Gå til innhold

valpen hopper opp og biter i klærne, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 3 mnd gamle valp blir så vill når hun kommer inn fra tur. Da hopper hun opp og biter etter hendene våre og klærne. Og med de spisse tennene klarer hun fort å rive opp klærne.

Vi har forsøkt å ikke gi henne oppmerksomhet på dette, men det er nærmest umulig siden hun river og sliter i klærne. Vi prøver å avlede, men det er ganske vanskelig siden hun blir så vill.

Har noen opplevd dette før og kan gi noen råd?

Anonym poster: 8e2a9161bc829db9c46d96329c4b0118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som har hjulpet oss er å bare bite tenna sammen og ignorere helt og fullstendig når slikt skjer. Man må bare være ekstremt konsekvent, og gjøre seg selv så kjedelig og uinteressant som overhode mulig i en slik situasjon.

Hvilke rutiner har dere når dere kommer inn fra tur da, er det noe spesielt som trigger hoppingen og bitingen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente8923

Ja, ignorer. Selv om det er sinnsykt slitsomt så er det faktisk det eneste som hjelper. Lat som hun ikke er der i det hele tatt helt til hun har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange turer går dere?

Anonym poster: e99bbb09806ed87a39964c4da1859cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at valpen er overstimulert?

Når du går for lange turer for valpen kan den bli "gal" og ikke falle til ro på lenge.

Hvor gammel er den og hvor lange turer går dere?

Jeg ville gjort som de andre sier her, bit tennene sammen og ignorer. Det hjelper ikke å hyle og skrike og si nei og kjefte :)

Anonym poster: ad6f1f76255f4f5ec7c5a3f8cbf4a7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poster som anonym, fordi jeg tror jeg kommer til å få kjeft.

Vi holdt valpen nede til han roet seg ned (lært av hundehviskeren). Det hjalp veldig, nå er det veldig lenge siden vi har måttet gjort noe sånt! Han er nå et år, og er helt fantastisk :)

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg poster som anonym, fordi jeg tror jeg kommer til å få kjeft.

Vi holdt valpen nede til han roet seg ned (lært av hundehviskeren). Det hjalp veldig, nå er det veldig lenge siden vi har måttet gjort noe sånt! Han er nå et år, og er helt fantastisk :)

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Når du vet at du får kjeft, hvorfor gidde å skrive?

Har du ikke sett på tvprogrammet om Hundehviskeren? Vel, der står det at du IKKE skal bruke hans metoder UTEN å kontakte fagpersoner.. Tviler på at du har gjort det.

Aldri hold en valp eller hund nede..

Anonym poster: ad6f1f76255f4f5ec7c5a3f8cbf4a7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet at du får kjeft, hvorfor gidde å skrive?

Har du ikke sett på tvprogrammet om Hundehviskeren? Vel, der står det at du IKKE skal bruke hans metoder UTEN å kontakte fagpersoner.. Tviler på at du har gjort det.

Aldri hold en valp eller hund nede..

Anonym poster: ad6f1f76255f4f5ec7c5a3f8cbf4a7c2

Det funket, og han har absolutt ikke tatt skade av det. Faktisk ble jeg rådet til å gjøre det på valpekurset når ingenting annet funket.

"Tviler på at du har gjort det" - Hva er poenget med å skrive sånt? Skikkelig respektløst.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket, og han har absolutt ikke tatt skade av det. Faktisk ble jeg rådet til å gjøre det på valpekurset når ingenting annet funket.

"Tviler på at du har gjort det" - Hva er poenget med å skrive sånt? Skikkelig respektløst.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Det stod bare i det forrige innlegget ditt at du hadde lært dette på tv (hundehviskeren), så ja, jeg tvilte sterkt på at du hadde snakket med noen som kunne faget.

Hunder blir usikre når mennesker "tar" dem. Har du noen gang sett mammahunden ta valpen i nakken og legge den ned i bakken? (jeg sier ikke at du tar din valp i nakken, det har ikke du skrevet noe om). Mammahunden biter valpen litt og sier i fra med hele kroppspråket når nok er nok. Mennesker har ikke samme kroppspråket som hunder, så vi må lære valpen/hunden det vi mener med vårt kroppspråk, og det tar tid.

Så det å ta tak i og straffe dyr er ikke noen god løsning i det heletatt. Det skaper bare usikkerhet og uro.

Søk på klikkertrening og positiv trening (f.eks lån 100%positiv på biblioteket).

Anonym poster: ad6f1f76255f4f5ec7c5a3f8cbf4a7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt ham i nakken! Det er jeg helt imot. men nå det klikket for han, så holdt jeg han nede til han roet seg. Prøvde ignorering og avledning lenge, men fant ut at dette hjalp. De på valpekurset drev med positiv trening, men snakket litt om dominans og lederskap også.

Jeg har lært mye av hundehviskeren. Men kan ikke gi "corrections" siden jeg absolutt ikke har kontroll på timingen slik som han har.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt ham i nakken! Det er jeg helt imot. men nå det klikket for han, så holdt jeg han nede til han roet seg. Prøvde ignorering og avledning lenge, men fant ut at dette hjalp. De på valpekurset drev med positiv trening, men snakket litt om dominans og lederskap også.

Jeg har lært mye av hundehviskeren. Men kan ikke gi "corrections" siden jeg absolutt ikke har kontroll på timingen slik som han har.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Jeg skrev : Jeg sier ikke at du tar din i nakken, det har du ikke skrevet noe om. ;)

Anonym poster: ad6f1f76255f4f5ec7c5a3f8cbf4a7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderpig

Jeg har aldri tatt ham i nakken! Det er jeg helt imot. men nå det klikket for han, så holdt jeg han nede til han roet seg. Prøvde ignorering og avledning lenge, men fant ut at dette hjalp. De på valpekurset drev med positiv trening, men snakket litt om dominans og lederskap også.

Jeg har lært mye av hundehviskeren. Men kan ikke gi "corrections" siden jeg absolutt ikke har kontroll på timingen slik som han har.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

De driver ikke med positiv trening hvis de ber deg om å legge en valp i bakken for å holde han nede..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev : Jeg sier ikke at du tar din i nakken, det har du ikke skrevet noe om. ;)

Anonym poster: ad6f1f76255f4f5ec7c5a3f8cbf4a7c2

Nei jeg skjønte det.. skulle bare si meg enig :)

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De driver ikke med positiv trening hvis de ber deg om å legge en valp i bakken for å holde han nede..

Det var nå ihvertfall det som sto på kursinnledningen. Men det var som sagt en siste utvei, som funket. Ble heller ikke brukt som straff, kun for å få ham til å roe seg.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå ihvertfall det som sto på kursinnledningen. Men det var som sagt en siste utvei, som funket. Ble heller ikke brukt som straff, kun for å få ham til å roe seg.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Fare for å høres sinna ut, men så er det å presse/holde en valp ned i bakken Straff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fare for å høres sinna ut, men så er det å presse/holde en valp ned i bakken Straff.

Du høres ikke sint ut. Jeg skjønner hva du mener med at det er straff.. men poenget mitt er at det ikke ble gjort for å straffe, det ble gjort for å stoppe atferden der og da. Gir det mening? Han ble roligere, og er en flott, trygg ett år gammel hund, som kun trenger positiv forsterking nå.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om tanken din ikke sa straff, så sier handlingen din det. Bra at du har gått bort fra det, håper du aldri velger å gå tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om tanken din ikke sa straff, så sier handlingen din det. Bra at du har gått bort fra det, håper du aldri velger å gå tilbake.

og det er hva jeg mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke trenger det lenger. Men tror ikke han tok noe skade av det, tror heller det hjalp og at det var nødvendig. Hadde gjort det igjen.

Anonym poster: f2ee2700acad13ca88c9853be35ff2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke en annen kommando for å avlede og å få valpen til å gjøre noe annet som er positivt i stedet? Denne metoden bruker vi til det meste, og det virker bra. Be valpen legge seg på plassen sin feks. Dette må selvsagt innlæres først. Når den gjør noe dere ikke liker, be den gå å lege seg og rose når den gjør det. Dette er ingen straff, kun en avledningsmanøver. Det skal være en kommando, så ikke vær sint eller rop.

Vi bruker dette når tispa vår knurrer på lyder, og når noen kommer til døren. Nå går hun til plassen sin automatisk hver gang det ringer på døra og når det kommer lyder hun reagerer på. Dermed han vi lært henne å gjøre noe positivt i stedet for noe negativt.

Endret av Madison_00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...