Gå til innhold

Stereotyper mot Balkan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 5.3.2013 den 16.30, Gjest nobilian skrev:

 

Det er selvfølgelig forskjell på hvordan folk oppfører seg til hverdags og i vanskelige situasjoner, har da ikke sagt noe annet?

Jeg har da opplevd utrolig gjestmilde folk på begge sider, og skikkelige tullinger også, men i hovedtrekk VAR det lettere å diskutere med serbere, de reagerte mer rasjonelt når de var sinte (fra mitt ståsted som norsk), og de forholdt seg til autoriteter på en annen måte.

 

Kosovoalbanerne var høylytte, kranglete og provoserende selv mot overmakt. Som en nasjon av blitzere..

 

Ehhh... er det så stor forskjell på serbere og noen fra Albania?

Har mitt inntrykk av de fra østeuropa og inntrykket er ikke bra. 

Masete folkeslag. Sure er de hele tiden og. 

Anonymkode: 06877...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.3.2013 den 19.36, Gjest nobilian skrev:

 

Tja, nå var ikke spørsmålet hva bosniere synes om seg selv, da. ;)

Men jeg har aldri vært i Bosnia, de bosniere jeg har møtt har befunnet seg andre steder, og de det gjelder har muligens vært råtne egg. Har IKKE sagt at bosniere generelt ER sånn, bare at de jeg har møtt har vært det..

 

For å ta et eksempel vil jeg tro mange fra Thailand ser på nordmenn som folk som tror de kan gjøre som de vil bare fordi de har penger. Det betyr jo ikke at alle nordmenn er sånn, bare at nordmennene de har møtt har vært sånn.

 

Jeg er full av fordommer, jeg, men lar meg ikke styre av dem og gir folk en sjanse uansett hvor de er fra. Men du kan liksom ikke nekte meg å ha erfaringer med bosniere..

Ser innimellom det jeg tror er noen fra et baltisk land i enten rådyre biler eller kjørende litt sånn snikende rundt for å legge igjen «brosjyrer» til folk i posten hele tiden. :sikle: Så lei det. Eller så snekrer dem, eller så gjør de noe lignende. 

 

Anonymkode: 06877...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer som sagt veldig an på hvor.  Slovenerne er verdens hyggeligste folk. Bare å se på hvor lite uroligheter det var under løsrivelsesprosessen.  Kroatere er et veldig "krigersk" og stolt folkeslag. Tilfeldig at facismen/nazismen sto så veldig sterkt der ? (Ustasja)...... Tror ikke det.    Serberne er vel et folkeslag noe sted  midt i mellom. 

Bosniere og Kosovoalbanerne  er mer "degos",  late, selvgode og klager og syter hele tiden. 

Anonymkode: 050c6...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det kommer som sagt veldig an på hvor.  Slovenerne er verdens hyggeligste folk. Bare å se på hvor lite uroligheter det var under løsrivelsesprosessen.  Kroatere er et veldig "krigersk" og stolt folkeslag. Tilfeldig at facismen/nazismen sto så veldig sterkt der ? (Ustasja)...... Tror ikke det.    Serberne er vel et folkeslag noe sted  midt i mellom. 

Bosniere og Kosovoalbanerne  er mer "degos",  late, selvgode og klager og syter hele tiden. 

Anonymkode: 050c6...806

For meg er øst Europa øst Europa. Er du selv norsk med rikelig erfaring fra eastern europe? Hvordan har du fått det? Hvordan ble du kjent med så mange fra U-land? Du må jo kjenne en god del siden du vet såpass mye om dem liksom. 

Anonymkode: 06877...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det kommer som sagt veldig an på hvor.  Slovenerne er verdens hyggeligste folk. Bare å se på hvor lite uroligheter det var under løsrivelsesprosessen.  Kroatere er et veldig "krigersk" og stolt folkeslag. Tilfeldig at facismen/nazismen sto så veldig sterkt der ? (Ustasja)...... Tror ikke det.    Serberne er vel et folkeslag noe sted  midt i mellom. 

Bosniere og Kosovoalbanerne  er mer "degos",  late, selvgode og klager og syter hele tiden. 

Anonymkode: 050c6...806

Og en annen ting, hvis du er nordmann hvorfor engasjerer du deg sånn i disse u-landene?

Anonymkode: 06877...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg er øst Europa øst Europa. Er du selv norsk med rikelig erfaring fra eastern europe? Hvordan har du fått det? Hvordan ble du kjent med så mange fra U-land? Du må jo kjenne en god del siden du vet såpass mye om dem liksom. 

Anonymkode: 06877...fe7

Beklager, men det er så kunnskapsløst at jeg ikke har ord. Det er som å si at Vest-Europa er Vest-Europa, det er ingen forskjell mellom svensker og franskmenn. Uffameg sier jeg bare

Anonymkode: 94fee...cea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det er så kunnskapsløst at jeg ikke har ord. Det er som å si at Vest-Europa er Vest-Europa, det er ingen forskjell mellom svensker og franskmenn. Uffameg sier jeg bare

Anonymkode: 94fee...cea

Nemlig!   Det var meg han siterte, men det ble for dumt til å prøve å svare seriøst på.  

Anonymkode: 050c6...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...