Gå til innhold

Stereotyper mot Balkan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest nobilian

"Welcome to Balkan! Your car is already here!" ;)

Anonym poster: 967f592d282f2e0805391b9c0b224626

Haha, ja, den er en klassiker. :) Aner ikke hvor mange norske biler vi fant, for ikke å snakke om tyske..

Og helt ærlig, den eneste mannen jeg vet om som har vært hallik for sine døtre, var kosovoalbaner. Men hey, ikke alle er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er på bærtur. Jeg forteller hva mine fordommer og erfaringer er. JEG har opplevd det sånn, og å fortelle om det er ikke å spre rykter.

Jeg lurer virkelig på hvor du har vært og forskjell å være der når det var krig og nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, den er en klassiker. :) Aner ikke hvor mange norske biler vi fant, for ikke å snakke om tyske..

Og helt ærlig, den eneste mannen jeg vet om som har vært hallik for sine døtre, var kosovoalbaner. Men hey, ikke alle er sånn.

en albaner ja ikke bosner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Jeg lurer virkelig på hvor du har vært og forskjell å være der når det var krig og nå.

Det er selvfølgelig forskjell på hvordan folk oppfører seg til hverdags og i vanskelige situasjoner, har da ikke sagt noe annet?

Jeg har da opplevd utrolig gjestmilde folk på begge sider, og skikkelige tullinger også, men i hovedtrekk VAR det lettere å diskutere med serbere, de reagerte mer rasjonelt når de var sinte (fra mitt ståsted som norsk), og de forholdt seg til autoriteter på en annen måte.

Kosovoalbanerne var høylytte, kranglete og provoserende selv mot overmakt. Som en nasjon av blitzere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig forskjell på hvordan folk oppfører seg til hverdags og i vanskelige situasjoner, har da ikke sagt noe annet?

Jeg har da opplevd utrolig gjestmilde folk på begge sider, og skikkelige tullinger også, men i hovedtrekk VAR det lettere å diskutere med serbere, de reagerte mer rasjonelt når de var sinte (fra mitt ståsted som norsk), og de forholdt seg til autoriteter på en annen måte.

Kosovoalbanerne var høylytte, kranglete og provoserende selv mot overmakt. Som en nasjon av blitzere..

albanere kjenner jeg ikke mange av,men har gennerelt ikke så godt inntrykk av dem. Så der kan jeg være enig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spavalica

Du er på bærtur. Jeg forteller hva mine fordommer og erfaringer er. JEG har opplevd det sånn, og å fortelle om det er ikke å spre rykter.

Jeg er fra Bosnia og det du sier er bare tull.Stjeler som ravner?Snakk om fordommer og generalisering .Godt ikke alle er like fordomsfulle som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Jeg er fra Bosnia og det du sier er bare tull.Stjeler som ravner?Snakk om fordommer og generalisering .Godt ikke alle er like fordomsfulle som deg :)

Tja, nå var ikke spørsmålet hva bosniere synes om seg selv, da. ;)

Men jeg har aldri vært i Bosnia, de bosniere jeg har møtt har befunnet seg andre steder, og de det gjelder har muligens vært råtne egg. Har IKKE sagt at bosniere generelt ER sånn, bare at de jeg har møtt har vært det..

For å ta et eksempel vil jeg tro mange fra Thailand ser på nordmenn som folk som tror de kan gjøre som de vil bare fordi de har penger. Det betyr jo ikke at alle nordmenn er sånn, bare at nordmennene de har møtt har vært sånn.

Jeg er full av fordommer, jeg, men lar meg ikke styre av dem og gir folk en sjanse uansett hvor de er fra. Men du kan liksom ikke nekte meg å ha erfaringer med bosniere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Etter det jeg har erfart er menn fra Kroatia og nedi der veldig macho og tar ikke et nei for et nei. Jeg er ofte i Sverige og der roper disse jugoslavene ""jävla hora" etc etter deg hvis du avviser de. En venninne av meg ble også nesten voldtatt av en gjeng kroatere da hun venta på bussen. Midt på dagen. Selv har jeg blitt truet med kniv av en jugoslav så er ikke rart jeg har fullstendig panikk for menn derfra. Skal ALDRI dit. Men dette betyr ikke at ALLE derfra er sånn, jeg kjenner flere fra Bosnia som er hyggelige jeg.

Jeg bare forteller hvorfor jeg får helt noia om jeg møter menn fra Jugoslavia. Som alltid dreier det seg om å bli kjent med folk før man dømmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chatter med en kar fra Balkan området, og han spurte om hvilke stereotyper vi norsker har om dem:P Klarte ikke komme på noen så måtte spørre:)

Anonym poster: f63a3bf1ebf5bbde9c9774e84640cc18

* "Balkan hode", at de ofte er litt flate bak i hodet.

* Kriminelle og høyreekstreme.

* Voldelige og kyniske.

(Da merker jeg at jeg tenker mest på mennene og ikke kvinnene.)

Anonym poster: f49dca1c4563bafa9e90cebfee013aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Per

Menna er voldelige, kvinnene er psycho kjeftesmeller. Filmer som bare faen på fotballbanen gjør de også, juksemakerne. Europas svar på degos, kan man si. Hils!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albania er i hvert fall klar ; mafia , fine biler , fattige ( men råd til fine biler) , kriminelle , RESPEKT, ekstremt spandable

Anonym poster: fe7d9db81ca0c42664fc0fd5dbe95b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

albanere kjenner jeg ikke mange av,men har gennerelt ikke så godt inntrykk av dem. Så der kan jeg være enig.

Du vil ikke at bosniere skal generaliseres. Men generaliserer selv albanere?

Dere må da skjønne at en hel nasjon ikke kan lastes for noe enkeltmennesker gjør. Det bor mange i Albania, vet ikke hvor mange % av dem som er badasser, men det er nok få.

Anonym poster: 896dde3f8ae5ff279a11cc7b247209d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har aldri vært i Bosnia, de bosniere jeg har møtt har befunnet seg andre steder, og de det gjelder har muligens vært råtne egg. Har IKKE sagt at bosniere generelt ER sånn, bare at de jeg har møtt har vært det..

Og så kan man jo tenke over hvordan noen havner i relasjoner med råtne egg fra et land, mens andre havner med gode folk fra samme land? Egen oppførsel og utstråling har nok mye å si.

Anonym poster: 896dde3f8ae5ff279a11cc7b247209d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Og så kan man jo tenke over hvordan noen havner i relasjoner med råtne egg fra et land, mens andre havner med gode folk fra samme land? Egen oppførsel og utstråling har nok mye å si.

Anonym poster: 896dde3f8ae5ff279a11cc7b247209d8

Hehe, herlig.

Hvorfor kommer politi i kontakt med råtne egg?

Skyldes vel egen oppførsel og utstråling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du politi?

Man tiltrekker seg jo en viss type mennesker, når man oppfører seg på en viss måte.. Da tenker jeg ikke i forbindelse med jobb...

Er man ute etter trøbbel, finner man det.. Du forstår vel hva jeg mener..

Er man høflig, respektfull og hyggelig skal det litt til å bli møtt med noe annet... er min erfaring.

Anonym poster: 896dde3f8ae5ff279a11cc7b247209d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian

Er du politi?

Man tiltrekker seg jo en viss type mennesker, når man oppfører seg på en viss måte.. Da tenker jeg ikke i forbindelse med jobb...

Er man ute etter trøbbel, finner man det.. Du forstår vel hva jeg mener..

Er man høflig, respektfull og hyggelig skal det litt til å bli møtt med noe annet... er min erfaring.

Anonym poster: 896dde3f8ae5ff279a11cc7b247209d8

Da jeg var i utenlandstjeneste, utførte jeg blant annet en del politioppgaver, så i situasjonen er svaret ja. Jeg har gjort rede for det tidligere i tråden, og også sagt at jeg selvsagt ser sammenheng mellom urolige forhold og adferd.

Når så det er presisert, har jeg bare svart på spørsmålet til TS - ut fra mine erfaringer.

Deler forøvrig ditt syn på at man selv påvirker hvordan man møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i utenlandstjeneste, utførte jeg blant annet en del politioppgaver, så i situasjonen er svaret ja. Jeg har gjort rede for det tidligere i tråden, og også sagt at jeg selvsagt ser sammenheng mellom urolige forhold og adferd.

Når så det er presisert, har jeg bare svart på spørsmålet til TS - ut fra mine erfaringer.

Deler forøvrig ditt syn på at man selv påvirker hvordan man møtes.

Ok, da ble det feil å sitere deg. Sorry, leste ikke at du har vært der i tjeneste.

Men om man ferierer på Balkan eller er der av andre årsaker, men ikke har politioppgaver, så har utstråling og oppførsel mye å si.

Anonym poster: 896dde3f8ae5ff279a11cc7b247209d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 1.3.2013 den 22.33, AnonymBruker skrev:

 

Stor tøff faen, som er kriminell og går med skinnfrakk.

 

Anonym poster: 56077c2b8e852d2e39e8e45163a9a133

Ha ha. Ja. Mangler en gjerne en tann eller to. 

Anonymkode: 06877...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2013 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Albania er i hvert fall klar ; mafia , fine biler , fattige ( men råd til fine biler) , kriminelle , RESPEKT, ekstremt spandable

 

Anonym poster: fe7d9db81ca0c42664fc0fd5dbe95b35

Det der skjønner ikke jeg. De er fattige men har råd til kjempe dyre biler? :klo: 

De er også veldig materialistiske virker det som. Hva slags mafia da? Sånn italiensk mafia liksom? 

På 14.3.2013 den 13.26, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke at bosniere skal generaliseres. Men generaliserer selv albanere?

 

Dere må da skjønne at en hel nasjon ikke kan lastes for noe enkeltmennesker gjør. Det bor mange i Albania, vet ikke hvor mange % av dem som er badasser, men det er nok få.

 

 

 

Anonym poster: 896dde3f8ae5ff279a11cc7b247209d8

Hva er forskjellen på en fra Bosnia og en fra Albania? Er ikke det det samme? 

Anonymkode: 06877...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...