2shy Skrevet 2. mars 2013 #21 Skrevet 2. mars 2013 Jeg har sett det . Må fortsatt dø endag Alle skal da dø, men jeg velger en naturlig eller brå død fremfor en langsom og pinefull død hvis jeg kan unngå det.
Gjest Thymus Skrevet 2. mars 2013 #22 Skrevet 2. mars 2013 Bare for å nevne det, så er ikke palmeolje transfett. 1
Dragonfly84 Skrevet 2. mars 2013 #23 Skrevet 2. mars 2013 Om det er farlig aner jeg ikke, men det ble godkjent pga lobbying og fordi folk ville tjene penger på det. Historien om aspartam er i grove trekk slik: Firmaet Searle, der Donald Rumsfeld var formann, hadde patent på aspartam.Det ble gjort forsøk på mus, som viste at de fikk kreft og slag av aspartam.I 1980 sa tre forskjellige uavhengige forskere at aspartam kan gi hjernesvulster.The US Food and Drug Administration la ned forbud mot å putte aspartam i mat og drikke etter at forskerne mente det ga kreft.Ronald Reagan ble president. Han og folkene bak ham, deriblant Donald Rumsfeld (han som var formann for firmaet som tjente på aspartam, ja), plukket ut en Dr. Hayes til å være ny leder for FDA.Dagen etter Reagan ble president bestemte han at lederen i FDA ikke skulle få legge ned forbud alene.Ny søknad om å få putte aspartam i mat og drikke dukket opp.Hayes oppnevnte en gruppe bestående av 5 forskere, der 2 sa ja og 3 sa nei til aspartam. Så Hayes satte inn en person til som var positiv til aspartam, og stemte selv også (uten at Hayes hadde erfaring med mattilsetningsstoffer i det hele tatt), slik at de fikk presset gjennom forslaget om å la aspartam bli lovlig.Et halvt år etter at Reagan ble president, ble aspartam lovlig, og Hayes rakk å tilsette aspartam i drikke før han fikk så mye beskyldninger om korrupsjon og pengegaver at han gikk av.I 1992 var det allerede over 10.000 aspartam-relaterte klager registrert hos FDA. Etter det gikk de over til en ny måte å registrere klager på, så det ikke skulle synes at over 70% av alle klagene de fikk handlet om aspartam. Siden ikke alle som opplever bivirkninger klager på et produkt er tallet på folk som har fått bivirkninger mye, mye høyere. Aspartam gir hodepine, hukommelsestap, kreft, øker symptomer på MS, ME, ADD, fibromyalgi, diabetes, Alzheimers... Aspartam brytes ned til metanol, som gjør folk avhengig fordi den har en effekt på dopaminet i hjernen. Folk må bestemme hva de gjør selv, men jeg prøver å drikke ganske lite av et stoff som ble godkjent fordi en kamerat av presidenten ville tjene penger.
Miller Skrevet 4. mars 2013 #24 Skrevet 4. mars 2013 Det som jeg har hørt.. kan godt være det bare er konspirasjonsteorier.. Men sukkerindustrien er veldig mektig, litt sånn som nikotinindustrien på 60-tallet, og de betaler for den forskningen som viser at aspartam (og andre søtningstoffer) er farlig. For mye sukker er farlig for både fysisk og psykisk helse sånn som jeg har skjønt det.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 4. mars 2013 #25 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Det er helt ufarlig og godt dokumentert. Og påstå noe annet er å regne som en konspirasjonsteori og har lik historie som påstanden om at vaksiner fører til autisme. - En liten dårlig studie fant en sammenheng, media blåste det opp, - så kom en laaaaaang rekke svært gode studier som alle avviste en hver sammenheng. Om man har helt grunnleggende forskningsforståelse så vet man at ingen konkluderer ut fra en liten studie, men etter store meta-studier (resultatene til flere store uavhengige studier slått sammen). Det er faktisk en del av pensum på ernæringstudiet, - de må stadig forklare folk at kunstig søtning i brus faktisk ikke er farlig, da det er en så vanlig missoppfatning. Det er et vanlig retorisk-virkemiddel blant alternativ-tilhenger og si at "det er omdiskutert" eller "forskninger er usikker" og at det derfor "er best å være på den sikre siden", men dette er ikke sant i det hele tatt. Det finnes ikke omdiskutert. Blant forskere, universiteter og fagpersoner er det ingen diskusjon. Uavhengig av hva folk uten noen relevant fagkunnskap lirer av seg syns jeg ikke det rettferdigjør å kalle det omstridt. Endret 4. mars 2013 av Yellow Taxi 1
Gjest Crazycatlady Skrevet 4. mars 2013 #26 Skrevet 4. mars 2013 Jeg prøver å holde meg unna kunstig søtning mest mulig. Før drakk jeg mye Pepsi max og spiste mye halstabletter med kunstig søtning. I fjor begynte jeg å få store magesmerter av det så nå har jeg kuttet det ut. Drikker vanlig Pepsi og nå drikker jeg ikke så mye som før siden jeg blir uvel av for mye sukker. Egentlig var ikke inntaket så stort før heller, men kunne drikke mer uten at jeg merket så mye. Nå kan jeg knapt drikke eller spise noe med kunstig søtning før kroppen reagerer. Blir oppblåst med en gang og ofte magesmerter. Får ikke det av sukker uansett om drikker mye. Jeg er ganske skeptisk til det, men folk innbiller seg jo at de er sunne når velger produkter med kunstig søtning. Blir for dumt når man ikke en gang kan spise vanlig ketsjup siden den har sukker i seg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå