. Ja INGEN selv ikke det nav har gjort feil. BY må gå til sivil rettssak. Dette er tydeligvis ikke så farlig synes politiske myndigheter. Den eneste måten å få tilbake feil utbetalt bidrag er tvangstrekk gjennom nav innkreving. Dette er syke regler som oppfordrer til å velge tvangstrekk
Gjest Violetta Skrevet 4. mars 2013 #17 Skrevet 4. mars 2013 Jeg tar et eksempel. BY.vil betale bidrag med privat avtale. Enten regnet ut privat eller av nav. Nytt eksempel. BY.vil IKKE betale bidrag. Får vedtak om å betale bidrag. Han retter seg etter dette og betaler. Så i ettertid kommer det fram at bidraget er feil av et eller annet. BY vil ha tilbakebetalt det som er feil. I INGEN av de to eksempler får han hjelp av nav til å kreve tilbake. Ja INGEN selv ikke det nav har gjort feil. BY må gå til sivil rettssak. Dette er tydeligvis ikke så farlig synes politiske myndigheter. Den eneste måten å få tilbake feil utbetalt bidrag er tvangstrekk gjennom nav innkreving. Dette er syke regler som oppfordrer til å velge tvangstrekk Hva har dette med temaet å gjøre?
Kontormus Skrevet 4. mars 2013 #18 Skrevet 4. mars 2013 Joda, NAV bistår visst DE har regnet ut feil bidrag etter at en har levert tilstrekkelig dokumentasjon. Det kommer dog litt an på hvor mye feil det er vil jeg tro. Dessuten vurderer de tilbakebetalingsevnen til BM og om denne burte vite at det var for mye. Motregning blir mye brukt til det...
Sulosi Skrevet 4. mars 2013 #19 Skrevet 4. mars 2013 Om man velger å ha privat avtale så er det en alltid en risiko for at pengene ikke kommer til avtalt tid, det kommer for lite penger, man avtaler for høyt bidrag...det er forresten ikke ulovlig å avtale for høyt bidrag så derfor er sjangsen for å vinne frem i sivilt søksmål svært liten. For lite bidrag derimot, det er ikke lov. Å ta via Nav så er man garantert at pengene kreves inn men det innebærer ikke at pengene kommer til en fast dato nødvendigvis men det garanteres at det blir til gjeld dersom pengene uteblir og man kan også ha krav på forskudd. Det skal alltid tas en vurdering av BY's bidragsevne, har h*n lav evne evt ingen evne så settes bidraget deretter helt uavhengig av BM's evne til å ta økonomisk ansvar. Dette har jeg regnet på den gangen jeg vurderte å studere og leve på kun studielån men bidraget ville ikke bli satt høyere av den grunn da far skulle ta ansvar for de barna han bor sammen med før han skulle ha ansvar for det han ikke bor med. Merkelig greie...
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2013 #20 Skrevet 4. mars 2013 Joda, NAV bistår visst DE har regnet ut feil bidrag etter at en har levert tilstrekkelig dokumentasjon. Det kommer dog litt an på hvor mye feil det er vil jeg tro. Dessuten vurderer de tilbakebetalingsevnen til BM og om denne burte vite at det var for mye. Motregning blir mye brukt til det... Motregning kun kun ved vedtak. Ikke privat om BM.IKKE vil. Vedtak bevise at en umulig å vite det var feil. Ved mindre avvik er det ikke tilbake betaling. Det er nettopp der en ikke vet. Jukse system. Altså kun tilbake bet.ved innkreving ved tvang. Det som du viser til er skjønn og varierer fra kontor til kontor. DET ER IKKE LOVHJEMMEL AT NAV MÅ BETALE TILBAKE FØR DET ER TVANGSTREKK. Har du erfaring med tilbake betaling/Motregning der BM ikke vil dette? Poenget er at dette kan ikke NAV gjøre mot BM.om denne ikke vil frivillig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå